نقد و خلاصه سریال حرفه ای با بازی سیروان خسروی | چرا باید حرفه ای را ببینیم؟

نقد و خلاصه سریال حرفه ای با بازی سیروان خسروی | چرا باید حرفه ای را ببینیم؟


23 آبان 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال حرفه ای

سریال «حرفه ای» یکی از جدیدترین سریال های شبکه نمایش خانگی است. پخش این سریال از ۲۱ مهر از پلتفرم نماوا آغاز شده و هنرمندان محبوبی مانند سیروان خسروی، زانیار خسروی، ماهور الوند، سارا بهرامی و علی مصفا در این مجموعه حضور دارند. نویسندگی و کارگردانی سریال حرفه ای که در ژانر اجتماعی و اکشن ساخته شده نیز برعهده مصطفی تقی ‌زاده است. امروز در سرویس هنر و سینما به معرفی این سریال جدید نماوا پرداخته ایم. در مجله کوروش همراه ما باشید.

 

مشخصات سریال «حرفه ای»

 

مشخصات سریال «حرفه ای»

 

ژانر: اجتماعی، اکشن

تهیه کننده: سعید خانی

کارگردان: مصطفی تقی ‌زاده

نویسنده: مصطفی تقی ‌زاده

بازیگران: سارا بهرامی، سیروان خسروی، ماهور الوند، زانیار خسروی،، علی مصفا، مزدک میرعابدینی، علیرضا ثانی فر، بهاره کیان افشار، المیرا دهقانی، بهناز جعفری، اسما رمضانی، مرتضی تقی‌زاده

آهنگساز: پیام آزادی

فیلمبردار: مرتضی غفوری

تدوین: عماد خدابخش

فصل ها: ۱ فصل

تعداد قسمت ها: ۱۶ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۵۰ دقیقه

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

پخش کننده: نماوا

زمان پخش: چهارشنبه ها ساعت ۲۰

قسمت های پخش شده: ۵ قسمت

آغاز به پخش: ۲۱ مهر ۱۴۰۰

سال تولید: ۱۳۹۸-۱۴۰۰

امتیاز کاربران نماوا: ۶۴٪

رده سنی: ۱۵+

 

 

خلاصه داستان:

 

قاتل حرفه ای استخدام می شود تا در ازای پول رقبا را از میدان به در ببرد.

 

 

نقد و بررسی سریال «حرفه ای»

 

نقد و بررسی مجموعه «حرفه ای»

 

چند هفته ای است که پخش سریال حرفه ای از شبکه نماوا آغاز شده، اما حواشی و تبلیغات آن از مدت ها قبل در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی شروع شده بودند. نکته ای که بیش از داستان سریال یا فضاسازی های آن در تبلیغات جلب توجه می کرد، حضور سیروان و زانیار خسروی در اولین تجربه خود جلوی دوربین یک سریال بود.

 

حرفه ‌ای در ابتدای راه خود به لحاظ فیلمنامه ای بسیار مهیج به نظر می رسد. در ابتدای مجموعه حرفه ای با مقدمه چینی هیجانی و مرموزی روبه رو هستیم. سیروان خسروی در نقش فردی به نام سیامک ظاهر می شود که به نظر یک کارچاق کن فوق العاده حرفه ای است.

 

اما سکانس های زیگزاگی و گنگ از شخصیت های مختلف چندان کمکی به مخاطب در درک داستان کلی سریال نمی کند. چرا که آنقدر اتفاقات جسته و گریخته ای رخ می دهد و شخصیت های ریز و درشت جلوی دوربین می روند که نمی توان به خوبی سر از داستان قسمت اول حرفه ای در آورد.

 

با این حال، سریال از لحاظ هنرنمایی بازیگران خود قابل قبول است. سیروان خسروی که ظاهرا شخصیت اصلی سریال حرفه ای است، توانسته به خوبی از اجرای نقش جالب خود بربیاید و حس یک کارچاق کن را به خوبی به مخاطبان انتقال دهد.

 

بخشی از این انتقال حس قوی و تاثیرگذار را باید به پای کارگردان سریال بگذاریم. بسیاری از مولفه هایی که روی شخصیت و زبان بدن کارچاق کن مجموعه حرفه ای تاثیر دارند از سکوت بازیگر تا نوع نگاه و لحن سرد صدای او همه نشان از کارگردانی بسیار خوب مصطفی تقی زاده دارند.

 

اما هر چقدر که بازی خوب و روانی از سیروان خسروی شاهد هستیم، در کمال تعجب بازی برادر کوچکتر او زانیا اصلا چنگی به دل نمی زند.

 

 

نقش آفرینی هنرمندانه سیروان خسروی در سریال حرفه ای

 

نقش آفرینی هنرمندانه سیروان خسروی در مجموعه حرفه ای

 

شاید این امر تا حد زیادی به دلیل شخصیت پردازی ضعیف نقش او باشد. در همین حال، سایر شخصیت های سریال نیز دست کمی از زانیا ندارند و روابط و پیچیدگی شخصیت ها آنقدرها که باید پیچیده و ترغیب کننده نیست.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم «تیتان (Titane)» | برنده نخل طلای جشنواره کن 2021

 

شخصیت پردازی های ضعیف در کنار معرفی نامفهوم نقش های مختلف مجموعه حرفه ای دست به دست هم داده اند تا مخاطب بخش زیادی از انرژی ذهنی خود که باید صرف لذت بردن از داستان سریال کند را صرف درک شخصیت ها و روابط آنها با هم می کند. متأسفانه سازندگان مجموعه حرفه ای در قسمت اول در درک این نکات ریز به بینندگان چندان کمکی نکرده اند.

 

به این لحاظ احتمال اینکه در همان ابتدای راه نام شخصیت ها را از یاد ببرید چندان دور از ذهن نیست. اینکه تمام شخصیت ها در همان قسمت اول به مخاطب معرفی می شوند، دلیل منطقی ندارد و تنها باعث شلوغی و ابهام برانگیزتر شدن داستان می شود.

 

ایرادی که به قسمت اول سریال وارد است نه تنها شامل کارگردانی، بلکه حتی نورپردازی ضعیف نیز می شود. بسیاری اوقات شاهد نورهای اضافی جلوی دوربین هستیم که وجودشان هیچ دلیل منطقی ندارد. به جز این برخی اوقات زاویه نورها آنقدرها که باید تاثیری روی بینندگان ندارد.

 

این در حالی است جزئی ترین عناصر جلوی دوربین باید روی بیننده تاثیر بگذارند و در خدمت داستان پردازی باشند. استفاده مداوم از نورهای قرمز در اولین قسمت سریال نیز هیچ نکته خاصی را به مخاطب منتقل نمی کند. در همین حال،‌ استفاده بی دلیل و بیش از اندازه از موسیقی متن در سکانس های اول مجموعه حرفه ای به شدت آزاردهنده است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی و خلاصه سریال خسوف

 

 

حرفه ای، سریالی شلوغ و پرشخصیت

 

حرفه ای، سریالی شلوغ و پرشخصیت

 

در بسیاری از صحنه ها موسیقی کارکرد واقعی خود که همان انتقال حس است را از دست داده است. پس از افتتاحیه نه چندان جذاب و قابل قبول سریال حرفه ای، قسمت دوم روند بهتری را در پیش می گیرد. شخصیت ها این بار نیز به مخاطب معرفی می شوند و بسیاری از ابهاماتی که در قسمت اول با آن مواجه بودیم برطرف می شود.

 

در کنار اینکه بازی های قسمت دوم سریال حرفه ای همچنان همچون قسمت اول چندان جذابیت خاصی ندارد، به جز بازی سیروان خسروی در نقش سیامک. اما کارگردانی قسمت دوم به مراتب بهتر است. رفتار سیامک که همیشه یک قدم از بینندگان جلوتر است به دل می نشیند. هر چقدر که شروع مجموعه حرفه ای در قسمت اول بد و ضعیف بود، در قسمت دوم شاهد جرقه های امیدبخشی هستیم.

 

قسمت سوم نیز به همین ترتیب از قسمت های قبلی بهتر و جذاب تر است. داستان کلی سریال در این قسمت به شیوه آشکارتر و کم ابهام تری روایت می شود. در اینجا دیگر می توانیم بفهمیم که داستان سریال حالا دیگر درباره یک سرقت است و سیامک قصد دارد یک گاوصندوق را بشکند.

 

هر چند قسمت سوم بالاخره فرصتی به بینندگان می دهد تا به درون ذهن شخصیت سیامک نفوذ کنند، اما پلان های کوتاه باعث می شود تا اطلاعات زیادی از این شخصیت مرموز به دست بیاورند. ظاهرا کارگردان و فیلمنامه نویس با این حربه قصد دارند تا حد ممکن کنجکاوی مخاطب نسبت به این شخصیت را حفظ کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال «نیسان آبی» و حواشی پیرامون آن

 

 

سریال حرفه ای هر چقدر جلوتر می رود، جذاب تر و پرکشش تر می شود

 

 حرفه ای هر چقدر جلوتر می رود، جذاب تر و پرکشش تر می شود

 

هر چقدر که شخصیت پردازی نقش سیامک خوب از آب در آمده، اما تعدد شخصیت های ریز و درشتی که جلوی دوربین ظاهر می شوند،‌ باعث شده تا شخصیت پردازی سایر نقش ها قابل قبول از کار در نیاید.

 

در همین حال، همچنان روابط بسیاری از شخصیت ها با هم نامفهوم است که این باعث می شود که مخاطب هیچ وقت نتواند به نحو مطلوبی با داستان و شخصیت هایش ارتباط برقرار کند.

 

 

قسمت سوم با تمام ایراداتی که به آن وارد است، به لحاظ کیفی نسبت به دو قسمت اول بهتر است و سرانجام در اینجا است که می توانیم به تدریج با سیامک و حس و حال کلی سریال حرفه ای ارتباط برقرار کنیم. بازی خوب سیروان خسروی نیز یکی از جذابیت های سریال است که باعث می شود داستان او را دنبال کنیم.

 

قسمت چهارم سریال حرفه ای باز هم در پیچ داستانی خوبی قرار می گیرد که باعث می شود حتی از قبل نیز جذاب تر شود. با وجودی که مجموعه حرفه ای شروع چندان دلچسبی نداشت،‌ اما در ادامه بهتر شد.

حتما بخوانید  مستند آتش عشق (Fire of Love) | روایت انفجار گدازه‌ های عشق

 

در قسمت چهارم مخاطب بیشتر درگیر داستان و اتفاقات کنجکاوی برانگیز آن می شود که همه روی هم به پرکشش تر شدن سریال حرفه ای کمک می کند. شخصیت هایی که در قسمت های قبل آنقدر نامفهوم بودند،‌ آهسته آهسته قابل درک می شوند و می توانیم بفهمیم در چه موقعیتی قرار دارند و به همین دلیل با فضای کلی سریال حرفه ای نیز بهتر ارتباط برقرار می کنیم.

 

با این حال، جالب اینکه حتی تا قسمت چهارم حرفه ای همچنان نسبت برخی شخصیت ها با هم کاملا مشخص نشده که جای سوال دارد.

 

 

داستان جذاب کامران و برادرش؛ بازی ضعیف زانیار خسروی

 

چهار قسمت طول کشید تا به تمام شخصیت های حرفه ای به اندازه ای که لازم بود فرصت داده شد. با این حال، هر چقدر که داستان کامران و برادرش جذاب از آب در آمده، از آن سوی، ماجرای سهیل و تلما کاملا آشفته و سطحی است.

 

در حالی که ماجرای سرقت سیامک و سینا برای مخاطب به اندازه کافی جذابیت دارد، اما ضعف زانیار خسروی در نقش آفرینی ضربه سنگینی به باورپذیری داستان وارد کرده است.

 

زانیار خسروی در نقش سهیل ظاهر شده که ظاهرا فرد عاشق پیشه‌ ای است که می گوید، کاملا دگرگون شده است، اما این تغییر را نه در شخصیت او و نه در قالب فلاش بک ها می بینیم که به همین جهت آنقدرها که باید برای بینندگان قابل درک نیست.

 

سرانجام، قسمت چهارم سریال حرفه ‌ای در مسیر یک سریال جنایی جذاب و پرکشش قرار می گیرد. هر چقدر که افتتاحیه مجموعه حرفه ای ضعیف بود، اما قسمت های بعدی باعث شدند تا مخاطب تا حدی زیادی امیدوار باقی بماند و منتظر قسمت های بعدی سریال حرفه ای باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی و خلاصه سریال زخم کاری

 

 

سوالات متداول درباره سریال «حرفه ای»

 

 

۱-زمان پخش حرفه ای چه روزهایی است و از چه پلتفرمی پخش می شود؟

 

حرفه هر هفته روزهای چهارشنبه ساعت ۲۰ در وبسایت نماوا قرار می گیرد.

 

 

۲-سریال حرفه ای چند قسمت دارد؟

 

مجموعه حرفه ای در ۱۶ قسمت و یک فصل ساخته شده است.

 

 

۳-چه بازیگرانی در مجموعه حرفه ای حضور دارند؟

 

بازیگران و هنرمندان نام آشنایی در مجموعه حرفه ای به ایفای نقش پرداخته اند که از آن جمله می توان به سارا بهرامی، سیروان خسروی، ماهور الوند، زانیار خسروی و علی مصفا اشاره کرد.

 

 

۴-خلاصه داستان حرفه ای از چه قرار است؟

 

مجموعه حرفه ای درباره فردی به نام سیامک است که قرار است که در ازای دریافت آدم هایی که باید را از پیش روی بردارد.

 

 

۵-سریال حرفه ای را ببینیم یا نبینیم؟

 

سریال حرفه ای در پنج قسمتی که از پخش آن گذشته نشان داد که یک سریال جنایی جذاب است که می تواند رضایت طرفداران این ژانر را برآورده کند. بازیگری های خوب در کنار فیلمنامه ای جذاب و پرکشش و کارگردانی خوب مصطفی تقی زاده باعث شده تا سریال حرفه ای حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

 

۶- انتظارمان از این سریال چیست؟

 

مجموعه حرفه ای در ابتدا با داستانی پیچیده و پرابهام مقدمه چینی خوبی برای یک داستان معماگونه و مرموز انجام داد. با جلو رفتن داستان سریال پای شخصیت ها و خرده روایت های جذابی به ماجرا باز شد که باعث شد که کشش سریال بیشتر نیز شود. انتظار می رود در قسمت های آینده شاهد اتفاقات غافلگیرکننده ای در سریال حرفه ای باشیم.

 

 

سخن پایانی

 

سریال «حرفه ای» با وجود ضعف ها و ایرادات در بخش های مختلف از فیلمنامه نویسی تا طراحی صحنه، نورپردازی و حتی بازیگری، داستان جذاب و پرکششی در چنته دارد که در طی پنج قسمتی که از پخش آن گذشته بینندگان را امیدوار کرده که بعد از مدت ها شاهد یک سریال جذاب در شبکه نمایش خانگی باشند.

 

 

منابع: نماوا، ویکیپدیا

 

کالابرگ الکترونیک