زندگینامه و خلاصه ی بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

زندگینامه و خلاصه ی بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز


22 تیر 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زندگینامه و بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

گابریل گارسیا مارکز یکی از پرآوازه ترین و ماندگارترین نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین بود که با خلق برخی از مشهورترین آثار رئالیسم جادویی شهرت و محبوبیتی جهانی به دست آورد. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش به معرفی این نویسنده نامدار و بررسی زندگی و کتاب های او می پردازیم.

 

گابریل گارسیا مارکز، نویسنده کلمبیایی یکی از مشهورترین نویسندگان سبک رئالیسم جادویی بود که باعث شد تا توجهات گسترده ای به سوی ادبیات آمریکای لاتین جلب شود. گارسیا مارکز در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه نوبل ادبیات نیز شد و برخی از آثار او نظیر «۱۰۰ سال تنهایی» و «عشق سال های وبا» همچنان از پرخواننده ترین کتاب های جهان به شمار می روند. «رئالیسم جادویی» سبکی از ادبیات داستان که او را خالق آن می دانند علاوه بر این سبکی از داستان نویسی است که در آن وقایع زندگی عادی با عناصری جادویی و فراواقعی عجین می شوند. گارسیا مارکز در کنار این با طنزی شگفت انگیز و نثری جذاب و پرداختی همه جانبه غنای خاصی به داستان های رئالیسم جادویی داده بود.

 

 

مختصری از زندگی و بیوگرافی گابریل گارسیا مارکز

 

مختصری از زندگی گابریل گارسیا مارکز

 

گابریل خوسه دِ لا کنکوردیا مارکز مشهور به «گابو» ۶ مارس ۱۹۲۷ در شهری فقیر به نام آراکاتاکا در کشور کلمبیا در نزدیکی سواحل کارائیب متولد شد. او بزرگ ترین فرزند از ۱۲ فرزند خانواده بود. پدر مارکز کارمند اداره پست، اپراتور تلگراف و داروساز دوره گرد بود. وقتی گارسیا مارکز ۸ ساله بود، والدینش به شهر دیگری نقل مکان کردند تا پدرش بتواند شغل مناسبی پیدا کند. گارسیا مارکز در این دوره در خانه ای وسیع توسط پدربزرگ و مادربزرگ مادری اش بزرگ شد.

پدربزرگ او، نیکلاس مارکز مِخیا، یک فعال لیبرال و سرهنگ سابق ارتش بود که در جنگ هزار روزه کلمبیا شرکت داشت. جنگ داخلی ویرانگری که بین سال های ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۲ کلمبیای بزرگ را به خاک و خون کشید و موجب جدایی پاناما از کشور شد. مادربزرگ گارسیا مارکز همچون بسیاری از مادر بزرگ های لاتین تبار عاشق ماجراهای جادویی بود و با داستان ها و متل هایش ذهن نوه اش را پر از خرافات، قصه های عامیانه و جن و پری می کرد.

گابریل گارسیا مارکز در مصاحبه ای که در سال ۱۹۷۳ با نشریه آتلانتیک انجام داد، عنوان کرد که همیشه خود را نویسنده می دانسته و قطعا همه عناصر جوانی او در روایت های داستانی اش درهم تنیده شدند. داستان های گارسیا مارکز را روایت های مبهوت کننده ای دانسته اند که آمیزه ای از تاریخ و سحر و جادو و سیاست هستند. چنانچه پابلو نرودا، شاعر مشهور شیلیایی، آثار گارسیا مارکز را از حیث تاثیر و قدرت قلم با «دون کیشوت» اثر ماندگار سروانتس مقایسه کرده بود.

 

 

دوران نویسندگی گابریل گارسیا مارکز

 

دوران نویسندگی گابریل گارسیا مارکز

 

گابریل گارسیا مارکز در یک کالج یسوعی تحصیل کرد و در سال ۱۹۴۶ نیز وارد دانشگاه ملی بوگوتا شد تا در رشته حقوق تحصیل کند. در همان دوران بود که سردبیر مجله لیبرال «ال اسپکتادور» در مقاله ای از اینکه کلمبیا نویسندگان جوان با استعدادی ندارد، اظهار ناامیدی کرد. همین قضیه باعث شد تا مارکز مجموعه ای از داستان های کوتاه خود را برای او ارسال کند. این داستان ها به سرعت نظر سردبیر مجله را جلب کرد و این مجموعه داستان سرانجام با عنوان «چشم های یک سگ آبی» به چاپ رسید تا به یکباره نام و آوازه گابریل گارسیا مارکز در سراسر کشور بپیچد.

ولی با ترور خورخه الیسر گایتان، رئیس جمهور کلمبیا موفقیت کوتاه گارسیا مارکز نیز متوقف شد. پس از آن دوره هرج و مرجی در کشور کلمبیا آغاز شد. گارسیا مارکز در این دوران شغل خود را به عنوان روزنامه نگار و خبرنگار تحقیقی در منطقه آغاز کرد، شغلی که او پایان عمر از آن دست نکشید.

 

 

تبعید از کلمبیا

 

گابریل گارسیا مارکز در سال ۱۹۵۴ خبری را درباره یک ملوان گزارش داد که از پس از غرق شدن ناوشکن نیروی دریایی کلمبیا جان سالم به در برده بود. قبل از گزارش گارسیا مارکز علت غرق شدن کشتی را طوفان عنوان کرده بودند. ولی گارسیا مارکز پس از مصاحبه با تنها بازمانده کشتی گزارش داد که این ناوشکن حامل کالاهای قاچاق از آمریکا بوده و به علت سنگینی بیش از حد محموله غرق شده است.

این گزارش رسوایی زیادی به بار آورد و همین نیز باعث شد تا گارسیا مارکز از کشور به اروپا تبعید شود. گارسیا مارکز از اروپا همچنان به نوشتن داستان های کوتاه و اخبار و گزارش های خود ادامه داد. گابریل گارسیا مارکز در سال ۱۹۵۵ اولین رمان خود «طوفان برگ» را نوشت. او هفت سال قبل این رمان را نوشته بود، ولی تا آن زمان نتوانسته بود ناشری برای چاپ آن پیدا کند.  گارسیا مارکز در سال ۱۹۵۸ نیز با مرسدس بارچا پاردو ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دیرپا که تا پایان عمر این دو نیز پا برجا بود، دو فرزند به نام های رودریگو و گونزالو بود. رودریگو متولد ۱۹۵۹ هم اکنون کارگردان تلویزیون و فیلم در آمریکا است و گونزالو متولد سال ۱۹۶۲ نیز به عنوان یک طراح مشغول به کار است.

حتما بخوانید  زندگی و کتاب های رولد دال | نویسنده ای با جادویی ترین کتاب های دنیا

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و خلاصه کتاب بیست زخم کاری/ محمود حسینی زاد «

 

 

چاپ«صد سال تنهایی»، مشهورترین اثر گابریل گارسیا مارکز

 

چاپ«صد سال تنهایی»، مشهورترین اثر گابریل گارسیا مارکز

 

ایده مشهورترین اثر گابریل گارسیا مارکز در حین رانندگی از مکزیکوسیتی به آکاپولکو به ذهن او رسید. او پس از اینکه ایده کلی رمان آینده اش را نوشت تصمیم گرفت ۱۸ ماه کامل را در تنهایی به نوشتن آن اختصاص دهد. این در حالی بود که خانواده نویسنده در مضیقه شدیدی قرار داشت و دستکم ۱۲ هزار دلار بدهی داشت. نهایتا گابریل گارسیا مارکز با دست نوشته ای ۱۳۰۰ صفحه ای به خانه بازگشت. این رمان می رفت که سرنوشت گارسیا مارکز و خانواده اش و مهمتر از همه ادبیات آمریکای لاتین را کاملا تغییر دهد.

تمام نسخه های اولین چاپ صد سال تنهایی به زبان اصلی طی یک هفته به فروش رفت و طی ۳۰ سال آینده نیز بیش از ۲۵ میلیون نسخه از این کتاب به فروخته شد. شاهکار گابریل گارسیا مارکز تاکنون به بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. ماجراهای این کتاب خواندنی در ماکوندو، شهری خیالی می گذرد که از روی زادگاه نویسنده، آراکاتاکا بازآفرینی شده است. صد سال تنهایی اساسا روایتی جادویی و پررمز و راز از زندگی پنج نسل از نوادگان خوزه آرکادیو بوئندیا و همسرش آمارانتا اورسولا و شهری که آنها بنا نهاده اند است. گابریل گارسیا مارکز شخصیت خوزه آرکادیو بوئندیا را نیز از روی پدر بزرگ خودش گرته برداری کرده است.

دوره های اسفبار بی خوابی، ارواحی که چون آدمیان پیر می شوند، کشیشی که هنگام نوشیدن شکلات داغ در هوا معلق می شود، زنی که ناگهان در حین شستن لباس به آسمان می رود و بارانی که چهار سال و ۱۱ هفته و ۲ روز طول می کشد از جمله وقایع جادویی و خرق عادت این رمان فراموش نشدنی هستند که حالا به بهترین نمونه های رئالیسم جادویی تبدیل شدند.

 

 

فعالیت های سیاسی گابریل گارسیا مارکز

 

در سال ۱۹۷۰ رابرت کیلی، روزنامه نگار نیویورک تایمز در یادداشتی درباره ترجمه انگلیسی کتاب صد سال تنهایی نوشت: «این کتاب شگفت آور چنان مملو از طنز، غنی از جزئیات دقیق و وقایع شگفت آور است که بهترین آثار ویلیام فاکنر و گونتر گراس را به ذهن می آورد.» صد سال تنهایی احتمالا یکی از مشهورترین کتاب های جهان نیز باشد، چرا که حتی اپرا وینفری، مجری مشهور هم آن را در فهرست کتاب های پیشنهادی خود گنجانده است.

گابریل گارسیا مارکز بیشتر عمر خود را عمدتا در تبعیدی خودخواسته به دور از وطن به سر برد. او در نتیجه خشونت ها و اوضاع و احوال اسفباری که کشورش کلمبیا در آن گرفتار شده بود، تا پایان عمر یک سوسیالیست باقی ماند و حتی دوستی نزدیکی با فیدل کاسترو، دیکتاتور فقید کوبا داشت. او برای روزنامه «لا پرنسا» چاپ هاووانا (پایتخت کوبا) نیز مرتب می نوشت و همیشه با حزب کمونیست کلمبیا روابط دوستانه ای داشت. این در حالی بود که گابریل گارسیا مارکز هیچ وقت به صورت رسمی به عضویت حزب در نیامد. یک بار روزنامه ای از کشور ونزوئلا گارسیا مارکز را برای بازدید از کشورهای بالکان اعزام کرد تا گزارشی از وقایع پشت پرده آهنین تهیه کند. او در آنجا در کمال حیرت دریافت در آنجا خبری از آن زندگی ایده آل کمونیستی که تصور می کرد نیست و مردم اروپای شرقی در وحشت زندگی می کنند.

بارها به دلیل گرایش های سیاسی گارسیا مارکز با تقاضای ورود او به آمریکا موافقت نشد. در همین حال، فعالان کشور زادگاهش بارها از او به دلیل عدم تعهد کامل به کمونیسم انتقاد کردند. اولین سفر مارکز به آمریکا نیز به دعوت رسمی بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا به جزیره مارتاز وین‌ یارد در ماساچوست بود.

 

 

آثار بعدی گابریل گارسیا مارکز

 

آثار بعدی گابریل گارسیا مارکز

 

در سال ۱۹۷۵ بود که آگوستین پینوشه در شیلی رژیم دیکتاتوری را بنا کرد که تا سال ها دوام آورد. گابریل گارسیا مارکز همان زمان سوگند یاد کرد که تا زمانی که رژیم پینوشه سقوط نکند، دیگر کتابی ننوسید. ولی قرار بود پینوشه تا ۱۷ سال برسر قدرت باشد و سرانجام در سال ۱۹۸۱ بود گارسیا مارکز متوجه شد ناخواسته پینوشه او را از تعهد اصلی او در زندگی باز داشته است. به این ترتیب، مارکز در این سال کتاب «وقایع ‌نگاری یک مرگ از پیش ‌اعلام ‌شده» را منتشر کرد.

این رمان خواندنی و تاثیرگذار روایتی از قتل هولناک یکی از دوستان کودکی خود نویسنده است. سانتیاگو، شخصیت اصلی این رمان، جوانی شاد و و صلح طلب است که تمام شهر پیشاپیش از مرگ او اطلاع دارد. ولی کسی نمی تواند یا نمی خواهد از آن جلوگیری کند. به این ترتیب، با وجودی که اکثر مردم شهر سانتیاگو را مقصر نمی دانند،‌ ولی او قربانی می شود. گابریل گارسیا مارکز در سال ۱۹۸۶ رمان مشهور خود «عشق سال های وبا» را نوشت که روایتی عاشقانه از دو دلداده است که برای بیش از ۵۰ سال از هم جدا می افتند.

 

 

میراث گابریل گارسیا مارکز

 

سال ۱۹۹۹ بود که سرطان لنفوم در گابریل گارسیا مارکز تشخیص داده شد. مارکز در حالی که با این بیماری دست و پنجه نرم کرد، به نوشتن ادامه داد و در سال ۲۰۰۴ رمان «خاطره دلب‍رکان غم‍گی‍ن من» را منتشر کرد. کتابی که نقدهای آمیخته ای را در پی داشت و حتی انتشار ترجمه فارسی با حواشی زیادی همراه بود. ظرف ۳ هفته تمام نسخه های ترجمه فارسی کتاب فروخته شد، ولی به سرعت مجوز کتاب لغو شد و مدتی بعد نیز چاپ این کتاب کاملا در ایران ممنوع اعلام شد.

پس از این رمان رفته رفته بیماری آلزایمر در گارسیا مارکز پیشرفت کرد. سرانجام روز ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ بود که نویسنده مشهور در شهر مکزیکوسیتی دیده از جهان فرو بست. گارسیا مارکز علاوه بر آنکه با موفقیت کتاب های خواندنی خود دوباره توجهات را به ادبیات آمریکای لاتین جلب کرد، یک مدرسه فیلم سازی در نزدیکی شهر هاوانا و دانشکده روزنامه نگاری را نیز در منطقه کارائیب تأسیس کرد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی کتاب «داستان های ماشین تحریر» اثر تام هنکس

 

 

بیشتر بخوانید » پرفروش ترین رمان های دنیا در تمام ادوار «

 

 

مروری بر بهترین آثار گابریل گارسیا مارکز

 

گابریل گارسیا مارکز را یکی از بزرگ ترین نویسندگان قرن بیستم به حساب می آورند، او در کنار نوشتن رمان های مبهوت کننده اش، همواره در روزنامه ها نیز قلم می زد و از داستان های کوتاه او نیز نمی توان به راحتی گذشت. او در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد، آکادمی نوبل در توضیح علت اهدای جایزه نوبل ادبیات به گابریل گارسیا مارکز نوشت: «رمان ها و داستان های کوتاه شگفت انگیز و واقع گرایانه او در جهانی تخیلی در هم آمیختند و بازتابی از مناقشات و شرح زندگی مردمان قاره ای هستند.»

 

 

«عشق سال های وبا» از بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

«عشق سال های وبا» از بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

«عشق سال های وبا» که در سال ۱۹۸۵ به چاپ رسید، داستان عشقی ماندگار و دیرپا است که همچنان از بهترین و فراموش نشدنی ترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز به حساب می آید. عشق سال های وبا روایت زندگی فلورنتینو آریسا، جوانی عاشق پیشه است که در تمام عمر تمنای عشق فرمینا دازا را دارد. ولی فرمینا دست رد به سینه او می زند و در عوض به همسری پزشک مشهور شهر، خوونال اوربینو در می آید.

فلورنتینو پس از این ماجرا ظاهرا از عشق فرمینا دست می کشد، ولی او را هیچ وقت فراموش نمی کند و همیشه در هر کجا به یاد اوست. سرانجام وقتی خوونال ۵۱ سال و ۹ ماه و ۴ روز بعد از دنیا می رود، فلورنتینو که همچنان عاشق فرمینا است، فرصت ابراز عشق دوباره را پیدا می کند.

 

 

«ارندیرای معصوم و داستان های دیگر» از بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

«داستان باورنکردنی و غم ‌انگیز ارندیرای ساده دل و مادر بزرگ سنگدلش» از بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

مارکز علاوه بر رمان های فوق العاده تاثیرگذارش، داستان های کوتاهی خواندنی می نوشت. داستان اصلی این مجموعه که در سال ۱۹۷۲ با عنوان «داستان باورنکردنی و غم ‌انگیز ارندیرای ساده دل و مادر بزرگ سنگدلش» به چاپ رسید، ماجرای زندگی ارندیرا را روایت می کند که در چنگال مادر بزرگ ظالمش گرفتار آمده است. ارندیرا که از کارهای بی پایان خسته شده رفته رفته همچون شمعی کم فروغ و کم فروغ تر می شود. در این میان، مادر بزرگ که دریافته آرندیرا دقیقا هشتصد و هفتاد و دو هزار، سیصد و پانزده پزو به او بدهکار است، تصمیم می گیرد او را به عنوان روسپی در اختیار سربازان، قاچاقچیان و بازرگانان و خلاصه هر کسی که در طلب هم آغوشی ارزان است قرار دهد. ولی آیا سرانجام عشق می تواند ارندیرا را نجات دهد؟

 

 

«زنده‌ ام که روایت کنم»؛ روایت پرشور نویسنده نامدار از خاطراتش

 

«زنده‌ ام که روایت کنم»؛ روایت پرشور نویسنده نامدار از خاطراتش

 

استعداد مارکز تنها در داستان نویسی نیست، ‌بلکه او به طرز مبهوت کننده ای خاطرات زندگی خود را به نثر آورده است. گابریل گارسیا مارکز در این کتاب خواندنی خاطراتی از زندگی خود از کودکی تا نوجوانی و جوانی را به طرز زیبایی روایت کرده است. «زنده‌ ام که روایت کنم» به خصوص برای کسانی که گارسیا مارکز و آثارش را دوست دارند، باعث می شود نویسنده کتاب های محبوب خود را ورای صفحات رمان ها و داستان هایش بشناسند.

 

 

«از عشق و شیاطین دیگر» از بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

«از عشق و شیاطین دیگر» آخرین رمان منتشر شده مارکز است. نویسنده در این اثر خود به طرز خارق العاده ای به مضامینی همچون خرافات، دیوانگی های جمعی و اوضاع اسفبار جامعه می پردازد. در این رمان خواندنی شَمنی (پزشک جادوگر) در آستانه درب منزل مارکی د کسالدرو ظاهر می شود و وقوع یک شیوع هولناک بیماری هاری را در بندر کلمبیا پیشگویی می کند. مارکی توجهی به این پیشگویی نمی کند تا اینکه دخترش، سییروا ماریا پس از گزیده شدن توسط سگ های هار به طرز خارق العاده ای زنده می ماند. وقتی هاری در تمام شهر می پخش می شود، مارکی و و همسرش از اینکه دخترشان در کمال صحت و سلامت است شگفت زده می شوند. او و سایر مردم شهر به این نتیجه می رسند که زنده ماندن سییروا به دلیل آن است که او به تسخیر شیطان درآمده و تمام مشکلات شهر نیز از قدرت شیطانی او نشأت گرفته است.

 

 

بیشتر بخوانید » خلاصه ترسناک ترین رمان های ادبیات دنیا «

 

 

«صد سال تنهایی» از بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

«صد سال تنهایی» از بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

«صد سال تنهایی» احتمالا مشهورترین رمان گابریل گارسیا مارکز است که در جهان و ایران با استقبال بی نظیری از سوی خوانندگان مواجه شده است. صد سال تنهایی داستان هفت نسل از خانواده بوئندیا و شهر ماکوندو، شهری خود او بنا نهاده است. گابریل گارسیا مارکز در این رمان شگفت انگیز از بهترین نمونه های رئالیسم جادویی است، تاریخ، قصه های عامیانه، سحر و جادو و طنز را در هم آمیخته است. اگرچه اکنون از این رمان ستایش های زیادی می شود، ولی صد سال تنهایی در زمان انتشار چندان قدر دیده نشد. ولی رفته رفته توجهات زیادی به آن شد تا جایی که هم اکنون از آن به عنوان یکی از بهترین کتاب های قرن بیستم نیز نام برده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی ۷ رمان برنده جایزه نوبل ادبیات «

 

 

منبع: penguin، thoughtco

 

کالابرگ الکترونیک