نقد و بررسی فصل اول سریال آرکین: لیگ افسانه‌ ها (Arcane: League of Legends)

نقد و بررسی فصل اول سریال آرکین: لیگ افسانه‌ ها (Arcane: League of Legends)


7 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال آرکین

سریال «آرکین» جدیدترین مجموعه سریالی است که این روزها از غول دنیای سرگرمی نتفلیکس پخش می‌شود. این مجموعه انیمیشن اقتباس کم‌نظیری از بازی ویدئویی بسیار محبوب لیگ افسانه‌ها است و توانسته با داستانی پرکشش و جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌اش به‌ محض پخش از نتفلیکس به صدر فهرست پربیننده‌ترین‌های این پلتفرم تماشای آنلاین ویدئو دست یابد. امروز در مجله کوروش به نقد و بررسی سریال آرکین پرداخته‌ایم، در سرویس هنر و سینما همراه ما باشید.

 

مشخصات سریال «آرکین: لیگ افسانه‌ها (Arcane: League of Legends)»

 

ژانر: فانتزی، ماجراجویی و اکشن

سازنده: کریستین لینکه، الکس یی

بر پایه: بازی ویدئویی «لیگ افسانه‌ها» محصول رایت گیمز

صداپیشگان: هیلی استاینفلد، الا پورنل، کوین آلخاندرو، کیتی لیانگ، جیسون اسپیساک، توکس اولاگوندویه، جی‌بی بلانک، هری لوید، میا سینکلر جنس و شهره آغداشلو

موسیقی: الکساندر تمپل،‌ الکس سیور

محصول کشور: آمریکا، فرانسه

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۱ فصل

تعداد قسمت‌ها:  ۹ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۴۰ دقیقه

تولیدکننده‌ها: رایت گیمز، فورتیچه پروداکشن

شبکه اصلی: نتفلیکس (Netflix)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۹،۴

راتن تومیتوز: ۱۰۰٪

 

 

خلاصه داستان:

 

ماجراهای سریال آرکین در آرمان‌ شهری به نام پیلت‌ اور با انبوهی از اختراعات شگفت‌انگیز و شهر زیرزمینی تاریک و شلوغ زان می‌گذرد. در این دو شهر شکل‌گیری دو شخصیت اصلی لیگ افسانه‌‌ها، دو خواهر به نام‌های وای و جینکس را شاهد هستیم.

 

 

سریال آرکین: اقتباس درخشانی از یک بازی آنلاین محبوب

 

سریال آرکین: اقتباس درخشانی از یک بازی آنلاین محبوب

 

هالیوود سابقه چندان خوبی در اقتباس‌های سینمایی از بازی‌های ویدئویی ندارد. از «برادران سوپر ماریو» گرفته که با اختلاف بدترین اقتباس استودیوهای هالیوودی است تا نمونه‌های ضعیف دیگری همچون «رزیدنت اویل»، «مورتال کمبت» و حتی «هیتمن». به هر حال هالیوود فهرست بلندبالایی از اقتباس‌های شکست‌خورده از بازی‌های ویدئویی جذاب و پرطرفدار را در کارنامه دارد. موضوعی که همیشه دل هواداران این بازی‌ها را می‌لرزاند.

 

اکنون به نظر سریال‌ها وضع مساعدتری دارند و تا به حال به عناوین زیادی از این اقتباس‌ها برخورده‌ایم که توانسته‌اند رضایت گیمرها و تماشاگران را جلب کنند. هر چند همه‌ی این اقتباس‌ها هیچ‌وقت نتوانستند به کمال مطلوب و دلخواه مخاطب برسند.

 

در حالی که انتظار می‌رفت نفرین اقتباس از بازی‌های ویدئویی با سریال «ویچر» بشکند، اما فصل اول این مجموعه نیز با نقد و نظرهای منفی و البته بعضا مثبتی که دریافت کرد آن‌طور که باید نتوانست رضایت‌بخش باشد. ولی حالا باید بگوییم به نظر این نفرین قدیمی به دست یکی دیگر از محصولات نتفلیکس شکسته شده است.

 

 

آرکین رکوردهای نتفلیکس را جابه‌جا کرد

 

مجموعه انیمیشن آرکین رکوردهای نتفلیکس را جابه‌جا کرد

 

سریال آرکین که اقتباسی از یک بازی آنلاین بسیار محبوب به نام «لیگ افسانه‌ها» (League of Legends) است، کاملا ناگهانی بدون اینکه کسی فکرش را بکند از ناکجا سر برآورد و مخاطبان را غافلگیر کرد. با این حال، آرکین آنقدرها هم ورود غیرمنتظره‌ای نداشته، بلکه عوامل سازنده این مجموعه حدود ۶ سال مشغول ساخت آن بوده‌اند.

 

هواداران این مجموعه انیمیشن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های سریال دنیا نیز از مدت‌ها قبل بی‌صبرانه منتظر اعلام زمان پخش آن بودند. جالب اینکه حتی خود هواداران پروپاقرص بازی لیگ افسانه‌ها نیز انتظار سریالی چنین پرجذبه و نفس‌گیر را نداشتند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال بازی ماهی مرکب (Squid Game)

 

مجموعه انیمیشن آرکین خیلی زود جای خود را در دل‌های مخاطبان باز کرد و توانست به محبوبیت بی‌سابقه‌ای دست پیدا کند. گواه این موضوع را باید در نمرات استثنایی منتقدان تلویزیونی جستجو کنیم، جایی که بانک اطلاعات اینترنتی فیلم یا «آی‌ام‌دی‌بی (IMDb)» با بیش از ۶۳ هزار رأی به این مجموعه امتیاز تحسین‌برانگیز  ۹،۴ و راتن تومیتوز نیز به آن نمره‌ی ۱۰۰٪ را داده‌اند.

 

به این ترتیب، آرکین حتی توانسته رکوردهای خود نتفلیکس را نیز جابه‌جا کند. از این رو، آرکین را به لحاظ محبوبیت می‌توانیم چیزی در حد و اندازه‌های سریال کره‌ای «بازی مرکب» (Squid Game)» بدانیم که قبلا توانسته بود بینندگان میلیونی در سطح جهانی به دست آورد.

 

 

مجموعه انیمیشن آرکین: پرجاذبه و اثرگذار

 

مجموعه انیمیشن آرکین: پرجاذبه و اثرگذار

 

مجموعه انیمیشن آرکین از نقطه‌ خوبی آغاز می‌شود و به مخاطب فرصت می‌دهد تا به خوبی با شخصیت‌های محبوب بازی لیگ افسانه‌ها آشنا شود. ‌آرکین در فصل اول کانون توجه خود را روی دو شخصیت «وای» و خواهر کوچک‌تر او «جینکس» گذاشته است. قصه به سادگی شروع می‌شود.

 

«وای» به همراه دوستانش می‌خواهند از محله‌ای در شهر پیلت‌اور سرقتی را انجام دهند، اما برنامه آن‌طور که می‌خواستند پیش نمی‌رود و اتفاقات زنجیره‌وار باعث می‌شود که دنیای سریال به هرج و مرج کشیده شود. شخصیت‌پردازی‌های جذاب به‌ همراه رونمایی از شخصیت‌های تازه‌ای همچون مِل، سیلکو و وندر که حتی برای طرفداران بازی نیز تازگی دارند باعث شده تا مخاطبان آرکین همچنان فرصت کشف اتفاقات تازه‌ای را داشته باشند.

 

مجموعه انیمیشن آرکین از همراهی گروهی از صداپیشگان خوش‌ ذوق مانند شهره آغداشلو، مایلز براون و هیلی استینفلد و موسیقی متن مرعوب‌ کننده‌ای بهره برده که به‌ خوبی روی شخصیت‌ها و قصه جذاب سریال جفت‌ و جور شدند. این در حالی است که هر قدر سازندگان مجموعه انیمیشن آرکین در موسیقی و صداگذاری خوب عمل کرده‌اند، به لحاظ جنبه‌های بصری و تصویرسازی‌ها کار بی‌نظیری انجام داده‌اند که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب می‌ماند.

 

قاب‌های چشم‌نواز زیادی که از لوکیشن‌های اصلی سریال یعنی شهرهای پیلت‌اور و زان می‌بینیم به همراه تصاویر جذابی که به خوبی از عهده انتقال حس و حال برآمده‌اند برگ برنده اصلی سریال آرکین هستند. روایتی منسجم با شروعی طوفانی و آشوب‌های زیادی که در بستر ماجرای زندگی وای و جینکس و دنیایی که در آن زندگی می‌کنند می‌‌ببینیم، همه دست به دست هم می‌دهند تا هر چه بیشتر همراه فصل اول آرکین و داستان پرکشش و جذاب آن بمانیم.

 

 

یک فانتزی به ظاهر معمولی با جذابیت‌های بصری دیوانه‌وار

 

یک فانتزی به ظاهر معمولی با جذابیت‌های بصری دیوانه‌وار

 

سریال آرکین به لحاظ کارگردانی نیز نه تنها از عهده راضی نگه داشتن طرفداران بازی برآمده، بلکه مخاطبانی که آشنایی چندانی با دنیای خیالی لیگ افسانه‌ها، «ران‌تِرا» ندارند نیز به‌ خوبی با آن ارتباط برقرار کردند. تفاوت‌های رفتاری میان شخصیت‌ها و سطح بالای پیچیدگی آن‌ها توانسته هر مخاطبی را مجذوب خود کند. شخصیت‌هایی مثل وای، سیلکو، ویکتور، جیس و خیلی‌های دیگر می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب کنند.

 

سرراستی و عدم پیچیدگی داستان همان ویژگی بارزی است که مجموعه انیمیشن آرکین را از نمونه‌های مشابهش جدا کرده است. در واقع، در نحوه‌ی روایت و داستان‌پردازی مجموعه انیمیشن آرکین هیچ چیزی که بتوان آن را بدیع یا نوین دانست به چشم نمی‌خورد. بلکه در این انیمیشن با یک داستان معمولی فانتزی مواجه هستیم که بسیار خوب روایت شده است.

 

شخصیت‌های منفی سریال آرکین کاملا ترسناک و هراس‌آور به نظر می‌رسند. تماشای صحنه‌های اکشن آرکین نیز مجالی برای لذت نبردن از روایت‌ یکدست سریال به مخاطب نمی‌دهند. آرکین آنقدر به لحاظ بصری خاص و جذاب است که گویی تک‌ تک فریم‌های آن را از دل طرح‌های هنری بیرون کشیده‌اید. اینجاست که پای نبوغ بصری استودیوی فرانسوی فورتیچه به میان می‌آید که توانسته دنیای خیالی آرکین را به‌شدت سرزنده و پویا به تصویر بکشد.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه داستان فیلم روانی (Psycho) هیچکاک | شاهکار جنون و وسوسه

 

 

نظر منتقدان درباره سریال آرکین

 

نظر منتقدان درباره سریال آرکین

 

  • سریال آرکین از همان ابتدای انتشار به‌ شدت مورد توجه منتقدان تلویزیونی و مخاطبان قرار گرفت. وب‌سایت «راتن تومیتوز» از روی ۱۷ نقد و بررسی منتقدان خود به مجموعه انیمیشن آرکین امتیاز ۱۰۰٪ را دارد و به آن لقب «اقتباسی افسانه‌ای» داد.

 

  • رافائل موتامیر از وب‌سایت «IGN» فصل اول سریال آرکین را کلاسیکی خواند که توانسته با موفقیت «میخی بر تابوت نفرین بازی‌های ویدئویی بکوبد.» این منتقد همچنین خاطرنشان کرد که این سریال هم برای طرفداران بازی لیگ افسانه‌ها و همینطور تازه‌واردان به‌ صورتی یکسانی جذاب و قابل‌توجه بوده است. موتامیر در ادامه نقد خود نوشت: «ماجرای شخصیت‌ها همان چیزی است که مخاطب را قسمت‌ به قسمت درگیر می‌کند.»

 

  • اَندرو وبستر از وب‌سایت «دی‌وِرج» نیز از آنچه ملاقات دنیای فانتزی با استیم‌پانک دانست و اینکه مخاطبان بدون نیازی به دانستن ماجراهای لیگ افسانه‌ها قادر به دنبال کردن سریال انیمیشن هستند تمجید کرد.

 

  • مَت کابرال از «کامن‌سنس‌مدیا» نیز فصل اول آرکین را به لحاظ بصری مبهوت‌ کننده دانست و آرکین را سریالی با ویژگی‌هایی همچون «شخصیت‌پردازی‌های ظریف، داستان‌گویی هوشمندانه و خلق دنیای خیالی غنی» دانست.

 

  • تارا بِنت از وب‌سایت «پِیست» نیز ضمن نقد بسیار مثبت خود از فصل اول آرکین نوشت: «سازندگان مجموعه تعمدا یک درام انیمیشن بزرگسالان ساخته‌اند که در صورت لزوم از خشونت، الفاظ رکیک و داستان‌هایی تیره‌ و تار بهره‌ می‌برد.» بنت در ادامه نقد خود مجموعه انیمیشن آرکین را با سریال‌هایی همچون «بازی تاج و تخت»، «سایه و استخوان»، «کسلوانیا» و «بایوشاک» مقایسه کرد.

 

 

سوالات متداول درباره سریال آرکین

 

 

۱- سریال آرکین چند فصل دارد؟

 

مجموعه انیمیشن آرکین در یک فصل ساخته شده است.

 

 

۲- فصل اول آرکین چند قسمت دارد؟

 

فصل اول آرکین ۹ قسمت دارد.

 

 

۳- آیا فصل دوم آرکین ساخته می‌شود؟

 

بله اخیرا نتفلیکس اعلام کرد که فصل دوم مجموعه انیمیشن آرکین را با همراهی صداپیشگان اصلی خواهد ساخت.

 

 

۴- آیا سریال آرکین یک انیمیشن سه‌ بعدی است؟

 

بله،‌ آرکین یک انیمیشن سه‌ بعدی است.

 

 

سخن پایانی

 

شاید فصل اول سریال آرکین یک شاهکار غیرمنتظره نباشد، اما سازندگان این مجموعه انیمیشن به خوبی نشان دادند که شناخت خوبی از مخاطبان خود دارند و به‌ درستی نیز به اهدافی که در سر داشته‌اند نزدیک شدند. آرکین در حین اینکه توانسته ادای دین جانانه‌ای به بازی ویدئویی «لیگ افسانه‌ها» باشد، به‌ طرز مجذوب‌ کننده‌ای از عهده‌ی معرفی دنیای خیالی آن برای کسانی که هیچ‌وقت با بازی سروکار نداشته‌اند برآمده است.

 

کسانی که با بازی آشنایی کافی دارند، فرصت دوباره‌ای برای آشنایی با شخصیت‌های محبوب خود پیدا کرده و مخاطبان عادی نیز این فرصت را دارند که به تماشای سریالی جذاب و پرماجرا بروند. روی هم رفته، فصل اول مجموعه انیمیشن آرکین با وجود ایرادهای جزئی که در طرح داستان به خصوص در قسمت‌های اول دارد، همچنان تماشایی است و داستانی منسجم و نفس‌گیر را روایت می‌کند که به‌دشواری می‌توان از آن فاصله گرفت.

 

 

منبع: newuniversity

 

کالابرگ الکترونیک