ماهیچه به روش پسران کریم | حرفه ای ترین روش پخت ماهیچه رستورانی

ماهیچه به روش پسران کریم | حرفه ای ترین روش پخت ماهیچه رستورانی


9 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ماهیچه به روش پسران کریم | حرفه ای ترین روش پخت ماهیچه رستورانی

آیا تا حالا ماهیچه شاندیزی یا ماهیچه به روش پسران کریم پخته‌اید؟ اصلا درباره تفاوت پخت ماهیچه پسران کریم با روش‌های متداول پخت ماهیچه چیزی می‌دانید؟ ماهیچه شاندیز یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای مشهدی است. پخت ماهیچه شاندیزی برای اینکه هم لذیذ و هم نرم باشد، قلق‌های خاص خودش را دارد و مجموعه رستوران‌های پسران کریم، این فوت و فن‌ها را به خوبی می‌دانند. در مدل پخت ماهیچه مشهدی به روش پسران کریم، از هیچ آبی استفاده نمی‌شود و ماهیچه با آب میان بافتی خودش و آب پیاز و پیاز داغ فراوان می‌پزد و نرم و طعم‌دار می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم و نکات پخت و خوشمزه شدن ماهیچه شاندیز را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه ماهیچه شاندیزی به روش پسران کریم (برای ۲ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماهیچه گوسفندی ۲ عدد
سیر ۶ حبه
سیر بوته‌ای ۲ عدد
پیاز (برای پیاز داغ) ۶ عدد بزرگ
زعفران (دم کرده غلیظ) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری
 نمک و روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
دانه هل ۱ عدد
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
کره حیوانی ۲۰ گرم
دارچین ۱ چوب
برگ بو ۱ عدد
برنج برای سرو ماهیچه شاندیز

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ماهیچه شاندیز به روش پسران کریم: ۴ تا ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم

مراحل طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم

برای پخت ماهیچه پسران کریم، باید زمان زیادی را به پخت این غذا اختصاص دهید تا نتیجه کار عالی از آب دربیاید و کاملا ماهیچه لطیف و بدون بو شود. در ادامه صفر تا صد تهیه ماهیچه پر پیاز مشهدی به روش پسران کریم را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

ابتدا برای تهیه این غذا با گوشت لذیذ، ماهیچه‌ها را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. زعفران را با شکر یا نمک بسایید و در یک لیوان بریزید. یک تکه یخ و کمی آب جوش روی آن بریزید. روی لیوان یک نعلبکی بگذارید و اجازه دهید زعفران رنگ باز کند. پیازها را هم پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. سپس ۴ حبه سیر را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید.

در صورت تمایل می‌توانید ماهیچه گوسفندی و زعفران را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: ماهیچه را سرخ کنید

برای شروع کار، یک قابلمه مناسب را روی حرارت بگذارید و کره و کمی روغن مایع را در آن بریزید. کره که ذوب شد، ماهیچه‌ها را در قابلمه بگذارید و روی آنها ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از زعفران دم کرده را بریزید. اجازه دهید ماهیچه‌ها در کره و روغن و با زعفران کمی تفت بخورند و طلایی شوند. هر دو طرف ماهیچه‌ها که سرخ شدند، آنها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  کیک آلو رو به روش قنادهای فرانسوی با پف زیاد و بافت نرم درست کن!

برای خرید کره و روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: پیاز داغ فراوان درست کنید

در این مرحله، مقداری روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. نصف پیازهای خرد کرده را در قابلمه بریزید و آنها را تفت دهید تا نرم شوند. نیازی نیست پیازها کاملا سرخ شوند، همین که کاراملی و کمی آبدار شوند، بهتر است. سپس ماهیچه‌های سرخ شده با زعفران را روی پیازها بچینید.

پیاز داغ منجمد را به صورت خرید اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد ماهیچه را اضافه کنید

چوب دارچین، برگ بو، دانه هل، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز را روی ماهیچه‌ها بریزید. بقیه زعفران دم کرده را روی گوشت‌ها و پیازها بریزید. روی ماهیچه‌ها، سیرهای خرد شده و بقیه پیازهای خرد شده (که تفت نداده‌اید) را بریزید تا ماهیچه‌ها زیر پیازها پوشانده شوند.

بوته سیر را بشویید و ریشه آن را جدا کنید. نیازی به خرد کردن یا پوست کندن آن نیست. البته می‌توانید از وسط آن را با چاقو برش بزنید و نصف کنید. سیر را روی پیازها بگذارید.

انواع ادویه معطر غذا مثل چوب دارچین، دانه هل، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: ماهیچه‌ها را بپزید

در ادامه، درب قابلمه را روی آن بگذارید. شعله زیر قابلمه را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید تا پیازها آب بیندازند و آب میان‌بافتی ماهیچه‌ها به آرامی خارج شود. ماهیچه‌ها باید با بخاری که در قابلمه می‌پیچد، آب پیاز، سیر، زعفران و آب خود ماهیچه‌ها، به آرامی بپزد و نرم شود. ماهیچه‌ها را به مدت ۴ ساعت روی حرارت بپزید تا کاملا نرم و لطیف شوند.

مرحله ششم: نمک را اضافه کنید

بعد از گذشت یک ساعت از زمان پخت ماهیچه‌ها، هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک بار به قابلمه سر بزنید و آب داخل قابلمه را بررسی کنید. درب قابلمه را سریع ببندید تا بخار از آن خارج نشود. اگر بعد از چند ساعت پخت، آب یا عصاره گوشت و پیاز تبخیر شد و گوشت اصلا آب نداشت، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش اضافه کنید. بعد از ۴ ساعت که ماهیچه‌ها پختند و کاملا نرم شدند، نمک غذا را اضافه کنید.

مرحله آخر: ماهیچه‌ شاندیزی پسران کریم را سرو کنید

حدود ۱۵ دقیقه دیگر اجازه دهید ماهیچه‌ها روی حرارت بمانند و نمک کاملا به خورد آنها برود. سپس برگ بو، چوب دارچین و دانه هل را از قابلمه بیرون بیاورید و ماهیچه‌ها را روی برنج سفید و زعفرانی بگذارید.

عصاره ماهیچه را هم جدا کنید و در یک کاسه کنار غذا سرو کنید. می‌توانید ماهیچه، پیازهای پخته و کاراملی شده، سیر بوته‌ای و عصاره ماهیچه را در یک بشقاب بریزید و در کنار برنج چلو سرو کنید تا یک چلو ماهیچه به سبک پسران کریم داشته باشید.

برای خرید انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت می‌توانید به روش خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی

نکات مهم در طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم

نکات تکمیلی طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم

  • برای تهیه ماهیچه به این روش مشهدی، حتما از ماهیچه گوسفندی استفاده کنید. چون ماهیچه گوسفندی آب میان‌بافتی و چربی بیشتری دارد و زودتر هم می‌پزد. در ضمن بعد از پختن، ماهیچه گوسفندی، نرم‌تر، چرب‌تر و لذیذ‌تر خواهد بود.
  • طرز تهیه ماهیچه در زودپز به روش پسران کریم، متداول نیست چون در این روش پخت ماهیچه، باید ماهیچه‌ها برای مدت طولانی بپزند و پختن ماهیچه در زودپز، فرصت کافی برای خوشمزه شدن، جا افتادن و به روغن افتادن ماهیچه را به آن نمی‌دهد.
  • میزان پیاز برای پخت ماهیچه شاندیز یا ماهیچه پسران کریم، باید هم وزن با ماهیچه‌ها باشد.
  • میزان سیر باید به ازای هر نفر، حدود ۴ حبه باشد.
  • هر چند در مدل پخت ماهیچه به روش پسران کریم، از سیر و پیاز زیادی استفاده می‌شود ولی این غذا به هیچ وجه مزه سیر نمی‌دهد. چون این مواد، کاملا می‌پزند و فقط بوی زهم ماهیچه را می‌گیرند و بافت آن را لطیف و طعم آن را لذیذ می‌کنند.
  • برای اینکه رنگ ماهیچه و عصاره آن تیره نشود و شفاف باشد، از چوب دارچین استفاده کنید و پودر دارچین در آن نریزید. بعد از پخت ماهیچه، چوب را از قابلمه خارج کنید.
  • اگر پیازها بعد از پخت، نرم هستند و کاراملی نشده‌اند، می‌توانید پیازها را در زمان سرو، با کمی کره تفت دهید و بعد روی غذا سرو کنید.
  • ماهیچه به روش پسران کریم، بعد از ۴ ساعت کاملا می‌پزد ولی اگر ماهیچه‌ها را بیشتر بپزید، بهتر جا می‌افتد. حتی اگر شعله همچنان کم باشد، ماهیچه‌ها، تا ۷ ساعت هم با آب پیاز و آب گوشت می‌پزند و نرم و جا افتاده‌تر می‌شوند.
  • نمک را حتما بعد از پخت گوشت اضافه کنید چون اگر نمک را زود اضافه کنید، ماهیچه سفت می‌شود و آب کمی از آن خارج می‌شود.
  • در زمان اضافه کردن نمک، می‌توانید کمی آبلیموی تازه هم روی ماهیچه‌ها بریزید تا شیرینی پیاز متعادل شود. یا لیموی و یا نارنج تازه را در کنار این غذا به همراه سبزی خوردن سرو کنید.
  • ماهیچه را می‌توانید با باقالی پلو، شوید پلو، پلو سفید یا زعفرانی و انواع ترشی یا سالاد سرو کنید.
حتما بخوانید  زمان مناسب نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی و کنسروی چند ماه است؟

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ماهیچه به روش پسران کریم

فوت و فن های خوشمزه شدن ماهیچه به روش پسران کریم

ادویه ماهیچه به روش پسران کریم چیست؟

در تهیه ماهیچه شاندیز یا پسران کریم، از فلفل سیاه، دارچین، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و زعفران دم کرده استفاده می‌شود. به هیچ وجه دارچین را حذف نکنید. همچنین می‌توانید از چند برگ بو و دانه هل هم استفاده کنید و بعد از پخت دانه هل، برگ بو و چوب دارچین را بیرون بیاورید.

آیا در ماهیچه پسران کریم از رب گوجه استفاده می‌شود؟

خیر. ماهیچه و چلو گوشت پسران کریم بدون رب تهیه می‌شود و رنگ زعفرانی یا زرد دارد.

محصولات مرتبط