راهنمای خرید ساعت هوشمند و تفاوت های آن با مچ بند هوشمند

راهنمای خرید ساعت هوشمند و تفاوت های آن با مچ بند هوشمند


11 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای خرید ساعت هوشمند

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و برهمین اساس روزانه، نیاز انسان به ابزارهای دیجیتال افزایش می‌یابد. با خرید ساعت هوشمند، در واقع انسان‌ها می‌توانند برای رفع یک سری نیازهای روزانه از تکنولوژی‌های آن‌ استفاده کنند. ساعت‌های هوشمند به عنوان مکمل تلفن‌های همراه هوشمند شناخته می‌شوند که امکانات زیادی دارند. این دستگاه‌ها، گاهی مثل یک تلفن همراه، مستقل به شمار می‌روند و گاهی فقط می‌توانند با تلفن همراه هوشمند جفت شوند. اکثر ساعت‌های هوشمند دارای صفحه نمایش لمسی هستند و کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است. این مطلب که در مجله‌ کوروش آن را می‌خوانید، راهنمای خرید ساعت هوشمند است که یک کادوی ولنتاینی جذاب هم هست و در ادامه همه چیز را درباره‌ی ساعت هوشمند و خرید آن به عنوان یک کادو مناسب برای هدیه به آقایان به شما می‌گوییم.

 

 

 

راهنمای خرید ساعت مچی هوشمند

 

راهنمای خرید ساعت مچی هوشمند

برخی از مهم‌ترین امکانات که در هنگام خرید ساعت هوشمند باید در نظر بگیرید:

 

*پردازنده قوی و پشتیبانی از حافظه رم

*ماشین حساب

*GPS و مسیریاب

*صفحه نمایش گرافیکی، بلندگو و میکروفون

*قابلیت ارسال پیامک و یا چک‌کردن پیامک‌های دریافت شده

*بلوتوث و NFC

 

 

برخی از ساعت‌های هوشمند نیز امکانات پیشرفته‌تری نظیر، حسگرهای شتاب‌سنج، ارتفاع‌سنج، قطب‌نما، دماسنج، گا‌م‌شمار، حسگر ضربان قلب، دوربین، ریموت کنترل و امکاناتی از این قبیل را شامل می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید:۴ نکته مهم در راهنمای خرید ساعت مچی زنانه و دخترانه

 

 

چرا باید از ساعت‌های هوشمند استفاده کنیم؟

 

ساعت‌های هوشمند امکانات و قابلیت‌های جذابی دارند اما تقریبا تمامی این قابلیت‌ها روی گوشی‌های همراه هوشمند قابل استفاده است. پس شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید از ساعت‌های هوشمند استفاده کنید؟ در پاسخ به این سوال، می‌توان گفت که ساعت‌های هوشمند قابلیت یکپارچه‌سازی دارند و در واقع، این ابزارهای کوچک و جذاب امکاناتی پرکاربرد نظیر امکانات سلامتی، امکانات ساعت مچی، MP3 پلیر و حتی اکثر امکانات یک گوشی هوشمند را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در واقع، داشتن تمامی این امکانات در یک ساعت کوچک، تجربه‌ای بسیار جذاب و متفاوت است.

 

چرا باید از ساعت‌های هوشمند استفاده کنیم؟ دلیل خرید ساعت هوشمند چیست؟

 

از طرفی، با استفاده از ساعت‌های هوشمند، شما سریع‌تر و آسان‌تر می‌توانید کارهای مورد نظر خود را انجام دهید. بدیهی است که چک‌کردن پیام‌ها، تماس‌ها و درحالت کلی، چک‌کردن نوتیفیکیشن‌های دریافتی، در ساعت هوشمند بسیار سریع‌تر انجام می‌گیرد. با استفاده از ساعت‌های هوشمند، برای مشاهده هر نوتیفیکیشن، دیگر نیازی به درآوردن گوشی از داخل جیب و یا کیف وجود ندارد و این مسئله برای بسیاری از افراد کاربردی و جذاب است.

 

 

معایب ساعت‌های هوشمند

 

*روزانه گوشی‌های جدید و رده بالا وارد بازار می‌شوند. در صورتی‌که کاربر از گوشی‌های هوشمند رده بالا استفاده کند، نمی‌تواند قابلیت‌های جدید این گوشی را روی ساعت هوشمند خود اضافه کند.

*قیمت ساعت‌های هوشمند نسبتا بالاست و این درحالی است که اکثر امکانات این ساعت‌ها روی گوشی‌های هوشمند تعبیه شده است.

*ساعت‌های هوشمند ابعاد بزرگ‌تری داشته و نسبت به ساعت‌های معمولی وزن بیشتری نیز دارند.

 

قابلیت جفت‌ شدن و همگام‌سازی ساعت‌های هوشمند

 

ساعت‌های هوشمند Watch OS: تنها ساعت‌های هوشمند اپل هستند که سیستم عامل watch OS دارند. به همین دلیل، تنها گوشی‌های آیفون با نسخه iOS 8.2 و بالاتر می‌توانند با این ساعت‌ها جفت شوند.

 

 

ساعت‌های هوشمند تایزن

 

سیستم عامل تایزن در چندین ساعت هوشمند سامسونگ استفاده شده است و قابلیت جفت‌سازی با تعداد محدودی از گوشی‌ها را دارد. به‌همین دلیل، تنها گوشی‌های اندرویدی که سیستم عامل android 4.3 به بالا داشته و همچنین ظرفیت حافظه رم‌شان ۱.۵ گیگابایت است، می‌توانند با این ساعت‌ها جفت شوند.

 

البته در برخی شرایط، خلاف این مورد نیز ثابت شده است و حتی گوشی‌هایی که این ویژگی‌ها را نیز داشته‌اند، نتوانسته‌اند با این ساعت‌ها جفت شوند.

 

 

ساعت‌های هوشمند Android Wear

 

این ساعت‌های هوشمند بسیار پرطرفدار و محبوب هستند و دلیل این امر نیز این است که علاوه‌بر اینکه تمامی گوشی‌های اندرویدی با سیستم عامل Android 3.4 و بالاتر توانسته‌اند با این ساعت‌ها جفت شوند، گوشی‌های اپل نیز قابلیت جفت‌سازی با این ساعت‌های هوشمند را دارند.

 

البته غالبا در صورتی‌که گوشی‌های اپل با این ساعت‌ها جفت شوند، امکان استفاده از اپلیکیشن‌های توسعه داده شده برای ساعت وجود ندارد. پس هنگام خرید ساعت هوشمند با Android Wear باید به این موضوع دقت کنید.

 

رابط کاربری ساعت‌های هوشمند

 

در ساعت‌های هوشمند Android wear شما با یک رابط‌کاربری بسیار ساده مواجه هستید و با صرف کمترین زمان می‌توانید عملیات موردنظر خود را روی این ساعت‌ها انجام دهید. این سیستم عامل، نسبت به دو سیستم عامل دیگر ساعت‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های توسعه داده شده‌ی بیشتری دارد و شما می‌توانید تقریبا تمامی اپلیکیشن‌های طراحی شده را در این سیستم‌عامل نصب و استفاده کنید.

 

ساعت‌های هوشمند تایزن، رابط کاربری پیچیده‌تری دارند. تعداد اپلیکیشن‌های طراحی شده برای این سیستم عامل، بسیار کمتر از دو سیستم‌عامل دیگر ساعت‌های هوشمند است؛ اما تقریبا از تمامی اپلیکیشن‌های پرکاربرد پشتیبانی می‌کند.

 

کاربرانی که با گوشی‌های آیفون سروکار داشته‌اند، رابط کاربری ساعت‌های هوشمند Watch OS برایشان بسیار ساده است. در واقع، این سیستم‌عامل بسیار به سیستم‌عامل iOS شباهت دارد و رابط کاربری‌اش نیز همانند iOS بسیار ساده و کاربردی است. برای این سیستم‌عامل نیز، اپلیکیشن‌های طراحی شده بسیار زیادی وجود دارد و به جرات می‌توان گفت، تمامی اپلیکیشن‌های طراحی شده برای ساعت‌های هوشمند در Watch OS پشتیبانی می‌شود.

 

 

تفاوت های ساعت هوشمند با مچ‌بند هوشمند

 

تفاوت ساعت هوشمند با مچ‌بند هوشمند

 

ساعت‌های هوشمند از لحاظ ظاهر بسیار شبیه مچ‌بندهای هوشمند هستند؛ اما تفاوت‌های پراهمیتی بین این دو دستگاه هوشمند وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها، کاربرد و عملکردشان است. ساعت‌های هوشمند مکمل تلفن‌های همراه هوشمند به شمار می‌روند و با هدف پاسخگویی آسان‌تر و سریع‌تر به نیازهای ارتباطی طراحی شده‌اند.

 

اما در مقابل، مچ بندهای هوشمند با هدف جمع‌آوری داده‌های سلامتی طراحی شده‌اند و بیشتر امکانات سلامتی نظیر نمایش ضربان قلب، فشارخون، ارتفاع، شمارش کالری، قدم‌شمار، پایش خواب، دماسنج و حتی پایش بی‌حرکتی بدن را در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ گرچه برخی امکانات ساعت‌های هوشمند مانند نمایش نوتیفیکیشن‌ها را نیز دارند.

 

 

بیشتر بخوانید:بهترین مچ بند و ساعت های هوشمند ارزان در سال ۲۰۲۱

 

 

برخی دیگر از تفاوت‌های مهم ساعت‌های هوشمند و مچ بندهای هوشمند عبارتند از:

 

  • ساعت‌های هوشمند نیاز به شارژ روزانه دارند اما مچ بندهای هوشمند تا یک هفته هم شارژ نگه می‌دارند. البته برخی مچ‌بندهای هوشمند هستند که قابلیت نگهداری شارژ تا ۲۰ روز را نیز دارند. این قابلیت غالبا در مچ‌بندهای شیائومی دیده می‌شود.

 

در این‌صورت، باید توجه داشته باشید که برخی قابلیت‌های سلامتی مانند ثبت کیفیت خواب، نیازمند یک باتری قوی با طول عمر بالاست و در این صورت، اگر ساعت هوشمند خالی از شارژ باشد، این قابلیت بی‌کاربرد خواهد بود. به همین‌دلیل، معمولا برای بهره‌گیری از امکانات سلامتی از مچ بندهای هوشمند استفاده می‌شود.

 

  • مچ‌بندهای هوشمند بسیار سبک‌تر از ساعت‌های هوشمند هستند و در صورتی‌که سبکی ساعت برایتان اهمیت دارد، مچ بندهای هوشمند گزینه مناسب‌تری هستند و باید از خرید ساعت هوشمند بپرهیزید.

 

  • در زمینه دریافت نوتیفیکیشن‌ها و یا سایر ارتباطات، ساعت‌های هوشمند بسیار قوی‌تر عمل می‌کنند؛ زیرا صفحه نمایش آن‌ها معمولا TFT/OLED است. در مقابل، مچ‌بندهای هوشمند از LCD بهره می‌برند.  به همین‌دلیل، در زمینه ارتباطات و دریافت اعلانات ساعت‌های هوشمند بهتر از مچ بندهای هوشمند شناخته می‌شوند و پیشنهاد ما خرید ساعت هوشمند است.

 

  • بیشتر ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند هر دو ضدرطوبت بوده و استاندارد حفاظتی IP64 یا IP68 دارند. اما غالبا بندهای ساعت‌های هوشمند در مقابله با آب و رطوبت، به مرور زمان، کیفیت خود را از دست می‌دهند و این به دلیل چرمی بودن بند این ساعت‌ها است. قابل بیان است که مچ‌بندهای هوشمند غالبا بندهای سیلیکونی دارند و می‌توانند رطوبت را تا حد زیادی تحمل کنند.

 

  • ساعت‌های هوشمند، گران‌تر از مچ‌بندهای هوشمند هستند. گرچه تقریبا تمامی امکانات این دو مشابه بوده و در برخی موارد، مچ‌بندهای هوشمند ویژگی‌های مثبت بیشتری دارند، اما ساعت‌های هوشمند کارایی بیشتری داشته و پرطرفدارتر هستند. به همین دلیل، تولیدکنندگان بیشتر زمان و هزینه خود را صرف ساعت‌های هوشمند می‌کنند.

 

 

برخی دیگر از تفاوت‌های مهم ساعت‌های هوشمند و مچ بندهای هوشمند

 

جمع‌بندی و نکات نهایی

 

در راهنمای خرید ساعت هوشمند باید بدانید شاید نکته اصلی هنگام خرید ساعت هوشمند تصمیم‌گیری درباره دلیل خرید و نحوه استفاده ما از آن باشد. در این مقاله یاد گرفتیم که ساعت‌های مچی هوشمند بیشتر ساعت‌های عادی هستند که هوشمند شده‌اند و برخی امکانات تلفن‌های همراه را در اختیار ما قرار می‌دهند تا دسترسی آسان‌تری به آن ابزارها و امکانات داشته باشیم. در طرف مقابل مچ‌بندهای هوشمند را داریم که بیشتر روی بحث پایش سلامتی و ابزارهای سنجش وضعیت خواب و شمارش قدم تمرکز دارند و صفحه نمایش کوچکی دارند که عمر باتری بالاتری را برای ما به ارمغان می‌آورند. حال این شما هستید که با توجه به نیازتان باید در نظر بگیرید که خرید ساعت هوشمند به‌صرفه است یا خرید مچ‌بند؟ شما بگویید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک