پسته بهترین آجیل برای قلب است؟ | تاثیر خوردن پسته بر ضربان قلب

پسته بهترین آجیل برای قلب است؟ | تاثیر خوردن پسته بر ضربان قلب


18 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پسته بهترین آجیل برای قلب است؟ | تاثیر خوردن پسته بر ضربان قلب

از مهم‌ترین خواص پسته برای قلب، کاهش تصلب شرایین است. درواقع بهترین راه برای بهبود عملکرد قلب و عروق، گنجاندن مواد غذایی مفید برای قلب است. یکی از خواص پسته برای سلامت بدن کمک به سلامت و بهبود عملکرد قلب است. پسته به شکل‌های مختلف می‌تواند قلب را سالم و قوی نگه دارد. برای بهره بردن از فواید پسته برای قلب و عروق، بهتر است پسته خام مصرف کنید تا به شکل موثری به کاهش کلسترول بد خون، تنظیم ضربان قلب، تنظیم فشار خون و … کمک کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش مهم ترین خواص و فواید و مضرات احتمالی پسته برای قلب را بررسی خواهیم کرد.

پسته برای قلب مفید است؟

افزایش کلسترول خوب خون با پسته

خواص پسته برای زنان و خواص پسته برای سلامت مردان در بسیاری از تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته و نقش مثبت آن اثبات شده است. در صورتی که می‌خواهید پسته را برای بهبود عملکرد قلب مصرف کنید، بهتر است آن را به صورت مداوم و روزانه مصرف کنید. البته در این صورت با پزشک متخصص خود مشورت کنید. در ادامه خواص پسته خام یا پسته بو داده (روش های بو دادن پسته) بدون نمک برای قلب را مرور خواهیم کرد.

در ضمن شما می‌توانید انواع آجیل مثل پسته با پوست و مغز پسته را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- افزایش کلسترول خوب خون با پسته

پسته در دسته آجیل‌های پرچرب قرار می‌گیرد. اما چربی موجود در پسته از نوع چربی‌های مفید برای بدن و قلب است. چربی‌هایی که در پسته وجود دارند، جزو چربی‌های غیر اشباع هستند. این چربی‌ها می‌توانند سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و در مقابل کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش دهند. بالا رفتن مقدار کلسترول خوب خون، می‌تواند سلامت قلب و عملکرد آن را بهبود ببخشد.

۲- تاثیر پسته بر ضربان قلب

بهترین آجیل برای قلب چیست؟ به نظر می‌رسد مغز پسته یکی از بهترین انواع آجیل برای سلامت قلب است. یکی از خواص پسته برای قلب، کمک به تنظیم ضربان قلب است. پسته سرشار از منیزیم بوده و بر تنظیم ریتم ضربان قلب موثر است.

علاوه بر این، پروتئین موجود در پسته می‌تواند عملکرد عضلات قلب را افزایش دهد و موجب استقامت ماهیچه‌های قلب شود. بنابراین اگر مشکل آریتمی یا نوسان ضربان قلب دارید، می‌توانید پسته را به شکل‌های مختلف در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مگشت پلو یا پلو امگشت با ماهی و تن ماهی + ترکیب سبزی

۳- پسته؛ یک آنتی اکسیدان مفید برای قلب

پسته یکی از منابع مهم برای آنتی‌ اکسیدان‌های مفید قلب است. این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. آنتی اکسیدان‌هایی مثل «لوتئین» و «زیگزانتین» در پسته، می‌توانند سلامت قلب را ارتقا دهند و به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب بدن کمک کنند.

۴- تنظیم فشار خون با پسته و سلامت قلب

تنظیم فشار خون با پسته و سلامت قلب

یکی از مواد معدنی مهم و مفید برای تنظیم فشار خون، «پتاسیم» است. پتاسیم می‌تواند با کنترل فشار خون، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. از طرفی، خاصیت پسته در کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون، می‌تواند به تنظیم فشار خون و تعادل در آن کمک کند.

۵- تنظیم قند خون و تاثیر آن بر سلامت قلب

«دیابت» یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند عملکرد قلب را ارتقا ببخشد. مصرف پسته به صورت مداوم و کنترل شده، می‌تواند قند خون را تثبیت کند. به این صورت که فیبر موجود در پسته‌ها با کند کردن فرایند هضم، به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و می‌تواند به کاهش جذب چربی‌ها و کلسترول از طریق دستگاه گوارش کمک کند. در بیماران مبتلا به قند خون یا دیابت، مصرف پسته می‌تواند با کاهش کلسترول بد خون، به بهبود عملکرد قلب آنها کمک کند.

۶- پسته برای جلوگیری از انسداد عروق قلب

از بزرگ‌ترین مشکلاتی که منجر به بروز حملات قلبی و سکته قلبی می‌شود، گرفتگی رگ‌‌های قلب و عروق یا همان تصلب شرایین است. وجود آمینو اسیدهای مختلف در پسته از گرفتگی و انسداد رگ‌های قلب جلوگیری کرده و حملات قلبی را کاهش می‌دهند. در واقع پسته حاوی رزوراترول‌ها، فیتواسترل و لوتئین است که به کاهش تصلب شرایین کمک می‌کنند.

۷- کاهش وزن با پسته و تاثیر آن بر قلب

کاهش وزن با پسته و تاثیر آن بر قلب

یکی از خواص پسته خام برای لاغری و کمک به کاهش وزن بالا است. پسته به خاطر وجود فیبر، چربی‌های مفید و پروتئین می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن داشته باشد. وجود این مواد مغذی، باعث ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی می‌شود و از پرخوری یا ریزه‌خوری جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه وزن را کاهش می‌دهد.

هر چه وزن متعادل‌تری داشته باشید، احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نیز تا حد چشمگیری کاهش خواهد یافت. بنابراین یکی از تاثیرات غیر مستقیم پسته بر سلامت قلب، تعادل وزن است.

۸- کاهش التهاب بدن با پسته

پسته‌ها سرشار از فیبر و چربی‌های غیر اشباع هستند. همچنین وجود فیبر در آنها، می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد و جذب کلسترول در روده را کاهش دهد. پسته با کمک به حفظ سلامت روده، التهاب در بدن را کاهش داده و سلامت عروقی را افزایش می‌دهد. اگر بدن شما با التهاب درگیر نباشد، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز تا حد زیادی در امان خواهید ماند.

۹- تاثیر پسته بر ضربان قلب

از خواص پسته خام این است که منبع بسیار غنی از امگا ۳ هستند. امگا ۳ جزو چربی‌های مفید برای سلامت قلب، کاهش التهاب و بهبود عملکرد قلب است. وجود مقدار کافی از این چربی، با کاهش فشار خون و تنظیم ریتم و ضربان قلب، می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. از طرف دیگر، وجود امگا ۳ در پسته، سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد و به سلامت عروق خونی کمک زیادی می‌کند.

حتما بخوانید  شب یلدا برای عروس چی میبرن + لیست هدایای شب یلدا عروس

۱۰- بهبود متابولیسم خون

پسته منبع خوبی از مواد مغذی مفید و ضروری برای بدن مثل ویتامین آهن، مس و ویتامین B6 است. بدن برای متابولیسم مواد غذایی و عملکرد سیستم ایمنی به ویتامین B6 نیاز دارد. علاوه بر این، پروتئین موجود در پسته‌، نقش بسیار مهمی در تنظیم متابولیسم و تعادل هورمونی دارد که این موضوع می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند.

همچنین در مقدار ۱۰۰ گرم پسته حدود ۱۵ میلی‌گرم آهن وجود دارد که پسته را به یک ماده غذایی مفید برای درمان کم خونی تبدیل کرده است. علاوه بر این ویتامین B6 موجود در پسته سبب افزایش تولید خون شده و مس موجود در پسته به جذب بهتر آهن و درمان فقر آهن در زنان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص پسته برای درمان کم خونی

مضرات پسته برای قلب

مضرات پسته برای قلب

مصرف پسته در حد و اندازه کافی می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. اما اگر در خوردن پسته زیاده‌روی کنید، به خاطر وجود کالری و چربی بالا در این آجیل، ممکن است دچار اضافه وزن شوید. ایجاد نفخ و یبوست در صورت مصرف بیش از حد پسته هم محتمل است.

در ضمن پسته را نباید به عنوان یک جایگزین دارویی در برنامه خود قرار دهید. این آجیل می‌تواند روند بهبود بیماری‌های قلبی را سرعت ببخشد ولی به تنهایی جزو داروهای سلامت قلب محسوب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص پسته در بدنسازی

سوالات متداول درباره فواید پسته برای سلامت قلب

بهترین آجیل برای قلب چیست؟

آجیل‌ها شامل انواع مختلفی مثل بادام زمینی، بادام هندی، بادام درختی، گردو، فندق و پسته هستند. پسته یکی از بهترین آجیل‌ها برای سلامت قلب و عروق است. پسته منبع غنی از انواع ترکیبات گیاهی مثل کارتنوئیدهای لوتئین، زاگزانتین، آنتوسیانین‌ها، فلاونوئیدها و پروآنتوسیانیدین‌ها است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی  هستند. این ترکیبات به سلامت قلب کمک بسزایی می‌کنند.

برای سلامت قلب پسته خام بهتر است یا بو داده؟

پسته‌های بو داده، شور یا مزه‌دار شده، معمولا حاوی افزودنی‌هایی مثل نمک، آبلیمو، سرکه و … هستند. برخی مواقع مقدار این افزودنی‌ها در حدی است که می‌تواند برای سلامت قلب مضر باشد. بنابراین مصرف پسته خام نسبت به پسته بو داده بیشتر توصیه می‌شود. اگر قصد دارید پسته بو داده میل کنید حتما نوع بدون نمک آن را انتخاب کنید.

 

محصولات مرتبط