۲ طرز تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی رنگی و شکلاتی در ۱۵ دقیقه

۲ طرز تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی رنگی و شکلاتی در ۱۵ دقیقه


6 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی رنگی و شکلاتی در ۱۵ دقیقه
فهرست محتوا پنهان

«ماکارون» یا «Macaron» از جمله شیرینی‌های محبوب و گران‌قیمت با اصالت فرانسوی است که در سال‌های اخیر هم در ایران بسیار محبوب و شناخته شده است. ماکارون را تقریبا همه مردم یا از شیرینی‌ فروشی‌های مشهور تهیه می‌کنند یا در کافی‌شاپ سفارش می‌دهند. اما شما به راحتی می‌توانید در منزل ماکارون‌های رنگی و شکلاتی و خوشمزه را خودتان به روش قنادی و بازاری درست کنید. بد نیست بدانید ۳۱ ماه می روز جهانی شیرینی ماکارون است. ۲ روش طرز تهیه ماکارون فرانسوی رنگی و شکلاتی و نیز طرز تهیه شکلات بادامی برای لایه ماکارون را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ماکارون رنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر بادام (مغز بادام درختی بدون پوست و پودر شده) ۱۲۰ گرم
سفیده تخم مرغ (هم دما با محیط) ۲ عدد
پودر وانیل نوک قاشق چای‌خوری
پودر قند ۱۵۰ گرم
نمک نوک قاشق چای‌خوری
رنگی خوراکی دلخواه ۱۰ قطره
خامه (فرم گرفته) به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی ماکارون رنگی: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

میزان کالری در یک شیرینی ماکارون ۷۵ گرمی: حدود ۲۶۲ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی ساده و رنگی

مراحل طرز تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی ساده و رنگی

در اصل پایه اصلی شیرینی ماکارون را سفیده تخم مرغ و پودر قند تشکیل می‌دهد. پودر بادام را خودتان می‌توانید تهیه کرده یا از فروشگاه‌ها خریداری کنید. مواد یخچالی مثل تخم مرغ را ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار از یخچال بیرون بیاورید تا هم دما با محیط شوند. در ادامه مراحل تهیه شیرینی ماکارون را دنبال کنید.

مرحله اول: سفیده تخم مرغ را آماده کنید

ابتدا برای تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی رنگی، سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را با احتیاط جدا کنید. سفیده‌ها را در یک کاسه بریزید و به مدت ۲ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا رطوبت آن خشک شود. وزن سفیده‌ها باید حدود ۶۰ گرم باشد. بهتر است همه مواد را دقیق وزن کنید تا کیفیت شیرینی خراب نشود.

در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: پودر بادام و پودر قند را مخلوط کنید

در ادامه، پودر قند را با پودر بادام مخلوط کرده و برای ۱۵ ثانیه، آسیاب کنید. سپس آنها را الک کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: سفیده‌های تخم مرغ را هم بزنید

سفیده‌های تخم مرغ را بعد از ۲ ساعت، با همزن بزنید تا کاملا پف کند و حجم بگیرد. نمک و وانیل را هم اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

مرحله چهارم: پودر قند و پودر بادام را به سفیده‌ها اضافه کنید

سپس مخلوط پودر قند و پودر بادام را طی ۴ تا ۵ مرحله به سفیده‌های تخم مرغ اضافه کنید و هر بار به مدت ۱ تا ۲ دقیقه هم بزنید تا کاملا میکس شده و پف سفیده نخوابد. بعد رنگ خوراکی دلخواه خود را به این مایه اضافه کنید. می‌توانید مایه ماکارون را چند قسمت کرده و به هر کدام از قسمت‌ها، رنگ دلخواهتان را اضافه کنید.

مرحله پنجم: فر و سینی آن را آماده کنید

فر را روشن و روی دمای ۱۵۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. کف دو سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و روی آن دایره‌هایی به قطر ۵ سانتی‌متر با فاصله از هم بکشید. کاغذ روغنی‌ها را کف سینی‌ها بیندازید. مایه شیرینی ماکارون را در قیف بریزید و سرقیف یا ماسوله را به اندازه ۸ میلی‌متر برش بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه تاس کباب با گوشت یا مرغ + فیلم آموزش تهیه

مرحله ششم: مایه ماکارون را روی کاغذ روغنی بریزید

مایه ماکارون را روی کاغذ روغنی بریزید

قیف مایه ماکارون را فشار بدهید و روی دایره‌هایی که کشیده‌اید، بریزید. وقتی سینی‌ها پر شدند، دو سمت سینی‌ها را بگیرید و به زمین یا سطح بکوبید تا مایه ماکارون پخش شود. سپس سینی‌ها را در فر بگذارید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سینی را در فر قرار دهید تا ماکارون‌ها بپزند. سپس سینی‌ها را بیرون بیاورید و روی کانتر بگذارید تا سرد شوند. در این فاصله مواد میانی شیرینی ماکارون را آماده کنید.

مرحله ششم: لایه میانی ماکارون را پر کنید

وقتی شیرینی‌های ماکارون سرد شدند، ماکارون‌ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید. کف یک شیرینی ماکارون‌ را خامه فرم گرفته بریزید و یک شیرینی ماکارون دیگر به آن بچسبانید و فشار دهید. می‌توانید از گاناش‌های مختلف (مواد میانی) برای وسط ماکارون استفاده کنید. همه شیرینی‌های ماکارون را به همین شکل آماده کرده و آن‌ها را در ظرف بچینید و سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای خوشمزه بدون فر

مواد لازم برای تهیه شیرینی ماکارون شکلاتی (برای ۱۵ عدد)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر قند (شکر آسیاب شده یا شکر شیرینی پزی) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد بادام نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
رنگ خوراکی ۲ تا ۴ قطره
سفیده تخم مرغ ( هم دما با محیط) ۲ عدد
نمک نوک قاشق چای‌خوری
شکر (شکر قنادی یا دانه ریز) ۲ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای لایه شکلاتی ماکارون

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکلات شیری (آب شده) ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره (بدون نمک) ۱ قاشق غذاخوری
خامه فرم گرفته ۱ قاشق غذاخوری
پودر وانیل نصف قاشق مرباخوری
نمک کوشر (نمک دریا) نوک قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ماکارون شکلاتی: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه ماکارون شکلاتی فرانسوی

مراحل طرز تهیه ماکارون شکلاتی فرانسوی

در این روش، برای لایه میانی ماکارون از مایه شکلاتی استفاده می‌شود. برای طرز تهیه شیرینی ماکارونی شکلاتی، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: کره و شکلات را بن ماری کنید

برای طرز تهیه شیرینی ماکارون شکلاتی، ابتدا لایه شکلاتی را درست کنید. برای این کار، شکلات سفید و کره را در یک ظرف نشکن بگذارید و به روش بن ماری روی بخار کتری یا سماور آب کنید. حین بن ماری کردن شکلات و کره مرتب این مخلوط را هم بزنید تا کاملا ذوب و یکدست و روان شود.

شما می‌توانید انواع شکلات و کره را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه شکلات را آماده کنید

سپس پودر وانیل و نمک کوشر را اضافه کنید و خوب هم بزنید. ترکیب فوق را از روی حرارت بردارید تا در دمای اتاق سرد شود و خوب خودش را بگیرد. برای این‌که مایه شکلات خودش را بگیرد به طور معمول ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان کافی است. در این فاصله، مایه شیرینی ماکارون را آماده کنید.

مرحله سوم: کاغذ روغنی و فر را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی فرانسوی ماکارون شکلاتی، فر را روشن کنید و روی دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی دو سینی فر را با دو کاغذ شیرینی‌پزی بپوشانید. بعد ۱۵ دایره روی کاغذ روغنی رسم کنید. بین هر دایره باید ۵ سانتی‌متر فاصله باشد. سینی را کنار بگذارید.

مرحله چهارم: مایه شیرینی ماکارون را آماده کنید

در این مرحله، پودر قند و آرد بادام را الک کنید و در آسیاب بریزید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم و لطیف به دست بیاید. این ترکیب را کنار بگذارید.

سپس سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را با احتیاط جدا کنید. سفیده‌ها را در یک کاسه بریزید و به مدت ۲ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا رطوبت آن خشک شود. وزن سفیده‌ها باید حدود ۶۰ گرم باشد. بهتر است همه مواد را دقیق وزن کنید تا کیفیت شیرینی خراب نشود.

سفیده‌های تخم مرغ را بعد از ۲ ساعت، با همزن بزنید تا کاملا پف کند و حجم بگیرد. نمک و ۲ قاشق غذاخوری شکر دانه ریز را هم به تدریج اضافه کنید و دوباره هم بزنید. در نهایت باید یک ترکیب غلیظ و یکدست به دست بیاورید.

حتما بخوانید  بهترین راه های طبیعی افزایش ترشح هورمون ملاتونین

مرحله پنجم: رنگ خوراکی را اضافه کنید

در این مرحله باید رنگ غذا را به ترکیب شکر و تخم‌ مرغ اضافه کنید. اگر می‌خواهید چند رنگ ماکارون داشته باشید باید مایه را در چند ظرف تقسیم کنید و از رنگ‌های مختلف به آن اضافه کنید.

مرحله ششم: مواد شیرینی ماکارون را با هم ترکیب کنید

سپس در این مرحله از طرز تهیه شیرینی فرانسوی ماکارون شکلاتی، نیمی از مخلوط پودر قند (طرز تهیه پودر قند) و آرد بادام آسیاب شده را به ترکیب شکر و سفیده تخم‌ مرغ اضافه کرده و خوب به صورت دورانی مخلوط کنید. بهتر است از یک کفگیر پلاستیکی برای هم زدن استفاده کنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

حالا نیم دیگر ترکیب پودر قند و آرد بادام آسیاب شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. خمیر به دست آمده باید نرم و براق و یکدست باشد اما نباید شل و آبکی باشد.

مرحله هفتم: مایه شیرینی ماکارون را روی کاغذ روغنی بریزید

طرز تهیه شیرینی فرانسوی ماکارون شکلاتی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مایه ماکارون را در قیف بریزید. بهتر است ماسوره‌ای که به قیف وصل می‌کنید، قطر زیادی نداشته باشد، یک ماسوره با قطر دهانه یک سانتی‌متر ایده‌آل است. روی دایره‌ای که رسم کرده بودید، خمیرهای گردی به اندازه قطر دایره‌ها ایجاد کنید.

بعد از اتمام کار، نباید بلافاصله سینی ماکارون را داخل فر بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا رویه خمیر ماکارون کمی سفت شود، به طوری که وقتی انگشت‌تان را روی سطح خمیر می‌گذارید، خمیر به انگشت نچسبد.

مرحله هشتم: شیرینی ماکارون را در فر بگذارید

در آخر، شیرینی ماکارون را بپزید. برای پخت ماکارون، سینی ماکارون‌ها را در قسمت میانی فر به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. بعد از بیرون آوردن سینی ماکارون از فر ۵ دقیقه صبر کنید. سپس مقداری از مایه شکلاتی بادامی را روی یک ماکارون بگذارید و یک ماکارون دیگر روی آن قرار دهید و کمی فشار دهید. شیرینی ماکارون با لایه شکلات بادامی را با چای یا قهوه سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرحله به مرحله قهوه ترک اصیل با کف مرغوب

نکات مهم تهیه شیرینی فرانسوی ماکارون شکلاتی

نکات مهم تهیه شیرینی فرانسوی ماکارون شکلاتی و روز جهانی آن

  • برای لایه میانی ماکارون به جای خامه یا شکلات آب شده از انواع، مربا و کرم صبحانه یا نوتلا می‌توانید استفاده کنید. انواع مربا و کرم صبحانه را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش خریداری کنید.
  • ماکارون را بدون اضافه کردن رنگ خوراکی هم تهیه می‌کنند و اضافه کردن رنگ خوراکی اختیاری است، اما ماکارون‌های رنگی چشم‌نوازتر و پرطرفدارتر هستند.
  • می‌توانید به جای کاغذ شیرینی‌پزی از قالب‌های مخصوص شیرینی ماکارون استفاده کنید.
  • برای درست کردن پودر بادام، بادام‌ها را بشکنید. غشای قهوه‌ای روی مغز بادام‌ها را جدا کنید. برای جدا کردن راحت‌تر آنها را در آب ولرم بخیسانید. بعد بادام‌ها را پوست گرفته و ۳ روز در آفتاب بگذارید تا خشک شوند. سپس آنها را آسیاب کنید.
  • یک راه عالی برای جلوگیری از روغن انداختن پودر بادام در هنگام آسیاب کردن این است که بادام‌ها را کف الک بکشید و بادام‌های پودر شده را در کاسه زیر آن بریزید.
  • در هنگام پودر کردن بادام‌ها، آنها را فشار ندهید چون روغنشان بیرون می‌آید و بافت خمیر ماکارون را خراب می‌کند.
  • به هیچ وجه، در طرز تهیه مایه شیرینی ماکارون به جای پودر قند از شکر استفاده نکنید. پودر قند حاوی کمی نشاسته است و به بافت شیرینی کمک می‌کند. استفاده از شکر، باعث سفت شدن شیرینی ماکارون بعد از پخت می‌شود. اگر پودر قند ندارید چند بار شکر را آسیاب کنید یا از شکر دانه ریز قنادی استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی ماکارون

لایه میانی شیرینی ماکارون فرانسوی چیست؟

برای لایه میانی شیرینی ماکارون می‌توانید از خامه فرم گرفته، گاناش شکلاتی یا ساده، مربا، مارمالاد و … استفاده کنید.

شیرینی ماکارون چقدر ماندگار دارد؟

مدت زمان ماندگاری شیرینی ماکارون در یخچال، ۲ تا ۳ روز است ولی اگر ماکارون‌ها را با لایه میانی پر نکنید، به مدت ۲ تا ۳ ماه می‌توانید در یخچال و در ظرف دربسته قرار دهید. هر بار که می‌خواستید ماکارون میل کنید آن‌ها را از فریزر بیرون بیاورید تا یخ‌زدایی شوند سپس لایه میانی شیرینی ماکارون را به دلخواه اضافه کنید.

 

منبع: Food Network

کالابرگ الکترونیک