نقد و بررسی سریال گیسو | بفرمایید ملودرام عاشقانه!

نقد و بررسی سریال گیسو | بفرمایید ملودرام عاشقانه!


10 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال گیسو | بفرمایید ملودرام عاشقانه!

مدتی است پخش سریال گیسو به کارگردانی منوچهر هادی از شبکه نماوا آغاز شده است. بررسی و نقد سریال گیسو یا عاشقانه ۲ را در مجله کوروش بخوانید.

 

سریال گیسو به کارگردانی منوچهر هادی از شبکه نماوا پخش می شود. این درام اجتماعی و عاشقانه بسیاری از مخاطبان را به تکرار موفقیت سریال عاشقانه، امیدوار کرده است. به همین بهانه نگاهی به این سریال، نقد و بررسی و حواشی آن خواهیم انداخت.

 

 

شناسنامه سریال «گیسو یا عاشقانه ۲»

 

شناسنامه سریال «گیسو یا عاشقانه ۲»

 

خلاصه داستان: سریال گیسو در واقع فصل دوم عاشقانه است. این سریال ضمن پخش در بین سال های ۹۵ و ۹۶ مخاطبان زیادی را در شبکه نمایش خانگی به دست آورد. در سریال گیسو رضا (با بازی حسین یاری) برای خارج شدن از مخمصه ای که به دام آن افتاده به کمک سهیل (با بازی محمدرضا گلزار) و پیمان (با بازی هومن سیدی) نیاز پیدا می کند. ولی نقشه ها آنطور که قرار بود پیش نمی رود. به این ترتیب وضعیت خیلی زود از کنترل خارج می شود و اتفاقات غیرمنتظره ای برای شخصیت های سریال رخ می دهد.

 

ژانر: درام، عاشقانه

تهیه ‌کننده: هومن کبیری

کارگردان:  منوچهر هادی

نویسنده: علیرضا کاظمی‌ پور، سعید جلالی

بازیگران: محمدرضا گلزار، ساره بیات، هانیه توسلی، هومن سیدی، حسین یاری، مسعود رایگان، بیژن امکانیان، بهاره رهنما و…

آهنگ های سریال: فرزاد فرزین (ترانه: عاشقانه)، محمدرضا گلزار (ترانه: به دادم برس)

فیلم ‌برداری: محمد افسری

فصل ها: ۲ (فصل اول با عنوان عاشقانه پخش شد)

تعداد قسمت ها: ۱۷

محصول سال: ۱۳۹۹

توزیع‌ کننده:  نماوا

شبکه اصلی:‌ شبکه نمایش خانگی

روزهای پخش: چهارشنبه ها

ساعت پخش: ساعت ۲۰

قسمت های پخش شده: ۴ قسمت

 

 

نقد و بررسی سریال تاج / The Crown

 

 

منوچهر هادی، خالق مجموعه های عاشقانه و گیسو عاشقانه ۲ کیست؟

 

منوچهر هادی، خالق مجموعه های عاشقانه و گیسو عاشقانه ۲ کیست؟

 

منوچهر هادی در میان مخاطبان ایرانی به عنوان یکی از کارگردانان موفق در عرصه سریال سازی خصوصا در ژانر درام و عاشقانه شناخته می شود. منوچهر هادی فیلمنامه نویس و کارگردان ۴۸ ساله با ساخت سریال های و فیلم های تلویزیونی گیشه پسند و پر مخاطب از موفق ترین چهره ها در سینما و تلویزیون ایران طی یک دهه اخیر به حساب می آید.

 

منوچهر هادی در ابتدای دوران فعالیت هنری خود در سمت ها و مشاغل مختلفی مشغول به کار بود. هادی حتی در بازه ای بازیگری را نیز آزمود. ولی خیلی زود متوجه شد تخصصی در این زمینه ندارد. بنابراین پس از چند بار دستیاری کارگردان خود به کارگردانی روی آورد. او در سال ۱۳۸۵، اولین فیلمش «تلاطم» را ساخت. سازنده سریال گیسو و عاشقانه در همان سال چند تله فیلم دیگر نیز ساخت. ولی اولین تجربه او در سینما به کارگردانی و نویسندگی فیلم «قرنطینه» در سال ۱۳۸۶ باز می گردد.

 

حضور منوچهر هادی در عرصه سریال سازی و تلویزیون هم با سریال «خداحافظ بچه» بود. سریالی که در ایام ماه رمضان سال ۱۳۹۱ از شبکه سوم سیما پخش شد. سریال خداحافظ بچه برای منوچهر هادی موفقیت نسبی به همراه داشت. بازی مهراوه شریفی ‌نیا در نقش لیلا در این سریال توجهات زیادی را به خود جلب کرد. به طوری که حتی جایزه بهترین بازیگر زن سال در بخش درام تلویزیونی را در جایزه حافظ نصیب او کرد. سریال «دلدادگان» یکی دیگر از آثار شاخص منوچهر هادی است. سریال دلدادگان در سال ۱۳۹۷ از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت. اتفاقا دلدادگان هم مخاطبان زیادی به دست آورد.

 

سازنده سریال گیسو و عاشقانه فیلم های گیشه پسند زیادی هم ساخته است. از شاخص ترین آنها می توان به فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم»، « کارگر ساده نیازمندیم»، «آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰» اشاره کرد.

 

 

سریال می خواهم زنده بمانم

 

 

درام های عاشقانه منوچهر هادی؛ از شبکه های سیما تا شبکه نمایش خانگی

 

درام های عاشقانه منوچهر هادی؛ از شبکه های سیما تا شبکه نمایش خانگی

 

منوچهر هادی که به ساخت درام های عاشقانه مشهور است، سریال «خوب بد زشت» را کارگردانی کرد. سریالی که با بازی امین حیایی و بهاره رهنما در  ایام نوروز ۹۳ از شبکه دو سیما پخش شد. سریال «آمین» دیگر تجربه منوچهر هادی در عرصه تلویزیون بود که ناتمام ماند. اما اولین تجربه منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی با سریال «عاشقانه» بود.

 

سریال بسیار موفقی که زمینه ها را برای ساخت فصل دوم آن با عنوان گیسو فراهم کرد. سریال عاشقانه با بازی چهره های شاخص سینما و تلویزیون ایران از جمله محمدرضا گلزار، ساره بیات، مهناز افشار و حسین یاری و سایر بازیگران نام آشنا. این سریال از اواخر سال ۹۵ تا مرداد ۹۶ از شبکه نمایش خانگی پخش شد. عاشقانه از همان ابتدا مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت. درام عاشقانه دیگر منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی، سریال «دل» است. پخش دل از اواخر ۹۸ شروع شد. در سریال دل هم بازیگران سرشناس زیادی از جمله حامد بهداد، ساره بیات، افسانه بایگان و یکتا ناصر، همسر منوچهر هادی بازی می کردند. با وجود موفقیت عاشقانه، دل سریال موفقی از آب در نیامد. شاید به همین خاطر فصل دیگری از عاشقانه این بار به نام گیسو ساخته شد.

 

منوچهر هادی که از سال ۱۳۹۴ با یکتا ناصر ازدواج کرده است. هادی علاوه بر سریال دل، در فیلم های سینمایی نیز با همسرش همکاری کرده است. از جمله فیلم های «یکی میخواد باهات حرف بزنه (۱۳۹۰)». فیلمی که یکتا ناصر با بازی در نقش هنگامه موفق به بردن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی امین دوره جشنواره فجر شد.

 

 

نقد سریال قورباغه

 

 

در سریال عاشقانه؛ فصل اول گیسو چه گذشت؟

 

در سریال عاشقانه؛ فصل اول گیسو چه گذشت؟

 

چنانچه گفتیم، منوچهر هادی با درام های اجتماعی و بعضا عاشقانه اش در عرصه سینما و تلویزیون شناخته می شود. در حالی که آثار اولیه منوچهر هادی ته مایه های انتقادی و اجتماعی همراه با دغدغه داشتند. هادی در آن آثار به روایت زندگی اقشار پایین جامعه می پرداخت.

 

اما منوچهر هادی طی سال های اخیر کمی تغییر رویه داده و تصمیم گرفته، زندگی اقشار مرفه تر و به اصطلاح زندگی های لاکچری را به تصویر بکشد. به همین جهت، آثار اخیر منوچهر هادی همچون عاشقانه و گیسو را بعضا با سریال های ترکی یا ملودرام های آبکی (سوپ اپراها) مقایسه می کنند. سریال های کشداری با داستان پردازی های ساده انگارانه، قسمت های بسیار طولانی (هر قسمت حدود ۹۰ دقیقه) و به تصویر کشیدن تجملات و زندگی طبقه مرفه. و البته یکی دو جین بازیگر خوش چهره و خوش لباس که سریال را بیشتر به جای یک نمایش تلویزیونی به یک فشن شو شبیه می کند.

 

سریال عاشقانه نیز با ترکیبی از پرآوازه ترین چهره های سینما و تلویزین ایران از جمله محمدرضا گلزار، مهناز افشار، ساره بیات، هومن سیدی، پانته‌ آ بهرام و دیگران ساخته شد. وجود ستاره های زیاد هر بیننده ای را حداقل مجاب می کرد، به تماشای چند قسمتی از سریال عاشقانه بنشیند. سریال عاشقانه علاوه بر بهره بردن از چهره های مشهور با به تصویر کشیدن لوکیشن های لاکچری از برج ها تا ویلاهای لوکس، چشمان هر مخاطبی را خیره می کرد.

 

در عاشقانه با وجود حضور ستاره هایی همچون محمدرضا گلزار و مهناز افشار، افرادی همچون هومن سیدی در نقش پیمان توانستند خوب جا بیافتند و به موفقیت سریال یاری برسانند. حال با گذشت چند سال، فصل دوم سریال عاشقانه یا با عنوان گیسو شروع شده است.

 

 

پرفروش ترین سریال های ایرانی شبکه خانگی

 

 

گیسو عاشقانه ۲ با سریال عاشقانه چه تفاوت هایی دارد؟

 

گیسو عاشقانه ۲ با سریال عاشقانه چه تفاوت هایی دارد؟

 

اولین تفاوت سریال گیسو با عاشقانه در شخصیت های آن است. در سریال گیسو با توجه به آنکه بسیاری از بازیگران سریال عاشقانه جایگزین شده اند، شخصیت های آنها نیز حذف شدند. حذف هایی که به خصوص برخی موارد آن بسیار بحث برانگیز و تصنعی به نظر می رسند. هومن سیدی در نقش پیمان، یکی از برترین شخصیت های سریال عاشقانه بود. حال حضور او مخاطبان عاشقانه را با گیسو هم همراه کرده است. حضور محمدرضا گلزار هم که یکی از محبوب ترین بازیگران سینمای ایران طی ۲ دهه اخیر بوده، دیگر نکته مثبت سریال گیسو عاشقانه ۲ از نظر گزینش بازیگران است. دیگر بازیگران اصلی مرد سریال عاشقانه همچون حسین یاری و مسعود رایگان نیز حفظ شدند. به این ترتیب ترکیب بازیگران مرد سریال عاشقانه ۲ نسبت با فصل اول آن تفاوتی نداشته باشد.

 

از آن سوی، شاهد تغییر و تحولات زیادی در میان بازیگران زن سریال گیسو عاشقانه ۲ هستیم. در میان بازیگران زن اصلی تنها ساره بیات حفظ شده است. مهناز افشار که در سریال عاشقانه در نقش گیسو ظاهر شده بود، در عاشقانه ۲ حضور ندارد. با وجودی که همچنان وضعیت مهناز افشار در سینمای و تلویزیون ایران نامعلوم است. ولی برخی گمانه زنی ها از ممنوع التصویر بودن او در ایران خبر می دهد. به هر حال، چه تصمیم برای کنار گذاشتن مهناز افشار از سریال گیسو از روی اجبار بوده یا اینکه دست اندرکاران سریال گیسو او را عامدانه کنار گذاشته اند؛ نحوه کشتن نقش او در سریال عاشقانه ۲ بسیار بحث برانگیز بوده است.

 

 

نقد سریال گامبی وزیر

 

 

 حذف مهناز افشار از عاشقانه ۲

 

حذف مهناز افشار از عاشقانه ۲

 

این حذف عجیب شخصیت گیسو از سویی است که نام سریال هم از شخصیت او گرفته شده بود. بنابراین، لزوما این انتخاب نام باید ارتباطی به خود سریال و اتفاقات آن می داشت. اما به نظر می رسد اصلا اینطور نیست. ظاهرا در سریال عاشقانه ۲، هانیه توسلی در نقش کتایون به نوعی جایگزین نقش گیسو شده است. پس از آنکه مخاطبان در قسمت اول گیسو شاهد مرگ شخصیت اصلی گیسو هستند، نقش پانته آ بهرام هم از سریال عاشقانه ۲ حذف شده است. او نیز پس از ابتلا به بیماری فوت می کند. به این ترتیب، غیبت نقش او هم در سریال به تصنعی ترین شکل ممکن توجیه شود.

 

دیگر نقشی که در گیسو حذف شده درسا با بازی بهاره کیان افشار است. با جدا شدن کیان افشار از سریال شخصیت او هم به طرز کاملا عجیبی در قسمت دوم با توجیه اینکه در خارج از کشور از پیمان، همسرش طلاق گرفته حذف شده است. نقش او هم به تعبیری با نقش لوسیا با بازی جولیا پانلی، بازیگر ایتالیایی جایگزین شده است.

 

 

آیا سریال گیسو  یک ملودرامی آبکی است؟

 

آیا سریال گیسو عاشقانه ۲ یک ملودرامی آبکی است؟

 

موفقیت گسترده سریال عاشقانه، زمینه ها برای ساخت فصل دوم آن را فراهم کرد. ولی شاید نکته بدیهی از قلم افتاده این باشد که موفقیت این سریال را باید با شرایط و اوضاع چند سال قبل سنجید. شاید از این جهت حتی تکرار سریال عاشقانه به همان صورت دوباره نتواند مخاطبان را راضی نگه دارد. چه بسا آنچه باعث تازگی و جذابیت سریال عاشقانه شده بود، طی این چند سال دیگر آن کارکرد سابق خود را از دست داده است. تجربه ساخت فصل دوم سریال هایی مانند «گلشیفته» و «ساخت ایران» هم نشان می دهد که حضور ستاره ها و بازیگران نام آشنا به تنهایی نمی توانند ضامن موفقیت و رضایت مخاطبان باشند.

 

شبکه نمایش خانگی طی همین چند سال اخیر تبدیل به یکی از محبوب ترین رسانه ها برای نمایش تولیدات مختلف نمایشی شده است. تفاوت های بسیار شبکه نمایش خانگی با تلویزیون از سویی مزیت و از سوی به ضرر آن تمام شده است. یکی از اساسی ترین تفاوت های شبکه نمایش خانگی با تلویزیون، آزادی های بیشتر آن است. به این جهت، در نمایش خانگی دیگر خبری از آن قواعد سخت و دست و پاگیر موجود در تلویزیون نیست. ولی عیب سریال سازی در شبکه نمایش خانگی هم این است که دیگر نمی توان تضمینی برای بازگشت سرمایه داد.

 

همین تفاوت ها هم دست اندرکاران سریال های نمایش خانگی را وا می دارد تا از فرمول های مختلف برای جلب نظر مخاطبان خود استفاده کنند. برخی ترجیح می دهند از فرمول های خلاقانه و جسورانه بهره ببرند. دیگر سریال سازان نیز ترجیح می دهند همان فرمول های جواب پس داده را به کار ببرند. آنچه در سریال عاشقانه کاملا واضح به چشم می آمد، به کارگیری همان فرمول ها و قواعد جواب پس داده قبلی بود.

 

 

پرطرفدارترین سریال های نتفلیکس ۲۰۲۰

 

 

سخن پایانی

 

با وجود نقدهای بسیاری که به سریال گیسو وارد است، اما شاید باز هم برای قضاوت و ارزیابی سریال زود باشد. شاید سریال گیسو عاشقانه ۲ چند قسمتی لازم داشته باشد تا خودش را ثابت کند. و البته که این تغییر بازیگرها و حذف نقش ها هم باید برای مخاطبان جا بیافتند. همچنین با وجود آنکه ماجرای سریال گیسو را درامی معمایی و اجتماعی تشکیل می دهد، بسیاری امیدوارند که سریال گیسو به سرنوشت سریال دل گرفتار نشود. نمی توان به راحتی از روی تغییر و تحولات گسترده ای که در داستان سریال گیسو داده شده نیز رد شد. از این جهت، ممکن است خط داستانی و شخصیت های اضافه شده به سریال گیسو همچنان تا چند قسمت برای مخاطبان قابل هضم نباشند. از این رو، شاید همچنان باید صبر کنیم تا ببینیم آیا سرانجام مخاطبان با سریال گیسو عاشقانه ۲ ارتباط برقرار می کنند یا خیر.

 

 

کالابرگ الکترونیک