بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb | از «فرانکشتاین» تا «جنگ ستارگان»

بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb | از «فرانکشتاین» تا «جنگ ستارگان»


23 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

فیلم های علمی تخیلی از جذاب ترین ژانرهای سینمای به حساب می آیند. فیلم هایی که به سازندگان خود این امکان را می دهند که برخی از عجیب ترین و دست نیافتنی ترین ایده های ممکن را در قالب فیلم بگنجانند. در سرویس هنر و سینما مجله کوروش به برخی از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb خواهیم پرداخت.

 

 

ژانر علمی تخیلی؛ به قدمت تاریخ سینما

 

همچون اکثر ژانرهای سینمایی سابقه علمی تخیلی ها نیز به قدمت خود سینما است. اولین فیلم علمی تخیلی تاریخ در سال ۱۹۰۲ ساخته شد. در این سال ژرژ ملییس، فیلمساز فرانسوی، فیلم ۱۴ دقیقه ای خود «سفر به ماه» را ساخت.

 

فیلمی که اقتباسی آزاد از کتاب «زمین تا آسمان»‌ ژول ورن نویسنده مشهور فرانسوی بود. سفر به ماه فیلم سورئالیستی با مضمونی طنز بود. اگرچه این فیلم با توجه به اینکه منجمانی را به تصویر می کشید که با شلیک توپ به ماه سفر می کردند، چندان پشتوانه علمی ندارد، ولی آغازگر روندی بود که در آن واقعیت های آینده در سینما به تصویر کشیده می شدند.

 

این روند تا به امروز ادامه داشته و همواره در فیلم های علمی تخیلی شاهد پرداختن به ابعاد مختلف دنیای آینده هستیم. پیشرفت های علمی معاصر مانند ویرایش ژنی و همچنین توسعه ربات ها، واقعیت مجازی، شبیه سازی موجودات زنده و فناوریهای پوشیدنی همه و همه قبلا در قالب فیلم های علمی تخیلی به مخاطبان معرفی شده اند.

 

به این جهت، فیلم های علمی تخیلی نه تنها سرگرمی فوق العاده ای به حساب می آیند، بلکه طریقه ای برای کشف توانایی های خارق العاده انسان نیز هستند. در مقابل، برخی فیلم ها علمی تخیلی همچون آثار دنیای مارول و سایر فیلم هایی که از کتاب های کامیک الهام گرفته اند، صرفا جنبه سرگرم دارند. با این مقدمه مختصر سراغ بهترین فیلم های علمی تخیلی imdb برویم.

 

 

۱-«تلقین (۲۰۱۰)»، شاهکار تکرار نشدنی کریستوفر نولان

 

«تلقین (۲۰۱۰)»، شاهکار تکرار نشدنی کریستوفر نولان

 

کریستوفر نولان، کارگردان مشهور بریتانیایی نشان داده که عمیقا شیفته ذهن آدمی است. این شیفتگی او به بهترین شکل در فیلم تماشایی اکشنی به سبک سری فیلم های جیمز باند تبلور یافته است. فیلم «تلقین (Inception)» سطوح مختلفی از دنیای ذهن را در برمی گیرد. در ابتدا دام کوب (لئوناردو دی کاپریو) و همراهشان وارد خواب افرادی می شوند و اطلاعاتی که لازم دارند را به سرقت می برند. ولی در ادامه برای کاشتن افکار تازه در ذهن سوژه های خود دچار مشکل می شوند.

فیلم جذاب کریستوفر نولان با فیلمنامه ای درگیرکننده و تا حد زیادی پیچیده به منطق دنیای خواب و رؤیاها پرداخته است. تلقین از بهترین فیلم هایی است که به سازوکار ذهن انسان و ابعاد روانشناسی آن پرداخته است. فیلمی که مطمئنا تا سال های سال همچنان ذهن علاقه مندان به فیلم های علمی تخیلی را درگیر نگه خواهد داشت.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های کریستوفر نولان «

 

 

۲- «فرانکشتاین (۲۰۱۱)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

«فرانکشتاین (۲۰۱۱)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

از زمانی که مِری شِلی رمان مشهور خود «فرانکشتاین (Frankenstein)» را در سال ۱۸۱۸ به چاپ رساند، ده ها و شاید صدها اقتباس از این رمان در قالب های مختلف انجام گرفته است. رمان خارق العاده ای که برگرفته از آزمایش های مخوفی است که دانشمندان روزگار نویسنده روی اجساد انجام می دادند. در آن روزگار تصور بر آن بود که بین برق و فرایندهای حیات ارتباطی وجود دارد و به این ترتیب آزمایش مخوف زیادی انجام گرفت که واقعا مردم قرن نوزدهم را تا مغز استخوان ترساند. در رمان فرانکنشتاین نیز چنین است. در این رمان دانشمندی با کنار هم گذاشتن تکه پاره های بدن اجساد و وصل کردن برق به آن موجودی مخوف و ترسناک را زنده می کند که بلای جان خودش و دیگران می شود.

جدیدترین اقتباس از فرانکشتاین، نمایش تئاتری است به کارگردانی دنی بویل. اثری که برخلاف بسیاری از آثار علمی تخیلی که در این مطلب معرفی می کنیم، فیلم سینمایی نیست،‌ بلکه یک نمایش تئاتر است که خصوصا طی دوران کرونا پخش نسخه آنلاین آن توجهات زیادی را به خود جلب کرد و در وب سایت IMDb هم نظر مثبت بسیاری از منتقدان را نیز به دست آورد.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های سال ۲۰۲۰ «

حتما بخوانید  نقد و خلاصه درام عاشقانه - اجتماعی «خسوف» | یک عاشقانه ناآرام

 

 

۳- «ماتریکس (۱۹۹۹)»، اثری که قواعد فیلم های علمی تخیلی را در هم ریخت!

 

«ماتریکس (۱۹۹۹)»، اثری که قواعد فیلم های علمی تخیلی را در هم ریخت!

 

واچوفسکی ها در سپیده دم اینترنت با «ماتریکس (The Matrix‎)» جان تازه ای به علمی تخیلی های هالیوود دادند. آنها با بهره بردن از انبوهی از مفاهیم و ژانرها از انیمیشن، فلسفه، دین و انیمه های سایبرپانک (ژانری مملو از عناصر آینده نگرانه همچون هوش مصنوعی و بسیاری دیگر از پیشرفت های فناورانه) داستانی را بازگو کردند که به نوعی بیماری وجودی انسان های هزاره سوم را بیان می کرد.

در ماتریکس کیانو ریوز در نقش برنامه نویسی به نام نئو ظاهر می شود که متوجه شده جهان آنطور که تصور می کرد واقعی نیست. بلکه انسان ها در دنیای شبیه سازی شده ای به نام ماتریکس زندگی می کنند و اساسا توسط ماشین ها به عنوان سوخت بیولوژیک دستگاه های حساس مورد استفاده قرار می گیرند! نئو با کمک مورفئوس و دیگران تصمیم می گیرد بر علیه ماشین ها شورش کند و خود را از دنیای شبیه سازی شده برهاند.

ماتریکس از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb و بی شک یکی از جالب ترین فیلم هایی است که تا به حال ساخته شده است. واچوفسکی در این فیلم تماشایی خود طیف گسترده ای از نوآوری ها را به کار گرفتند از جمله ابداع «تاخیر گلوله (همانن نماهای حرکت آهسته خارق العاده)» که همچنان از صحنه های به یادماندنی سینما به حساب می آیند. علاوه بر این،‌ ماتریکس را باید اثری بدانیم که سوای جنبه های سرگرم کننده، مفاهیم عدیده ای نیز از آن قابل استنباط بود. از جمله این بینش که واقعیت باطنی و ظاهری که می بینیم ممکن است کاملا با آنچه متصوریم تفاوت داشته باشند.

 

 

۴- «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه متقابل می‌ زند (۱۹۸۰)»، یک کلاسیک فراموش نشدنی

 

«جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه متقابل می‌ زند (۱۹۸۰)»، یک کلاسیک فراموش نشدنی

 

اگر سری فیلم های جنگ ستارگان، کهکشان سینمایی کاملا تازه ای را پیش روی مخاطبان سینما گذاشتند، قسمت پنجم جنگ ستارگان «امپراتوری ضربه متقابل می‌ زند (The Empire Strikes Back)»، به این کهکشان سینمایی شگفت انگیز غنا و ابعادی گسترده تر بخشید. در این فیلم از سری فیلم های جنگ ستارگان با تهیه کنندگی و نویسندگی جورج لوکاس و به کارگردانی ایروین کرشنر، بار دیگر شاهد ماجراهای لوک اسکای واکر به همراه استاد یودا، پرنسس لیا و هان سولو و رویارویی آنها با دارث ویدر در شهر ابری هستیم.

امپراتوری ضربه متقابل می‌ زند از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb به خوبی با گره افکنی و ماجراهای غیرمنتظره پتانسیل بالای دنیای غنی جنگ ستارگان را به رخ کشید. بسیاری از منتقدان نیز به حق این فیلم را از فیلم اصلی جنگ ستارگان نیز بهتر و کامل تر دانسته اند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۶ حقیقت باورکردنی از پشت صحنه فیلم جن گیر «

 

 

۵- «میان ستاره ای (۲۰۱۴)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

«میان ستاره ای (۲۰۱۴)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

کریستوفر نولان پس از پایان «سه گانه بتمن» سراغ کار اصلی خود رفت. برای برخی از مخاطبان فیلم «میان ستاره ای (Interstellar)» از آن دست تجربه های نه چندان دلچسب نولان است که گویی او بیشتر انرژی خود را به جای داستان پردازی معطوف کاوش ذهنی در ابعاد علمی سفر در فضا و اسرار کِرم چاله ها و بسیاری دیگر از مفاهیم علمی در حوزه فیزیک نظری کرده است.

با این حال، فیلم میان ستاره ای گفتنی هایی بیش از این دارد. حضور دانشمند برجسته ای همچون کیپ تورن (فیزیکدان برنده نوبل ۲۰۱۷) اساسا به معنای پرداخت مفاهیم علمیِ به مفهوم پیچیده آن نیست. بلکه کریستوفر نولان به سبک خود داستانی پر از عشق و دوستی خصوصا میان پدرها و دختران را بازگو کرده است. واکنش احساسی متیو مک ‌کانهی در نقش کوپر به پیام دخترش (که در ماموریتی به سر می برد که گذر زمان بر او تاثیر متفاوت دارد) یکی از آن قسمت های جذاب به لحاظ عاطفی فیلم میان ستاره ای است. نولان جنبه های مختلف فیلم را به خوبی به هم پیوند می دهد و با گرفتن بازی های عالی به خصوص از بازیگران سرشناسی همچون آن هَتوی و جسیکا چستین نشان می دهد همچنان حرف های زیادی برای گفتن دارد.

 

 

۶- «جنگ ستارگان: امیدی تازه (۱۹۷۷)»: اثر درخشان دیگری از کهکشان جنگ ستارگان

 

«جنگ ستارگان: امیدی تازه (۱۹۷۷)»: اثر درخشان دیگری از کهکشان جنگ ستارگان

 

مجموعه فیلم های جنگ ستارگان جورج لوکاس عملا آغازگر ژانر «ماجراجویی های فضایی» بودند. ولی کدام یک از این فیلم ها جایگاه ویژه ای نزد مخاطبان به خصوص طرفداران این مجموعه دارد؟ «امپراطوری ضربه متقابل می زند» که در بخش های قبل به آن اشاره کردیم، مورد توجه بسیاری از طرفداران و منتقدان قرار گرفت و به نوعی محبوب ترین فیلم از سری فیلم های جنگ ستارگان نیز شمار می رود و بسیاری از طرفداران به آن وابستگی قلبی پیدا کرده اند. امپراطوری ضربه متقابل می زند حس و حال و فضای تاریک تر و مرموزتری دارد و حتی برخی عقیده دارند غنی تر از سایر فیلم های جنگ ستارگان است.

ولی به راحتی نمی توانیم از قسمت های قبلی جنگ ستارگان به خصوص «جنگ ستارگان: یک امید جدید (Star Wars: A New Hope)» بگذریم. در این فیلم جنگ ستارگان که از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb است، هر صحنه به یاد ماندنی است و هر شخصیت و رخدادی هم با ذهن مخاطبان عجین می شود. تمامی عناصر فیلم از فیلمنامه تا صحنه های اکشن و بازی ها چنان است که اساسا رمقی برای ساخت فیلم بعدی جنگ ستارگان یعنی «نیرو برمی ‌خیزد (The Force Awakens)» نمی ماند تا آن را اثری جز یک بازسازی دوباره ندانیم!

حتما بخوانید  این 11 خوراکی پوست‌ را شفاف و جوان نگه می‌دارد

 

 

۷-«حیثیت (۲۰۰۶)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

«حیثیت (۲۰۰۶)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

یک شعبده باز در قرن نوزدهم دچار اشتباه هولناکی می شود که یکی از همکارانش را به کام مرگ می کشاند. این اتفاق جنجالی تلخ دو شعبده باز برتر روزگار یعنی آلفرد بوردن (کریستین بیل) و روپرت آنجیر (هیو جکمن) را به دشمنان خونی یکدیگر تبدیل می کند. این اختلاف هر چه داستان فیلم جلوتر می رود، بیشتر و بیشتر می شود. فیلم «حیثیت (The Prestige)» از آن دست تجربه های منحصر به فرد در میان فیلم های علمی تخیلی است که تنها از عهده کارگردان برجسته ای همچون کریستوفر نولان بر می آید. با وجود عناصر علمی تخیلی حضور شعبده بازان و جادو باعث می شود که تا فیلم جنبه رازآلودی نیز پیدا کند. هر چند شاید گره گشایی نهایی شایسته چنین فیلم جذابی نباشد، ولی روی هم رفته حیثیت به خوبی مخاطبان خود را تا لحظه آخر به دنبال خود می کشد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های برادران کوئن از نظر منتقدان «

 

 

۸- «نابودگر ۲: روز داوری (۱۹۹۱)»؛ علمی تخیلی بی نظیر جیمز کامرون

 

«نابودگر ۲: روز داوری (۱۹۹۱)»؛ علمی تخیلی بی نظیر جیمز کامرون

 

«نابودگر ۲: روز داوری (Terminator 2: Judgement Day)» بی شک یکی از بهترین های سری نابودگر است. جیمز کامرون پس از آنکه در فیلم اول نابودگر پایانی قابل تعمیم به دنباله های بعدی را پایه ریزی کرد، سراغ دومین فیلم از سری نابودگر رفت. کامرون با بودجه ای عظیم دست به قمار بزرگی زد که البته با سربلندی از آن خارج شد. او با معرفی یک دشمن دیگر با قدرت حیرت انگیز و بازگو کردن ماجرایی تازه باز هم توانست مخاطبان زیادی را میخکوب کند.

فیلم نابودگر ۲: روز داوری با حضور گروهی از بهترین بازیگر از جمله آرنولد شوارتزنگر در نقش تی-۱۰۱ دوست داشتنی که ناجی انسان هاست و انبوهی از صحنه های اکشن دیدنی همچنان نمونه ای استثنایی از بهترین فیلم های اکشنِ علمی تخیلی به حساب می آید.

 

 

۹-«بازگشت به آینده (۱۹۸۵)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

«بازگشت به آینده (۱۹۸۵)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

سفر در زمان و اثری که تغییر گذشته بر آینده می گذارد مضمونی است که پیاده سازی آن در سینما و هر قالب هنری دیگری بسیار دشوار است. با این وجود معدودی از فیلم ها به این لحاظ به پای «بازگشت به آینده (Back to the Future)» می رسند. با وجودی که بسیاری از مخاطبان امروزی با توجه به برداشت خود سعی می کنند اشکالات فیلم را بیرون بکشند، ولی نقص های بازگشت به آینده آنقدر کم است که به سختی به چشم می آیند. رابرت زمکیکس و باب گیل، نویسندگان فیلمنامه بازگشت به آینده توانسته داستانی پرکشش و گیرا را بازگو کنند که حتی با وجود آنکه در میانه های راه مجبور به دوباره فیلمبرداری بسیاری از صحنه های فیلم شدند باز هم تماشایی از آب در آمد.

با کنار گذاشته شدن اریک استولتز، مایکل جی فاکس جایگزین او شد. تغییری که تاثیر زیادی روی موفقیت فیلم بازگشت به آینده داشت. در کنار آن، فیلم بازگشت به آینده سبکی از ماجراهای سفر در زمان را بازگو می کرد که برای هر مخاطبی قابل فهم و جذاب بود. با وجودی که از آن زمان تا به حال فیلم های زیادی با این مضمون ساخته شده اند، ‌ولی همچنان کمتر فیلمی توانسته داستان سفر در زمانی جذاب تر از بازگشت به آینده را بازگو کند.

 

 

۱۰- «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (۲۰۱۸)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

«مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (۲۰۱۸)» از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb

 

علاوه بر پیتر پارکر که معرف حضور علاقه مندان به دنیای ابرقهرمان های مارول است،‌ مرد عنکبوتی دیگری نیز به نام مایلز مورالز داریم که این بار در هیبتی نوجوانانه ظاهر شده است. مایلز مورالز نوجوانی است که بر اثر نیش یک عنکبوت رادیواکتیو صاحب قدرت های خارق العاده ای می شود. «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)» نه تنها یکی از بهترین فیلم های سری مرد عنکبوتی است بلکه در میان آثار عدیده ای که در ژانر ابرقهرمانی ساخته می شوند نیز جایگاه والایی دارد. این فیلم تماشایی از بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb با انبوهی از صحنه های مهیج و جذاب و پویانمایی مبهوت کننده اش به مخاطبان نشان می دهد هر کسی می تواند با گذاشتن تمام توانش از عهده کارهای شگفت انگیزی بربیاید!

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما «

 

 

منبع: imdb، empireonline

 

کالابرگ الکترونیک