طرز تهیه شیرینی پای سیب بدون فر و در فر

طرز تهیه شیرینی پای سیب بدون فر و در فر


1 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پای سیب

حتما می‌دانید که پای سیب (Apple pie) در بین انواع کیک‌ و شیرینی جایگاه ویژه‌‌ای دارد و البته محدود به ایران هم نیست. این کیک در کل دنیا طرفداران زیادی دارد تا جایی که یک روز را هم در تقویم به خود اختصاص داده است. بله، درست است ۱۳ می یا ۲۳ اردیبهشت روز جهانی پای سیب است. پای سیب کلاسیک به خاطر بافت نرم، طرز تهیه آسان و در عین حال مجلسی بودن، در مهمانی‌ها بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. شما هم می‌توانید پای سیب کلاسیک و مجلسی قالبی را به عنوان یک عصرانه یا دسر خوشمزه با چای و قهوه میل کنید. در این مطلب از مجله کوروش به طرز تهیه شیرینی پای سیب مجلسی بدون فر و در فر پرداخته‌ایم تا شما هم بتوانید در خانه پای سیبی شبیه پای سیب قنادی های مشهور درست کنید.

 

 

طرز تهیه پای سیب مجلسی کیکی بدون فر

 

طرز تهیه پای سیب مجلسی کیکی بدون فر

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

مواد لازم برای ۶ تا ۸ نفر

 

آرد: ۳ لیوان دسته ‌دار فرانسوی

شیر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته ‌دار فرانسوی

شکر: ۱و ۱/۲ لیوان دسته‌ دار فرانسوی

روغن: ۱/۲ لیوان دسته ‌دار فرانسوی

سیب: ۱ عدد

تخم مرغ: ۴ عدد

دارچین: ۱/۲ قاشق چای ‌خوری

وانیل: ۱/۲ قاشق چای ‌خوری

بیکینگ پودر: ۳ قاشق چای ‌خوری

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مافین شکلاتی مغزدار «

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول؛ آماده کردن خمیر پای سیب

 

در اولین مرحله از طرز تهیه پای سیب خوشمزه ابتدا همه مواد را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. سپس آرد و بیکینگ پودر را سه مرتبه از الک ریز عبور دهید. در یک ظرف مناسب، تخم‌ مرغ‌ ها را با شیر و شکر  و وانیل مخلوط کنید و با همزن بزنید تا حدی که کرمی رنگ و کش دار شود. روغن و شیر را اضافه کنید و حدود ۱ دقیقه دیگر بزنید. آرد و بیکینگ پودر را در ۲ تا ۳ مرحله به مواد اضافه کنید و هر بار هم بزنید. در این حالت، مواد را به صورت دورانی (دایره ‌ای) و در یک جهت هم بزنید. همه مواد باید به خوبی با هم مخلوط شوند و کاملاً یکدست شده باشند.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن سیب برای پای سیب

 

بعد از اینکه خمیر پای سیب و دارچین را آماده کردید، در این مرحله از طرز تهیه پای سیب کلاسیک باید به سراغ سیب ها بروید. ابتدا سیب ها را با آب فراوان بشویید. سیب ها را خشک کنید و پوستشان را جدا کنید. برای درست کردن پای سیب باید سیب ها را به صورت نازک و پرتقالی قاچ کنید. سپس سیب ها را داخل یک قابلمه بریزید. یک قاشق غذاخوری شکر و مقداری دارچین و ته استکان آب به سیب ها اضافه کنید. اجازه دهید سیب ها برای چند دقیقه کوتاه پخته شوند و کمی نرم شوند. سپس حرارت را خاموش کنید و سیب ها را به همراه شهد آن در ظرف مناسب بریزید تا خنک شوند.

 

 

مرحله سوم؛ ریختن لایه های پای سیب در قابلمه

 

در این مرحله از طرز تهیه پای سیب در قابلمه باید یک قابلمه با اندازه مناسب را به مدت ۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. کف آن را با کره یا روغن مایع چرب کنید و در آن کاغذ روغنی یا کاغذ A4 بیندازید. روی آن را آردپاشی کنید. دیواره‌ های قابلمه را چرب نکنید. چون این کار موجب می شود کیک شما خوب پف نکنید. مایه کیکی را که آماده کرده اید، در قابلمه بریزید. سیب ها را داخل قابلمه بچینید. سپس روی آن مقداری دارچین بپاشید.

مواد را در قابلمه بریزید. سعی کنید حلقه‌ های سیب خیلی نازک باشند. در قابلمه را با دم کنی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید تا کاملاً کیپ شود. توجه داشته باشید که برای درست کردن پای سیب حتماً مایه کیک را تا نصف قابلمه یا قلاب پر کنید. این کار موجب می شود کیک شما فضای کافی برای پف کردن داشته باشد.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله چهارم؛ پختن پای سیب مجلسی

 

در این مرحله از طرز تهیه پای سیب بدون کره باید حرارت را کم کنید. سه دقیقه بعد زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید. بهتر است شعله پخش کن را از قبل گرم کنید. به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در قابلمه را برندارید تا پف پای سیب نخوابد. سپس در آن را باز کنید و با خلال دندان چک کنید. اگر مواد به خلال دندان نچسبید، آن را از روی حرارت بردارید. کیک را از روی حرارت بردارید و از دیواره‌ها جدا کنید. اگر می‌خواهید طرف دیگر آن هم طلایی شود، پای سیب را دوباره به قابلمه برگردانید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید در قابلمه بماند. در آخر پای سیب را در ظرف مناسب سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۸ ماسک موز برای درمان انواع مشکلات پوست و مو

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۴ پنکیک خوشمزه خانگی با فوت و فن های پخت

 

 

طرز تهیه پای سیب تارتی در فر

 

همه مواد را مانند روش بالا تهیه و آماده کنید. یک قالب را آماده کنید. داخل آن کاغذ روغنی بگذارید و یا آن را چرب و آردپاشی کنید. سپس سیب ها را داخل قالب بچینید. بعد مایه کیک را در قالب بریزید. قالب را در فری که با دمای ۱۷۵ درجه از قبل گرم شده است، قرار دهید. پای سیب شما باید برای مدت ۴۵ دقیقه در فر قرار بگیرد. تا ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک می‌خوابد. کیک را پس از سرد شدن از قالب در آورید و با پودر قند، دارچین و  پودر گردو تزیین کنید.

 

 

طرز تهیه پای سیب با خمیر مخصوص

 

طرز تهیه پای سیب با خمیر مخصوص

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

 

مدت زمان پخت: ۷۵ دقیقه

مواد لازم برای ۶ نفر

 

 

مواد لازم برای خمیر پای سیب

 

آرد: ۳ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: ۳ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق چای خوری

کره: ۲۵۰ گرم

تخم مرغ: ۱ عدد

شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

 

 

مواد لازم برای مواد داخل پای سیب

 

شکر سفید: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر قهوه ای: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته دار

نمک: ۱/۴ قاشق چای خوری

پودر دارچین: ۱ قاشق چای خوری

جوز هندی: نصف قاشق چای خوری

آرد: ۳ قاشق غذاخوری

سیب: ۶ عدد

آبلیمو: ۱ قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول؛ گرم کردن فر

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پای سیب قنادی باید فر را روشن کنید و آن را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. فر باید از ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه قبل از پخت پای سیب گرم شده باشد.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر پای سیب

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پای سیب قنادی باید آرد، نمک، کره سرد و ۳ قاشق غذاخوری شکر را در یک ظرف با هم ترکیب کنید. بهتر است مواد را داخل غذاساز یا همزن بریزید و خوب با هم ترکیب کنید. سپس شیر را به آرامی به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. توجه داشته باشید که خمیر باید تا زمانی که به یک توپ خمیری بزرگ و یک دست تبدیل شود، ورز داده شود.. بنابراین از ورز دادن خمیر بیشتر از این مقدار اجتناب کنید. بعد از آماده شدن خمیر باید آن را در کیسه فریزر قرار دهید و داخل یخچال بگذارید.

 

 

مرحله سوم؛ پهن کردن خمیر پای سیب در قالب

 

بعد از حدود یک ساعت که خمیر در یخچال استراحت کرد، باید آن را خارج کنید. مقداری آرد روی تخته یا کانتر آشپزخانه بریزید. نصف خمیر را بردارید و با وردنه پهن کنید.  بقیه خمیر را هم در پلاستیک بگذارید و در یخچال قرار دهید. قطر خمیر باید در حدود ۵ سانتی متر باشد. خمیر را به اندازه قالبی که برای پای سیب مد نظر دارید، پهن و آماده کنید. قالب را چرب کنید. سپس خمیر را داخل قالب قرار دهید. خمیر پای سیب باید طوری در قالب قرار بگیرد که دیواره های قالب پای سیب را هم پر کنید. مقدار خمیر اضافه را جدا کنید. سپس آن را داخل یخچال قرار دهید تا سرد بماند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه ۸ شیرینی تارت خوشمزه

طرز تهیه دسر سینه مرغ دروغین ترکیه ای

 

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن مواد داخل پای سیب

 

در این مرحله از طرز تهیه پای سیب مرحله به مرحله باید به سراغ آماده کردن سیب ها بروید. برای این کار باید پوست سیب ها را جدا کنید. سپس آن ها را به صورت تکه های دراز و باریک یا مربعی برش دهید. سپس سیب ها را داخل یک کاسه بریزید. مقداری شکر سفید، شکر قوه ای، نمک، آب لیمو، آرد، جوز هندی و پودر دارچین به آن بزنید. حال مقداری کره داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید گرم شود.

سپس سیب را به همراه همه موادی که به آن اضافه کرده بودید، به کره اضافه کنید. سیب ها را کمی تفت دهید تا نرم شوند و آب اضافی آن بخار شود. سپس سیب ها را به همراه سس آن داخل ظرفی بریزید و صبر کنید تا خنک شوند و به دمای محیط برسند.

 

 

مرحله پنجم؛ درست کردن خمیر روی پای سیب

 

حتما بخوانید  ۱۵ دسر مخصوص کریسمس | رسپی کیک و شیرینی های بین المللی

در این مرحله از طرز تهیه پای سیب فرانسوی باید قالب خمیر و خمیرهای اضافی را از یخچال خارج کنید. خمیر را همانند قبل روی کانتر پهن کنید. سپس آن را با استفاده از یک چاقو به تکه های باریک و بلند تقسیم کنید. حالا مواد داخل پای سیب را داخل خمیری که در قالب قرار داده بودید، بریزید. یک تخم مرغ را بشکنید و خوب هم بزنید. سپس با استفاده از یک برس تخم مرغ را به کناره های خمیر که در دیواره قالب قرار دارد، بزنید.

حالا تکه های خمیری که به صورت باریک و بلند برش خورده را در کنار هم روی سیب ها قرار دهید. می توانید ابتدا چند عدد خمیر باریک را روی پای سیب بگذارید و بعد لایه بعدی خمیر را به صورت عمود روی آن قرار دهید. تکه های اضافی خمیر را برش دهید. سپس با استفاده از برس مقداری تخم مرغ روی خمیر بزنید.

 

 

مرحله ششم؛ پختن پای سیب در فر

 

در این مرحله از طرز تهیه پای سیب باید پای سیب را برای مدت ۱۵ دقیقه در فری که از قبل گرم شده است، قرار دهید. دمای فر باید در ابتدا ۲۰۰ درجه سانتی گراد باشد. بعد از ۱۵ دقیقه دمای فر را روی ۱۹۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و اجازه دهید پای سیب برای ۴۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر به خوبی پخته شود. هر زمان که احساس کردید کناره های خمیر طلایی رنگ شده است، می توانید پای سیب را از فر خارج کنید.

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه پای سیب

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه پای سیب

 

  • اضافه کردن ۲ تا ۳ قاشق آرد ذرت به پای سیب، باعث پوک ‌تر و خوشمزه ‌تر شدن پای سیب می‌ شود. این مقدار را از میزان آرد اصلی کم کنید.

در طرز تهیه پای سیب می ‌توانید به جای شیر از ماست استفاده کنید.

 

 

  • می ‌توانید خمیر پای سیب را باز کنید و به صورت برش‌هایی روی پای قرار دهید و بعد در فر بگذارید. این برش‌ها را به هر شکلی که دوست دارید می ‌توانید تزیین کنید.

 

  • در طرز تهیه پای سیب بهتر است که سیب ها را به صورت پرتقالی قاچ کنید، اما برخی افراد از سیب های مربعی خرد شده یا تکه های باریک و دراز نیز استفاده می کنند.

 

  • برای درست کردن پای سیب مجلسی می توانید سفید تخم مرغ و زرده تخم مرغ را به صورت جداگانه با هم زن بزنید. این کار موجب می شود تا کیک شما سبک تر شود و بیشتر پف کند.

 

  • برای خوش عطر شدن پای سیب می توانید کمی پودر هل و پودر جوز هندی به آن اضافه کنید.

 

  • بعد از چیدن سیب ها داخل قالب می توانید مقداری پودر دارچین به همراه گردوی خرد شده روی سیب ها بریزید و بعد خمیر را اضافه کنید.

 

  • توجه داشته باشید که برخی از فرها حرارت بیشتری دارند. از همین رو حتماً بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه یک خلال دندان داخل شیرینی فرو کنید و از پخت آن مطمئن شوید.

 

  • در صورتی که قصد دارید پای سیب را با خمیر مخصوص آن تهیه کنید، حتماً از کره سرد استفاده کنید. اگر کره سرد نباشد چربی پس می دهد و پای سیب شما خراب می شود.

 

  • برای اینکه خمیر مخصوص پای سیب شما سفت نشود، آن را بیش از حد ورز ندهید.

 

  • بهتر است خمیر مخصوص پای سیب را حدود یک ساعت بعد از آماده شدن در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

 

  • اگر فضای آشپزخانه شما گرم باشد، ممکن است خمیر شما شل شود. هر زمان که حس کردید، خمیر شل است، آن را برای چند دقیقه داخل یخچال بگذارید.

 

  • اضافه کردن مقداری آرد ذرت به آرد قنادی موجب می شود تا پای سیب شما پوک و خوشمزه شود. اگر قصد دارید به خمیر پای سیب آرد ذرت اضافه کنید، حتماً به همان میزان از آرد قنادی کم کنید. معمولاً اضافه کردن ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آرد ذرت به خمیر پای سیب کافی است.

 

  • در طرز تهیه پای سیب دونفره باید مقدار مواد پای سیب را به یک سوم کاهش دهید.

 

  • از آن جایی که در پای سیب از مقدار زیادی سیب استفاده می شود، بنابراین شما می توانید مقدار شکر این کیک را کمک کنید و آن را به صورت کم شیرین نیز تهیه کنید.

 

  • اگر دوست دارید طعم پای سیب شما دارچینی شود، بهتر است حدود ۲ قاشق چای خوری پودر دارچین به آرد اضافه کنید.

 

  • در طرز تهیه پای سیب با مارمالاد می توانید ابتدا سیب را به صورت مارمالاد درست کنید و سپس داخل تارت بریزید.

 

  • طرز تهیه پای سیب وگان می توانید خمیر تارت را بدون تخم مرغ و با استفاده از روغن گیاهی آماده کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

پای سیب یکی از پرطرفدارترین دسرهای دنیا است که می توانید آن را به شیوه های مختلفی تهیه کنید. توجه داشته باشید که مقدار دارچین، شکر و طعم دهنده های پای سیب کاملاً اختیاری است و شما می توانید بنا به سلیقه خودتان از مقدار متفاوتی از این مواد استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک