چطور وضعیت بیماری کرونا را برای کودکان توضیح بدهیم؟

چطور وضعیت بیماری کرونا را برای کودکان توضیح بدهیم؟


27 مهر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
توضیح کرونا به کودکان

کرونا تا کی ادامه دارد؟ واقعا نمی‌دانیم، اما لازم است در این روزها بیشتر خودمان و اعضای خانواده را با شرایط وفق دهیم. حالا کرونا در اغلب شهرهای ایران از تهران و قم گرفته تا شیراز و رشت و اصفهان و غیره شیوع زیادی پیدا کرده و در این وضعیت خانه‌نشینی و تعطیلی کودکان و نوجوانان هم یک مسئله جدی است. هم باید هوای درس و مشق بچه‌ها را داشته باشیم، هم سرشان را در روزهای قرنطینه گرم کنیم و البته به نحوی درست وضعیت بیماری کرونا ویروس کووید ۱۹ را برای بچه‌ها توضیح دهیم. به این ترتیب هم آن‌ها را وحشتزده نمی‌کنیم و هم آگاهی لازم را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به آن‌ها داده‌ایم. در مجله کوروش به شما می‌گوییم چطور وضعیت بیماری کرونا ویروس کووید ۱۹ یا همان بیماری کروناویروس جدید را برای کودکان توضیح بدهید. با ما در سرویس سلامت همراه باشید.

 

 

اگر مضطرب یا وحشت‌زده هستید با بچه‌ها صحبت نکنید

 

اگر مضطرب یا وحشت‌زده هستید با بچه‌ها صحبت نکنید

 

در این حالت اضطراب و ترس شما بچه‌ها را هم  وحشت‌زده می‌کند. سعی کنید اول روی احساسات خودتان کار کنید و بعد از اینکه آرام شدید و آمادگی پیدا کردید با بچه‌ها در مورد موضوع صحبت کنید. آرام باشید و اگر احساس کردید کودک یا نوجوان شما ترسیده و مضطرب است احساساتش را تصدیق کنید و پیشنهاد بدهید که یک زمان دیگر وضعیت را برایش توضیح دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: پیشگیری از بیماری کرونا ویروس جدید ؛ چطور سطوح را گندزدایی و ضد عفونی کنیم؟

 

 

از کودکان بپرسید که در مورد ویروس کرونا چه می‌دانند

 

بچه‌ها اصلا می‌دانند ویروس چیست؟ در مورد کرونا ویروس چیزی شنیده‌اند؟ از ویروس جدید کرونا چیزی می‌دانند؟ اگر چیزی می‌دانند دقیقا چه چیزی می‌دانند و آیا اصلا اطلاعاتشان درست و علمی است یا شایعات را باور کرده‌اند؟ اگر هم از قبل اطلاعاتی داشته‌اند تا حد درست و علمی است. در حد دانش و درکی که در مورد این مسئله دارند به زبان ساده برای‌شان همه چیز را به صورت علمی توضیح بدهید.

 

 

در مورد تفاوت ویروس و باکتری علمی و ساده صحبت کنید

 

در مورد تفاوت ویروس و باکتری علمی و ساده صحبت کنید

 

این یک فرصت عالی برای همه ما است که به جای میکروب ها و حشرات ریز و درشت یا به قول بچه‌ها جوجوها صحبت در مورد ویروس‌ها و باکتری‌ها را شروع کنیم و در مورد کرونا به کودکان توضیح دهیم. برای کسانی که در این زمینه اطلاعات زیادی ندارند، به خصوص بچه‌ها، این کلمات اغلب بار منفی دارند و ترسناک هستند. اما این‌ها چیزهایی است که ما فکر می کنیم خوب است که همه بدانند:

 

 

چیزهایی که باید در مورد ویروس کرونا بدانیم و به کودکان توضیح بدهیم

 

  • باکتری‌ها و ویروس‌ها موجودات کوچک میکروسکوپی هستند که برای دیدن آن‌ها نیاز به یک میکروسکوپ داریم.
  • حقیقت این است که همان‌طور که ما نمی‌توانیم بدون زنبورها زندگی کنیم و می‌گویند اگر نسل زنبورها منقرض شود نسل بشر هم منقرض می‌شود، بدون باکتری‌ها و ویروس‌ها هم نمی‌توانیم زندگی کنیم. حضور باکتری‌ها و ویروس‌ها برای بقای کره زمین و ساکنانش لازم است.
  • بعضی از این میکرو‌ب‌ها و ویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری ما شوند. مثل ویروس‌های سرماخوردگی که باعث بیماری ما می‌شوند یا باکتری‌هایی که معده را درگیر می‌کنند.
  • باکتری‌ها و ویروس‌ها بسیار متفاوت هستند و یک راه خوب برای فکر کردن در مورد آن‌ها، مقایسه آن‌ها با هوشمند و اپلیکیشن‌هاست.  باکتری‌ها تلفن هوشمند و ویروس‌ها مثل اپلیکیشن‌ها هستند، شما تلفن هوشمند (باکتری‌ها) را روشن می‌کنید تا کار کند. اپلیکیشن‌ها (ویروس‌ها) زمانی کار می‌کنند که در تلفن شما بارگیری شوند. اپلیکیشن‌ها برای کار به تلفن نیاز دارند. به همین ترتیب، ویروس‌ها هم به سلول‌های بدن ما نیاز دارند تا بتوانند رشد کنند و نسخه‌های بیشتری از خودشان تهیه کنند. آن‌ها می‌توانند سلول‌های ما را به کارخانه‌های تولید ویروس تبدیل کنند. به عبارت دیگر باکتری‌ها موجود زنده هستند و تک سلولی هستند. این سلول دارای تمام محتویاتی است که آن‌ها برای حیاتشان نیاز دارند: ویژگی‌های ژنتیکی و ماشین‌های سلولی‌ که پروتئین ‌تولید و باکتری‌ها را با انرژی تامین می‌کنند. دیفتری، وبا، سل و سیاه‌سرفه از جمله بیماری‌هایی هستند که توسط باکتری‌ها تولید می‌شوند.
  • اما اینطور نیست که تمام باکتری‌ها برای انسان مضر باشند. برای مثال باکتری‌هایی که در روده هستند برای هضم غذا لازم‌اند.
  • بر خلاف باکتری‌ها، ویروس‌ها ذراتی عفونی‌اند و سلول نیستند. ویروس‌ها قطعه‌ای از نوکلئیک‌اسید‌‌ هستند که درون پوششی پروتئینی محصور شده‌اند. بدین ترتیب ویروس‌ها دستگاه‌های سلولی نیستند که بتوانند برای خود انرژی و پروتئین تولید و یا حتی زاد و ولد کنند. به همین دلیل هم ویروس‌ها بسیار کوچک‌تر از باکتری‌ها هستند. در حالی که بزرگی باکتری‌ها حدود ۰۰۱ / ۰ میلی‌متر است، بزرگی‌ ویروس‌ها تنها ۱/۱۰۰ این مقدار است.

 

 

بیشتر بخوانید: چند حرکت ورزشی در روزهای قرنطینه کرونا برای تقویت سیستم ایمنی

 

 

بالاخره در مورد کروناویروس کووید ۱۹ به بچه‌ها چه بگوییم؟

 

بالاخره در مورد کروناویروس کووید 19 به بچه‌ها چه بگوییم؟

 

  • مهم است که برای بچه‌ها توضیح بدهیم که ویروس کرونا می‌تواند باعث شود که برخی افراد واقعا بیماری شوند و درصد کمی از این تعداد هم فوت می‌کنند اما این قضیه در مورد همه صادق نیست. یعنی قرار نیست همه افراد کرونا بگیرند و همه هم فوت کنند البته به شرط اینکه بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنید و توصیه‌ها را جدی بگیرید.
  • ویروس کوید ۱۹ کرونا یک نوع واقعاً جدید است، بنابراین دانشمندان و پزشکان هنوز در تلاشند تا همه چیز راجع به آن بدانند. اما چیزی که آن‌ها می‌دانند این است که مانند ویروس سرماخوردگی پخش می‌شود و سرعت انتشار آن از آنفولانزا و سرماخوردگی هم بیشتر است. اگر همه یاد بگیریم که چطور با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی جلوی انتشار آن را بگیریم از گسترش و اپیدمی شدن آن می‌توانیم جلوگیری کنیم.
  • بهترین روش پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس کوید ۱۹ شستشوی مرتب دست‌ها هر بار به مدت حداقل ۲۰ الی ۳۰ ثانیه (برای این‌که خسته نشوید از ابتدا تا انتها ۳ بار آهنگ تولدت مبارک را بخوانید) با آب و صابون فراوان است، مطمئن شوید که تمام قسمت‌های دست از کف دست گرفته تا لای انگشتان و مچ دست‌ها را شسته‌اید.
    سرفه و عطسه نکردن بدون محافظ (دستمال و یا گرفتن آستین لباس از قسمت آرنج جلوی دهان و بینی)، نرفتن در مکان‌های شلوغ مثل مترو، اتوبوس، شهربازی و گیم نت، ماندن در خانه و به حداقل رساندن تماس (دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران) هم از جمله مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و ابتلا به علائم کرونا است.
  • بعد از شستن دست‌ها با دستمال کاغذی آن‌ها را خشک کنید چون دست‌های خیس بیشتر مستعد جذب باکتری و ویروس هستند تا دست‌های خشک شده.
  • امیدواریم رعایت مسائل بهداشتی و توصیه‌های گفته شده از سوی وزرات بهداشت از ابتلا ما به ویروس کرونا کووید ۱۹ پیشگیری کنند و از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های شستن ماسک جراحی، N95 و … در دوران شیوع کرونا

 

 

منبع: thespinoff.co.nz

کالابرگ الکترونیک