۱۰ روش از بین بردن کپک ماشین لباسشویی و پیشگیری از آن

۱۰ روش از بین بردن کپک ماشین لباسشویی و پیشگیری از آن


18 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 روش از بین بردن کپک ماشین لباسشویی و پیشگیری از آن

آشنایی با راه‌های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی می‌تواند در کنار افزایش طول عمر ماشین لباسشویی، از بد بو شدن لباس‌ها و همچنین آسیب به بافت آن‌ها نیز جلوگیری کند. باقی ماندن رطوبت در واشرها و لاستیک‌های ماشین لباسشویی موجب ایجاد کپک و بوی نامطبوع در ماشین می‌شود و به مرور لاستیک‌ها را فرسوده می‌کند. اما چطور می‌توان از کپک زدن لاستیک ماشین لباسشویی جلوگیری کرد؟ آیا می‌دانید بهترین روش برای از بین بردن لجن ماشین لباسشویی چیست؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با ترفندهای از بین بردن کپک ماشین لباسشویی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد رفع کپک ماشین لباسشویی پاسخ خواهیم داد.

 

 

علت کپک ماشین لباسشویی

 

علت کپک ماشین لباسشویی

 

اگر لباس‌هایتان بعد از شستشوی بد بو می‌شود و بوی بدی از داخل ماشین لباسشویی به مشامتان می‌رسد، باید بدانید که احتمالاً داخل ماشین شما کپک ایجاد شده است. کپک‌ها برای رشد به آب، اکسیژن و غذا نیاز دارند.

آب و اکسیژن که به خودی خود در ماشین لباسشویی شما وجود دارد و مواد شوینده و باقی‌مانده پارچه و آلودگی‌های روی لباس‌ها نیز می‌توانند غذای مناسبی برای کپک‌ها باشند. بی‌توجهی نسبت به تمیز کردن و خشک کردن ماشین لباسشویی موجب می‌شود که داخل ماشین و روی لاستیک‌های آن کپک‌هایی ایجاد شود.

 

راه‌های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی

 

راه‌های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی

 

ماشین لباسشویی بخش‌های مختلفی دارد و احتمال تجمع رطوبت و کپک در بسیاری از قسمت‌های آن وجود دارد. بنابراین باید برنامه مرتبی برای جرم گیری ماشین لباسشویی خود داشته باشید. در ادامه می‌توانید با روش‌های رفع کپک ماشین لباسشویی آشنا شوید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۱- تمیز کردن واشر لاستیکی ماشین لباسشویی

 

تمیز کردن واشر لاستیکی ماشین لباسشویی

 

یکی از حساس‌ترین بخش‌های ماشین لباسشویی که بیشتر از هر بخش دیگری در معرض کپک زدن نیز قرار دارد، واشر یا نوار پلاستیکی روی درب و داخل ماشین است. برای رفع کپک ماشین لباسشویی و تمیز کردن این بخش از آن باید مقداری ماده شوینده روی لاستیک بریزید.

سپس با یک پارچه تمیز داخل لاستیک را پاک کنید. برای از بین بردن باقی‌مانده آلودگی‌ها می‌توانید از یک برس کوچک یا مسواک نیز استفاده کنید. بعد از اتمام شستشو حتماً لاستیک‌ها را با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین شوینده‌ها برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی آشنا شوید.

 

*می‌توانید مقداری آب گرم و صابون یا پودر صابون را ترکیب کنید و داخل شیشه اسپری دار بریزید. سپس این ترکیب را روی لاستیک ماشین لباسشویی اسپری کنید و با دستمال آن را تمیز کنید. برای خرید صابون و پودر صابون از برندهای معتبر از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با همان تخفیفات همیشگی و به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی می‌توانید اقدام کنید.

حتما بخوانید  10 روش خانگی رفع لکه مام و سفیدک آن از روی لباس سفید و مشکی

*برای رفع کپک ماشین لباسشویی می‌توانید از «اسپری ضد قارچ ماشین لباسشویی» استفاده کنید.

*استفاده از ترکیب ۱/۲ آب و ۱/۲ سفید کننده پارچه نیز روش مناسبی برای از بین بردن کپک لاستیک ماشین لباسشویی است. انواع مختلف  مایع سفید کننده از برندهای معتبر بازار را می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش با همان تخفیفات همیشگی خریداری کنید.

*برای تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی می‌توانید مقداری جوش شیرین روی لاستیک ماشین لباسشویی بریزید و روی آن سرکه بریزید. سپس با کمک برس کوچک داخل لاستیک را تمیز کنید. برای خرید سرکه در انواع سفید و قرمز با کیفیت مرغوب و تخفیف عالی به صورت خرید حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

۲- تمیز کردن محفظه شوینده

 

تمیز کردن محفظه شوینده برای تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی

 

محفظه‌ای که در آن مواد شوینده را داخل ماشین لباسشویی می‌ریزید، یکی دیگر از بخش‌هایی است که بیشتر در معرض کپک و آلودگی قرار دارد. باقی ماندن شوینده‌ها و همچنین آب راکد قدیمی در این بخش از دستگاه موجب بدبو شدن آن می‌شود.

برای تمیز کردن این بخش باید محفظه را از ماشین لباسشویی جدا کنید و سپس آن را با آب گرم و صابون بشویید. اگر محفظه جدا نمی‌شود، می‌توانید آن را با یک برس کوچک و اسپری تمیز کننده پاک کنید. سپس محفظه را کاملاً با دستمال خشک کنید و سر جایش قرار دهید.

 

۳- تمیز کردن لگن داخل ماشین لباسشویی

 

برای تمیز کردن کپک‌های لگن داخل ماشین لباسشویی می‌توانید ۱ فنجان سفید کننده، ۱ فنجان جوش شیرین و ۱/۲ فنجان مایع ماشین لباسشویی را داخل ماشین بریزید.

سپس ماشین را با بالاترین دما و طولانی‌ترین شستشو روشن کنید تا کاملاً تمیز شود. اگر بعد از تمام شدن شستشو هنوز بوی بد ماشین لباسشویی برطرف نشد، می‌توانید دوباره مقداری شوینده در آن بریزید و ماشین را با هم روشن کنید تا آلودگی‌ها کاملاً برطرف شوند.

بهتر است هر ۳ تا ۶ ماه این کار را تکرار کنید تا ماشین لباسشویی شما همیشه تمیز بماند. بهترین برندهای مایع لباسشویی به صورت خرید حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش و با تخفیف‌های همیشگی قابل تهیه است.

 

۴- تمیز کردن فیلتر رسوب‌گیر ماشین لباسشویی

 

تمیز کردن فیلتر رسوب‌گیر ماشین لباسشویی

 

برای تمیز کردن فیلتر رسوب‌گیر ماشین لباسشویی باید درب کوچک جلوی ماشین را باز کنید. سپس فیلتر را جدا کنید و با استفاده از مقداری مایع ظرفشویی و یک برس نرم آن را بشویید. سپس فیلتر را کاملاً خشک کنید و در جای خودش قرار دهید. انواع مایع ظرفشویی را به صورت خرید حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

 

روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

 

از آن جایی که ماشین لباسشویی پس از هر مصرف خیس و مرطوب می‌شود، هر لحظه احتمال کپک زدن و آلوده شدن مجدد آن وجود دارد. انجام دادن نکات ساده می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر با این مشکل مواجه شوید. در ادامه می‌توانید با روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی آشنا شوید.

 

محفظه مربوط به شوینده‌ها را خارج کنید

 

حتما بخوانید  13 نکته مهم شستن پارچه نخی با دست و ماشین بدون آب رفتن

بعد از اتمام شستشو محفظه مربوط به شوینده‌ها را باز کنید و آن را به خوبی آب بکشید و اجازه دهید خشک شود و سپس دوباره آن را سر جایش قرار دهید.

 

لاستیک‌های درب ماشین را خشک کنید

 

بعد از این که کار ماشین لباسشویی تمام شد، با استفاده از یک پارچه میکروفیبر داخل و اطراف واشر پلاستیکی را کاملاً خشک کنید. فراموش نکنید حداقل ماهی یک بار با استفاده از یک شوینده مناسب لاستیک‌های ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

 

درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید

 

برای جلوگیری از کپک درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید

 

اولین کاری که باید برای جلوگیری از کپک ماشین لباسشویی انجام دهید، باز گذاشتن درب ماشین بعد از شستشو است. این کار موجب می‌شود تا داخل ماشین در معرض هوا خشک شود و شرایط مناسبی برای رشد کپک‌ها ایجاد نشود.

 

درب ماشین لباسشویی را پاک کنید

 

درب ماشین لباسشویی معمولاً بعد از شستشو خیس می‌شود و ممکن است مو و آلودگی‌ها نیز روی آن بچسبند. بعد از هر بار استفاده از ماشین حتماً درب آن را با یک پارچه خشک و تمیز کنید.

 

از گزینه سلف کلین استفاده کنید

 

از گزینه سلف کلین برای جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی استفاده کنید

 

در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی یک گزینه به عنوان «سلف کلین» یا «چرخه شستشوی ماشین» وجود دارد. برای حذف کپک‌ها و جلوگیری از ایجاد آلودگی در ماشین بهتر است مقداری مایع سفید کننده یا سرکه در ماشین بریزید و سپس این گزینه را روشن کنید.

اگر ماشین شما این گزینه را ندارد، بهتر است ماشین را روی بیشترین درجه حرارت و با بالاترین سرعت تنظیم و روشن کنید تا کاملاً تمیز شود.

 

کمتر از مواد شوینده استفاده کنید

 

استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند موجب تجمع آلودگی و آسیب به ماشین لباسشویی شما شود. برای هر بار استفاده از ماشین تنها به اندازه ۲ قاشق غذاخوری مایع شوینده داخل محفظه بریزید. استفاده بیش از حد از شوینده موجب می‌شود تا مقداری از آن در ماشین و محفظه آن باقی بماند.

می‌توانید به صورت آنلاین، غیرحضوری و تلفنی انواع پودر ماشین لباسشویی از برندهای معتبر بازار را از فروشگاه‌های افق کوروش با تخفیفات همیشگی تهیه کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا کپک ماشین لباسشویی خطرناک است؟

 

رشد کپک در ماشین لباسشویی موجب می‌شود تا این کپک‌ها به لباس‌های شما منتقل شوند و موجب بروز علائم آلرژی و مشکلات تنفسی در شما شویند.

 

بهترین روش برای تمیز کردن سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی چیست؟

 

برای از بین بردن لجن ماشین لباسشویی و لکه‌های سیاه روی لاستیک ماشین لباسشویی می‌توانید مقداری شوینده را با آب ترکیب کنید و روی لاستیک اسپری کنید. سپس با یک برس یا مسواک روی لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

 

روش از بین بردن کپک با وایتکس چگونه است؟

 

برای از بین بردن کپک ماشین لباسشویی با وایتکس باید از نصف لیوان وایتکس و نصف لیوان آب استفاده کنید. سپس این ترکیب را داخل اسپری بریزید و آن را روی محل کپک بریزید و کپک‌ها را با برس تمیز کنید.

 

علت کپک زدن لاستیک ماشین لباسشویی چیست؟

 

مهم‌ترین علت کپک زدن لاستیک ماشین لباسشویی باقی‌مانده رطوبت و آلودگی‌ها در این بخش از ماشین است.

 

 

منابع: wikihow، familyhandyman، lifehacker، thespruce

کالابرگ الکترونیک