نقد و بررسی انیمیشن انکانتو | بهترین انیمیشن گلدن گلوب ۲۰۲۱

نقد و بررسی انیمیشن انکانتو | بهترین انیمیشن گلدن گلوب ۲۰۲۱


12 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

انیمیشن افسون یا انکانتو (Encanto) موزیکال خیال‌پردازانه‌ای ساخته استودیو انیمیشن والت دیزنی است. انکانتو شصتمین انیمیشن این استودیو به کارگردانی «جیرد بوش» و «بایرون هاوارد» است. نویسنده فیلمنامه انیمیشن افسون بوش و آهنگسازی ترانه‌های آن نیز برعهده «لین منوئل میراندا» است. انیمیشن «افسون» علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی که باعث افت فروش آن در سالن‌های سینما شد، در سرتاسر دنیا بیش از ۲۲۸ میلیون دلار فروش داشت تا پس از «آواز ۲» به دومین انیمیشن پرفروش سال ۲۰۲۱ تبدیل شود. انیمیشن انکانتو با اکران آنلاین در سرویس پخش جریانی «دیزنی پلاس» موفقیت تجاری بیشتری نیز کسب کرد. «انکانتو» در هفتاد و نهمین دوره جوایز گلدن گلوب نیز برنده جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن شد. با نقد و بررسی انیمیشن جذاب افسون همراه مجله کوروش باشید.

 

 

مشخصات انیمیشن افسون (Encanto)

 

مشخصات انیمیشن افسون(Encanto)

 

ژانر: کمدی، موزیکال

کارگردان: جیرد بوش، بایرون هاوارد

فیلمنامه‌نویس: کریس کاسترو اسمیت، جیرد بوش

موسیقی: جرمین فرانکو

انیماتورها: ناتان وارنر (طرح)، الساندرو جاکومینی، دنیل رایس (نورپردازی)

صداپیشگان: استفانی بیاتریز، ماریا سیسیلیا بوترو، جان لگویزمائو، مائورو کاستیو،جسیکا درو، آنجی سپدا، کارولینا گایتان، دایان گررو، ویلمر والدراما

تدوین: جرمی میلتون

شرکت تولیدکننده: والت دیزنی پیکچرز، استودیو انیمیشن والت دیزنی

توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

مدت زمان: ۱۰۹ دقیقه

زمان اکران: ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱

بودجه: ۱۲۰-۱۵۰ میلیون دلار

فروش گیشه: ۲۲۸،۳ میلیون دلار

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷،۳

راتن تومیتوز: ۹۰٪

متاکریتیک: ۷۶٪

 

 

خلاصه داستان:

 

«انکانتو» داستان خانواده‌ای چند نسلی با تبار کلمبیایی را دنبال می‌کند. تمام اعضای خانواده دارای نیروهای خارق‌العاده هستند، اما «میرابل» از چنین موهبتی برخوردار نیست. وقتی خانواده به خطر می‌افتد، او اولین کسی است که به دنبال پیدا کردن راه‌حلی برای نجات خانواده و خانه‌ جادویی‌شان می‌گردد. حال با مشکلاتی که برای خانواده و خانه‌ جادویی آن‌ها پیش می‌آید، او می‌تواند شایستگی‌های خود را ثابت کند.

 

 

نقد و بررسی انیمیشن افسون (Encanto)

 

نقد و بررسی انیمیشن افسون (Encanto)

 

پیدا کردن یک فیلم جذاب که تمام اعضای خانواده بتوانند در طول تعطیلات تماشا کنند یکی از مشکلات همیشگی خانواده‌ها است. خبر خوب این است که استودیو انیمیشن والت دیزنی یک فیلم موزیکال خانوادگی پراحساس و صمیمانه به نام انکانتو را اکران کرده است. انیمیشن افسون (انکانتو) داستان رئالیسم جادویی یک خانواده کلمبیایی را دنبال می‌کند که پس از جان سالم به در بردن از فاجعه‌ای صاحب قدرت‌های خارق‌العاده‌ای شدند.

 

حال چند نسل از آن دوران می‌گذرد و تمام اعضای خانواده در خانه‌ی جادویی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هر کدام از آن‌ها نیز صاحب قدرت ویژه‌ای از توانایی کنترل آب و هوا تا تغییر شکل به سایر افراد و حتی صحبت‌ با حیوانات است. خانه کاملا به درخواست‌های خانواده پاسخ داده و بنا به روحیات ‌آن‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود. هر اتاق نیز به شکل جادویی برای هر کدام از اعضای خانواده و قدرت‌های جادویی‌اش ساخته شده است. اما تنها میرابل (با صداپیشگی استفانی بئاتریز)، دختری بدون هیچ موهبت جادویی است.

حتما بخوانید  همه چیز درباره سریال بازی تاج و تخت/ Game of Thrones

 

او به سختی تلاش می‌کند در چنین خانواده‌ای جا بیفتد که به خصوص مادربزرگش «ابولا آلما (ماریا سیسیلیا بوترو) که حکم رئیس خانواده را دارد، هر لحظه یأس و ناامیدی خود از داشتن نوه‌ای بی‌استعداد را ابراز می‌کند. این در حالی است مادر میرابل، «جولیتا» (آنجی سِپدا)، می‌تواند با آشپزی‌ خود زخم‌هایش را التیام بخشد، خواهرش «لوئیزا» (جسیکا درو) نیز می‌تواند مثل آب خوردن سنگین‌ترین اجسام را از زمین بلند کند و دیگر خواهرش «ایزابلا» (دایان گوئررو) نیز توانایی پرورش زیباترین گل‌ها بدون ذره‌ای زحمت را دارد.

 

در این میان یک روز «میرابل» متوجه می‌شود که خانه‌ی جادویی خانواده در حال تَرک خوردن است، اما کسی حرف‌های او را باور نمی‌کند. حتی عموی غیرعادی میرابل «برونو» (جان لگوئیزامو) نیز اصلا اهمیتی به او نمی‌دهد. میرابل تصمیم می‌گیرد به تنهایی خانواده و خانه را نجات دهد.

 

 

انکانتو: دومین انیمیشن پرفروش سال ۲۰۲۱

 

انکانتو: دومین انیمیشن پرفروش سال ۲۰۲۱

 

کارگردانان کارتون افسون «جیرد بوش» و «بایرون هاوارد » («زوتوپیا (۲۰۱۶)») و «کریس کاسترو اسمیت» («رایا و آخرین اژدها (۲۰۲۱)») هستند که بیش از تنها شباهت شخصیت اصلی به او، «کاسترو اسمیت» قبلا یک فیلم صمیمانه و جذاب با محوریت جا افتادن یک وصله ناجور ساخته بود.

 

نکته مهم دیگر اینکه در این فیلم انیمیشن استودیوی والت دیزنی هیچ شخصیت منفی به چشم نمی‌خورد، تنها یک فرد ناشناس کاملا مبهم وجود دارد که تهدیدی برای خانواده و خانه است. کشمکش‌ها در انیمیشن افسون در بهترین حالت در حداقل ممکن قرار دارند، همین نیز به «میرابل» این فرصت را می‌دهد تا بفهمد چگونه می‌تواند بدون داشتن قدرت خاصی راه‌حلی برای نجات خانواده پیدا کند.

 

در حالی که انیمیشن انکانتو روایتی نامنسجم دارد، اما همچنان از طراحی و انیماتوری بسیار درخشانی بهره می‌برد که به خصوص سکانس‌های موزیکال آن پرکشش و اثرگذار از آب درآمده‌اند. صحبت از آن سکانس‌های موزیکال انیمیشن شد، باید گفت که ظاهرا «لین منوئل میرندا» نیاز به کمی استراحت دارد. او پس از کارهای اخیرش «‌همیلتون (۲۰۲۰)» و «موانا (۲۰۱۶)»، هر آنچه در توان داشته را ارائه داده است.

 

میرندا در «ویوو (۲۰۲۱)» نیز که در کنار آهنگسازی، گوینده شخصیت اصلی آن نیز بود اصلا در حد انتظار ظاهر نشده بود. در کارتون انکانتو نیز ترانه‌های او اکثرا متوسط هستند و حتی گاهی به نظر می‌رسد موسیقی‌های او به‌ جای مانده از پروژه‌های دیگر هستند تا اینکه اصیل و تازه باشند. به این ترتیب، آهنگسازی میرندا در انیمیشن Encanto اصلا چنگی به دل نمی‌زند و بسیاری از ترانه‌ها یک‌بار مصرف و تکراری هستند.

 

 

پرداخت به فرهنگ‌های جدید در انیمیشن‌های جدید پیکسار و والت دیزنی Encanto

 

پرداخت به فرهنگ‌های جدید در انیمیشن‌های جدید پیکسار و والت دیزنی Encanto

 

آهنگ‌های نچندان دلچسب برای یک انیمیشن موزیکال به سبک انکانتو ناگوارترین اتفاق ممکن است. اما خوشبختانه این انیمیشن ویژگی‌های دیگری دارد که سطح آن را بالا برده‌اند. از جمله این‌ ویژگی‌ها می‌توان به صداپیشگی‌های بسیار خوب اشاره کرد. همچنین دیدن انیمیشنی از والت دیزنی با رنگ‌پوست‌ و مدل موهای متفاوت و انواع مدهای کلمبیایی مانند «پانچو»، دامن‌های گلدوزی‌شده، لباس‌های رنگارنگ و «گایابرا» (پیراهن‌های گرمسیری مختص آمریکای لاتین) تاثیرگذار هستند.

حتما بخوانید  کاهش سریع قند خون با 28 تا از بهترین میوه ها و خوراکی ها

 

صداپیشگی «بئاتریز» در نقش «میرابل» نیز پرابهت است و می‌توان زخم‌های روحی و عشق و عاطفه شخصیت او را در طول فیلم به وضوح حس کرد. بئاتریز هیچ‌وقت در طول فیلم آن حس بازیگوشی و شوخ‌طبعی شخصیت‌ دوست‌داشتنی‌اش را از دست نمی‌دهد.

 

انیمیشن انکانتو همچون «کوکو (۲۰۱۶)» محصول استودیوی پیکسار که ادای دینی به فرهنگ مکزیکی بود، با بهره‌ بردن از انواع گل‌ها و حیوانات مخصوص منطقه تا ترانه‌ها به فرهنگ کلمبیایی ادای احترام کرده است. در هر دوی این انیمیشن‌ها این مادران بوده‌اند که به همراه شخصیت‌های جوان سفری پرماجرا را پشت‌سر گذاشته‌اند. برای استودیو پیکسار و دیزنی رفتن به تور جهانی داستان‌سرایی پیشرفت جالب‌ توجهی است، اما امیدواریم کمتر شاهد مضامین و روایت‌های تکراری باشیم.

 

شاید تنها تفاوت انیمیشن افسون در این باشد که در اینجا به مضمونی فراتر از یک خانواده پرداخته شده و داستان یک وطن از دست رفته و خانواده‌ای که به سرزمین جدیدی سفر کرده را شاهدیم. داستان انیمیشن انکانتو برای بسیار از خانواده‌های مهاجر (در آمریکا) داستان غیرمعمولی نیست و همین نیز می‌تواند به نسل‌های جدید تعلق‌خاطر بیشتری دهد یا دست‌کم باعث انتقال تجارب نسل‌های گذشته شود.

 

شاید این نظر درباره فیلمی که لحظات کسل‌کننده زیادی دارد، کمی خوش‌بینانه باشد، اما علیرغم گام‌های اشتباهی که انیمیشن افسون برمی‌دارد، بی‌شک این موزیکال خیال‌پردازنه یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۱ است.

 

 

نظر منتقدان درباره انیمیشن افسون (انکانتو)

 

نظر منتقدان درباره انیمیشن افسون (انکانتو)

 

انیمیشن Encanto نقدهای عمدتا مثبتی را از منتقدان دریافت کرد. منتقدان به دلیل داستان دلگرم‌کننده و پراحساس، موسیقی متن جذاب، انیماتوری و شخصیت‌پردازی ماهرانه، و همینطور دستمایه‌ قرار دادن فرهنگی متفاوت به شدت از انیمیشن انکانتو تمجید کردند. وب‌سایت «راتن تومیتوز» از روی ۱۸۳ نقد و بررسی منتقدان خود به انیمیشن افسون امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ داد. در چکیده نقدهای این وب‌سایت گرداوری دیدگاه می‌خوانیم: «محیط و بینش فرهنگی انکانتو برای استودیو والت دیزنی تازگی دارد، اما نتیجه همان است، انیمیشنی جذاب و سرگرم‌کننده برای تمام اعضای خانواده.»

 

دیگر وب‌سایت گرداوری دیدگاه، «متاکریتیک» نیز به انیمیشن انکانتو امتیاز ۷۶ از ۱۰۰ داد که نشان‌دهنده «نقدهای عموما خوب» است. تماشاگرانی که در نظرسنجی وب‌سایت «سینمااسکور» شرکت کرده بودند به انکانتو امتیاز متوسط A (از A+ تا F) دادند. در همین حال، در نظرسنجی وب‌سایت «پُست‌تراک» نیز ۸۸ درصد از کاربران به انیمیشن افسون امتیاز مثبت داده و ۷۰ درصد نیز تماشای آن را به دیگران توصیه کرده بودند.

 

«کریستن پیج‌کربی» از «واشنگتن پست» نیز از جلوه‌های بصری، شخصیت‌ها و پیام فیلم تمجید کرد و داستان آن را «پیچیده‌تر از قصه‌های پریان عادی» وصف کرد. «هاوارد پورتر» از «ساندی تایمز» انیمیشن افسون را با این عبارات «رگباری از تصاویر هوشمندانه و رنگارنگ و آهنگ‌های شنیدنی» توصیف کرد.

 

«سیمران هانس» از «آبزرور» نیز افسون را «موزیکالی جرقه‌ای» توصیف کرد. «بن تراویس» دیگر منتقدی بود که به تمجید از انیمیشن انکانتو پرداخت و آن را «یک داستان پر عاطفه» دانست. «جان سربا» از «دیسایدر» نیز در نقد خود انکانتو را انیمیشنی «کاملا مفرح، شوخ‌و شنگ و هوشمندانه و با جذابتی چند نسلی قوی» دانست.

 

 

منبع: rogerebert

کالابرگ الکترونیک