کتاب الکترونیک چیست | تاریخچه و راهنمای کامل استفاده از کتاب الکترونیک

کتاب الکترونیک چیست | تاریخچه و راهنمای کامل استفاده از کتاب الکترونیک


1 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کتاب الکترونیک چیست

در حالی که کتاب‌ خواندن از طریق تبلت، رایانه‌های لوحی و تلفن‌های هوشمند بخش مهمی از زندگی میلیون‌ها نفر است، هنوز هم میلیون‌ها نفر دیگر هستند که هرگز به فکر بارگیری کتاب‌های الکترونیک یا eBook ها نیستند. با وجود محبوبیت روزافزون کتاب‌های الکترونیک، هنوز هم چندین باور غلط درمورد کتاب‌های الکترونیک در سراسر جهان وجود دارد. هدف این مقاله ارائه راهنمایی برای کسانی است که نمی‌دانند کتاب الکترونیک چیست یا هنوز هم معتقدند بوی جوهر و کاغذ یکی از لوازم ضروری مطالعه است. تاریخچه کتاب الکترونیک و راهنمای کامل استفاده از کتاب الکترونیک را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس علم و تکنولوژی همراه ما باسید.

کتاب الکترونیک چیست؟

 

کتاب الکترونیک چیست؟

 

حتما فکر می‌کنید که پاسخ‌ دادن به سؤال کتاب الکترونیک چیست باید ساده باشد. در نگاه اول می‌توان گفت که کتاب الکترونیک کتابی است که روی دستگاه الکترونیکی خوانده می‌شود؛ دستگاه‌هایی مانند صفحه رایانه، تبلت، تلفن هوشمند یا کتابخوان‌های الکترونیکی. اما این توصیف تا حدودی مبهم و گسترده است، بنابراین بهتر است دقیق‌تر به این سؤال بپردازیم و ببینیم که چه تفاوتی بین epub، سند word و فایل PDF وجود دارد. این کتاب‌ها می‌توانند جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های رمان دنیا هم باشند که قبلا نسخه کاغذی آنها منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۲ کتاب از بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های دنیا

 

 

کتاب الکترونیک قابل ویرایش نیست

 

کتاب الکترونیک قابل ویرایش نیست

 

در حالی که می‌توانید پایان‌ نامه دوست خود یا کتاب دستورالعمل آشپزی همسایه خود را در تلفن هوشمند خود بخوانید؛ تا زمانی که بتوانید متن آنها را تغییر دهید، آنها کتاب الکترونیکی محسوب نمی‌شوند. کتاب‌های الکترونیکی ساخته ‌شده برای توزیع عمومی، در قالبی است که بدون اجازه نویسنده تغییر آن آسان نیست و در حالت ایده‌آل، غیرممکن است. همه برنامه‌های خواندن کتاب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر نوع ویرایش را محدود می‌کنند در حالی که امکان افزودن یادداشت و هایلات جملات را بدون تغییر نسخه اصلی، پشتیبانی می‌کنند.

 

 

قالب کتاب‌های الکترونیک

 

قالب کتاب‌های الکترونیک

 

قالب کتاب‌های الکترونیک، قالب ایده‌آل برای چاپ است که با توجه به اندازه دقیق کاغذ طراحی شده است. از طرف دیگر، این کتاب‌ها در قالبی ایجاد می‌شوند که متناسب با دستگاهی که روی آن کتاب را می‌خوانید، تغییر شکل می‌دهد. کتاب در دستگاه شما هنوز هم فصل و پاراگراف خواهد داشت، اما شکل خطوط اجباری نیستند و همیشه صفحه شما را کاملا پر می‌کنند.

 

کتاب‌های الکترونیک مزایای زیادی دارند؛ موارد بسیار بیشتری که در فرهنگ لغت‌ها وجود دارد می‌تواند به یادگیری زبان شما کمک کنند، لینک‌های پیوندی امکان پیمایش آسان بین فصل‌ها را فراهم می‌کند و آنها دارای پتانسیل چندرسانه‌ای زیادی هستند.

 

حالا که فهمیدیم کتاب الکترونیک چیست، بهتر است تاریخچه این کتاب‌ها را بررسی کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین کتاب های صوتی رمان های ایرانی و خارجی «

 

 

تاریخچه کتاب‌های الکترونیک

 

تاریخچه کتاب‌های الکترونیک

 

ایده «کتابخانه‌ای که در جیب شما جای بگیرد»، در طول قرن گذشته توسط چندین نویسنده تصور شده است. پروژه گوتنبرگ ( Project Gutenberg) در سال ۱۹۷۱ با ایجاد کتا‌ب‌های الکترونیک ایجاد شد. سپس در سال ۱۹۹۸ اولین دستگاه‌های کتاب‌خوان الکترونیک Rocket Ebook و Softbook  ظاهر شدند؛ اما دستیابی به موفقیت تا سال ۲۰۰۷ اتفاق نیفتاد، زمانی که آمازون کتابخانه الکترونیک خود را با نام Kindle راه‌اندازی کرد.

 

با افت چشمگیر قیمت کتاب‌ها در سال ۲۰۱۰، رقابت بین تولیدکنندگان پیشرو افزایش یافت. در حال حاضر، بیشتر کتاب‌های الکترونیک در ایالات‌متحده و انگلیس به فروش می‌رسند؛ اما سایر بازارها نیز سهم بازار خود را افزایش می‌دهند، چین، آلمان و ژاپن پیشتاز این لیست هستند.

 

 

دستگاه‌های محبوب برای خواندن کتاب‌های الکترونیک

 

دستگاه‌های محبوب برای خواندن کتاب‌های الکترونیک

 

کتاب‌های الکترونیک را می‌توان از طریق رایانه‌های صفحه نمایش دیجیتال، تبلت‌ها، iPad ها، و تلفن‌های هوشمند خواند. برای اطمینان از قابلیت حمل‌ونقل، شرکت‌های بزرگ‌تر از جمله آمازون و کوبو تمام برنامه‌های پلتفرمی را که می‌توانید هنگام نوشیدن قهوه صبحانه در رایانه شروع به خواندن کنید، تا همان جایی که کتاب خود را متوقف کرده و در گوشی هوشمند خود پایان دهید، ارائه می‌دهند.

 

 

قالب‌های محبوب در eBookها

 

قالب‌های محبوب در eBookها

 

ده‌ها قالب کتاب الکترونیک وجود دارد، اما خوانندگان این کتاب‌ها معمولا قالب خاصی را ترجیح می‌دهند. بعضی از این قالب‌ها را در ادامه شرح داده‌ایم:

 

 

۱. متن ساده (.txt)

 

قالب متن ساده با پسوند. txt که به‌طور گسترده‌ای پذیرفته‌ شده‌ترین قالب کتاب است، نمی‌تواند کاری جز ارائه متن ساده و قابل‌جابجایی انجام دهد. این قالب، قالبی برنده است.

 

 

۲. سند قابل حمل (.Pdf)

 

اگرچه از نظر فنی Pdf ها قالب الکترونیک نیستند، اما این قالبی است که بیشتر مردم با آن آشنا هستند. این قالب برای چاپ و به‌اشتراک‌گذاری آسان و با طرح ثابت طراحی شده است.

 

 

۳. epub

 

ePub که در حال حاضر در سومین به‌روزرسانی مهم خود است، می‌تواند هر کاری را که قالب Kindle  انجام می‌دهد را انجام دهد. هر دستگاهی می‌تواند ePub ها را اداره کند.  همه خوانندگان کتاب‌های الکترونیکی قدیمی، فرمت epub 2 را می‌پذیرند و بیشتر خوانندگان جدید قالب epub 3 را با قالب‌های طرح تعاملی و ثابت دریافت می‌کنند. قالب Epub 3 نه تنها از تصاویر و صداها، بلکه حتی از فیلم‌ها نیز تعبیه شده است. کتاب‌های درسی و کتاب‌های تعاملی کودکان معمولا با استفاده از epub 3 ساخته می‌شوند. Epub 3 همچنین از زبان جهانی پشتیبانی می‌کند و خط‌های غیر انگلیسی مانند عربی و چینی را بدون زحمت اداره می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویژگی های ابر رایانه های ایرانی

 

 

بارگیری، بازکردن و خواندن کتاب‌های الکترونیک

 

بارگیری، بازکردن و خواندن کتاب‌های الکترونیک

 

اگر کتاب‌خوان الکترونیک ندارید، هنوز هم می‌توانید تجربه خواندن این کتاب‌ها را داشته باشید. برنامه‌های زیادی وجود دارد که به شما امکان خرید، سازماندهی و مهم‌تر از همه خواندن کتاب‌های الکترونیکی را می‌دهد.

 

 

خواندن کتاب‌ روی رایانه شخصی یا لپ‌تاپ (ویندوز و مک)

 

خواندن کتاب‌ روی رایانه شخصی یا لپ‌تاپ (ویندوز و مک)

 

رایانه‌های جدید با سیستم عامل ویندوز با راه‌حل داخلی برای بازکردن کتاب‌های الکترونیک ارائه می‌شوند و مرورگر Microsoft Edge به‌عنوان پیش فرض برای بازکردن فایل‌های epub تنظیم شده است.

 

به طور قطع محبوب‌ترین نرم افزار برای باز کردن، خواندن، سازماندهی و تبدیل کتاب‌ها (برای استفاده خصوصی) در لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی، کالیبر (Calibre ) است. به لطف کالیبر کتاب‌های الکترونیک بسیار منظم و بهتر مدیریت می‌شوند و این برنامه در هر سیستم عامل کار می‌کند.

 

 

خواندن کتاب‌های الکترونیک در اندروید

 

همه دستگاه‌های Android با ابزار داخلی کتاب‌خوانی Google Play Books ارائه می‌شوند. اگر کتاب‌های الکترونیکی خود را در قالب epub یا pdf داشته باشید، می توانید از Google Play  استفاده کنید. همچنین می‌توانید کتابهای الکترونیکی را از فروشگاه Google Play Books خریداری کنید.

 

درست است که با خریدن کتاب‌های چاپی، از ناشران حمایت می‌کنیم؛ اما خواندن کتاب‌های غیرچاپی نیز از قطع درختان و آلودگی‌های بیشتر دیگر جلوگیری می‌کند. از طرفی زیاد نگاه‌کردن به کتاب‌ها در دستگاه‌های هوشمند برای چشم نیز خطرناک است. تصمیم با خودتان است؛ بهتر است تمام جوانب خواندن این کتاب‌ها را بسنجید و بعد تصمیم بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: پردانلودترین، بهترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن‌‌ های Android و iOS در سال ۲۰۲۱

 

 

 

کالابرگ الکترونیک