۲ طرز تهیه کاپوچینو خانگی حرفه‌ای با دستگاه و بدون دستگاه

۲ طرز تهیه کاپوچینو خانگی حرفه‌ای با دستگاه و بدون دستگاه


22 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه کاپوچینو خانگی حرفه‌ای با دستگاه و بدون دستگاه

 ۸ نوامبر روز جهانی «کاپوچینو» است. به همین مناسبت بد نیست تاریخچه نوشیدنی کاپوچینو به عنوان یکی از لذیذترین نوشیدنی‌های تاریخ و طرز تهیه کاپوچینو خانگی حرفه‌ای و خوشمزه در منزل با پایه اسپرسو و با دستگاه اسپرسوساز یا بدون این دستگاه و با قهوه ترک، همچنین نحوه سرو آن را در سرویس آشپزی مجله کوروش بخوانید.

 

یادگیری فوت و فن درست کردن نوشیدنی‌های کافی‌شاپی در منزل معمولا با استقبال عاشقان نوشیدنی‌های متنوع همراه است که بدشان نمی‌آید در دورهمی‌های خانوادگی برای درست کردن نوشیدنی‌های محبوب و مشهور، خودی نشان دهند. طرز تهیه کاپوچینو را با پودر آماده همه بلد هستند،اما کاپوچینو با قهوه اسپرسو طعم و اصالت دیگری دارد.

 

 

تاریخچه نوشیدنی کاپوچینو؛ ریشه در کمدی الهی دانته

 

تاریخچه نوشیدنی کاپوچینو؛ ریشه در کمدی الهی دانته

 

به نظر می‌رسد تاریخچه نوشیدنی ایتالیایی کاپوچینو به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد و البته نخستین شواهد سرو کاپوچینو مربوط به دهه ۱۹۳۰ میلادی است. پیش از این درست کردن انواع نوشیدنی با قهوه میان اروپایی‌ها رایج بود، با این‌همه کاپوچینو خیلی زود جای خود را در بین نوشیدنی‌های گرم دیگر باز کرد و تقریبا از تمام  آن‌ها پیشی گرفت.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دستگاه نسپرسو و اسپرسوساز خانگی

 

 

می‌دانستید وجه تسمیه نام نوشیدنی «کاپوچینو» از لغتی به نام «کاپوچین» در کتاب کمدی الهی دانته گرفته شده است؟ در حقیقت «کاپوچین» نام فرقه‌ای از راهبان کاتولیک ایتالیایی بود که کلاه سیاهی بر سر می‌گذاشتند و درباره آن‌ها در کتاب کمدی الهی دانته صحبت شده است. ایتالیایی‌ها کف سفید و دانه‌های قهوه پاشیده شده روی فنجان کاپوچینو را شبیه کلاه این راهبان کاتولیک تشخیص داده بودند و به همین دلیل اسم نوشیدنی جدیدشان را «کاپوچینو» گذاشتند.

 

طرز تهیه کاپوچینو خانگی

 

علیرغم این شواهد مستدل و نام ایتالیایی این نوشیدنی خوشمزه اما شواهد مستدل دیگری هم وجود دارد که ثابت می‌کند در دهه ۱۷۹۰ میلادی آلمانی‌ها یک نوشیدنی خوشمزه و پرطرفدار با قهوه به اسم «Capuzinerkaffee» سرو می‌کردند که ترکیبی از قهوه اسپرسو با خامه، شکر، یک عدد زرده تخم‌مرغ خام و نوعی ادویه مخلوط بود. این نوشیدنی بعدها ساده‌تر شد و به ترکیب قهوه و شیر تغییر ماهیت داد و «کاپوزینر» نامیده شد.

 

 

بیشتر بخوانید: روز جهانی قهوه؛ رابطه جالب شخصیت افراد با قهوه‌ای که دوست دارند

 

 

اما آن‌چه که امروزه به عنوان نوشیدنی کاپوچینو در صدر لیست محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در کافی‌شاپ‌های سر تا سر دنیا سرو می‌شود در حقیقت بعد از جنگ جهانی دوم متولد شد و ترکیبی از شیر کف کرده با قهوه اسپرسو یا در برخی موارد با قهوه ترک است که گاهی مقداری خامه هم به آن اضافه می‌شود. اکنون بعد از دانستن تاریخچه این نوشیندنی لذیذ، طرز تهیه کاپوچینو به روش ساده در منزل را در ادامه بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش رشته نذری برای 50 تا 100 نفر + فیلم آموزش

 

 

مواد لازم برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه‌ای و خوشمزه در منزل

 

مواد لازم برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه‌ای و خوشمزه در منزل

 

  • قهوه اسپرسو دم کرده
  • شیر پرچرب: ¾ لیوان
  • شکر: ½ قاشق مرباخوری

 

 

طرز تهیه یک فنجان کاپوچینو خانگی حرفه‌ای و خوشمزه 

 

طرز تهیه یک فنجان کاپوچینو خانگی حرفه‌ای و خوشمزه

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله اول: طرز تهیه قهوه اسپرسو

 

برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه‌ای و خوشمزه در منزل به مواد تشکیل دهنده کاپوچینو نیاز دارید. این مواد همانطور که در بالا شرح دادیم از مواردی است که در هر لحظه کاملا قابل دسترس بوده و شما می توانید به راحتی یک فنجان کاپوچینو خانگی حرفه ای خوشمزه برای خود و اهل منزل تهیه نمایید.

 

ابتدا باید قهوه اسپرسو را دم کنید. برای دم کردن قهوه اسپرسو در منزل که در حقیقت یک نوع نوشیدنی غلیظ قهوه و پایه و اساس درست کردن بسیاری از نوشیدنی‌های زیر مجموعه قهوه بوده، نیاز به دستگاه قهوه‌ساز ندارید، تنها یک قوری اسپرسو‌ساز خانگی کفایت می‌کند. بد نیست بدانید قهوه اسپرسو برخلاف نامش ربطی به تاریخچه دم کردن قهوه در ایتالیا ندارد و ایتالیایی‌ها به عنوان خالق کاپوچینو مشخصا نوشیدنی به نام اسپرسو ندارند. ایتالیایی‌ها قهوه را به همان شیوه اسپرسو دم می‌کنند و به آن قهوه می‌گویند. در حقیقت قهوه به زبان ایتالیایی همان تلفظ انگلیسی Coffee است با تشدید روی حرف F.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قهوه موکا یا موکاچینو با فرنچ پرس در خانه

 

 

اما همان‌طور که گفتیم برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه‌ای و خوشمزه در منزل ابتدا باید قهوه اسپرسو را دم کنید. برای این کار لازم است در یک دستگاه ساده اسپرسو‌ساز خانگی که شبیه یک قوری چای از جنس روحی، مس یا استیل و … است مقداری آب بریزید. این دستگاه‌های ساده اسپرسو ساز قوری شکل، یک مخزن آب دارند و این مخزن یک خط نشانه برای مقدار آب مورد نیاز دارد، پس تا خط نشانه مقداری آب سرد بریزید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که به سطح صافی اسپرسو‌ساز نرسد و پایین‌تر از حد آن باشد.

 

 

طرز تهیه اصولی کاپوچینو

 

حالا صافی دستگاه را روی مخزن آب بگذارید و صافی را با قهوه اسپرسو پر کنید. پودر قهوه را به صورت یک تپه درآورید و دقت کنید که قهوه را از کناره‌های صافی تا حد ممکن به وسط صافی بیاورید. همین که صافی به صورت لب به لب از قهوه آسیاب شده پر شود کافی است و نیازی نیست که برای ریختن قهوه بیشتر آن را با فشار دست در صافی جا دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: روش درست کردن مرحله به مرحله قهوه ترک روی گاز

 

 

حالا درب دستگاه اسپرسو‌ساز خانگی را محکم ببنیدید. مخزن و درب دستگاه به خوبی باید درون هم جا بیفتند و محکم بسته شوند. قوری اسپرسو‌ساز را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا قهوه مورد نیاز برای یک فنجان کاپوچینو حرفه‌ای و خوش عطر به خوبی دم بکشد. قهوه اسپرسو با بخار آب دم می‌کشد و به محض بخار شدن تمام آب موجود در مخزن، قوری پر از قهوه می شود . بعد از اینکه قوری پر شد و به اصطلاح قهوه ما دم کشید، باید زیر دستگاه اسپرسو‌ساز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  ۱۴ روش ساده از بین بردن بوی ماهی در خانه پس از سرخ کردن

 

 

مرحله دوم: طرز تهیه نوشیدنی کاپوچینو

 

برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه‌ای و خوشمزه در منزل باید شیر را هم به مرحله جوش برسانید. برای یک فنجان کاپوچینو به ¾ لیوان شیر پرچرب نیاز دارید. شیر را در یک ظرف شیرجوش یا هر ظرف مناسب دیگری که در دسترس دارید بریزید و ½ قاشق مرباخوری شکر را به آن اضافه کنید. شیر سرد و شکر را با هم مخلوط کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید.

 

شیر باید به دمای جوش برسد. وقتی شیر به دمای جوش رسید. شعله گاز را خاموش کنید و با یک همزن برقی یا دستی به صورت دورانی شیر را به سمت یک طرف ظرف هم بزنید تا حسابی کف کند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کافه گلاسه و قهوه گلاسه

 

 

نحوه سرو یک فنجان کاپوچینو

 

نحوه سرو یک فنجان کاپوچینو

 

حالا شما مقداری قهوه اسپرسو خوش‌طعم و عطر و شیر کف کرده دارید که برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه‌ای در منزل کافی است مقداری از هر کدام را با دقت در فنجان مورد نظرتان بریزید. ۱/۳ فنجان را با قهوه اسپرسو پر کنید(قهوه اسپرسو بسیار غلیظ است و همین مقدار کافی است).

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه هات‌چاکلت خانگی

 

 

۱/۳  دیگر فنجان را با شیر پر کنید و ۱/۳ دیگر را برای کف شیر خالی بگذارید. کف شیر را هم با دقت روی قهوه و شیر بریزید و مقداری دارچین، پودر کاکائو یا پودر قهوه روی آن بپاشید. یک فنجان کاپوچینو را همراه با شیرینی یا کیک مورد علاقه‌تان به صورت داغ میل کنید.

 

کاپوچینوی خانگی خوشمزه

 

نکات و فوت و فن های تهیه کاپوچینو خانگی

 

*برای طرز تهیه یک فنجان کاپوچینو خانگی حرفه‌ای و خوشمزه در منزل می‌توانید از قهوه ترک هم به جای قهوه اسپرسو استفاده کنید. در این صورت به دستگاه اسپرسوساز نیازی ندارید و با یک قهوه‌جوش ساده کارتان راه می‌افتد.

 

*قهوه اسپرسو بسیار غلیظ و پرملات است، در خوردن آن به صورت روزانه افراط نکنید و به یک فنجان اسپرسو که حدود ۸ برابر یک فنجان قهوه معمولی غلظت دارد، اکتفا کنید.

 

*مقدار شکر بستگی به ذائقه شما دارد، می‌توانید به دلخواه آن را کم و زیاد کنید، اما معمولا همین مقدار شکر برای یک فنجان ۱۸۰ میلی‌لیتری کاپوچینو کفایت می‌کند.

 

*امروزه دیگر استفاده از کف یا فوم شیر برای کاپوچینو چندان مرسوم نیست و معمولا با همان شیر گرم روی کاپوچینو طرح‌های هنری می‌زنند.

 

*در صورتی که علاقه ای به طعم شیر ندارید، می‌توانید به جای فوم شیر، یک قاشق چایخوری خامه سبک روی کاپوچینو بریزید.

 

 

منابع: wiki HOW / Caffe Society

 

 

کالابرگ الکترونیک