زندگی و کتاب های رولد دال | نویسنده ای با جادویی ترین کتاب های دنیا

زندگی و کتاب های رولد دال | نویسنده ای با جادویی ترین کتاب های دنیا


29 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 20 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین کتاب های رولد دال

رولد دال یکی از مشهورترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان جهان است. رولد دال را نویسنده ای با قدرت داستان پردازی جادویی، تصاویر و فضاسازی های خارق العاده، زبانی پر شوخ و شنگ و خرده ‌ماجراهای بامزه و دلچسب دانسته اند. با ما در سرویس ادبیات و کتاب مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر از زندگی و کتاب های رولد دال بدانید.

 

رولد دال بی گمان یکی از مشهورترین نویسندگانی است که تا به حال پای به عرصه وجود گذاشته است. او را خالق داستان های جادویی کودکان دانسته اند. آثار این نویسنده بریتانیایی نروژی تبار بیش از هر نویسنده کودک و نوجوان دیگری در تاریخ به فروش رفته و مخاطبان بی شماری داشته اند، فهرست بی پایانی از اقتباس های سینمایی و تلویزیونی از آثار او صورت گرفته و همچنان پس از گذشته بیش از ۳۰ سال از درگذشت این نویسنده، روز به روز بر میزان محبوبیت و استقبال خوانندگان از بهترین کتاب های شگفت انگیز رولد دال افزوده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی و آثار هاینریش بل «

 

 

مختصری از زندگی رولد دال

 

مختصری از زندگی رولد دال

 

روالد دال روز ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۱۶ در لانداف، ساوث ولز، انگلستان از والدینی نروژی متولد شد. او در طول دوران کودکی تابستان ها به دیدار مادر بزرگ و پدربزرگش در اسلو، نروژ می رفت. رولد کودکی بازیگوش و پر انرژی بود. به همین دلیل همیشه با کارهایش برای خودش و دیگران دردسرهای عجیب و غریبی درست می کرد.

پس از فوت پدر رولد در حالی که او تنها ۴ سال داشت، مادر او بنا به خواست شوهر مرحومش، نام او را در یکی از مدارس انگلیسی زبان نوشت. رولد دال ابتدا در مدرسه کلیسای جامع لانداف تحصیل کرد، ولی خیلی زود با اتفاقاتی ناگوار مجبور به تغییر مدرسه شد. ماجرا از این قرار بود که ظاهرا رولد و چند دانش آموز دیگر موش مُرده ای را در ظرف آبنبات متصدی بوفه مدرسه گذاشته بودند، مدیر مدرسه هم پس از اطلاع از ماجرا رولد و دوستانش را میهمان یک فصل کتکِ مفصل کرد. به این ترتیب، مادر رولد تصمیم گرفت او را به مدرسه شبانه روزی سنت پیتر و سپس مدرسه خصوصی رپتون منتقل کند.

دال بعدا دوران مدرسه خود را «روزهای وحشت» وصف کرد، روزهایی مملو از قوانین، قوانین و باز هم قوانین بیشتری که او و دیگران ملزم به رعایت آن بودند. همین دوران الهام بخش بسیاری از داستان های خواندنی رولد دال بود. اگرچه رولد دانش آموز ممتازی نبود، ولی مادرش پس از پایان دوران دبیرستان از او خواست در یکی از دانشگاه های معتبر انگلستان یعنی آکسفورد و کمبریج نام نویسی کند. ولی جواب نویسنده مشهور آینده به پیشنهاد مادرش چنانچه در کتاب خود زندگینامه او «پسر، داستان هایی از کودکی» آمده، چنین بود: «نه، متشکرم. می خواهم از مدرسه مستقیم سر کار برویم و در شرکتی کار کنم تا مرا به مکان های بسیار شگفت انگیزی همچون آفریقا و چین بفرست.»

 

 

تولد یک نویسنده جادویی

 

تولد یک نویسنده جادویی

 

رولد دال پس از فارغ التحصیلی از مدرسه رپتون شغلی در شرکت نفت شل در کشور تانگانیکا در آفریقا (تانزانیای فعلی) به دست آورد. با آغاز جنگ جهانی دوم، دال در سال ۱۹۳۹ به یک اسکادران آموزشی نیروی هوایی سلطنتی در نایروبی، کنیا پیوست و در دوران جنگ جهانی دوم به عنوان خلبان هواپیماهای جنگنده در مدیترانه (یونان و سوریه و نواحی دیگر) خدمت کرد. رولد دال در یک سانحه هوایی در حوالی اسکندریه مصر به شدت از ناحیه سر آسیب دید. دال پس از این آسیب دیدگی به واشنگتن فرستاده شد تا به عنوان وابسته نظامی (کارشناس فنی که به نمایندگان دولت مشاوره می دهد) مشغول فعالیت شود.

در آنجا دال کار نویسندگی خود را آغاز کرد و داستان کوتاهی در نشریه «ستردی ایونینگ پست» آمریکا به چاپ رساند. به زودی آثار داستانی او در بسیاری دیگر از نشریات و مجلات به چاپ رسیدند. رولد دال در مصاحبه ای با مجله نقد کتاب نیویورک تایمز (ضمیمه نشریه نیویورک تایمز) در این مورد گفت: «هر چقدر بیشتر به نوشتن ادامه می دادم، داستان هایم جنبه های واقع بینانه کمتر پیدا کرده و بیشتر خیال انگیز می شدند. اما نویسنده شدن من کاملا تصادفی بود. هیچ وقت کسی به من پیشنهاد نکرده بود نویسنده شوم و شک دارم حتی خودم هم به آن فکر کرده باشم.»

در سال ۱۹۴۳ بود که رولد دال اولین داستان کودک خود به نام «گرملین‌ ها» را نوشت. گرملین یکی از بی شمار اصطلاحات و کلماتی نوینی است که رولد دال را مبدع آن یا دستکم مروج آن در فرهنگ عامه می دانند. گرملین ها موجودات کوچولویی هستند که در هواپیماهای جنگنده و بمب افکن ها زندگی می کنند و مسئول اکثر سقوط ها هم همین موجودات موذی هستند.

 

 

الهام گرفته از دوران کودکی

 

الهام گرفته از دوران کودکی

 

رولد دال در بین دهه های ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ به نوشتن داستان های کوتاه بزرگسالان ادامه داد و شهرت خود به عنوان نویسنده داستان های ترسناک با پیچ و تاب های غیرمنتظره و البته طنزی منحصر به فرد را تثبیت کرد. داستان های او باعث شدند تا از سوی انجمن نویسندگان رازگون آمریکا برنده ۳ جایزه ادگار آلن پو شود.

رولد دال در سال ۱۹۵۳ با پاتریشا نیل، هنرپیشه هالیوود ازدواج کرد. پاتریشا در فیلم های سینمایی شاخص زیادی از جمله «سرچشمه (۱۹۴۹)» و «هاد (۱۹۶۳)» که برای او جایزه اسکار را به ارمغان آورد ایفای نقش کرده است. با وجودی که ازدواج این دو تداوم نداشت، اما حاصل آن پنج فرزند بود. رولد دال عادت داشت که هر شب قبل از خواب برای فرزندانش داستان های ساختگی بامزه ای تعریف کند. همین داستان ها زمینه ساز فعالیت های آینده او به عنوان نویسنده داستان های کودک و نوجوان بودند. رولد دال در سال ۱۹۶۴ با انتشار داستان «جیمز و هلوی غول پیکر» فعالیت خود به عنوان نویسنده داستان های کودک را به طور جدی آغاز کرد.

رولد دال در گفتگویی با مجله نقد کتاب نیویورک تایمز عنوان کرد، هر شب ابداع داستان های تازه تمرین عالی برای نویسندگی او بوده است. رولد دال در این گفتگو عنوان داشت: «کودکان به شدت نکته سنج هستند و خیلی زود هم علاقه خود را به موضوعی از دست می دهند. شما باید همیشه کار خودتان را بسط و توسعه دهید. اگر فکر می کنید که کودک خسته شده، باید به فکر ایده ای باشید تا توجه او را دوباره به خود جلب کنید، ایده ای که کنجکاوی او را غلغلک دهد. باید هم بدانید که کودکان چه چیزهایی را دوست دارند.»

حتما بخوانید  18 حقیقت جالب در مورد چارلز دیکنز که تا به حال نشنیده‌اید

 

 

حواشی کتاب های رولد دال

 

حواشی کتاب های رولد دال

 

یکی از حربه های مورد علاقه رولد دال برای به وجد آوردن خوانندگانش انتقام های شخصیت های کودک داستان هایش از بزرگسالان است. بسیاری نیز به دلیل همین انتقام های غالبا شرورانه ای که از بزرگسالان در داستان های رولد دال می شود از او انتقاد کرده اند. انتقام هایی که به خصوص در کتاب هایی همچون «ماتیلدا» با بی رحمی تمام نیز انجام می گیرند. علاوه بر این، حتی گاهی بزرگسالان بی گناه نیز در کتاب های رولد دال سرنوشت تلخی پیدا می کنند، همچون والدین شخصیت اصلی کتاب «جادوگرها» که بر اثر تصادف رانندگی جان خود را از دست می دهند.

بسیاری از منتقدان ادبی نسبت به این برخورد خشن نویسنده نسبت به برخی از بزرگسالان در داستان هایش اعتراض کرده اند. با این حال، دال در این خصوص به مجله نقد کتاب نیویورک تایمز توضیح داد، کودکانی که برای او نامه می نوشتند: «وحشتناک ترین وقایع را قسمت های مورد علاقه کتاب هایم دانسته آنها (این وقایع را) به زندگی واقعی مرتبط نمی دانند، بلکه از خیال انگیزی آن لذت می بردند.»

رولد دال در جاهای دیگری نیز گفته که «رفتارهای زننده بی پاسخ نمی مانند» و «آدم های شرور باید مجازات شوند.» دال که یکی از نویسندگانی است که در کتاب «به فرزندان خود اعتماد کنید: عقاید و آرای مخالفان سانسور در ادبیات کودکان» درباره این موضوع صحبت کرده، گفته است که «بزرگسالان ممکن است از کتاب هایم ناراحت شوند، چون شاید به اندازه من اطلاع نداشته باشند که کودکان و بزرگسالان با هم فرق دارند. کودکان خیلی بی نزاکت تر از بزرگترها هستند. آنها شوخ طبعی خشن تری نیز دارند و اساسا بی رحم تر نیز هستند.»

 

 

راز موفقیت رولد دال در عالم نویسندگی

 

راز موفقیت رولد دال در عالم نویسندگی

 

رولد دال غالبا گفته است که رمز موفقیت کتاب های او این است که در اغلب آثارش با کودکان همراه می شود تا با بزرگسالان در بیفتد. دال در یکی از گفتگوهای خود با نشریه رایتر عنوان داشته بود: «نویسنده داستان های کودک باید مجهز به شوخ طبعی و بازیگوشی باشد. دست او باید پر از حربه ها، شوخی های ساده و چیستان ها و دیگر کارهای کودکانه باشد. او باید مبتکر بوده و باید نقشه ای درجه یک داشته باشد.»

داستان های کودکان رولد دال به دلیل پیچ و تاب های غیرمنتظره و گاها غافلگیرکننده و سوق پیدا کردن آنها به سمت و سوی داستان های خیال انگیز (فانتزی)، سرعت محیر العقول و ضدیت قاطعانه با بزرگترها (که گاهی برای شخصیت ها دردسرساز نیز می شوند)‌ شناخته شده اند. داستان های بزرگسالان رولد دال را نیز دارای چنین پیچ و تاب های داستانی خیال انگیز و مهیجی دانسته اند.

رولد دال در کتاب «پسر، دوران کودکی» با نگاهی به سال های نویسندگی خود عنوان می کند: «دو ساعت داستان نویسی باعث می شود که نویسنده کاملا خسته و کوفته شود. او طی این دو ساعت مایل ها از دنیای واقعی خود دور و وارد مکانی با افراد کاملا متفاوت شده است. به همین دلیل تلاش برای دوباره برگشتن به محیط عادی بسیار سخت و گاهی حتی شوکه کننده است. آدم باید دیوانه باشد که بخواهد نویسندگی کند. تنها پاداش نویسندگی آزادی مطلق است. او (نویسنده) بر هیچ چیز جز روح خود تسلطی ندارد و مطمئن هستم به همین دلیل است که آدم دوست دارد نویسنده باشد و بنویسد!»

 

 

بیشتر بخوانید » ۷ رمان برنده جایزه نوبل که حتما باید بخوانید «

 

 

کتاب های رولد دال

 

کتاب های رولد دال

 

کودکان و بزرگسالان تمام دنیا از کتاب های رولد دال ستایش ها کرده اند. کتاب های روالد دال به بیش از ۵۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و تا به حال بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه از آنها در سرتاسر دنیا فروخته شده و اقتباس های سینمایی و تلویزیونی زیادی از نیز آثار خواندنی او شده است. اندک نویسندگانی توانسته اند چنین وجد و شور و حرارتی را در بین مخاطبان خود به وجود آورند. حتی موزه ای برای رولد دال در انگلستان تأسیس شده که به طرفداران پروپاقرص این نویسنده شهیر اختصاص یافته است. در این موزه بسیاری از نامه ها، یادداشت ها و وسایل نویسنده مشهور نگهداری می شود. در اینجا برخی از بهترین کتاب های رولد دال را فهرست کرده ایم.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه ترسناک ترین رمان های دنیا «

 

 

«ماتیلدا» ‌از بهترین کتاب های رولد دال

 

«ماتیلدا» ‌از بهترین کتاب های رولد دال

 

«ماتیلدا» داستان زندگی ماتیدا، دختربچه ۵ ساله ای عاشق کتاب خواندن است. ولی این دختر باهوش والدینی (خانم و آقای ورم وود) بسیار بدجنس و حتی مدیر مدرسه ای (خانم ترانچبال، قهرمان اسبق پرتاب چکش در المپیک) بدتر از آنها دارد. تنها دوست و همراه ماتیلدا خانم هانی، معلم خوش قلب اوست. ماتیلدا خیلی زود متوجه می شود که دارای نیروهای خارق العاده ای است؛ از جمله توانایی های ماتیلدا قدرت حرکت دادن اجسام با چشم است.

داستان ماتیلدا اساسا داستان رویارویی شر و خیر است، ولی مهم نیست که چند بار به این مضمون در ادبیات پرداخته شده باشد،‌ هر مضمون ساده ای به قلم جادویی رولد دال تبدیل به داستانی شگفت انگیز می شود. خیال انگیزی، خلاقیت و ابتکارات این نویسنده بزرگ ادبیات کودک و نوجوان از ماتیلدا کتابی خواندنی ساخته که محال است به راحتی شخصیت ها و اتفاقات بامزه آن را از یاد ببرید.

 

 

«جادوگرها»؛ عجیب ولی واقعی!

 

«جادوگرها»؛ عجیب ولی واقعی!

 

پسربچه ای یتیم پس از مرگ والدینش به نروژ فرستاده می شود تا با مادربزرگش زندگی کند. مادر بزرگ پسربچه که در گذشته بارها با جادوگرهای شیطان صفت مواجه شده به او هشدار می دهد که مواظب جادوگرها باشد. ولی وقتی این دو به انگلستان سفر می کنند، اتفاقی سر از یکی از گردهمایی های جادوگران در می آورند و در اینجاست که دردسرها شروع می شود. وقتی داستان این کتاب خواندنی رولد دال جلوتر می رود، مشخص می شود که جادوگرهای انگلیسی از بدجنس ترین جادوگرها هستند که با ظاهر زنان عادی کودکان بیچاره را به دام انداخته و آنها را به موش تبدیل می کنند.

هر چند ممکن است ماجراهای بامزه کتاب «جادوگرها»ی رولد دال عجیب و باورنکردنی و حتی خواندن آن تجربه ای آسیب زا برای کودکان به نظر برسد، ولی جادوگرها یکی از خنده دارترین و سرگرم کننده ترین کتاب های رولد دال است که ارزش چندین و چندین بار خواندن را دارد.

 

 

«چارلی و کارخانه شکلات سازی» ‌از بهترین کتاب های رولد دال

 

«چارلی و کارخانه شکلات سازی» ‌از بهترین کتاب های رولد دال

 

احتمالا بسیاری از شما قبلا از روی نسخه های سینمایی با کارخانه شکلات سازی دکتر ویلی وانکا آشنا هستید. ولی اگر هنوز این کتاب که احتمالا معروف ترین کتاب رولد دال نیز به حساب می آید را نخوانده اید، بهتر است همین حال سراغ این کتاب معرکه بروید. رولد دال در این اثر شیرین و فراموش نشدنی خود خوانندگانش را در دنیایی غرق می کند که مملو از شخصیت های خنده دار و توصیف خوراکی های خوشمزه ای است که حتی در تصور نیز نمی گنجند.

حتما بخوانید  نگاهی به زندگینامه و بهترین کتاب های جی دی سلینجر

به این جهت، «چارلی و کارخانه شکلات سازی» کتابی مناسب برای همه سنین و همه حواس ها است! اگر آدم دندان شیرینی هستید و هیچ وقت لذت وافر خوردن و چشیدن مزه انواع شیرینی ها و تنقلات خوش طعم و رنگ را از خودتان دریغ نمی کنید، حتما احتیاط کنید و با شکم خالی سراغ این کتاب خارق العاده رولد دال نروید!

 

 

بیشتر بخوانید » پرفروش ترین رمان های کودک و نوجوان «

 

 

«چارلی و آسانسور بزرگ شیشه ‌ای» دنباله ای خواندنی برای ماجراهای چارلی و دکتر ونکا

 

چارلی و آسانسور بزرگ شیشه ‌ای» احتمالا در میان کتاب های مشهور رولد دال شهرت کمتری دارد، ولی این اصلا به این معنا نیست که این کتاب جذابیت کمتری دارد. بلکه خواننده با کتاب «چارلی و آسانسور بزرگ شیشه ‌ای» این فرصت را پیدا می کند تا بار دیگر چارلی و ویلی ونکا را در ماجراهای مهیج و باورنکردنی تازه ای همراهی کند. این بار این دو اتفاقی سر از یک هتل فضایی در آورده اند و باید از شر گروهی از کرمسانان (موجودات فضایی که عاشق خوردن آدم ها هستند) خلاص شوند. دنباله چارلی و کارخانه شکلات احتمالا یکی از خیال انگیزترین کتاب های رولد دال باشد که با انبوهی از ماجراهای بامزه و خنده دار به خواننده اجازه نمی دهد لحظه ای هم کتاب را زمین بگذارد.

 

 

«غول بزرگ مهربان (بی اف جی)» ‌از بهترین کتاب های رولد دال

 

«غول بزرگ مهربان (بی اف جی)» ‌از بهترین کتاب های رولد دال

 

«غول بزرگ مهربان» برای کسانی که هنوز لذت خواندن این اثر محشر رولد دال را نچشیده اند باید بگوییم که کتاب غول بزرگ مهربان ماجراهای سوفی یک دختربچه یتیم و غول مهربانی با گوش های بسیار بزرگ را روایت می کند که برای بچه ها خواب و رؤیا به ارمغان می آورد. غول مهربان کتاب به همراه سوفی سعی دارند از خورده شدن کودکان توسط غول های بدجنس جلوگیری کنند. کتاب خواندنی «غول بزرگ مهربان» بار دیگر قدرت خارق العاده رولد دال در به تصویر کشیدن رؤیاها و کابوس های کودکان را نشان می دهد.

 

 

«آقای روباه شگفت انگیز» از جذاب ترین آثار رولد دال

 

آقای روباه باید با دزدی از سه مزرعه دار شرور به نام های بوگیس، بانس و بین مایحتاج خود و خانواده اش را تأمین کند. حیوانات سخنگویی که می توانند حتی از آدم ها هم باهوش تر باشند، ممکن است عجیب و کودکانه به نظر برسد، اما در نهایت شگفتی باید خدمت شما عرض کنیم، کتاب «آقای روباه شگفت انگیز» از بهترین کتاب های رولد دال مناسب برای همه سنین است. حتی فیلم انیمیشن بسیار تماشایی از روی این کتاب جذاب به کارگردانی وِس اندرسون ساخته شده است که تماشای آن را بعد از خواندان این اثر جادویی رولد دال به شما جدا توصیه می کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید » پرفروش ترین کتاب های صوتی بازار ایران «

 

 

«جیمز و هلوی غول پیکر» ‌از بهترین کتاب های رولد دال

 

«جیمز و هلوی غول پیکر» ‌از بهترین کتاب های رولد دال

 

ماجرای کتاب «جیمز و هلوی غول پیکر» همچون سایر آثار دال شخصیت اصلی یتیمی دارد که پدر و مادرش بر اثر حمله یک کرگدن فراری از باغ وحش کشته شدند. حالا این پسربچه باید با دو عمه سنگدل خود زندگی کند. ولی او از رفتارهای بد این دو به یک هلوی غول پیکر پناه می برد و در آنجا با حشرات دوست داشتنی دوست می شود که در یک سفر طولانی و پرماجرا همراهی اش می کنند. جیمز و هلوی غول پیکر یکی از فراموش نشدنی ترین کتاب های رولد دال است که شما را سوار بر ابر خیال به دنیایی مملو از شگفتی و جادو می برد.

 

 

«بدجنس ها» داستانی پر از آدم های بدجنس!

 

در کتاب های رولد دال آنقدر شخصیت بدجنس داریم که حتی ردیف کردن نام آنها هم دشوار است. ولی احتمالا در هیچ کدام از داستان های این نویسنده مشهور به اندازه «بدجنس ها» آدم بدجنس و خبیث نمی بینیم. در این داستان زن و شوهری را داریم که به شدت از یکدیگر تنفر دارند و بدرفتاری را از هیچ کس حتی میمون های بیچاره دریغ نمی کنند. شاید ماجراهای کتاب به نظرتان عجیب و غم انگیز باشد، ولی اصلا اینطور نیست،‌ بلکه بدجنس ها از بهترین کتاب های رولد دال است که واقعا باعث می شود بخندید آن هم با صدای بلند!

خوراندن کِرم به شوهر یا گِره زدن همسر به بالون برای اینکه از شَر او خلاص شوید، شاید از روش های عادی برای نشان دادن دشمنی با کسی نباشند، ولی مطمئنا در قالب داستان هر خواننده ای را سرگرم می کنند. رولد دال همچنین در این کتاب به یادماندنی خود نشان می دهد که اصلا از آدم های پشمالو و ریشو خوشش نمی آید!

 

 

«کال تشپ» از بهترین کتاب های رولد دال

 

«کال تشپ» از بهترین کتاب های رولد دال

 

اگر همین حالا دارید به این فکر می کنید که نام عجیب این کتاب از کجا آمده باید بگوییم که «کال تشپ» از وارونه کردن کلمه لاک پشت به دست آمده است! در این کتاب فراموش نشدنی و جذاب رولد دال داستان زندگی مردی به نام آقای هوپی را روایت می کند که عاشق زنی به نام خانم سیلور شده است. این زن هم دلبستگی عجیب به لاک پشت دارد. آقای هوپی هم برای اینکه بتواند توجه او را جلب کند تصمیم می گیرد با استفاده از یک فرمول جادویی باعث بزرگ شدن لاک پشت شود. ولی برخلاف انتظار او لاک پشت آنقدر بزرگ می شود تا حتی در خانه خانم سیلور نیز جا نشود. کال تشپ از بهترین کتاب های رولد دال، عاشقانه بی نظیر و معصومانه ای است که هر خواننده ای را با قصه دلچسب و سرگرم کننده اش همراه می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ رمان شاهکار ادبیات روسیه «

 

 

جمع بندی نهایی

 

کتاب های خواندنی رولد دال به زبان های مختلفی از جمله فارسی ترجمه شدند. خوشبختانه مترجمان خلاق و خوش ذوق زیادی با همکاری چندین انتشاراتی وزین و معتبر در بازار کتاب ایران دست به چاپ مجموعه آثار رولد دال زده اند. کتاب های رولد دال مملو از بازی های زبانی و شوخی های کلامی، اتفاقات عجیب و غریب و خنده دار، انبوهی از شخصیت های بدجنس و شرور و البته بچه های ناقلا و دوست داشتنی هستند که باعث می شود هر خواننده ای با غرق شدن در دنیای شگفت انگیز و جادویی شان نهایت لذت را ببرد.

اگر تا به حال هیچکدام از کتاب های رولد دال را نخوانده اید،‌ مطمئنا جهانی شگفت و پر از اتفاقات و شگفتی های غیرمنتظره، مهیج، خیال انگیز و سرگرم کننده ای را از دست داده اید. کتاب های رولد دال با وجود نثری زنده و شاد و البته تصویرگری های جذاب و تماشایی کوئینتین بلیک از مفرح ترین و خواندنی کتاب های ادبیات کودک و نوجوان به حساب می آیند. کتاب هایی که می توانید در یک بعد از ظهر دلپذیر، یکجا و یک نفس بخوانید و تا سال ها هم فراموششان نکنید!

 

 

منبع: notablebiographies، theculturetrip

 

کالابرگ الکترونیک