طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی | شیرینی خوشمزه با دستورالعمل کامل

طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی | شیرینی خوشمزه با دستورالعمل کامل


25 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی؛ شیرینی خوشمزه با دستورالعمل کامل

تارت تاتن یا تارت تی‌تن و تارت تاتین، یک تارت خوشمزه و از انواع دسر فرانسوی است که به‌صورت وارونه پخته می‌شود و البته به آن «پای فرانسوی» هم می‌گویند. جالب است بدانید که طرز تهیه این تارت، بر اثر یک اشتباه آشپزی خلق شده است. در ادامه این مطلب، طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی را در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی

 

طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی؛ شیرینی خوشمزه با دستورالعمل کامل

 

مواد لازم

 

سیب یا گلابی: ۳ عدد

شکر: ۲۰۰ گرم

کره: ۲ قاشق غذاخوری

لیمو: ۱/۲ عدد

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

خمیر پایه تارت: به میزان لازم

پودر هل و دارچین: به میزان دلخواه

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی؛ شیرینی خوشمزه با دستورالعمل کامل

مرحله اول

 

برای درست کردن این تارت سیب یا گلابی ابتدا شکر را در تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شود. پس از گذشت چند دقیقه، کره و نمک را اضافه کنید و تفت بدهید. بعد از چند دقیقه دیگر، لیمو را نصف کنید و آب آن را در تابه بچکانید. البته می‌توانید اصلا از آب‌لیمو استفاده نکنید. این مورد بستگی به ذائقه شما دارد. سپس مواد را خوب هم بزنید.

 

مرحله دوم

 

بعد از اینکه مواد در تابه تفت خوردند و خوب مخلوط شدند، سیب‌ها را پوست کرده و به چند قسمت تقسیم کنید و هسته آنها را در بیاورید. البته در این دستور، می‌توانید از گلابی هم استفاده کنید؛ به شرط اینکه گلابی‌هایی که انتخاب می‌کنید، سفت باشند. بهتر است سیب‌ها را درشت قسمت کنید؛ مثلا هر سیب را به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم کنید. سیب‌های قاچ شده را نیز داخل تابه بریزید و صبر کنید تا مواد خوب به خورد هم بروند. سپس می‌توانید روی آنها پودر هل و دارچین بپاشید یا حتی ۲ قاشق غذاخوری آب انگور اضافه کنید تا خوش طعم شود. اگر از گلابی استفاده می‌کنید، گلابی‌ را نیز به قطعه‌های درشت تقسیم کنید و از گلابی‌های سفت و غیرآبدار استفاده کنید.

 

مرحله سوم

 

در این مرحله، کمی از خمیر پایه تارت را به اندازه دهانه تابه جدا کنید. البته قطر آن را خیلی ضخیم نگیرید؛ بهتر است در حدود ۵ میلی‌متر باشد. خمیر تارت را روی سیب‌ها قرار دهید و با دست، لبه‌های آن را تنظیم کنید. سپس ۲۰ دقیقه صبر کنید تا سیب‌ها کاراملی شوند.

 

مرحله چهارم

 

پس از این مدت، تابه را از روی گاز بردارید. فر را روشن کنید و دمای آن را روی ۲۰۰ درجه تنظیم کنید. بهتر است صبر کنید تا فر گرم شود. پس از گرم شدن فر، تابه را درون آن قرار دهید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر تارت خوب بپزد و طلایی شود.

برای اطمینان از پخته شدن، می توانید یک خلال دندان داخل خمیر فرو کنید تا ببینید مواد خوب پخته شده‌اند یا نه. پس از پخته شدن، تارت را از فر دربیاورید. پس از خنک شدن کامل، می‌توانید آن را به راحتی از تابه خارج و برعکس کنید. در واقع این تارت وارونه است و روی آن، در قسمت زیرین تابه پخته می‌شود. دسر شما آماده است؛ نوش جان!

 

تاریخچه تارت تاتن و دسرهای خوشمزه فرانسوی

 

طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی؛ شیرینی خوشمزه با دستورالعمل کامل

 

جالب است بدانید که نام تارت تاتن که با سیب، گلابی، هویج و یا به درست می‌شود، از هتلی فرانسوی به نام «تارتین»گرفته شده است؛ جایی که اولین بار بر اثر یک اشتباه آشپزی، دستور و طرز تهیه تارت تاتن فرانسوی کشف شد. افراد مختلف در این کشور، این دسر را با بستنی وانیلی و خامه می‌خورند و از طعم منحصربه‌فرد آن، لذت می‌برند.

 

غذاها و دسرهای فرانسوی، از جمله متنوع‌ترین غذاهای جهان هستند. در هر منطقه از این کشور، غذای خاصی وجود دارد که البته امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، همه این غذاها و دسرها جهانی شده‌اند. از دسرهای مختلف خوشمزه و معروف این کشور، می‌توان به کرم بروله، ماکارون، نان خامه‌ای، موس شکلاتی، سوفله و کالافوتس اشاره کرد.

 

اگر شما هم تجربه‌ای از پخت یا خوردن این دسرهای فوق‌العاده داشته‌اید؛ حتما در بخش نظرات برای ما کامنت بگذارید.

 

کالابرگ الکترونیک