طرز تهیه نان چریش | نون سبزی محلی خراسان رو در ۴ مرحله بپز

طرز تهیه نان چریش | نون سبزی محلی خراسان رو در ۴ مرحله بپز


14 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان چریش | نون سبزی محلی خراسان رو در 4 مرحله بپز

طرز تهیه نان چریش یا نون سبزی محلی خراسان شمالی اصلا سخت نیست و در فر یا تنور امکان‌پذیر است. خمیر این نان یا فتیر محلی حجیم و خوشمزه و در مدت زمان کوتاهی آماده شده و با ترکیب سبزی چریش، پیاز و دنبه پر یا مخلوط می‌شود. خوب است بدانید، چریش نوعی گیاه معطر است که برگ‌هایی شبیه تره دارد و بیش‌تر در کوهستان‌های اطراف خراسان رشد می‌کند. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا روش طبخ نان چریش، نان محلی بجنورد و یکی از خوشمزه ترین خوراکی های مشهدی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه نان چریش خراسانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد قنادی ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری سرپر
آب ولرم ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
روغن مایع ۱ و نیم قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای تهیه فیلینگ (مواد میانی) نان چریش

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی چریش نیم کیلوگرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
 زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
روغن دنبه ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان لازم برای استراحت خمیر نان چریش: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت نان چریش: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه نان چریش بجنورد با روغن دنبه

مراحل طرز تهیه نان چریش بجنورد

در طرز تهیه نان چریش به روغن دنبه و نوعی سبزی محلی به نام چریش نیاز دارید که در کوهستان‌های خراسان رشد می‌کند. چریش به طور سنتی نان محلی خراسان و مشهد و به خصوص شهر بجنورد است.

مرحله اول: خمیر مایه را به عمل آورید

در اولین مرحله از طرز تهیه این نان محلی خراسان شمالی باید خمیر مایه را همراه با شکر در کاسه مناسبی بریزید و آب ولرم را هم به این ترکیب اضافه کنید. این مواد را با کمک یک قاشق چوبی هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. توجه داشته باشید، برای هم زدن خمیر مایه هرگز از قاشق فلزی استفاده نکنید؛ وگرنه، پف نمی‌کند.

سپس، درب ظرف حاوی خمیر مایه را بپوشانید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کند و کاملا به عمل آید.

برای خرید شکر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: خمیر نان چریش را آماده کنید

پس از به عمل آمدن خمیر مایه، کاسه جادار و مناسبی را انتخاب کنید و آرد و نمک را در آن بریزید. سپس، مخلوط خمیر مایه به عمل آمده، شکر و آب را به محتویات کاسه اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه خمیر را ورز بدهید تا کاملا منسجم و لطیف شود.

حتما بخوانید  معرفی ۵ بو و رایحه‌ای که وادارتان می‌کند پول خرج کنید

در ادامه، روی کاسه را با سلفون یا یک پارچه تمیز و مرطوب بپوشانید و اجازه بدهید به مدت یک ساعت استراحت کند.

برای خرید نمک و آرد می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: مواد فیلینگ نان چریش را آماده کنید

حالا باید مواد میانی یا فیلینگ نان محلی بجنورد را آماده کنید. برای این منظور، ابتدا باید سبزی چریش را به‌ خوبی بشویید و ریز و ساطوری خرد کنید. توجه داشته باشید، در هنگام شست‌وشوی چریش احتمالا گُل‌های کوچکی را در وسط ساقه‌ها می‌بینید که باید خارج‌شان کنید. دلیلش هم این است که گل این گیاه دارای طعم تلخی است و نان شما را بد مزه می‌کند.

سپس، پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید. دنبه‌ها را هم به‌ صورت ریز خرد کنید تا به آسانی ذوب شوند. سپس، مقداری روغن مایع را همراه با دنبه‌های ریز خرد شده در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و به آب شدن دنبه‌ها کمک کند و در نهایت روغن دنبه داشته باشید.

پیازهای خرد شده را نیز به تابه اضافه کنید. پس از آن‌که قطعات پیاز سبک و طلایی شدند می‌توانید چریش ساطوری شده را همراه با زردچوبه، فلفل سیاه و در صورت تمایل، فلفل قرمز به تابه اضافه کنید.

پس از تفت خوردن همه مواد با یکدیگر، درب تابه را ببندید و حدود ۵ الی ۷ دقیقه منتظر بمانید تا این ترکیب کاملا پخته و جا افتاده شود. در ادامه، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

برای خرید پیاز داغ منجمد، روغن مایع، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: مواد نان چریش را ترکیب کنید و در فر قرار دهید

در این مرحله از طرز تهیه نان محلی مشهد، باید فر را روشن کرده و روی دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا فر کاملا گرم شود. در این فاصله، مواد فیلینگ را روی خمیر ورز داده شده و استراحت کرده بریزید و حسابی ورز دهید تا همه مواد با یکدیگر ترکیب شوند.

در ادامه، سطح کارتان را آردپاشی کنید و خمیر را به سطح کارتان انتقال دهید. سپس، خمیر نان چریش را برای مدت کوتاهی باز هم ورز دهید و آن را در ابعاد دلخواه چانه‌گیری کنید. هر یک از چانه‌ها را با کمک وردنه باز کنید. سطح هر یک از خمیرهای باز شده را با چنگال سوراخ کنید و در سینی فر قرار دهید.

یادتان باشد، سینی فر را چرب کنید تا خمیر به آن نچسبد. سپس، حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا نان چریش شما کاملا بپزد. برای طلایی شدن سطح نان چریش، پیشنهاد می‌کنیم در ۲ دقیقه نهایی، گریل فر را روشن کنید.

مرحله پنجم: نان چریش را سرو کنید

در نهایت، نان چریش طلایی و خوشمزه را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن، به تنهایی، همراه با پنیر یا با انواع غذاهای نونی نوش جان کنید. باقی مانده نان چریش را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ گولاش | غذای ملی خوشمزه و مقوی مجارستانی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان فطیر

نکات مهم در طرز تهیه نان چریش مشهدی

  • در صورت تمایل، می‌توانید مقدار سبزی چریش به‌کار رفته در تهیه نان چریش را تا دو برابر افزایش دهید.
  • به‌جای اضافه کردن سبزی چریش، دنبه و پیاز داغ به خمیر و ورز دادن همه مواد با یکدیگر می‌توانید خمیر نان چریش را باز کنید و مواد فیلینگ را لای خمیر قرار دهید. سپس، یک سمت خمیر را روی سمت دیگر تا بزنید و لبه‌های آن را محکم کنید. سپس نان چریش را در فر بپزید.
  • می‌توانید سبزی چریش را ابتدا با مقدار کمی آب بپزید و در ادامه، همراه با مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سرخ کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید ۲ عدد سیب زمینی را نیز به‌صورت نگینی خرد کرده و همراه با پیاز و سبزی چریش سرخ کنید. سپس، این ترکیب را به‌عنوان فیلینگ در میان خمیر نان چریش قرار دهید تا یک مدل نان سبزیجات با سیب زمینی داشته باشید.
  • در زمان قدیم نان چریش را در تنور می‌پختند، اگر تنور خانگی دارید نان چریش را در تنور بپزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کلانه (نان تره کردی)

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان چریش خراسانی

فوت و فن‌های طرز تهیه نان چریش

علت سفت شدن نان چریش چیست؟

اگر پرسش شما هم این است که چرا نان خانگی از جمله نان چریش سفت می‌شود، باید بدانید، موارد زیر از اصلی‌ترین عوامل موثر در این امر به حساب می‌آیند:

  • کافی نبودن مقدار خمیر مایه؛
  • تازه و فطیر بودن خمیر نان خانگی؛
  • استفاده از آرد نامرغوب یا کپک زده؛
  • کوتاه بودن زمان استراحت خمیر؛
  • ناخن‌زنی چانه و خارج کردن زود هنگام گازهای جمع شده در خمیر؛
  • حذف کردن زمان استراحت ثانویه خمیر؛
  • دسته کردن چند عدد نان داغ روی یکدیگر؛
  • خمیرگیری نادرست؛
  • رها کردن خمیر بدون درپوش برای مدت نسبتا طولانی.

چرا نان خانگی چریش خشک می‌شود؟

اگر نان را پس از خنک شدن در ظرف دربسته قرار ندهید و در مکان خشک و خنک نگهداری نکنید، حتما خشک می‌شود. پخت نان با حرارت زیاد و بالا بودن مدت زمان پخت از دیگر دلایل خشک شدن نان خانگی هستند.

 

محصولات مرتبط