بیوگرافی و زندگینامه پائولو کوئیلو | نویسنده ای با ۳۹ میلیون فالوئر

بیوگرافی و زندگینامه پائولو کوئیلو | نویسنده ای با ۳۹ میلیون فالوئر


1 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زندگینامه پائولو کوئلیو

پائولو کوئیلو شاعر و نویسنده خوش‌قریحه برزیلی محبوبیتی باورنکردنی در سراسر دنیا دارد. برخی از آثار پائولو کوئیلو همچون رمان کوتاه «کیمیاگر» نه تنها توجه جهانیان را به خود جلب کردند و بلکه حتی برای مدت‌های مدیدی به ترندهای جهانی نیز تبدیل شده و رکورد گینس را هم جا به جا کرده‌اند. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش به زندگینامه و شرح حال پائولو کوئیلو می‌پردازیم.

 

 

زندگینامه و بیوگرافی پائولو کوئیلو

 

فروش اینترنتی افق کوروش

زندگینامه و بیوگرافی پائولو کوئیلو

بیوگرافی پائولو کوئیلو

 

نام کامل: پائولو کوئیلو دی سوزا (به برزیلی: Paulo Coelho de Souza )

زاده: ۲۴ اوت ۱۹۴۷ (۷۴ ساله)

شهروند: برزیل

محل زندگی: ژنو (سوئیس)، پیرنه (فرانسه) و ریودوژانیرو

محل تحصیل: کالج سنت‌ایگناتیوس در ریودوژانیرو در رشته حقوق (ترک تحصیل پس از فقط یک ترم)

زمینه‌های کاری: رمان‌نویس و ترانه‌سرا

ژانر ادبی: درام، عاشقانه

مهمترین آثار: «کیمیاگر»

جوایز و افتخارات: جایزه بامبی، جایزه بین‌المللی کورین، جایزه کتاب طلایی (یوگسلاوی)

 

 

 

مختصری از زندگینامه پائولو کوئلیو

 

مختصری از زندگی پائولو کوئلیو

 

پائولو کوئیلو شاعر و رمان‌نویس برزیلی است که از همان کودکی و نوجوانی در آرزوی نویسنده شدن بود، اما والدین سخت‌گیر او مانعش شدند. از آنجایی که کوئلیو به این نتیجه رسید که نویسندگان هیچ‌وقت همرنگ جماعت نبوده‌اند، سر به شورش گذاشت و با کارهایی که انجام داد والدین مبادی‌ آداب خود را به وحشت انداخت.

 

والدین کوئیلو تصور می‌کردند که فرزندشان دچار فروپاشی عصبی شده و به درمان روانپزشکی احتیاج دارد. به این ترتیب، کوئیلو ۱۷ ساله به یک آسایشگاه روانی برده شد. سرانجام کوئیلو پس از سه بار اقدام به فرار در سن ۲۰ سالگی از آسایشگاه روانی مرخص شد.

 

او پس از این تجربه دلهره‌آور تلاش کرد با آنچه والدینش از او انتظار داشتند، مطابقت داشته باشد، بنابراین حتی در دانشگاه ثبت‌نام کرد تا در رشته حقوق تحصیل کند. اما نویسنده مشهور آینده خیلی زود فهمید که وکالت کاری نیست که قلب او را به تپش بیندازد. بنابرین خیلی زود پس از یک سال دست از تحصیل کشید و راهی جاده‌ها و سفر شد.

 

در مرور زندگینامه پائولو کوئیلو به نکته جالبی برمی‌وریم. او در دهه ۱۹۶۰ به سبک هیپی‌ها زندگی می‌کرد. پائولو کوئیلو وقتی سرانجام به برزیل برگشت،‌ به ترانه‌سرایی روی آورد. او حتی برای موسیقی خود به مطالعه علوم غریبه و جادو نیز پرداخت. اما اشعار او به زودی باعث به زندان افتادنش شدند. کوئیلو سپس در سال ۱۹۸۶ راهی سفری در امتداد جاده «سانتیاگو دِ کامپوستلا» یا «سنت‌جیمز» در جنوب غربی اسپانیا شد.

 

بسیاری از مردم اسپانیا این مسیر حدود ۸۰۰ کیلومتری را هر ساله را برای بیداری معنوی می‌پیمودند و پائولو نیز با پای پیاده چنین کرد.

 

 

پائولو کوئیلو رکوردار گینس با کتابی که به بیشترین زبان‌های دنیا ترجمه شده است

 

پائولو کوئیلو، نویسنده مشهور چندین رمان پرفروش و یکی از پرخواننده‌ترین نویسندگان حال‌ حاضر دنیا است. محبوبیت پائولو کوئیلو به حدی است که نام او در «کتاب رکوردهای گینس» به عنوان نویسنده زنده‌ای با کتابی (کیمیاگر) که به بیشترین زبان‌ها ترجمه شده، ثبت شده است.

حتما بخوانید  مروری بر زندگی و بهترین آثار مارک تواین نویسنده بزرگی آمریکایی

 

هر چند آثار او را به دلیل نداشتن آن ظرافت، نکته‌سنجی و عمق ادبی که مختص شاهکارهای ادبی است مورد انتقاد قرار داده‌اند، اما این مسئله نیز نتوانسته به هیچوجه خدشه‌ای به شهرت کوئیلو به عنوان نویسنده‌ای با محبوبیت جهانی وارد کند.

 

کوئیلو که از کودکی عاشقانه نویسندگی را دوست داشت، پس از کش‌ و قوس‌های فراوان و مشکلاتی که والدینش برای او به وجود آوردند، تحصیلات دانشگاهی را رها کرد و وقتی از سفر معنوی خود از اسپانیا برگشت، به رؤیای خود جامه عمل پوشاند.

 

کوئیلو وقتی سایر مشاغل خود را رها کرد و تمام وقت به نویسندگی مشغول شد، خیلی زود تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان جهان شد. او اکنون نه تنها در کشورش برزیل، بلکه در سراسر جهان، یعنی بیش از ۱۵۰ کشور به دلیل آثارش محبوب است.

 

 

انتشار آثار و شهرت جهانی پائولو کوئیلو

 

انتشار آثار و شهرت جهانی پائولو کوئیلو

 

پائولو کوئیلو خیلی زود متوجه شد، ترانه‌سرایی کاری جز وقت تلف کردن برای او نیست. چرا که آنچه او از صمیم قلب می‌خواست، رؤیای دیرینه‌اش یعنی نویسندگی و نوشتن رمان بود. کوئیلو پس از چند سال تلاش در این رها، در سال ۱۹۸۸ رمان تحسین‌شده «کیمیاگر» را نوشت که به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان تبدیل شد. این اثر شاخص کوئیلو تا به حال به ۶۷ زبان مختلف ترجمه شده است.

 

کوئیلو از آن زمان هر دو سال یک کتاب می‌نویسد. او تا به حال بیش از ۳۰ عنوان کتاب نوشته که به جز ۳ کتاب زندگی‌نامه بقیه همه آثار داستانی پرفروش و محبوب هستند. مجموع آثار او به بیش از ۸۰ زبان ترجمه شده و در نزدیک به ۱۷۰ کشور جهان نیز فروخته شده‌اند. تخمین زده می‌شود، تا به‌حال بیش از ۲۱۰ میلیون نسخه از آثار کوئیلو در دنیا به فروش رفته باشد.

 

 

پائولو کوئیلو پرکارترین نویسنده مشهور در شبکه‌های اجتماعی

 

پائولو کوئیلو پرکارترین نویسنده مشهور در شبکه‌های اجتماعی

 

پائولو کوئیلو نویسنده‌ای به شدت پرکار و سخت‌کوش و البته به حد وسواس‌گونه‌ای منظم است. او معمولا هفته‌ای ۳ مطلب در وبلاگ خود می‌نویسد و میلیون‌ها دنبال‌کننده (بیش از ۳۹ میلیون) در شبکه‌هایی همچون فیسبوک و توئیتر دارد. به جز این، معمولا چه از طریق شبکه‌های اجتماعی خود یا از میان کتاب‌هایش سخنان زیبا و آموزنده‌ای در میان هوادارانش دست‌ به‌ دست می‌شود.

 

برای مثال او در یکی از توئیت‌های خود نوشت: «شخصیت واقعی ما همانی است که وقتی فکر می‌کنیم کسی نمی بیندمان، کارهایی را انجام می‌دهیم.». یا یکی دیگر از پندهای مشهور او مربوط به کتاب «زیارت» است: «اگر ندانیم کجا برویم، هیچ باد مساعدی نیز وجود نخواهد داشت.»

 

پائولو کوئلیو در سال ۱۹۸۰ با کریستینا اویتیسیکا ازدواج کرد. زندگی مشترک این دو همچنان نیز پابرجاست. کوئلیو در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت برای بیستمین سالگرد سفر معنوی خود دوباره روانه مسیر سنت‌جیمز شود.. اما این بار ماجرا فرق می‌کرد، چرا که میلیون هوادار در این مسیر منتظر نویسنده محبوب خود بودند تا از او امضاء بگیرند.

 

پیاده‌روی در این مسیر طولانی برای کوئیلو بیش از سه ماه به طول انجامید. کوئیلو همچنین سفر ۹۰ روزه‌ای به دور دنیا انجام داد. او با راه‌آهن سراسری سیبری به ولادی‌وستوک در جنوب شرقی روسیه رفت. در طول این سفر، او به صورت روزانه در وبلاگ خود می‌نوشت و خوانندگانش را درباره جزئیات سفر مطلع می‌کرد.

حتما بخوانید  درباره زندگی و کتاب های الیف شافاک نویسنده کتاب «ملت عشق»

 

پائولو کوئیلو برعکس بسیاری از نویسندگان بزرگ با اینترنت قهر نیست،‌ بلکه به عقیده او، اینترنت راهی برای آینده است. او حتی اولین نویسنده پرفروشی است که رمان خود را به صورت رایگان در اینترنت منتشر کرد. کوئیلو حساب‌های کاربری در فیسبوک، توئیتر، وردپرس، یوتیوب، فلیکر و مای‌ اسپیس دارد.

 

کوئیلو به دلیل تجربه گسترده‌اش با اینترنت حتی از خوانندگانش خواست در پروژه‌ای تحت عنوان «ساحره آزمایشی» شرکت کنند تا به اقتباس رمان «ساحره پورتوبلو» او کمک کنند.

 

 

تاثیر زندگی شخصی پائولو کوئیلو بر موضوع کتاب‌های او

 

در آثار پائولو کوئیلو می‌توان رگه‌هایی از زندگینامه و تجارب معنوی خود نویسنده و همینطور مضامین مذهبی و عرفانی را نیز دید. خود پائولو کوئیلو نیز به این موضوع اذعان دارد که تمام داستان‌ها و رمان‌هایش از زندگینامه شخصی او نشأت گرفته‌اند.

 

چنانچه در جایی می‌گوید: «در واقع، من همه شخصیت‌های رمان‌هایم هستم. در کیمیاگر من چوپان هستم. در کتاب‌های دیگر من همیشه شخصیت مرکزی هستم. بیش‌تر کتاب‌هایم هر چند روایت‌های ادبی هستند، تخیلی صرف نیستند. ماجراهای حقیقی هستند که من آن‌ها را زیسته‌ام؛ حتی ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد، تجربه روایت‌شده‌ای از ماجرای وحشتناک بستری شدنم در بیمارستان روانی است.»

 

 

استقبال از آثار پائولو کوئیلو در ایران

 

استقبال از آثار پائولو کوئیلو در ایران

 

پائولو کوئیلو نویسنده‌ای است که در تمام کشورهای جهان طرفدار دارد. با این حال، یکی از کشورهایی که خوانندگانش بیشترین استقبال را از مشهورترین و بهترین کتاب‌های پائولو کوئیلو داشته‌اند، کشور ایران است. آثار کوئیلو از دهه ۱۳۷۰ با توجه به نزدیکی که به فضای فرهنگی و اجتماعی ایران داشت به مرور وارد ایران شدند و توانستند خوانندگانی از اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان به دست بیاورند.

 

تصور می‌شود، آثار کوئیلو در فضاهای دانشگاهی ایران جایگاه نخست را در بین کتاب‌خوان‌ها داشته باشند. کتاب مشهور پائولو کوئیلو «کیمیاگر» در ابتدا در سال ۱۳۷۴ با ترجمه دل‌آرا قهرمان به چاپ رسید و خیلی زود به چنان محبوبیتی در بین علاقه‌مندان به کتاب دست پیدا کرد که در سال ۱۳۷۶ در بین یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ایران نیز جای گرفت.

 

 

نقل‌قول‌ها و سخنان آموزنده پائولو کوئیلو

 

*«کشتی در ساحل بسیار امن تر است، اما برای این ساخته نشده است.»

*«همیشه به قلبت بگو که ترس از رنج از خود رنج بدتر است. تاریک‌ترین لحظه‌ی شب لحظه‌ی پیش از برآمدن آفتاب است.»

*«به خاطر ترس از دست دادن، چه چیزهایی را از دست داده‌ایم.»

*« حقیقت همواره همان جایی است که ایمان هست.»

*«نیک‌بختی را می‌توان در یک شن ساده‌ی صحرا یافت. چون یک دانه‌ی شن، یک لحظه از آفرینش است و جهان برای آفریدن آن میلیون‌ها سال وقت گذاشته است.»

*«ترس از رنج از خود رنج بدتر است.»

*«آدم‌ها می‌ترسند که بزرگ‌ترین رؤیاهایشان را برآورده کنند، چون یا به این می‌اندیشند که سزاوار آن نیستند و یا اینکه از عهده‌ی آن برنمی‌آیند.»

*«هر چیز در زندگی بهایی دارد، این آن چیزی است که مبارزین روشنایی می‌کوشند بیاموزند.»

 

 

منبع: bookreports

 

کالابرگ الکترونیک