نقد و بررسی سریال بازی ماهی مرکب (Squid Game)

نقد و بررسی سریال بازی ماهی مرکب (Squid Game)


11 مهر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال بازی مرکب ماهی

جدیدترین محصول شبکه نتفلیکس، سریال «بازی مرکب یا بازی ماهی مرکب (Squid Game)»، درام کره ای خشنی است که به شدت ذهن بینندگانی از سراسر جهان را به خود مشغول کرده است. اگر هنوز مجموعه جدید نتفلیکس که یکی از بهترین سریال‌های دنیا در سال‌های اخیر است را ندیده اید، در سرویس هنر و سینما مجله کوروش  نقد و بررسی یکی پربیننده ترین مجموعه های شبکه نتفلیکس را بخوانید.

 

 

مشخصات سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)»

 

مشخصات سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)»

 

ژانر: درام، دلهره آور، بقا، اکشن

سازنده: هوانگ دونگ-هیوک

نویسنده و کارگردان: هوانگ دونگ-هیوک

بازیگران: لی جونگ-جه، پارک هه-سو، وی ها-جون، او یونگ-سو، وی ها-جون، جونگ هو-یون، هو سونگ-ته، انوپام تریپاتی، کیم جو-ریونگ

آهنگساز: جونگ جه-ایل

محصول کشور: کره جنوبی

زبان اصلی: کره ای

تعداد فصل ها: ۱

تعداد قسمت ها: ۹

مدت زمان هر قسمت: ۳۲-۶۳ دقیقه

شبکه اصلی: نتفلیکس

تاریخ انتشار: ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)

IMDb: ۸،۳

راتن تومیتوز: ۹۶٪

 

 

خلاصه داستان:

 

صدها بازیکن دعوت عجیبی برای رقابت کردن در یک بازی کودکانانه را می پذیرند. با اینکه ظاهر بازی مرکب ماهی شبیه به یک بازی معمولی کودکانه است، ولی هر بازیکنی که بازنده می شود به سرعت کشته می شود. و هرچه بازی جلوتر می رود، با توجه به جایزه هنگفتی (۴۵،۶ میلیارد وون/ ۳۸،۷ میلیون دلار) که به برنده داده می شود، وسوسه بازیکنان برای ادامه بازی بیشتر می شود.

 

 

سیر تا پیاز سریال بازی ماهی مرکب

 

سیر تا پیاز سریال بازی مرکب ماهی

 

سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)» یک درام دلهره آور محصول کره جنوبی است که از شبکه نتفلیکس پخش شده است. این سریال کره ای که در آن افرادی برای به دست آوردن پول باید در بازی های مرگباری شرکت کنند، طی هفته های اخیر سروصدای زیادی را به پا کرده و حتی تبدیل به یکی از پربیننده ترین سریال های غیرانگلیسی این تلویزیون اینترنتی شده است.

 

هوانگ دونگ-هیوک، خالق این مجموعه نوشتن فیلمنامه آن را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرد و آنچه در ابتدا در ذهن داشت یک فیلم سینمایی بود. ولی بعدا تغییر عقیده داد و تصمیم گرفت حاصل کار خود را تبدیل به یک سریال تلویزیونی کند. اگر بگوییم این سریال دلهره آور غوغا کرده، شاید در حق آن کم لطفی باشد.

 

در واقع سریال بازی مرکب ماهی شبیه به پدیده ای همچون فیلم کره ای «انگل (۲۰۱۹)» شده که در سال ۲۰۲۰ در نود و دومین دوره جوایز اسکار در کمال شگفتی به اولین فیلم خارجی تبدیل شد که برنده جایزه بهترین فیلم اسکار شد.

 

خط داستانی سریال بازی ماهی مرکب گروهی متشکل از بیش از ۴۵۰ بازیکن را در یک سری بازی های کودکانه خشونت بار دنبال می کند. استقبال بی نظیر از سریال بازی ماهی مرکب به حدی بوده که تصور می شود، به زودی این سریال می تواند جای مجموعه «بریجرتون» را به عنوان پربیننده ترین سریال نتفلیکس بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم کره ای انگل

 

 

آیا فصل دوم سریال بازی ماهی مرکب ساخته می شود؟

 

آیا فصل دوم سریال بازی ماهی مرکب ساخته می شود؟

 

اگر تا به حال تمام قسمت های بازی ماهی مرکب را تماشا کرده باشید، حتما می دانید که بازی مخوف بازیکنان در همان ۹ قسمت تمام نمی شود. داستان سریال ادامه دارد و سرنوشت برنده بازی نامشخص است. در واقع، بسیاری از بینندگان از خود سوال می کنند، وقتی برنده بازی با یک هواپیما از جزیره خارج می شود و پای خود را از هواپیما بیرون می گذرد، برای او چه اتفاقی می افتد؟

 

پاسخ هنوز مشخص نیست. هوانگ دونگ-هیوک، نویسنده و کارگردان سریال بازی مرکب ماهی قبلا به نشریه «ورایتی» گفته بود، قبل از اینکه بخواهد به فکر ساخت دنباله بازی ماهی مرکب (فصل دوم) بیفتد، ممکن است سری به دنیای سینما بزند.

 

دونگ-هیوک به ورایتی گفته بود: «برای ماهی مرکب ۲ برنامه مشخصی ندارم. حتی با فکر کردن به آن هم خستگی مفرطی حس می کنم. ولی مطمئنا اگر بخواهم چنین کاری بکنم، تنهایی سراغ آن نمی روم. من از گروهی از نویسندگان و همینطور چندین کارگردان باتجربه استفاده می کنم.» موفقیت بی نظیر مجموعه ماهی مرکب مطمئنا باعث خواهد شد تا مدیران نتفلیکس تمایل زیادی به ساخت دنباله آن داشته باشند، ولی هنوز صحبتی از چنین پروژه ای نشده است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال Money Heist/ خانه کاغذی

 

 

داستان سریال بازی ماهی مرکب بر پایه یک کتاب است؟

 

داستان سریال بازی مرکب ماهی بر پایه یک کتاب است؟

 

بی شک سریال بازی ماهی مرکب می توانست تبدیل به یک رمان یا کتاب مصور مهیج و خواندنی شود. ولی در حال حاضر نسخه کتاب بازی مرکب ماهی هنوز تهیه نشده است. ولی جالب است بدانید که سریال بازی مرکب ماهی تا حد زیادی الهام گرفته از یک کتاب مصور است.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیکن استروگانف روسی لذیذ به روش رستورانی

 

هوانگ دونگ-هیوک در این مورد گفته است که ایده ساخت این سریال را در سال ۲۰۰۸ از یک کتاب مصور گرفته است. شخصیت های این کتاب در حال انجام یک بازی هولناک هستند. البته نویسنده و کارگردان بازی ماهی مرکب از ذکر نام این کتاب مصور خودداری کرده است.

 

ممکن است حتی او ایده سریال جذابش را از یک کتاب مصور به خصوص الهام نگرفته باشد. چرا که خود دونگ-هیوک قبلا گفته بود که کتاب های مصور زیادی می خواند و همیشه تحت تاثیر بازی های سبک مرگ و زندگی معروف به بازی های بقا قرار داشته است. در حالی که حدس و گمان های کاربران اینترنتی برای پیدا کردن کتابی که سریال از آن الهام گرفته ادامه دارد، ولی دور از تصور نیست که به زودی با توجه به موفقیت بازی مرکب ماهی شاهد نسخه کتاب مصور یا رمان آن باشیم.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی آخرین فیلم جیمز باند/ زمانی برای مردن نیست

 

 

شباهت سریال بازی ماهی مرکب به یک فیلم ژاپنی

 

شباهت سریال بازی ماهی مرکب به یک فیلم ژاپنی

 

در همین حال برخی ادعا می کنند که بازی مرکب ماهی شباهت غیرمنتظره ای به یک فیلم ژاپنی به نام «هر طور خدایان بخواهند (The Gods Will)» محصول سال ۲۰۱۴ به کارگردانی تاکاشی میکه دارد. این فیلم که بر پایه یک مانگای ژاپنی به همین نام ساخته شده، درباره یک سری بازی های کودکانه مرگبار است.

 

ظاهرا بازی مرکب ماهی صحنه هایی شبیه به این فیلم ژاپنی دارد، از جمله عروسکی که به دور خود می چرخد و به بازیکنان شلیک می کند. با این حال، دونگ-هیوک قبلا در کنفرانس خبری گفته بود که تنها اولین بازی سریال شبیه به این فیلم ژاپنی است و او سال ها قبل از اینکه فیلم «هر طور خدایان بخواهند» اکران شود در حال کار بر روی فیلمنامه سریال خود بوده است.

 

 

آیا بازی ماهی مرکب یک بازی واقعی است؟

 

آیا بازی ماهی مرکب یک بازی واقعی است؟

 

قطعا در هیچ کجای دنیا یک بازی مرگبار به نام ماهی مرکب وجود ندارد که در آن بازیکنان جان خود را در بازی از دست بدهند (البته امیدواریم این طور باشد!) ولی عنوان سریال از یک بازی به خصوص گرفته شده که زمین بازی آن شبیه به یک مرکب ماهی است. شخصیت اصلی سریال سونگ گی-هون (لی جونگ-جه) این تصور را به وجود می آورد که بازی مرکب ماهی مختص شهر خود اوست.

 

او یک بازی شبیه به «پرسه زن قرمز» و «تسخیر پرچم» را توصیف می کند که در زمین بازی شبیه به ماهی مرکب بازی می شود. خود دونگ-هیوک هم در مصاحبه ای گفته بود که این بازی مورد علاقه او در دوران کودکی بوده است. بنابراین، بخش هایی از این بازی قطعا واقعی است.

 

سایر بازی هایی که در سریال به آنها پرداخته می شود نیز آشکار هستند، از جمله «تیله بازی»، «طناب کشی» و «چراغ سبز، چراغ قرمز». ولی یکی از بازی هایی که در سریال بازی مرکب ماهی وجود دارد و قطعا واقعی نیست، بازی ای است که بازیکنان باید از روی یک پل شیشه ای با خانه های مربعی عبور کنند.

 

بازیکنان در صورتی که پای خود را روی خانه های خاصی بگذارند، پل شیشه ای می شکند و جان خود را از دست می دهند. هرچند این بازی شبیه به بازی های کودکانه ای مانند «لِی لِی» است که بازیکنان باید پای خود را روی خانه های به خصوصی بگذارند، ولی قطعا چنین بازی با این مختصات در واقعیت وجود ندارد.

 

 

ماجرای عروسک چراغ قرمز، چراغ سبز چیست؟

 

اولین بازی که بازیکنان در بازی ماهی مرکب در آن شرکت می کنند، بازی موسوم به «چراغ قرمز، چراغ سبز» است؛ در این بازی عروسک مخوفی به بازیکنانی که در راستای چراغ قرمز حرکت می کنند شلیک می کند. وبسایت «Koreaboo» در این مورد گزارش داده است که این عروسک واقعی است و تنها برای سریال بازی ماهی مرکب ساخته نشده است.

 

این عروسک واقعی در موزه ماچا در چونگ چئونگ بوک در نزدیکی شهر سئول نگهداری می شود. در ادامه این گزارش آمده که این عروسک برای مدتی به پارک های تفریحی انتقال داده شده بود که ظاهرا در این گیرودار یکی از دست هایش کنده شده بود. احتمالا این اتفاق بعد از پخش بازی ماهی مرکب افتاده است. (بعید نیست یکی از بینندگان خشمگین سریال دست عروسک را از جایش در آورده باشد!)

 

 

رمزگشایی از حروف روی کارت های بازرگانی

 

رمزگشایی از حروف روی کارت های بازرگانی

 

کسانی وظیفه استخدام بازیکنان برای بازی ماهی مرکب را برعهده دارند، کارت های بازرگانی به رنگ قهوه ای روشن با نماد بازی که دارای یک دایره، مثلث و مربع است را به افراد نشان می دهند. پشت کارت بازرگانی هم شماره تلفنی نقش بسته که دردسرهای زیادی برای یکی از ساکنان کره جنوبی به وجود آورده است.

 

جاسمین لیونگ، نویسنده ای از نشریه «فوکوس» گفته است که این علامت ها همان حروف زبان کره ای هستند. دایره حرف واو، مثلث بخشی از حرف جیم و مربع هم میم است. با روی هم گذاشتن این حروف «O J M» را خواهیم داشت که سرنام سریال بازی ماهی مرکب به زبان کره ای «오징어게임» است.

حتما بخوانید  لاغری و سم زدایی با بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا رژیم اسموتی

 

تا این جای کار که مشکلی در کارت بازرگانی استخدام کنندگان بازی ماهی مرکب وجود ندارد. ولی ظاهرا شماره تلفنی که در پشت کارت چاپ شده واقعی است. وبسایت «مشیبل» در این مورد گزارش می دهد،‌ فردی که این شماره به او تعلق دارد، هر روز هزاران تماس تلفنی و پیام متنی از طرفداران سریال دریافت می کند که برخی حتی از او خواسته اند بازی ماهی مرکب به صورت واقعی با آنها بازی کند!

 

 

فرضیه کاربران درباره نگهبانان بازی ماهی مرکب

 

فرضیه کاربران درباره نگهبانان بازی ماهی مرکب

 

نگهبانان سریال بازی ماهی مرکب لباس های یک سره قرمز می پوشند. تا به حال کاربران مختلفی خواستند نحوه استخدام نگهبانان را توضیح دهند. شخصیت اصلی سونگ گی-هون بازی کره ای به نام «دی دی کاجی» را با یک سرباز انجام می دهد (در این بازی سنتی کره ای بازیکنان باید قطعه کاغذ تا زده ای را بُر بزنند.) گی-هون قطعه تا خورده آبی را به جای قرمز انتخاب می کند و بعدا روز بعد وقتی بیدار می شود متوجه می شود لباس آبی بازیکنان بازی را پوشیده است.

 

هر چند ممکن است این اتفاق تصادفی باشد، ولی به گفته این کاربران توییتر اینطور نیست. این کاربر در توییتر خود نوشت: «اگر گی-هون یا بازیکنان دیگری تای قرمز را انتخاب می کردند، آنها هم نگهبان می شدند.» هیچ مدرکی نداریم که این فرضیه را ثابت کند. ولی این فرض جالب می تواند ایده خوبی برای دنباله احتمالی سریال بازی ماهی مرکب باشد!

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال انیمیشنی آرکین: لیگ افسانه ها

 

 

نظر منتقدان تلویزیونی درباره سریال بازی ماهی مرکب

 

نظر منتقدان تلویزیونی درباره سریال بازی ماهی مرکب

 

سریال بازی ماهی مرکب در کنار اینکه به یکی از پربیننده ترین سریال های غیرانگلیسی شبکه نتفلیکس تبدیل شده، با استقبال گرم منتقدان تلویزیونی هم مواجه شده است. وبسایت گردآوری نقد «راتن تومیتوز» به بازی مرکب ماهی امتیاز ۹۶٪ را از روی ۲۶ نقد خود داده است. جوئل کلر از وبسایت «دیسایدر» بازی ماهی مرکب را سریال خلاقانه ای دانسته است.

 

او در اشاره به روایت سریال نوشت: «یک روایت پرایجاز و داستانی که پتانسیل دلهره آوری و هیجان انگیزی را دارد.» این منتقد نقد و بررسی خود را با این جمله به پایان می رساند: «تماشایش کنید!»

 

پیرس کونران از «ساوت چاینا مورنینگ پست» به بازی ماهی مرکب امتیاز ۴،۵ داد و نوشت: «در مجموع [بازی ماهی مرکب] دستاورد بزرگ نتفلیکس کره جنوبی و بی رحمانه سرگرم کننده است.» هنری ونگ از «گاردین» بازی مرکب ماهی را با فیلم «انگل» مقایسه کرد و نوشت: «نابرابری ثروت خیلی واقعی امروز در کره جنوبی باعث می شود تا بینندگان به شخصیت ها علاقه مند شوند.»

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین مینی سریال های نتفلیکس براساس امتیازات IMDB

 

 

واکنش ها به بازی ماهی مرکب

 

واکنش ها به بازی ماهی مرکب

 

سریال بازی ماهی مرکب اولین درام کره ای است که در فهرست ۱۰ سریال برتر و پرفروش نتفلیکس در سطح جهان قرار می گیرد. بازی ماهی مرکب در ۹۰ کشور از جمله آمریکا و انگلستان به رتبه اول رسیده است. هوانگ دونگ-هیوک عقیده دارد که محبوبیت سریال به این دلیل کنایه آمیز است که «گروهی از بزرگسالان وامانده و بیچاره باید برای برد در یک بازی کودکانه جان خود را به خطر بیاندازند.»

 

همچنین آشنایی و سادگی بازی هایی که در سریال نشان داده می شود، باعث می شود تا بینندگان فرصت بیشتری را برای درک شخصیت ها داشته باشند. یکی دیگر از عواملی که باعث شده بازی ماهی مرکب چنین مورد توجه بینندگان قرار بگیرد، تنوع بالای شخصیت های آن است. در این سریال کره ای افرادی از طریف و طبقه های اجتماعی مختلف حضور دارند که همین باعث می شود، بینندگان دستکم با چند شخصیت همذات پنداری کنند.

 

 

اختلال در شبکه اینترنت کره جنوبی به خاطر محبوبیت سریال بازی ماهی مرکب

 

محبوبیت گسترده سریال نتفلیکس در کره جنوبی به حدی بود که موجب اختلال گسترده در شبکه اینترنت این کشور شد. به طوری که حتی شرکت ارتباطی «اس ‌کی برادبند» یکی از بزرگ ترین ارائه دهندگان اینترنت از نتفلیکس شکایت کرد تا بتواند خسارت افزایش هزینه های استفاده از پهنای باند را از این شبکه تلویزیون اینترنتی بگیرد.

 

و همانطور که پیش تر هم گفتیم شماره تلفنی که در کارت های بازرگانی سریال به نمایش در آمده برای یکی از شهروندان کره ای دردسرهای زیادی درست کرده است. این مرد به رسانه های محلی گفته که روزانه ۴۰۰۰ تماس تلفنی از افراد مختلف دریافت می کنند. برخی از این افراد از او خواستند به همراه آنها بازی واقعی مرکب ماهی را انجام دهد. محبوبیت بازی مرکب ماهی به حدی بود که حتی برای از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در کارزارهای خود از تصاویر و سمبل های این سریال استفاده کردند.

 

 

منابع: cnet، wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک