۱۶ استراتژی هوشمندانه برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

۱۶ استراتژی هوشمندانه برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات


8 آبان 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
16 روش هوشمند برنامه ریزی موثر برای بازاریابی تعطیلات
فهرست محتوا پنهان

تدوین استراتژی برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات هر سال به روش های مختلفی از سوی استراتژیست های بازاریابی برای جذب مشتری و افزایش صورت می گیرد. هر سال فرصت ها و چالش های جدیدی ایجاد می شود. با توجه به این که انتظار می رود فروش خرده فروشی در تعطیلات ۲۰۲۲ حدود ۷ تا ۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. کلید موفقیت خرده فروشان برنامه ریزی قوی و آماده سازی است. در این مقاله از مجله کوروش، به بررسی ۱۶ استراتژی هوشمندانه برای بازاریابی تعطیلات پرداخته ایم.

 

ارزیابی، تعیین چارچوب و آزمایش برای بازاریابی تعطیلات

 

ارزیابی، تعیین چارچوب و آزمایش در مسیر برنامه ریزی برای بازاریابی تعطیلات

 

در مسیر برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات باید به ۳ نکته مهم به ترتیب توجه کرد. تیم ها باید ۳ کار را برای آماده سازی انجام دهند. اول، ارزیابی با یادگیری از کمپین های قبلی و سرمایه گذاری در تحقیقات برای دریافت بینش ارزشمند است. سپس باید چارچوب های چابک، سازگار و انعطاف پذیری را ترتیب دهند. آن ها باید برای ورود به بازار سازگار شوند. در مرحله نهایی آزمایش و انجام کمپین است. از آزمایش کمپین نترسید. شما با تکرار یاد می گیرید. بنابراین یاد بگیرید به تکرار و یادگیری ادامه دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای چیست؟

 

 

برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات با تدوین یک استراتژی قوی CRM

 

برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات با تدوین یک استراتژی قوی CRM

 

یکی از نکات مهم در بازاریابی تعطیلات تدوین استراتژی قوی CRM است. همه مشتریان جدید به یکباره شکل نمی گیرند. در عین حال باید بدانید که مشتریانی که در فصل تعطیلات به سمت برند تجاری شما می آیند، طول عمر کمتری نسبت به مشتریان جدید «معمولی» دارند. یکی از کار های هوشمندانه ای که می توانید انجام دهید، این است که خریداران تعطیلات را زود جذب کنید. پس از آن یک استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری اختصاصی پیاده سازی کنید. شما می توانید این گروه را با تدوین استراتژی مناسب مدیریت ارتباط با مشتری به گروه اولیه با ارزش مشتریان خود تبدیل کنید.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در خرده فروشی و تجارت الکترونیک

 

 

آشنایی مشتریان با خدمات، پیشنهادها و محصولات

 

آشنایی مشتریان با خدمات، پیشنهادها و محصولات در مسیر برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

تدوین استراتژی ها برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات باید قبل از شروع تعطیلات به درستی صورت گیرد. شما باید به مشتریان زمان کافی برای آشنایی با محتوا، خدمات و محصولات اولویت دار خود بدهید. همچنین برای برند ها بسیار مهم است که در صورت بروز اختلال، به وضوح با مشتریان و انتظارات تعیین شده در سطح، ارتباط برقرار کنند. به طور کلی در زنجیره تامین، چیزهایی مانند در دسترس بودند و تحویل محصول گاهی دچار مشکل می شود. بنابراین مشتریان باید با شناخت کافی از شما بدانند که چگونه در هنگام بروز چنین مشکلاتی رفتار کنند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک های استراتژی بازاریابی فروش در ایام تعطیلات

 

 

درک رفتار مشتری و کانال های مورد علاقه او در راستای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

حتما بخوانید  4 رویکرد هوشمند برای برندینگ با بودجه محدود از نگاه فوربس

درک رفتار مشتری و کانال های مورد علاقه او در راستای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

سفر مشتری در سال گذشته به شدت تغییر کرده است. فصل تعطیلات این تغییر را تقویت خواهد کرد. علاوه بر این داده های مصرف کننده از فصل گذشته لزوما رفتار های امروزی او را منعکس نمی کند. کسب و کارها در مسیر برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات، باید رفتار های مشتریان را شناسایی کنند. آن ها باید کانال های ترجیحی مشتریان خود را کاملا بشناسند. این موضوع به عنوان یک مزیت رقابتی برای آن ها محسوب می شود.

 

بیشتر بخوانید: تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) | تبدیل بازدیدهای آنلاین به فروش آفلاین

 

 

نگاه جهانی به تعطیلات در فرهنگ های مختلف

 

نگاه جهانی به تعطیلات در فرهنگ های مختلف

 

تعطیلات فرصتی عالی برای نشان دادن این است که چگونه برند شما برای همه فرهنگ ها و انواع جشن ها ارزش قائل است. در مسیر برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات باید به تعطیلات مختلف جهانی نگاه کنید. به این فکر کنید که چگونه برند شما می تواند مناسبت های مختلف را جشن بگیرد. سپس شروع به برنامه ریزی کنید و بدون عجله این کار را انجام دهید. مشتریان شما از چنین تفکر کسب و کار تان قطعا قدردانی خواهند کرد.

 

 

برنامه ریزی برای بازاریابی تعطیلات را زود شروع نکنید

 

برنامه ریزی برای بازاریابی تعطیلات را زود شروع نکنید

 

یکی از استراتژی های مهم در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات، زمان شروع آن است. ما در دوره ای از تجربه مشترک زندگی می کنیم که بسیار نادر است. اگر زودتر برنامه ریزی کنید، ممکن است نتوانید بعضی موضوعات مهم را در نظر بگیرید. در ضمن این موضوع می تواند گاهی حالت طنزگونه به خود بگیرد. شما باید کاری کنید تا بتوانید پاسخ مطلوبی از سمت مخاطب خود دریافت کنید.

 

تجزیه و تحلیل داده و تقسیم بندی مخاطبان در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

تجزیه و تحلیل داده و تقسیم بندی مخاطبان در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

در مسیر برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات، تیم بازاریابی باید داده های فصل گذشته را تجزیه و تحلیل کند. این کار باعث می شود تا استراتژی ها و تقویم آن برای فصل جدید بهینه شود. همچنین مخاطبان را باید بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل داده ها و رفتار آن ها تقسیم بندی کرد. سپس وقتی که زمان برقراری ارتباطات تعطیلات فرا می رسد، بازاریابان با توجه به داده ها می دانند کدام محتوا را در کدام کانال مناسب برای مخاطبان مختلف خود قرار دهند.

 

شناسایی اینفلوئنسر ها متناسب با بودجه و برند تجاری شما

 

شناسایی اینفلوئنسر ها متناسب با بودجه و برند تجاری برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

همه گیری کرونا همه چیز را تغییر داده است. همه چیز از نحوه خرید تا نحوه کار دچار تحول شده است. انتظار نداشته باشید انبوهی از مردم در جمعه سیاه (بلک فرایدی) که یک واقعه نسبتا مهم در خرده فروشی است در صف بایستند. حالا مردم تمایل زیادی به خرید آنلاین دارند. آن ها هدایای عالی را برای دوستان و خانواده از فضای مجازی تهیه می کنند. بنابراین شما می توانید در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات، از اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصول خود استفاده کنید. شما باید افراد تاثیرگذاری را انتخاب کنید که هزینه تبلیغ شان متناسب با بودجه معقول استراتژی بازاریابی شما باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: اینفلوئنسر مارکتینگ در خرده فروشی | تبلیغ اثربخش برای مخاطبان هدف

 

 

ارزیابی داده ها برای اطلاع از هزینه های بازاریابی

 

ارزیابی داده ها برای اطلاع از هزینه های بازاریابی

 

وقت آن رسیده است که داده های خود را مرور کرده و اطلاعات را ارزیابی کنید. برداشت خود را از این داده ها طبقه بندی کنید. این که در حال حاضر چه تبلیغاتی باعث فروش می شود. چه چیزی باعث فروش در سال گذشته و سال پیش از آن شده است. بیشتر مشتریان برای خرید از برند شما به کجا مراجعه می کنند؟ آیا هدف شما وب سایت است یا فروش از طریق کانال هایی چون اینستاگرام؟ این اطلاعات به شما دید کافی برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات و هزینه ای که باید صرف کنید، خواهد داد.

 

 

استفاده از شیوه بازاریابی اومنی چنل در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

استفاده از شیوه بازاریابی اومنی چنل در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

برای آماده شدن فصل تعطیلات مهم است که برندها از شیوه شخصی سازی اومنی چنل استفاده کنند. این رویکرد به خرده فروشان این امکان را می دهد تا با مشتریان در کانال های مختلف ارتباط برقرار کنند. آن ها می توانند تجربه منحصر به فردی را برای مشتریان خود رقم بزنند. پیام و تجربه برند شما باید برای هر مشتری به صورت منحصر به فردی ارائه شود.

حتما بخوانید  5 استارتاپ برتر صنعت خرده فروشی در سال 2020

 

زود شروع کنید و پست مستقیم و نقاط تماس فیزیکی را فراموش نکنید!

 

زود شروع کنید و پست مستقیم و نقاط تماس فیزیکی را فراموش نکنید!

 

یکی از نکات مهم، تامین به موقع نیاز مصرف کننده است. در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات به این موضوع اهمیت دهید. شما نباید با چالش های زنجیره تامین مواجه شوید. بنابراین بهتر است کمی زودتر شروع کنید. از کانال های مختلف برای دستیابی به مخاطبان، اعم از دیجیتال و فیزیکی استفاده کنید. از آن جا که شرکت های بیشتری به دنبال تقویت ارتباطات خود با مشتریان هستند، حتما شیوه های فیزیکی چون پست مستقیم و سایر نقاط تماس فیزیکی را در نظر بگیرید. این موضوع می تواند یک مزیت رقابتی برای شما محسوب شود.

 

ارتباط موثر بخش های مختلف بازاریابی در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

ارتباط موثر بخش های مختلف بازاریابی در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

در کسب و کار شما تمامی بخش ها باید در جریان برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات با یکدیگر ارتباط موثر و همسویی داشته باشند. تیم ارتباطات باید با تیم بازاریابی، فروش، عملیات، مالی و هر بخش دیگری آشنا باشد. استراتژی و هدف شرکت باید برای همه کاملا واضح باشد. به گونه ای برنامه ریزی کنید که همه افراد در تیم های مرتبط از عملکردها و استراتژی ها آگاهی کامل داشته باشند.

 

داشتن یک استراتژی کامل برای زمان بروز مشکل برای بازاریابی تعطیلات

 

داشتن یک استراتژی کامل برای زمان بروز مشکل 

 

در برنامه ریزی برای بازاریابی تعطیلات یک استراتژی برای زمانی که مشکلی پیش می آید تدوین کنید. مسئولیت ها و نحوه تقسیم نگرانی های تیم ها را مشخص کنید. شما با چنین کاری از وقوع یک اتفاق بزرگ در زمان بروز اشتباهات کوچک جلوگیری کرده اید. این طرح باید به تک تک اعضای تیم بازاریابی یادآوری شود. در برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات همه باید آمادگی کامل داشته باشند. خواه همه چیز درست پیش برود یا اشتباهی در طول کار پیش بیاید.

 

 

ساخت تمپلیت های مختلف و واکنش به رویداد های پرطرفدار

 

ساخت تمپلیت های مختلف و واکنش به رویداد های پرطرفدار

 

جدا از برنامه ریزی واضح، باید کارهای دیگری انجام داد. شروع به ساخت قالب های پر کاربرد و خلاقانه بکنید. از طریق ویدیو و متن به رویدادهای پرطرفدار واکنش نشان دهید. این رویداد ها می تواند توجه مشتریان را به فروشگاه ها و وب سایت های شما جلب کند. از ابزار های آنلاین برای نظارت بر ترندها در رسانه های اجتماعی و موتور های جستجو استفاده کنید.

 

 

بررسی انتظارات مشتری برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

بررسی انتظارات مشتری برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

این که وارد کلیشه ها و موضوعات ساده شوید، بسیار آسان است. سعی کنید مخاطبان هدف خود را خاص در نظر بگیرید. انتظارات آن ها را بررسی کنید و تا می توانید این انتظارات را برآورده کنید. این کار تاثیر زیادی در وفادارسازی مشتریان دارد.

 

 

از یک تقویم برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات استفاده کنید

 

از یک تقویم برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات استفاده کنید

 

بهتر است از تقویم محتوا شروع نکنید! شاید غیر منطقی به نظر برسد اما توصیه می کنیم برنامه ریزی را با یک تقویم تعطیلات شروع کنید. اگر فروشندگان کلیدی و اعضای تیم در طول فصل تعطیلات به طور همزمان از دفتر خارج شوند، ممکن است کمپین های شما آسیب ببیند. بنابراین برای درک کامل از برنامه های تعطیلات وقت بگذارید. مطمئن شوید که افراد و محصولات مورد نیاز را برای ارایه خدمات در اختیار دارید.

 

 

سخن پایانی

 

تدوین استراتژی برای برنامه ریزی جهت بازاریابی تعطیلات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که بسیاری از کسب و کارها در این دوره مشتریان جدیدی جذب خود می کنند. اگر بتوان این مشتریان را در باشگاه مشتریان وفادار نگه داشت، میزان اعتبار برند و در مقابل فروش آن نیز در طول روز های عادی بالا می رود. بنابراین برندهای تجاری باید برای تعطیلات به درستی برنامه ریزی کنند.

 

 

منبع: forbes

کالابرگ الکترونیک