معرفی و خلاصه کتاب «مهره حیاتی؛ آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟!» اثر ست گادین

معرفی و خلاصه کتاب «مهره حیاتی؛ آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟!» اثر ست گادین


17 مهر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی و خلاصه کتاب «مهره حیاتی؛ آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟» به قلم ست گادین

کتاب مهره حیاتی اثر ست گادین به بیان ایده نویسنده در مورد غیر قابل جایگزین بودن می پردازد. ست گادین در این کتاب معتقد است افراد باید در هر سازمان یا مجموعه ای که کار می کنند، بکوشند تا غیر قابل جایگزین باشند. در عین حال باید بتوانند از تمامی ظرفیت خود در محیط کار استفاده کنند که اگر استعفا دادند یا کس دیگری جایگزین آن ها شد، نتواند جای او را پر کند. نویسنده می خواهد به خواننده خود کمک کند تا کار خود را فراتر از اشتغالش ببیند. او می گوید کسی که خود را شاغل می داند، مشغول بودن برایش کفایت می کند، بنابراین نمی تواند دستاورد بزرگی خلق کند. در این مقاله از سرویس کتاب مجله کوروش به معرفی و خلاصه کتاب مهره حیاتی اثر ست گادین پرداخته ایم.

 

دنیای جدید از نگاه ست گادین، نویسنده کتاب مهره حیاتی

 

دنیای جدید از نگاه ست گادین، نویسنده کتاب مهره حیاتی

 

ست گادین در کتاب مهره حیاتی معتقد است شما یک نابغه هستید. در عین حال همه شما چیزی عالی برای اشتراک گذاشتن با جهان دارید. اما این جامعه است که نبوغ را از شما بیرون می کشد. نویسنده معتقد است اکثر افراد باور دارند که وظیفه همان پیروی از دستور العمل ها است، اما این طور نیست. مقاومت، شما را ایمن نگه می دارد اما مانع از ریسک می شود. نویسنده معتقد است دنیا تغییر کرده است. نسل های قبلی انقلاب صنعتی می توانستند سر خود را پایین نگه دارند و دستورات را دنبال کنند. در ازای آن نیز به زندگی پایدار، وام مسکن و ماشین می رسیدند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب مدیریت افراد از انتشارات هاروارد

 

 

هدف سرمایه داری

 

هدف سرمایه داران این بود که تا آن جا که ممکن است تعداد بیشتری کارگر قابل تعویض داشته باشند. اما بازی تقلبی سرانجام به پایان می رسد. در حال حاضر یک معامله جدید وجود دارد و آن استفاده از استعداد و خلاقیت در کار است. ست گادین نویسنده کتاب مهره حیاتی معتقد است، ذهن ما همانند یک کارخانه است. دسترسی به سرمایه و توانایی یافتن یک شریک کاری در دنیای امروز سخت نیست. شما می توانید با خلاقیت و استعداد وارد دنیای جدید کار شوید. در دنیای جدید دیگر خبری از دستورالعمل های مشخص نیست. مهم، ایجاد ارزش است. هنرمندان در این دنیا کسانی هستند که با ارتباطات جدید و روش های جدید، پاسخ های جدیدی پیدا می کنند.

 

 

 

هنر انتخاب از نگاه ست گادین در کتاب مهره حیاتی

 

هنر انتخاب از نگاه ست گادین در کتاب مهره حیاتی

 

نویسنده کتاب مهره حیاتی در فصلی از کتاب به بحث انتخاب اشاره می کند. ست گادین معتقد است باید بر روی انتخاب ها به درستی فکر کرد. او می گوید: شما باید انتخاب تان مورد استقبال قرار گیرد؛ باید انتخاب های شما قابل توجه باشد. سخاوتمندانه بوده و باعث خلق هنری شود. نویسنده معتقد است باید بتوان افراد و ایده ها را به یکدیگر متصل کرد. اگر کارفرما هستید نباید به دنبال کارکنان مطیع باشید. چرا که کارکنان مطیع هرگز برای شما چیزی را خلق نخواهند کرد.

 

نگاه ست گادین به لینچ پین (مهره حیاتی)

 

نگاه ست گادین به لینچ پین (مهره حیاتی)

 

برای شناخت کافی راجع به لینچ پین که ست گادین در کتاب خود از آن یاد کرده است، بهتر است معنی آن را کمی باز کرد. در طراحی چرخ گاری ها و بسیاری از وسایل امروزی، برای این که چرخ از محور جدا نشود، از یک قطعه فلزی استفاده می شود. این قطعه در محور فرو می رود و چرخ را نگه می دارد. از این قطعه در اصطلاح به عنوان «پین» یاد می شود. در زبان انگلیسی نیز لینچ پین نیز همین معنای تخصصی را دارد: قطعه ای که باعث نگه داشتن چرخ می شود. ست گادین معتقد است این مهره حیاتی لزوم موفقیت در کار است.

حتما بخوانید  تست روانشناسی رنگ | رابطه رنگ مورد علاقه و شخصیت و خصوصیات اخلاقی

 

 

ویژگی های لینچ پین

 

ویژگی های لینچ پین

 

گادین ویژگی های لینچ پین را فرار از ترس و عدم اهمیت به تصدیق دیگران عنوان می کند. نویسنده معتقد است کسی نمی تواند به شما بگوید که چگونه یک کار را انجام دهید. پیش شرط موفقیت استفاده از خلاقیت خود شماست. او معتقد است دانش مانند نظرات عمل می کند. لینچ پین یا همان مهره حیاتی فقط آگاهی نیست. عمق دانش همراه با بینش ارزش زیادی دارد. چرا که دانش در عصر گوگل ارزش کمی پیدا کرده است. او معتقد است مهره حیاتی که دانش و بینش جزئی از آن محسوب می شوند، پایه جلوگیری از هرج و مرج و ایجاد نظم است. نویسنده معتقد است اگر نمی توانید این گونه عمل کنید و قابل توجه باشید، نباید مدتی کار کنید. اگر بازی برای شکست شما طراحی شده است، آن بازی را انجام ندهید یا حتی یک بازی متفاوت بکنید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب ذهن حواس جمع/ نیر ایال

 

 

نگاه ست گادین به مشغول بودن و کار در کتاب مهره حیاتی

 

نگاه ست گادین به مشغول بودن و کار در کتاب مهره حیاتی

 

ست گادین معتقد است هنرمند اگر کار نکند، مشغول بودن به هنر برایش اعتباری ندارد. گادین تاکید دارد که مشغول بودن را نباید افتخار دانست. کار کردن را باید بخشی از افتخار قلمداد کرد. آن هایی که مشغولند، به سادگی قابل جایگزینی هستند. اما آن ها که کار می کنند، غیر قابل جایگزین هستند. نویسنده معتقد است در عین حال نباید قدرت ترس را نادیده گرفت. ترس مانع حرکت می شود. اگر در جلسه ای از بازاریابی در تیم به بن بست می رسید، به دنبال منشا ترس بگردید. او معتقد است حتی شخص پرخاشگر نیز ترسیده است.

 

 

نگاه گادین به ترس

 

نگاه گادین به ترس

 

ترس مهم ترین احساس ما است که می تواند بر دیگر احساسات تسلط پیدا کند. نویسنده کتاب مهره حیاتی به ویژگی های شخصیتی مختلف اشاره می کند. او می گوید افراد بدقول، افراد تنبل و حتی افراد پرخاشگر دلیل اصلی رفتارشان ترس است. همان ترسی که پیشینیان ما را برای ادامه زندگی، زنده نگه داشته است. او معتقد است جوامع هنوز متوجه نشده اند که چطور می توانند ترس را مدیریت کرده و از آن در جهت منافع استفاده کنند. این که افراد شغل های خشک و بدون انعطاف انتخاب می کنند، ترس از شکست در زندگی دارند. تصمیم های بد مالی به دلیل شکل گیری ترس از دست دادن پول است.

 

رویکرد ست گادین به حقوق و درآمد در کتاب مهره حیاتی

 

رویکرد ست گادین به حقوق و درآمد در کتاب مهره حیاتی

 

ست گادین در کتاب مهره حیاتی نگاهی متفاوت به بحث حقوق و درآمد دارد. او می گوید حقوق خود شما هستید. نویسنده از رویکرد ارزان نگاه کردن به زندگی متنفر است. ست گادین می گوید: آیا حاضر هستید خودتان را ارزان بفروشید. یک روز کامل و غیر قابل تعویض از زندگی تان را با چند دلار تعویض می کنید؟! وقتی خودتان را به پول می فروشید، دیگر نمی توانید هنرمند باشید. در عین حال یک معامله سرد با اعداد و ارقام انجام داده اید. این که من به شما پول می دهم، شما وقت تان را به من می دهید. در پایان روز هیچ پیوندی میان من و شما وجود ندارد. نه شما به من بدهکار هستید و نه من به شما.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب رضایت مندی در کسب/ تونی شیه

 

 

رویکرد متفاوت به حقوق

 

می توان یک رویکرد متفاوت به حقوق داشت. حقوق در واقع خود شما هستید. شما متعلق به خودتان بوده و می توانید با هنر خود در دسترس کسی قرار نگرفته و به بزرگ ترین دستاوردها برسید. رئیس شما کیست؟ وقتی بیش از حد رئیس دارید، وظیفه شما این است که به جای ایجاد تغییر در خود و اطرافیان، رئیس را راضی نگه دارید. مشکلی نیست برای کسی کار کنید، اما مراقب باشید وقتی خوب کار می کنید، پول خوبی به شما پرداخته شود. در این لحظه فرد برای شما جایگزینی ندارد. بنابراین نیاز دارد تا به شما پول خوب پرداخت کند تا شما را از دست ندهد.

حتما بخوانید  زندگی و کتاب های رولد دال | نویسنده ای با جادویی ترین کتاب های دنیا

 

ست گادین در کتاب مهره حیاتی؛ نقشه راهی وجود ندارد

 

ست گادین در کتاب مهره حیاتی؛ نقشه راهی وجود ندارد

 

ست گادین در کتاب مهره حیاتی معتقد است هیچ نقشه راهی وجود ندارد. نویسنده می گوید این یک خبر عالی است. بدون نقشه راه به دنبال ارزشمند بودن با خلق هنر بروید. هیچکس نمی تواند به شما بگوید چه کاری را چطور انجام دهید. هنر حرکت بدون نقشه و توانایی ایجاد مسیری شخصی و جدید است. در این مسیر می توان به کشف چیزهای زیادی پرداخت. ست گادین می گوید یک مفهوم بزرگ برای تمام نویسندگان موفق وجود دارد و آن مفهوم چیزی جز تجدید نظر نیست.

 

 

پذیرش جهان آنگونه که هست

 

برای موفقیت باید جهان را آنگونه که هست، پذیرفت. شما نمی توانید همه چیز در دنیا را تحت کنترل داشته باشید. هنر کنترل نمی پذیرد. شما می توانید در این مسیر انتخاب کنید. انتخاب کنید تا آینده خود را ترسناک رقم بزنید یا قدرتمند و با خلاقیت پیش بروید. اگر انتخاب نکنید، به راحتی می توانید قابل جایگزینی در محیط کار باشید. چرا که شخص دیگری می تواند همان مسیر انتخاب شده را بدون خلاقیت به جای شما پیش برود. همان کسی که او نیز انتخابی نکرده است و فقط پیرو دستورات بوده است. اگر کار مهمی ندارید، نقشه و مسیر راه خود را ترسیم کنید. در این مسیر شور و شوق برای پیدا کردن راه ها و موانع بسیار لذت بخش است. افرادی که به دنبال علاقه خود هستند، معمولا اشتیاق زیادی دارند و این اشتیاق را به دیگران نیز منتقل می کنند.

 

نحوه کار مهره حیاتی یا لینچ پین از نگاه ست گادین

 

نحوه کار مهره حیاتی یا لینچ پین از نگاه ست گادین

 

نویسنده در کتاب مهره حیاتی به نحوه کار لینچ پین اشاره می کند. او می گوید در دنیا افرادی که به صورت مهره حیاتی عمل می کنند و بسیار غیر قابل جایگزین هستند، نادر هستند. آن ها دو ویژگی اصلی دارند. وقت خود را ارزان نمی فروشند. اگر در شرایط کار کردن قرار می گیرند، رئیسی را پیدا می کنند که ارزش آن ها را درک کرده و به آن ها آزادی داده و برای شان احترام قائل است. ست گادین می گوید این افراد کاری را انجام می دهند که تفاوت ایجاد کند. در این مسیر شما شکست هم می خورید اما دوباره بالا می روید و رشد می کنید و از اشتباهات خود یاد می گیرد. ست گادین می گوید افراد موفق از شکست درس می گیرند اما ابتدا سعی می کنند، با موانع روبرو می شوند و بعد گاهی برنده شده و گاهی یاد می گیرند. یکی دیگر از نکات مهم در تبدیل شدن به لینچ پین، پذیرایی از بازخورد دیگران است. با این حال باید یک نکته ظریف را در نظر گرفت. این که اجازه ندهید نظرات به شما ضرر برسانند. بازخورد با انتقادهای تحقیر آمیز تفاوت دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب غرقگی یا تجربه اوج/ میهای چیک سنت میهای

 

 

سخن پایانی

 

ست گادین در کتاب مهره حیاتی به نکات مهم، شخصیتی و اخلاقی برای تبدیل شدن به محور و لینچ پین در کار و زندگی اشاره می کند. پذیرش بازخورد، خلق هنر و ارزش آفرینی از نکات مهم در این مسیر هستند. در عین حال ارتباط موثر با افراد و نگاه متفاوت به شغل و کار می تواند تاثیر زیادی در ایجاد تغییرات درست در زندگی کاری و شخصی افراد داشته باشد.

 

 

منبع: thepowermoves

 

کالابرگ الکترونیک