۲۲ روش آسان پس انداز پول بعد از تولد نوزاد

۲۲ روش آسان پس انداز پول بعد از تولد نوزاد


30 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه پول پس‌انداز کنید
فهرست محتوا پنهان

اگر اهل ولخرجی کردن باشید و معمولا کاری به حساب دخل و خرج‌تان نداشته باشید پس‌انداز کردن برای شما کار چندان آسانی نیست. حتی اگر حقوق ماهانه شما چندان زیاد هم نباشد باید بلد باشید که چگونه پول پس‌انداز کنید . ۲۲ روش برای پس‌انداز کردن پول بعد از تولد نوزاد را در مجله کوروش بخوانید.

 

پس‌انداز کردن پول هم یک هنر است و هم یک ضرورت. زمانی که شما تشکیل خانواده نداده‌اید و یا صاحب فرزند نشده‌اید شاید این ضرورت چندان روی جدی‌اش را به شما نشان ندهد اما زمانی که شما صاحب فرزند می‌شوید پس‌انداز کردن پول و چگونگی پس انداز کردن پول تبدیل به یک امر حیاتی در سبک زندگی شما می‌شود.

 

 

چگونه هزینه‌های بیمارستان را برنامه ریزی کنیم؟

 

چگونه پول پس انداز کنیم؛ برنامه ریزی هزینه های بیمارستان برای تولد نوزاد

 

۱-به هزینه‌های اضافی نه بگویید

 

شاید همه چیز از همین قدم اول شروع شود. اگر شما در بیمارستان اتاق خصوصی را برای قبل و بعد از زایمان انتخاب کنید قطعا مجبورید هزینه بسیار بیشتری را متحمل شوید. گاهی تفاوت هزینه میان اتاق خصوصی با یک اتاق معمولی تا ده برابر هم می‌رسد.

 

۲-هزینه‌های غیر ضروری را حذف کنید

 

برخی افراد اصرار دارند اتاق مادر را بعد از تولد نوزاد تزیین کنند و با مراسم عکاسی و فیلمبرداری خاطره‌ای به یاد ماندنی را رقم بزنند. البته این کارها بد نیست و خیلی هم به یاد ماندنی می‌شود اما سعی کنید در این زمینه زیاده‌روی نکنید. برای پیاده کردن این برنامه‌ها باید اتاق خصوصی در بیمارستان رزور کنید، هزینه عکاس و فیلمبردار و تم مخصوص را بپردازید و چندین و چند هزینه اضافی دیگر. بهتر است از اطرافیان بخواهید با یک دوربین معمولی کار عکاسی و فیلمبرداری را انجام دهند و از خیر تم‌های آن‌چنانی بگذرید و با یک جعبه شیرینی یا یک کیک کوچک خاطره‌ای خوش را رقم بزنید. البته این در صورتی است که بخواهید پس انداز کردن پول را از قدم اول شروع کنید و در این زمینه قاطع باشید.

 

۳-از اشانتیون‌های بیمارستان استفاده کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

برای شستشوی بچه از لوازمی که بیمارستان در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید. برای مثال معمولا بیمارستان برای شستشوی نوازد و مادر سمپل‌ها و اشانتیون‌های مثل شامپو، صابون و حتی یک کیف دستی در اختیار شما قرار می‌دهد. در این صورت لازم نیست برای بیمارستان آن‌ها را تهیه کنید. حتی برخی بیمارستان‌ها در همان ابتدای کار یک دست لباس نو کامل به هر نوازد هدیه می‌دهند و زمانی که نوزاد را برای شیردهی نخست نزد شما می‌آورند لباس را تن نوزاد می‌کنند. پس یک دست لباس اینجا جلو هستید.

 

 

کم کردن بودجه‌های تغذیه نوزاد در روزهای نخست تولد

 

پس انداز پول؛ کم کردن بودجه‌های تغذیه نوزاد در روزهای نخست تولد

 

۴-تغذیه نوزاد با شیر مادر

 

تغذیه نوزاد با شیر مادر نه تنها سلامت نوزاد را حداقل تا یک سال نخست زندگی تضمین می‌کند بلکه از نظر اقتصادی هم برای شما بسیار به صرفه است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ ماده غذایی ارزان و مغذی که شیر مادر را زیاد و باکیفیت می‌کنند

 

 

۵-شیردوش برقی را قرض بگیرید

 

یک شیردوش برقی قرض بگیرید. قیمت شیردوش برقی کمی بالاست و شما می‌توانید برای کم کردن هزینه‌ها از دوست و آشنا یک شیردوش برقی که سری سیلیکونی قابل تعویض دارد قرض بگیرید و فقط یک سری برای آن تهیه کنید.

 

۶-خانه بهداشت به صرفه تر است

 

معمولا در دو سال نخست تولد نوزاد باید هر ماه برای اندازه‌گیری قد و وزن و واکسناسیون به پزشک مراجعه کنید. اگر می‌خواهید بدانید از همان روزهای نخست تولد نوزاد چگونه پول پس‌انداز کنید از قبل برای این مسئله برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید به جز واکسیناسیون تمام کارهای دیگر نوزاد مثل اندازه‌گیری قد و وزن و سایر مسائل را در خانه بهداشت نزدیک به منزل‌تان انجام دهید. به این ترتیب در هزینه‌های رفت و آمد و ویزیت پزشک تا حدود زیادی صرفه جویی می‌کنید.

 

۷-لباس مخصوص شیردهی

 

لباس مخصوص شیردهی به خصوص لباس زیر مخصوص شیردهی در این دوران یک ضرورت است. اما در خرید این لباس‌ها زیاده‌روی نکنید. ده روز تا دو هفته صبر کنید. اگر مطمئن شدید که می‌خواهید خودتان به نوزاد شیر بدهید و از این موضوع پشیمان نشدید یا مشکل خاصی وجود نداشت نسبت به تهیه دو یا سه دست دیگر از این لباس‌ها اقدام کنید. به این ترتیب در یک مورد نه چندان مهم یاد می‌گیرید چگونه پول پس‌انداز کنید.

 

 

صرفه جویی در هزینه‌های لباس نوزاد

 

نحوه پس انداز پول؛ صرفه جویی در هزینه‌های لباس نوزاد

 

۸-کمی خست به خرج دهید

 

در برخی موارد بهتر است خست به خرج دهید تا یاد بگیرید چگونه پول پس‌انداز کنید. نوزاد به سرعت رشد می‌کند و این رشد به صورتی است که برای مثال لباس‌های روزهای اول تا دو هفته بعد از تولد معمولا دیگر قابل استفاده نیستند. در خرید لباس سایز صفر زیاده‌روی نکنید چون سایر صفر نهایتا دو هفته برای نوزاد کارایی دارد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه پول پس‌انداز کنید باید این را بدانید که در خرید لباس نوزاد با درایت عمل نکنید نه از روی احساسات. در مجموع یک دست لباس صفر و سه یا چهار دست لباس سایز یک برای یک ماه نخست تولد نوزاد کافی است. لباس مهمانی برای نوزاد در یکی دو ماه نخست تولد نخرید چون قطعا بدون استفاده باقی خواهند ماند. نوزاد در یکی دو ماه نخست تولد قرار نیست به مهمانی برود پس هر لباس یا کفش زیبای کوچکی که دیدید بدون فکر اقدام به خرید آن نکنید.

 

۹- لباس‌های نوزادی بدون جنسیت بخرید

 

همان‌طور که گفتیم لباس نوزادی به سرعت کوچک می‌شوید و اصلا برای کهنه شدن فرصتی ندارد. بنابراین بهتر است برای ماه‌های نخست لباس‌های بدون جنسیت و بدون استایل خاصی بخرید تا اگر قصد دارید دوباره صاحب فرزند شوید یا به نوزاد دوست و آشنا ببخشید مشکلی نداشته باشید. بهترین انتخاب رنگ برای لباس نوزاد رنگ‌های روشن به خصوص رنگ سفید است.

 

 

بیشتر بخوانید: کامل ترین راهنمای خرید لباس نوزادی؛ چه بخریم و چه نخریم؟

 

 

۱۰-کفش گران‌قیمت نخرید

 

اصلا برای نوزاد کفش نخرید. اگر خیلی دوست دارید نوزاد کفش داشته باشد یک پاپوش ساده که آن هم نهایتا یک ماه کاربرد دارد و خیلی زود از نظر سایز کوچک می‌شود تهیه کنید. لازم نیست پول‌تان را صرف خرید کفش چرم یا سایر جنس‌های گران‌قیمت کفش کنید.

 

۱۱-از حراجی خرید کنید

 

اگر قصد دارید بچه دار شوید در فصول حراج و در ماه‌های مختلف از فروشگاه‌هایی که تخفیف خوبی برای اجناس خود در نظر می‌گیرند خرید کنید و برای روز مبادا نگه دارید. به این ترتیب تا حدود زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی خواهید کرد.

 

۱۲-تخت و کمد دست دوم بخرید

 

تخت و کمد نوزادی از آن دسته وسایلی هستند که معمولا نو باقی می‌مانند چون عمر استفاده از آن‌ها کوتاه است و عموما استفاده چندانی از آن‌ها نمی‌شوید. اگر می‌خواهید بدانید با تولد نوزاد چگونه پول پس‌انداز کنید بهتر است به این گزینه بسیار به صرفه جدی‌تر فکر کنید. می‌توانید این لوازم دوست دوم را با یک قوطی رنگ حسابی مثل روز اول نو نوار کنید.

 

۱۳-تعویض لباس های که بعنوان چشم روشنی آورده اند

 

اغلب صاحبان فروشگاه‌ها این تضمین را به خریدار می‌دهند که لباس فروخته شده را تعویض می‌کنند. زمانی که برای نوزاد هدیه و چشم روشنی آورده می‌شود و فکر می‌کنید که تعداد لباس‌های یک سایز و یک شکل زیاد شده و به درد نوزاد نمی‌خورد حتما آدرس فروشگاه را از دوست و آشنا بگیرید و برای تعویض بدون رودربایستی به آنجا مراجعه کنید.

 

۱۴-بالش نخرید

 

برای نوزاد بالش نخرید. خوابیدن نوزاد تا شش ماهگی روی بالش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در خواب را افزایش می‌دهد.

 

۱۵-یک شیشه شیر بخرید

 

گاهی ممکن است نوزاد شما به دلیل شرایط خاص به شیشه شیر مخصوص نیاز داشته باشد یا اصلا شیشه نگیرد. پس بهتر است یک شیشه شیر کوچک برای روزهای نخست تهیه کنید.

 

۱۶- پوشک بچه را عمده خریداری کنید

 

پوشک بچه را به صورت عمده و از فروشگاه‌های هموازه تخفیف که معمولا روی محصولات سلولوزی و بهداشتی تخفیف خوبی می‌زنند خریداری کنید. در این صورت تا حدودی می‌توانید تخفیف بگیرید. اما در این زمینه بهتر است زیاده روی هم نکنید. ممکن است نوزاد شما به یک مارک پوشک حساسیت داشته باشد. از هر مارک پوشک یک یا دو عدد تهیه کنید.

 

۱۷-قبل از این‌که کالسکه بخرید آن را امتحان کنید

 

بعضی نوزادان به هیچ‌وجه در کالسکه بند نمی‌شوند. پس قبل از به دنیا آمدن نوزاد آن را تهیه نکنید. ابتدا یک کالسکه از دوست و آشنا قرض بگیرید و ببینید کودک شما اصلا در کالسکه می‌نشیند یا خیر. برخی نوزادان «آغوشی» را به کالسکه ترجیح می‌دهند و در آن آرام می‌گیرند.

 

۱۸- در مورد محل نگهداری نوزاد تحقیق کنید

 

اگر شاغل هستید معمولا در نهایت سه تا شش ماه مرخصی زایمان دارید. قبل از به دنیا آمدن نوزاد در مورد محل نگهداری کودک بعد از تمام شدن مرخصی تحقیق کنید. در برخی محله‌ها سرای محله مجهز به مهدکودک و شیرخوارگاه است. ممکن است اداره محل خدمت شما مهدکودک برای فرزندان کارکنان داشته باشد. اگر هم شاغل نیستید و می‌خواهید بدانید بعد از به دنیا آمدن کودک چگونه پول پس‌انداز کنید از کلاس‌های مادر و کودک استفاده کنید. در این کلاس‌ها شما می‌توانید از کلاس‌های ورزش، یوگا، کتابخانه و غیره برای خودتان استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۷ وسیله ضروری و مهم ساک نوزاد و مادر برای بیمارستان

 

 

صرفه جویی در هزینه‌های پزشکی

 

نحوه پس انداز پول؛ صرفه جویی در هزینه‌های پزشکی نوزاد

 

۱۹- از پزشک کودکتان در مورد محصولات رایگان بپرسید

 

از پزشک متخصص اطفالی که به عنوان پزشک نوزاد خود انتخاب کرده‌اید یا از خانه بهداشت در مورد محصولات رایگان سوال کنید. معمولا اغلب پزشکان پماد سوختگی پای کودک یا شیشه شیر را به صورت اشانتیون به شما می‌دهند.

 

۲۰- برای مشکل نوزادتان قبل از مراجعه تلفنی با پزشک او صحبت کنید

 

اگر مشکلی برای نوزاد پیش آمد قبل مراجعه به پزشک با او تلفنی تماس بگیرید. یک پزشک متخصص با تجربه گاهی می‌تواند تلفنی مشکل نوزاد شما را حل کند. به این ترتیب یاد می‌گیرید با وجود این مسائل هم چگونه پول پس انداز کنید.

 

۲۱- تب بر و یک تب سنج همیشه داشته باشید

 

یک تب سنج خریداری کنید و همیشه قطره تب بر داشته باشید و طبق دستور پزشک در موارد ضروری برای نوزاد یا کودک از آن‌ها استفاده کنید.

 

 

صرفه جویی در هزینه‌های تغذیه

 

چگونه پول پس انداز کنیم؛ صرفه جویی در هزینه‌های تغذیه نوزاد

 

۲۲- از غذاهایی مثل فرنی لعاب برنج به عنوان کمک غذای کودک استفاده کنید

 

علاوه بر توصیه با شیر مادر در ۱۴ ماه نخست تولد، معمولا از ماه پنجم یا ششم تولد تغذیه نوزاد دیگر فقط به شیر محدود نمی‌شود. در این صورت باید برای نوزاد غذا تهیه کنید. اگر مقداری خلاق باشید و در این زمینه هم حسابی مطالعه کرده باشید کار سختی پیش رو ندارید. معمولا تغذیه نوزاد بعد از شیر با لعاب برنج شروع می‌شود. زمانی که می‌خواهید برای خودتان برنج دم کنید مقداری لعاب برنج بدون نمک و روغن از روی آن برای نوزاد خود جدا کنید. موز له شده، فرنی و غذاهایی از این دست برای نوزاد شما مناسبند. این غذاها بهتر از غذاهای خشک آماده با طعم‌های مختلف میوه و غلات و البته به صرفه‌تر هستند و دست‌تان را برای کم کردن هزینه‌ها هم باز می‌گذارند.

 

منبع: سایت Parents

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش ساده برای کاهش استرس در دوران بارداری

 

کالابرگ الکترونیک