۵ روش شستن انواع لباس چرم طبیعی و مصنوعی با دست و ماشین

۵ روش شستن انواع لباس چرم طبیعی و مصنوعی با دست و ماشین


12 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 روش شستن انواع لباس چرم طبیعی و مصنوعی با دست و ماشین

شستن لباس چرم تکنیک‌های خاص خودش را دارد؟ روش اشتباه شستن چرم منجر به پوسته پوسته شدن و چروک شدن و آب رفتن آن می‌شود. اما بهترین روش شستن انواع چرم چگونه است؟ آیا چیزی در مورد روش شستشوی چرم طبیعی می‌دانید؟ آیا آب چرم را خراب می‌کند؟ در ادامه می‌توانید با چند روش مطمئن و آسان شستن انواع چرم از کاپشن تا کت و پالتو چرم مصنوعی و طبیعی در مجله کوروش آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش شستشوی چرم طبیعی و مصنوعی پاسخ خواهیم داد.

 

شستن لباس چرم طبیعی و مصنوعی؛ با آب و صابون بشورید

 

شستن لباس چرم طبیعی و مصنوعی؛ با آب و صابون بشورید

 

۱- یکی از روش‌های شستن لباس چرم در خانه استفاده از آب و صابون است. ابتدا در یک تشت بزرگ مقداری صابون ملایم را در آب گرم (نه داغ) مخلوط کنید. دو قطره مایع ظرفشویی هم به آب اضافه کنید تا صابون به خوبی در آب مخلوط شود. مایع ظرفشویی را به صورت حضوری، اینترنتی یا تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

هدف ما درست کردن یک محلول خیلی ملایم برای شستن کاپشن، کت و پالتو چرم بدون آسیب دیدگی است. استفاده از شوینده‌های قوی سبب آسیب دیدن و خراب شدن رنگ لباس‌های چرم می‌شود.

۲- در مرحله بعد یک اسفنج یا دستمال نرم را به محلولی که درست کرده‌اید آغشته کنید. اسفنج یا دستمال نرم را فشار دهید و آب اضافی آن را بگیرید. نباید از اسفنج یا دستمال آب چکه کند و همین که مرطوب باشد کافیست چون آب در تار و پودر چرم نفوذ و آن را خراب می‌کند.

یادتان باشد حتما از اسفنج یا دستمال نرم و لطیف برای شستن چرم استفاده کنید چون زبر بودن دستمال یا اسفنج باعث ایجاد خط و خراش روی چرم می‌شود.

۳- حالا دستمال نرم یا اسفنج را به آرامی روی قسمت خارجی لباس چرم بکشید و آن را پاک کنید. حرکات نرم و ملایم دست بهتر از حرکات تند و سریع جواب می‌دهد و لباس چرم را تمیز می‌کند. جاهایی که قطره آب و چربی ریخته یا تکه‌های رنگی که روی پارچه چرم کار شده را با دقت بیشتری پاک کنید.

اگر لازم بود دوباره اسفنج یا دستمال را با آب خیس کنید و فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و دوباره روی پارچه چرم به آرامی بکشید.

 

روش های شستن چرم مصنوعی و طبیعی

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۴- در مرحله چهارم باید باقی‌مانده آب و صابون را از روی لباس چرم پاک کنید. پس مقداری آب ولرم تمیز را در یک ظرف دیگر بریزید و یک اسفنج یا دستمال تمیز را داخل آب بزنید. به همان ترتیب آب اسفنج یا دستمال نرم را خوب بگیرید و به صورت دورانی روی لباس چرم بکشید.

مطمئن شوید که هیچ اثری از محلول آب و صابون روی لباس چرم باقی نماند. حالا با یک حوله نرم و خشک لباس چرم را خشک کنید و نم آن را بگیرید. لباس چرم را روی یک چوب رختی بگذارید و جایی آویزان کنید که به مرور در اثر جریان هوا خشک شود.

بعد از شستن کاپشن، کت و پالتوی چرم و زمانی که می‌خواهید آن را خشک کنید به هیچ وجه از حرارت بخاری یا شوفاژ استفاده نکنید. همچنین از باد سشوار یا خشک کن ماشین لباسشویی هم برای خشک کردن این لباس‌ها استفاده نکنید.

اجازه دهید لباس چرم در معرض جریان هوا به مرور خشک شود. از این روش برای شستن تمام اکسسوری‌های چرم طبیعی مثل دستکش و کلاه و کیف هم می‌توانید استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ وسیله‌ ضروری برای تیپ و استایل شیک پاییزی و زمستانه مردانه مد روز

 

شستن کاپشن، کت و پالتو چرم؛ از شوینده‌های مخصوص چرم استفاده کنید

 

شستن کاپشن، کت و پالتو چرم؛ از شوینده‌های مخصوص چرم استفاده کنید

 

یک روش دیگر برای شستن لباس چرم استفاده از شوینده‌های مخصوص چرم است. این شوینده‌ها حاوی موادی هستند که لکه چربی و سایر لکه‌های کثیف را به خوبی پاک و تمیز می‌کنند و به چرم هم صدمه نمی‌زنند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ مدل شلوار زنانه که همیشه ترند هستند و هیچ وقت از مد نمی‌افتند

 

۱- یک عدد شوینده مخصوص چرم را از فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها تهیه کنید. این شوینده‌ها معمولا به شکل ژل، اسپری یا صابونی و هستند تا چند سال کار شما را برای تمیز کردن لباس‌های چرم راه می‌اندازد.

حتما بخوانید  طرز تهیه صابون زیتون دست ساز در خانه مرحله به مرحله

 

شستن کاپشن، کت

 

۲- برای تمیز کردن و شستن لباس چرم با مایع شوینده مخصوص چند قطره از مایع شوینده را روی یک پارچه نرم ریزید یا اسپری کنید. برخی از این شوینده‌ها به شکل ژل، اسپری یا صابون هستند. شوینده‌ شما از جنس هر کدام از این‌ها که باشد مقدار کمی از آن را روی یک پارچه نرم بریزید و به آرامی و به صورت دورانی روی لباس چرم بمالید.

۳- همان‌طور که گفتیم برای تمیز کردن لباس چرم با شوینده مخصوص باید از یک اسفنج یا پارچه نرم استفاده کنید. شوینده را آن‌قدر روی لباس چرم به آرامی بمالید تا کاملا جذب چرم شود.

۴- در مرحله بعد از یک دستمال تمیز دیگر برای پاک کردن آثار شوینده روی لباس چرم استفاده کنید. از آن‌جایی که این مواد شوینده به طور اختصاصی برای لباس‌های چرم تولید شده‌اند نیازی به آبکشی ندارند. شوینده‌های چرم معمولا با یک بار استفاده لباس چرم را تمیز می‌کنند اما اگر آثار لکه و کثیفی باقی بود یک یا دو بار دیگر از آن استفاده کنید. این روش برای شستن سایر اکسسوری‌های چرم شما هم کارساز است.

همچنین به یاد داشته باشید که پس از شستشوی کت چرم و یا هر لباس چرمی دیگر می‌بایست آن را دور از نور آفتاب و یا هر منبع حرارتی دیگر قرار دهید تا به شکل و فرم آن آسیبی وارد نشود.

برای آویزان کردن این قبیل لباس‌ها باید از گیره‌های چوبی استفاده کنید تا جای گیره پس از خشک شدن بر روی لباس نماند. به طور میانگین حدود دو تا سه روز زمان لازم است تا ژاکت یا کت مورد نظر کاملا خشک شود. بنابراین استفاده از ماده مخصوص جهت محافظت و یا نگهداری لباس چرم فراموش نشود تا همان حالت انعطاف‌پذیری و کشسانی چرم موردنظر حفظ شود.

 

بیشتر بخوانید: اوت کوتور چیست و چه برندهایی لباس های اوت کوتور تولید می کنند

 

شستن لباس چرم مصنوعی و طبیعی در لباسشویی

 

شستن لباس چرم در لباسشویی

 

برای شستن پالتو چرم در ماشین لباسشویی و یا شستشوی یک لباس چرم طبیعی در ماشین لباسشویی به هیچ عنوان از پودر ماشین لباسشویی استفاده نکنید. برای این کار ابتدا باید زیپ‌ها و دکمه‌های لباس را ببندید.

سپس مقدار کمی مایع مشکین شوی یا مایع لباسشویی معمولی را داخل ماشین بریزید. می‌توانید انواع مایع لباسشویی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حالا دستگاه را روی پایین‌ترین حالت دور چرخش و دمای زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. توجه داشته باشید که خشک‌کن لباس را بعد از شستشو خاموش کنید. زمانی که شستن کاپشن چرم یا لباس چرم شما تمام شد، آن را از ماشین خارج کنید. سپس لباس را کاملاً صاف کرده و آویزان کنید تا خشک شود.

 

روش شستشوی چرم طبیعی جیر

 

«چرم جیر» یکی از حساس‌ترین مدل‌های چرم است که باید در شستشوی آن بسیار دقت کنید. کثیف شدن لباس یا کفش جیر موجب می‌شود تا ظاهر خود را از دست بدهد. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه برای شستن چرم جیر نباید از ماشین لباسشویی استفاده کنید.

بهترین روش برای شستن چرم جیر شستن آن با آب و صابون است. برای این کار باید یک محلول رقیق از آب و صابون آماده کنید. می‌توانید انواع صابون لباسشویی و پودر صابون را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

حالا یک دستمال بدون پرز و تمیز را به ترکیب آب و صابون آغشته کنید و روی چرم بکشید. فراموش نکنید که برای این کار نباید دستمال شما کاملاً خیس شود و سطح چرم را خیس کند. تنها باید از کف ایجاد شده روی آب بردارید و چرم جیر را با آن تمیز کنید. در نهایت یک دستمال مرطوب روی لباس یا کفش جیر بکشید و آن را با پارچه تمیز خشک‌کنید.

 

نحوه شستن چرم مصنوعی

 

نحوه شستن چرم مصنوعی

 

به طور کلی شستشوی چرم طبیعی و مصنوعی نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. برای شستن چرم مصنوعی بهتر است از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. این کار موجب پوسته‌پوسته شدن چرم و کاهش عمر لباس می‌شود.

نحوه شستن چرم مصنوعی با دست بسیار راحت است. برای شستن چرم مصنوعی بهتر است ترکیبی از آب ولرم و مایع لباسشویی آماده کنید. حالا لباس چرمی خود را برای چند دقیقه داخل این آب بگذارید و بعد به آرامی شروع به شستن چرم و آبکشی آن کنید. در انتها لباس را روی چوب لباسی پهن کنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

 

آیا آب چرم را خراب می‌کند؟

 

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای آلبالو خانگی خوشرنگ و براق بدون شکرک و کپک

حقیقت این است که شستن چرم با آب اگر به روش اصولی و درست انجام شود، آسیبی به آن وارد نمی‌کند. بسیاری از افراد مدعی هستند که بعد از شستن کاپشن چرم یا پالتوی چرمی، لباس آن‌ها خشک و خراب می‌شود. اما این مشکل به دلیل استفاده از آب و شوینده ایجاد نمی‌شود، بلکه واکسن نخوردن چرم موجب بروز این مشکل می‌شود.

چرم طبیعی و مصنوعی باید پس از شستشو حتماً واکس بخورد و چرب شود. بی‌توجهی به این موضوع موجب فرسودگی چرم می‌شود و به تدریج به آن آسیب وارد می‌کند.

 

روش واکس زدن لباس و کیف و کفش چرمی

 

روش واکس زدن لباس و کیف و کفش چرمی

 

برای واکس زدن انواع لباس و کیف و کفش چرمی ابتدا باید واکس یک چرم استاندارد متناسب با رنگ لباس یا کیف و کفش خودتان تهیه کنید. سپس باید به طور کامل لباس مورد نظرتان را واکس بزنید. اگر به واکس مخصوص چرم دسترسی ندارید می‌توانید مقداری روغن زیتون را گرم کنید و سپس با یک دستمال بدون پرز و تمیز آن را به سطح چرم بمالید.

برای تهیه روغن زیتون به صورت اینترنتی، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

چطور از کاپشن، کت و پالتو چرم مراقبت کنیم

 

چطور از کاپشن، کت و پالتو چرم مراقبت کنیم

 

۱- حتما برچسب دستورالعمل شستشوی لباس چرم را قبل از شستن کاپشن، کت و پالتوی چرم بخوانید. با توجه به جنس و نوع چرم طرز شستن چرم‌های مختلف با هم متفاوت است. معمولا روی برچسب دستورالعمل بهترین روش شستن لباس چرم مورد نظر شما ذکر شده است و بهترین کار این است که از این دستورالعمل پیروی کنید.

۲- مهم نیست که جنس لباس چرم شما از کدام نوع است. شما باید از مواد شوینده ضد آب برای شستن و تمیز کردن آن استفاده کنید. بهتر است در روزهای بارانی از لباس‌های گرم چرمی خود استفاده نکنید چون آب عمر چرم را کوتاه می‌کند. در غیر این صورت از کت، کاپشن یا پالتوی چرم ضدآب استفاده کنید.

۳- یک یا دو بار از سال از واکس یا کرم‌های مخصوص مراقبت از لباس‌های چرم استفاده کنید. این واکس و کرم‌ها هم جلوی خشک شدن و پوسته پوسته شدن چرم را می‌گیرند و هم آن را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کنند.

۴- برای مراقبت از لباس‌هایی که از چرم سبک دوخته شده‌اند بهتر است در منزل آن‌ها را تمیز نکنید و به دست یک خشکشویی حرفه‌ای و مطمئن بسپارید. برای مثال «چرم بره» یا «چرم جیر» در صورت گرفتن گرد و غبار با یک برس نرم تمیز می‌شوند و نیاز به خشکشویی هم ندارند.

۵- چرم را حتما آویزان کنید. به هیچ‌وجه لباس‌های چرم را تا نزنید. چرم را در جای خشک و خنک نگه دارید. بهتر است شستن و تمیز کردن چرم یک بار در سال انجام شود. اگر به طور مرتب از لباس‌های چرم استفاده نکنید آن را روی یک چوب رختی و در کاورهای مخصوص لباس چرم نگهداری کنید. اگر چرمی که خریده‌اید در اثر فشار در بار مقداری چروک شده کافی است هنگام دوش گرفتن آن را در حمامی که بخار در آن جمع شده آویزان کنید. گرما و رطوبت چروک‌ها را باز می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ عطر زنانه قیمت مناسب با رایحه‌ای شبیه گران‌ترین عطرهای دنیا

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد شستن انواع چرم

 

آیا شستن کیف چرم طبیعی در ماشین لباسشویی امکان پذیر است؟

 

به هیچ عنوان کیف چرم طبیعی را در ماشین لباسشویی نشویید. این کار موجب آسیب به کیف و از بین رفتن حالت آن می‌شود.

 

آیا می‌توان چرم را اتوکشی کرد؟

 

بهتر است بدانید که استفاده از اتو به هیچ عنوان برای لباس‌های چرمی مناسب نیست. این کار موجب از بین رفتن بافت چرم و نابود شدن ظاهر زیبای آن می‌شود. برای صاف کردن لباس‌های چرمی می‌توانید یک چسم سنگین روی آن قسمت از چرم قرار دهید و یا لباس را زیر تشک تختخواب خود بگذارید تا به تدریج صاف شود.

 

آیا استفاده از سرکه برای شستن کیف چرم طبیعی مناسب است؟

 

سرکه موجب تغییر رنگ چرم می‌شود و لکه‌هایی تیره و روشن روی آن ایجاد می‌کند. برای تمیز کردن چرم به جای سرکه بهتر است از ترکیب آب و صابون استفاده کنید.

 

بهترین روش برای از بین بردن سفیدک روی لباس‌های چرمی چیست؟

 

برای از بین بردن سفیدک روی لباس‌های چرمی باید مقداری آب و الکل را ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی دستمال بریزید و با کمک آن لکه‌ها را تمیز کنید.

 

آیا می‌توان چرم را شست؟

 

همانطور که آموزش شستشوی چرم طبیعی و مصنوعی به شما گفتیم، شستشوی چرم با آب اگر به روش درستی انجام شود، آسیبی به لباس وارد نمی‌کند. تنها باید بعد از شستن از واکس یا روغن برای چرم استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک