طرز تهیه سوشی ساده کالیفرنیایی بدون جلبک و ماهی خام

طرز تهیه سوشی ساده کالیفرنیایی بدون جلبک و ماهی خام


13 آبان 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوشی ساده بدون جلبک

۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) روز جهانی «سوشی» است. سوشی غذای سنتی ژاپنی‌هاست (می‌دانستید سوشی اصالتا چینی است؟) که یا دوستش دارید یا از آن متنفرید. علتش هم این است که ماده اصلی سوشی ماهی خام است و تعداد کسانی که ماهی خام دوست دارند نسبت به آن‌هایی که دوست ندارند اصلا قابل مقایسه نیست. به هر حال بد نیست در روز جهانی سوشی هم تاریخچه‌ای مختصر در مورد سوشی بخوانید و هم طرز تهیه سوشی ساده بدون جلبک در خانه را در سرویس آشپزی  و در  مجله کوروش بخوانید.

 

 

تاریخچه سوشی؛ سوشی غذای کدام کشور است؟

 

تاریخچه سوشی و نحوه آماده سازی آن

 

برخلاف تصور عموم که سوشی را یک غذای ژاپنی می‌دانند بد نیست بدانید که چینی‌ها مثل اغلب اختراعات بشر در قاره آسیا، مخترع سوشی هم هستند. چینی‌ها ماهی دودی نمک زده را در برنجی که طی ماه‌ها مراحل تخمیر را گذرانده بود را می‌پیچیدند و می‌خوردند. یک روش خوردن ماهی که قبل از چینی‌ها اهالی کشور دیگری امتحانش نکرده بودند.

 

 

بیشتر بخوانید:طرز تهیه خوراک نودل و جوجه ؛ غذای کم‌کالری و سالم به سبک آشپزی ژاپنی

 

 

بعدها ژاپنی‌ها هم این روش خوردن ماهی را امتحان کردند و از آن‌جایی که هم عاشق ماهی بودند و هم عاشق برنج از این غذا هم خوش‌شان آمد و در ابتدا نامش را «نازه‌روشی» گذاشتند. بعدها نازه‌روشی تبدیل شد به «ناماناره». در این روش پخت سوشی مدت قرار دادن ماهی در برنج تخمیر شده کمتر است یعنی حدودا دو هفته و بیشتر در سرکه فرایند تخمیر را می‌گذراند.

 

 طرز تهیه سوشی ساده کالیفرنیایی بدون جلبک و ماهی خام

 

در سوشی نازه‌روشی برنجی که ماهی در آن خوابانده شده بود خورده نمی‌شد چون تخمیر شده بود اما در روش ناماناره برنج سوشی را هم می‌خوردند. به نظر می‌رسید ناماناره خوشمزه‌تر است هر چند در هر دو برنج بوی جالبی نداشت.

 

 

در این روش هم برنج سوشی دور ریخته می‌شد. نازه‌روشی در واقع نسل اولیه سوشی‌های امروزی بود. سومین نسل سوشی که «هایازوشی» نام داشت همان شکل و شمایل سوشی‌‌های امروزی را داشت و از برنج به صورت تخمیر شده خبری نبود و ماهی با برنج تازه پخته شده، سرکه، سبزیجات مختلف و برخی مواد غذایی خشک شده درست می‌شد و هنوز هم تقریبا سوشی اصلی ژاپنی با همین سبک و مواد درست می‌شود.

حتما بخوانید  ۱۴ خواص زیتون برای کودکان و عوارض احتمالی آن + روش مصرف

 

 

یک نکته جالب دیگر در مورد سوشی این است که سوشی به شکل امروزی در واقع پدر فست‌فودهای نسل نو بود. یک غذای سریع که همه جا (حتی در سالن سینما) هم می‌توان آن را خورد و نخستین بار در رستورانی در شهر توکیو به نام «یوهی سوشی» پخته شد.

 

 

بعد از ژاپنی‌ها، سوشی نخستین بار از طریق کشور انگلیس در زمان ملکه الیزابت دوم پایش به اروپا و غرب باز شد و در سال ۱۹۵۳ به آمریکا رفت. سوشی در آمریکا نخستین بار برای سفیر ژاپن در آمریکا و در سفارتخانه ژاپن آماده و سرو شد. سوشی امروزه انواع مختلف با نام‌های مختلفی دارد اما پایه و اساس اغلب آن‌ها ماهی و برنج است. نخستین نسل سوشی در آمریکا به نام «کالیفرنیا رول» مشهور شد و از آنجایی که آمریکایی‌ها ماهی خام و جلبک دوست نداشتند خرچنگ پخته که با سس مایونز مزه‌دار شده بود به همراه برنج پخته و مواد دیگر درست می‌شد.

 

 

فرانسوی‌ها سوشی را معمولا بدون جلبک و با «کاغذ برنج» درست می‌کردند و به آن «سوشی رول» می‌گفتند. در مجموع انواع سوشی با توجه به روش سرو و نوع مواد به کار رفته در آن نامگذاری شده و مدل‌های مختلفی را شامل می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید:طرز تهیه انواع ماهی (ماهی حلوا) با فوت و فن مزه‌دار کردن آن

 

 

طرز تهیه سوشی ساده بدون جلبک (اُکیزوشی مرغ تریاکی کالیفرنیایی)

 

طرز تهیه سوشی ساده بدون جلبک (اُکیزوشی مرغ تریاکی کالیفرنیایی)

مواد لازم برای برای ۴ نفر

 

سینه مرغ بدون استخوان: ۲۵۰ گرم

برنج سفید پخته و شفته شده و گرم: ۲ پیمانه

سرکه برنج: ۴ قاشق غذاخوری

شکر: ½ قاشق چایخوری (اختیاری)

آووکادو پوست گرفته و خرد شده: ۱ عدد

آب لیموترش: ۱ قاشق غذاخوری

سس مایونز طعم‌دار: ¼ پیمانه

سویا سس: ۱ قاشق غذاخوری

کنجد: ۲ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه سوشی ساده بدون جلبک

 

مرحله اول

 

طرز تهیه این سوشی ساده بدون جلبک که به سوشی مرغ تریاکی کالیفرنیایی مشهوراست و یکی از محبوب‌ترین سوشی‌های دنیاست بسیار آسان است. این مدل سوشی به نام اُکیزوشی یا سوشی فشرده مشهور است. برای شروع ابتدا سینه مرغ بدون پوست و استخوان را به صورت تکه‌های حبه‌های برش بزنید و سپس در یک ماهیتابه نچسب که گرم کرده‌اید به مدت ۴ الی ۵ دقیقه با شعله زیاد گاز تفت دهید و حین تفت مرتب هم بزنید.

حتما بخوانید  ۲۷ غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم

 

 

مرحله دوم

 

در یک ظرف مناسب سرکه و شکر را بریزید و با هم مخلوط کنید تا شکر حل شود. برنج را هم با مقداری بیشتر از حد معمول آب به صورت کته و بدون روغن بپزید. برنج سوشی باید آن‌قدر شفته باشد که دانه‌های برنج حسابی به هم بچسبند و از هم جدا نشوند. بهتر است از برنج دانه ریز ایرانی استفاده کنید. برنج پخته را هم با مخلوط شکر و سرکه ترکیب کنید.

 

 

مرحله سوم

 

در یک ظرف جداگانه تکه‌های آووکادو و آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. در یک ظرف دیگر هم سس مایونز و سویا سس را خوب با هم مخلوط کنید تا مایه یکدستی درست شود. با یک کاتر دایره‌ای مخصوص آشپزی با قطر ۱۲ سانتی‌متر کارتان برای درست کردن این سوشی فشرده بسیار راحت می‌شود.

 

 

مرجله چهارم

 

برای سرو سوشی بدون جلبک در هر بشقاب ابتدا کاتر دایره‌ای را بگذارید. ½ فنجان برنج را در کاتر بریزید و با دست خوب فشار دهید تا مطمئن شوید دانه‌های برنج به هم چسبیده‌اند. روی برنج را با ¼ فنجان آووکادو و ۱/۳ فنجان مرغ بپوشانید و باز هم با دست فشار دهید تا لایه‌ها خوب روی هم سوار شوند. روی مواد سوشی به مقدار دلخواه سس مایونز بریزید و روی سس کنجد بپاشید و سپس به آرامی کاتر را بردارید.

 

 

سوشی بدون جلبک مرغ تریاکی کالیفرنیایی را با سویا سس سرو کنید. این سوشی خوشمزه و مشهور با ذائقه ایرانی‌ها هم بسیار سازگار است. به جای تکه‌های مرغ از تکه‌های ماهی تن که روغن آن گرفته شده یا ماهی تن در نمک هم می‌توانید برای تهیه این سوشی لذیذ استفاده کنید و یک سوشی خوشمزه به سبک ایرانی درست کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی به روش گیلانی و فوت و فن مزه‌دار کردن آن

 

 

کالابرگ الکترونیک