درباره کتاب خون بد | داستان کلاهبرداری یک شرکت استارتاپی

درباره کتاب خون بد | داستان کلاهبرداری یک شرکت استارتاپی


8 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درباره کتاب خون بد اثر جان کری رو

کتاب «خون بد» داستان رازها و دروغ های شرکت استارتاپی نوپا در سیلیکون ولی است. نویسنده این کتاب با ژانر غیر داستانی، تاریخی و کسب و کار، «جان کری رو» است. کتاب داستان شکل گیری و توسعه شرکت نوپای ترانوس در سیلیکون ولی است. در این مقاله از مجله کوروش به معرفی کتاب خون بد یا همان خون کثیف یا خون نحس نگاهی انداخته ایم.

خون بد یکی از برترین کتاب هایی است که در لیست کتاب های سال نیویورک تایمز قرار گرفته است. جان کری رو با نگارش این کتاب برنده جایزه پولیتزر شده است. نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی که در وال استریت ژورنال مشغول به فعالیت است، تحقیقات زیادی برای افشای کلاه برداری های شرکت ترانوس کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی ۷ رمان برنده جایزه پولیتزر «

 

 

روایت دختر بچه ای که از سوزن می ترسید در کتاب خون بد

 

روایت دختر بچه ای که از سوزن می ترسید در کتاب خون بد

 

کتاب خون بد روایت دختر بچه ای است که به موفق ترین زن کارآفرین در سیلیکون ولی تبدیل می شود. او همان کسی است که با یک طلسم خواب آور سرمایه گذاران با تجربه سیلیکون ولی را جذب خود می کند و به سادگی آن ها را فریب می دهد. دختربچه ای که از سوزن می ترسید و می خواست با یک روش آزمایش خون سریع تر و بهتر جهان را تغییر دهد. با این حال او به یک باره به دلیل طمع و فریب، از اوج به قعر سقوط کرد. بسیاری از افراد در کلینیک ها حاضر شدند تا از فناوری انحصاری شرکت ترانوس استفاده کنند. سرمایه گذاران و شرکای تجاری زیادی جذب شدند. علی رغم هشدارهای کارکنان که ترانوس آماده انجام چنین کاری نیست، کارها خیلی سریع انجام شد اما نتایج افتضاح شد. نمونه ها در دمای نادرست ذخیره شدند. بیماران نتایج اشتباه دریافت کردند و شماری از آن ها به اتاق های اورژانس منتقل شدند. افراد زیادی برای شکایت به ترانوس تماس گرفتند اما مورد بی توجهی قرار گرفتند. کارکنان کنترل کیفیت و فناوری اخراج شدند. در نهایت نزدیک به ۱ میلیون آزمایش در کالیفرنیا و آریزونا باطل اعلام شد.

درباره شرکت ترانوس در کتاب خون بد

 

درباره شرکت ترانوس در کتاب خون بد

 

شرکت ترانوس که در کتاب خون بد موضوع اصلی داستان جان کری رو را تشکیل می دهد، یک شرکت خصوصی آمریکایی است. این شرکت خدمات سلامت و تجهیزات آزمایشگاهی ارایه می داد. هدف از تاسیس آن توسعه روش های جدید برای تست های تشخیصی آزمایشگاهی با استفاده از خون بود. در سال ۲۰۱۳ ارزش این کمپانی تجهیزات آزمایشگاهی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسید. شرکت مدعی شده بود که آزمایش های پزشکی را می تواند به سادگی با نمونه گیری انگشتی خون به جای روش سنتی نمونه گیری وریدی انجام دهد. کمپانی ترانوس مدعی شده بود که با فناوری میکروفلوید قادر به انجام چنین کاری است. اما همان طور که در کتاب خون بد روایت می شود، بعدها مشخص شد که ترانوس توانایی انجام چنین کاری را ندارد. الیزابت هولمز و دیگر بنیان گذاران این کمپانی بعدها به خاطر کلاه برداری دستگیر و محاکمه شدند. شرکت ترانوس در سپتامبر ۲۰۱۸ منحل شد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «صفر به یک» اثر پیتر تیل

 

ادعاهای دروغین بنیان گذار ترانوس در کتاب خون بد

 

ادعاهای دروغین بنیان گذار ترانوس در کتاب خون بد

 

نویسنده کتاب خون بد سعی کرده تا به دقت داستان پر فراز و نشیب تاسیس شرکت ترانوس و رفتارهای بنیان گذار آن را به رشته قلم درآورد. هولمز به فکر ساخت دستگاهی بود که بتواند با یک قطره از خون انسان، نتایج آزمایش های پزشکی را مشخص کند. در کتاب خون بد متوجه می شوید که چطور همه ادعاهای او دروغین از آب درآمد. این که چطور بنیان گذار شرکت توانست جذب سرمایه ای معادل ۹ میلیارد دلار بکند. هولمز سرمایه گذاران، مشتریان و رسانه ها را به خوبی فریب داد. این در حالی است که اقدامات او و شرکتش باعث به خطر انداختن جان تعداد زیادی از بیماران شد. او ادعا می کرد که فعالیت های شرکتش نتایج مثبتی در مسیر پیشرفت پزشکی و تکنولوژی دارد. با این حال نه تنها چنین چیزی دروغ محض بود، بلکه شرکتش به یکی از معروف ترین کلاه برداران در سیلیکون ولی شد!

 

بیشتر بخوانید » درباره سایمون سینک سخنران انگیزشی «

 

 

روایت کتاب خون بد درباره بازدید جو بایدن از شرکت ترانوس

 

روایت کتاب خون بد درباره بازدید جو بایدن از شرکت ترانوس

 

در بخشی از کتاب خون بد جان کری رو به فشارها و تهدیدهای مدیرعامل و وکلای کمپانی ترانوس اشاره می کند. او می گوید علی رغم فشارها ماجرا را تا انتها دنبال کرد. کری رو می گوید خیلی ها داستان کمپانی ترانوس را باور کرده بودند. الیزابت به راحتی توانسته بود قشر زیادی را فریب دهد. او به بازدید جو بایدن معاون رییس جمهور ایالات متحده از آزمایشگاه تجهیزات پزشکی این شرکت اشاره می کند. این بازدید در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت. کری رو می نویسد بایدن از تجهیزات چشمگیری دیدن کرد اما آزمایشگاه جعلی بود. وسایلی که بایدن از آن ها دیدن کرده بود، آماده به کار نبودند بلکه فقط برای بازدید آماده شده بودند.
این شرکت موضوع تبلیغات در اکثر رسانه های ایالات متحده بود. کمپانی ترانوس به گونه ای جالب عمل می کرد. کسانی که از سیاست کناره گیری کرده بودند و یا حتی بازنشسته شده بودند، جذب هیئت مدیره خود می کرد.

 

روپرت مرداک و هنری کسینجر در دسته فریب خوردگان در کتاب خون بد!

 

روپرت مرداک و هنری کسینجر در دسته فریب خوردگان در کتاب خون بد!

 

کلاه برداری که شرکت ترانوس انجام داده بود، بسیاری از افراد مطرح را هم درگیر کرده بود. روبرت مرداک هم در این شرکت سرمایه گذاری کرده بود. جو بایدن تنها کسی نبود که متهم شده بود. یکی از افرادی که درگیر پرونده ترانوس شد، هنری کسینجر بود. این شرکت سیف وی و والبرینز را ترغیب کرد که میلیون ها دلار برای راه اندازی کلینیک هایی که فناوری ترانوس را نشان می دهند، سرمایه گذاری کنند. سیاست مداران بازنشسته ای چون جرز شولتز را مانند کسینجر جذب هیئت مدیره خود کرد.

 

الیزابت هولمز در رویای زندگی استیو جابز

 

الیزابت هولمز در رویای زندگی استیو جابز

 

الیزابت هولمز زمانی که شرکت ترانوس را تاسیس کرد فقط ۱۹ سال داشت. او می خواست خودش را به عنوان استیو جابز دوم برساند. به همین منظور استارت آپی را تاسیس می کند و با روابطی که دارد، می تواند خیلی زود سرمایه گذار پیدا کند. ماجرا به همین جا ختم نمی شود. او خیلی زود از اخلاقیات دور می شود، راحت دروغ می گوید و به افراد تهمت می زند. در کتاب به نقل از روایت شاهدان آمده است: الیزابت فضای شرکت را مسموم می کند و گاهی با برخی از افراد به شدت خوب می شود. این در حالی است که پس از مدتی این افراد به چهره منفوری برای او تبدیل می شوند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب تنفس اثر جیمز نستور | مزایای تنفس صحیح

 

 

بیشتر بخوانید » داستان زندگی موفق ترین کارآفرینان دنیا در سال ۲۰۲۰ « 

 

 

کتاب خون بد یک داستان واقعی است

 

کتاب خون بد یک داستان واقعی است

 

کتاب خون بد اثر جان کری رو یک داستان واقعی است. این کتاب بر اساس مصاحبه با بیش از ۱۵۰ نفر نوشته شده است. نزدیک به نیمی از این افراد، کارکنان پیشین ترانوس بوده اند. مردان و زنانی که در نقش راوی اکثرا با نام واقعی حضور دارند. آن ها در مورد تجربیات درست و حقیقی خود صحبت می کنند. این مصاحبه ها در کتاب راستی آزمایی شده اند. نقل قول ها با ایمیل ها و اسناد چک شده اند. صحنه های مصاحبه ها گاهی از نگاه راوی بازسازی شده. در کتاب به ماجرای دادرسی و شهادت های رسمی در دادگاه ها نیز اشاره شده است. در پایان کتاب مدارکی مفصل در بخش یادداشت ها آمده است. بنابراین خواننده کتاب می تواند به روایت های موجود در کتاب به راحتی اعتماد کند.

 

نقص کوچک نویسنده در کتاب خون بد

 

نقص کوچک نویسنده در کتاب خون بد

 

کتاب خون بد کری رو از جمله کتاب های بسیار جذاب و تاثیرگذار است. نویسنده نیویورک تایمز علی رغم این که این کتاب را در دسته بهترین ها قرار داده، می گوید این کتاب چند نقص جزئی دارد. نویسنده تعداد زیادی شخصیت را معرفی می کند. پس از مدتی از خواندن کتاب ردیابی این شخصیت ها دشوار است. نیویورک تایمز می نویسد در توصیف بسیاری از بازیگران نویسنده گاهی به کلیشه ها اعتماد می کند. با این وجود این نکات جزئی به هیچ وجه از ارزش و قدرت کتاب خون بد کم نمی کند. جان کری رو در بازگو کردن حقایق تلاش زیادی کرده است. کار نویسنده تحسین برانگیز است، به ویژه این که بسیاری از مدارک ضمیمه کتاب شده اند.

 

بیشتر بخوانید » بهترین و پرفروش ترین کتاب های انگیزشی دنیا «

 

 

نکات مهم کتاب خون بد جان کری رو

 

نکات مهم کتاب خون بد جان کری رو

 

بیل گیتس می گوید کتاب خون بد کتاب هیجان انگیزی است که ماجرای ظهور و سقوط یکی از جنجالی ترین استارت آپ های سال های اخیر را شرح می دهد. گیتس با تاکید به خواندن این کتاب می گوید: «این کتاب درس های زیادی به همراه دارد. مدیریت عجیب بنیان گذار ترانوس مهم ترین چیزها در مورد مدیریت اشتباه نیروی انسانی را به تصویر می کشد. همان زمان که کارکنان به شخصیت محبوب هولمز تبدیل می شوند. اما پس از مدتی ورق کاملا برمی گردد و آن ها کاملا منفور می شوند. در کتاب به عدم آگاهی افراد با نفوذ در آمریکا از دنیای تکنولوژی اشاره شده. این که هنری کسینجر و جورج شولتز چطور تا این میزان ناآگاهی به تکنولوژی داشتند. این کتاب بسیار مناسب افرادی است که می خواهند در استارت آپ ها سرمایه گذاری کنند. در عین حال مناسب کسانی است که رویای شکل گیری یک استارت آپ بزرگ را در ذهن می پرورانند. به علاقه مندان به کتاب های حوزه فناوری و استارت آپ های آمریکایی نیز خواندن این کتاب توصیه می شود.»

 

 

منابع: nytimes, studypool

 

کالابرگ الکترونیک