بررسی تب در کودکان | چه وقت می گوییم تب یک کودک بالاست؟

بررسی تب در کودکان | چه وقت می گوییم تب یک کودک بالاست؟


13 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تب در کودکان؛ چه وقت می گوییم تب یک کودک بالاست

تب در کودکان خردسال کاملا شایع است. این تب معمولا خفیف است اما گاهی اوقات تب کودکان بالا می رود. تب بالا نیاز به توجه و پیگیری فوری دارد. گاهی اوقات اگر تب تکرار شود باید به صورت جدی آن را پیگیری کرد چرا که می تواند دلایلی متفاوتی داشته باشد. پس از کنترل تب باید حتما در صورت تکرار به پزشک مراجعه کرد. بنابراین تب های خفیف مکرر و تب بالا را باید جدی گرفت. در سرویس سلامت مجله کوروش نگاهی به بررسی تب در کودکان پرداخته ایم.

 

تب چیست؟

 

تب چیست؟

 

وقتی درجه حرارت بدن زمانی که ۳۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر از اصطلاح تب استفاده می شود. تب در کودکان و بزرگسالان یکی از راه های مقابله بدن با عفونت است. گاهی اوقات تب ممکن است در عرض چند روز به آرامی و به صورت خفیف ایجاد شود و ناگهان خیلی سریع بالا رود. این موضوع معمولا ربطی به بیماری عامل تب ندارد. اگر زمانی که صورت کودک را لمس می کنید احساس گرما کنید، ممکن است کودک تب داشته باشد. قرمزی یا بر افروخته به نظر آمدن بدن یا چهره کودک نیز ممکن است یکی از نشانه های تب در کودکان باشد. بهتر است دمای بدن کودک و فرزند خود را معمولا با دماسنج بررسی کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » چطور تب کودکان و بزرگسالان را به درستی اندازه گیری کنیم «

 

 

دمای طبیعی بدن کودکان

 

دمای طبیعی بدن کودکان

 

دمای طبیعی بدن کودکان معمولا بین ۳۶.۵ تا ۳۸ درجه سانتی گراد متغیر است. این دما به بدن هر فرد، سن کودک و فعالیتی که انجام داده بستگی دارد. همچنین این که در چه زمانی از روز دمای بدن او را اندازه گرفته اید نیز بسیار مهم است. شاید جالب باشد بدانید که حتی اینکه کدام قسمت از بدن کودک را بررسی تب انتخاب کرده اید نیز در نتیجه عدد روی دماسنج بسیار تاثیر گذار است. دمای بدن معمولا در ساعات اولیه صبح کمتر و در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب معمولا بیشتر است.

 

چه عواملی باعث تب در کودکان می شود؟

 

چه عواملی باعث تب در کودکان می شود؟

 

عفونت ها شایع ترین علت تب در کودکان هستند. بیشتر عفونت ها توسط ویروس در بدن کودکان ایجاد می شوند. این ویروس ها منجر به سرماخوردگی، آنفلونزا و کووید ۱۹ می شوند. همچنین گاهی باعث عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و بیماری های عفونی شایع دوران کودکی می شوند. این عفونت ها مدت زیادی دوام ندارند و معمولا در اکثر مواقع نیازی به درمان جدی وجود ندارد.

 

 

بهترین روش های پایین آوردن تب در کودکان

 

 

عفونت های باکتریایی در کودکان

 

گاهی اوقات برخی از عفونت ها که منجر به تب در کودکان می شود، باکتریایی است. عفونت های باکتریایی معمولا نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارند. برخی از عفونت های گوش و گلو و دستگاه ادراری در دسته عفونت های باکتریایی قرار دارند. همچنین بیماری هایی چون ذات الریه و عفونت های خونی باکتریایی هستند. اگر فکر می کنید که کودک شما به یکی از این عفونت ها مبتلا شده است باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

 

علل غیر معمول تب

 

اما گاهی اوقات عوامل دیگری نیز که معمولا نادر و غیر معمول هستند موجب تب می شوند. گاهی اوقات واکنش به داروهای خاص باعث تب کودک می شود. واکسن ها و التهام های مزمن مفصلی نیز منجر به بروز تب می شوند. در برخی موارد تومورها و بیماری های دستگاه گوارش نیز با علایمی چون تب در کودکان همراه هستند.

 

علایم و نشانه های تب در کودکان چیست؟

 

علایم و نشانه های تب در کودکان چیست؟

 

تب در کودکان به خودی خود به ندرت مضر است اما علایم و نشانه های آن برای کودک آزاردهنده و ناراحت کننده است. افزایش دما ممکن است منجر به لرز شود و هنگام پایین آمدن دمای بدن، کودک زیاد تعریق کند. در این صورت بدن او مایعات زیادی از دست می دهد و معمولا کم آب می شود. به همین دلیل باید با مصرف مایعات، آب از دست رفته را جایگزین کرد.

 

تشنج ناشی از تب

 

تشنج ناشی از تب، تشنجی است که با بالا رفتن دمای بدن کودکان اتفاق می افتد. تقریبا از هر ۳۰ کودک در سن ۶ ماهگی تا ۶ سالگی یک نفر مبتلا به تشنج ناشی از تب می شود. اکثر کودکانی که دچار این نوع تشنج می شوند هرگز برای بار دوم به آن مبتلا نخواهند شد. تشنج ناشی از تب، نتایج و عوارض طولانی مدتی به همراه ندارد. اما در هر صورت، در صورت بروز باید به پزشک مراجعه شود.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم بیماری کرونا در کودکان « 

 

 

چه موقع باید برای تب کودکان به پزشک مراجعه کرد؟

 

چه موقع باید برای تب کودکان به پزشک مراجعه کرد؟

 

بسیاری از افراد معتقدند که در مراجعه با تب های خفیف کودکان، بهترین راه درمان خانگی است. حتی گفته می شود اگر کودک شما بیش از ۳ سال است که با وجود تب زیاد بیمار نیست، نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. با این حال برخی از علایمی که هنگام افزایش دمای بدن کودک ظاهر می شوند نیاز به توجه فوری دارند. بنابراین به علایم ظاهری و بدن کودکان هنگام تغییر دما توجه زیادی کنید.

 

علایمی که به پیگیری سریع نیاز دارند

 

چگونه تب کودکان را درمان کنیم؟

 

گاهی اوقات در مواجهه با علایم بدن کودک هنگام تب بالا، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. حتی گاهی نیاز است تا با اورژانس تماس گرفته شود. زمانی که کودک بی حالی بیش از حد دارد و یا به صدای شما پاسخ نمی دهد حتما باید با اورژانس تماس بگیرید. از دست دادن هوشیاری یا تشنج بسیار خطرناک است. همچنین تنفس دشوار برای کودکان می تواند یک هشدار جدی در هنگام تب باشد. اگر کودکان بیش از ۶ ماه است که همراه با تب علایم خفیفی از بی حالی دارند و خواب آلود هستند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

استفراغ و سردردهای ملایم به همراه تب، چه خفیف و چه تب بالا، نیاز به پیگیری فوری دارد. گاهی اوقات کودکان در هنگام تب با درد مداوم شکم و سفتی گردن مواجه می شوند. در این موارد نیز باید از پزشک مشاوره گرفت. برخی کودکان هنگام تب، نور چشمانشان را آزار می دهد. حتی گاهی یک لکه نرم روی سر کودک شما برجسته می شود. این ها همه علایمی جدی برای پیگیری هستند. در برخی موارد کودکان به ندرت مایعات مصرف می کنند. ادرار خود را به خوبی دفع نمی کنند.

 

گاهی اوقات نیز تب آن ها بیش از ۳ روز طول می کشد. بنابراین بهتر است این موارد را نیز جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک زیر ۳ ماه با کسی که دچار عفونت جدی بوده، برخورد داشته و یا سفر رفته است، در صورت بروز تب چه از نوع خفیف و چه تب بالا حتما با اورژانس تماس بگیرید.

 

۱۰ توصیه تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

 

 

چگونه تب کودکان را درمان کنیم؟

 

تب در کودکان

 

در اکثر مواقع دلایل افزایش دما و تب در کودکان جدی نیستند. معمولا والدین می توانند تب کودک را به سادگی در خانه کنترل کنند. در نوزادان زیر ۱۲ ماه، تب ممکن است نشانه یک بیماری قابل توجه باشد. بنابراین بهتر است علاوه بر استفاده از روش درمان خانگی، حتما از پزشک مراجعه بگیرید. به طور کلی بدن کودکان تب را به خوبی کنترل می کند. با این حال روش های زیادی برای پایین آوردن دمای بدن در کودک وجود دارد.

 

 

استفاده از راه های خانگی برای درمان تب کودکان

 

سعی کنید به کودکان خود لباس سبک بپوشانید. حتی اگر تب کودک بالا بود، پوشک و لباس اصلی کودک را در بیاورید. در صورت لرزیدن، آن ها را با ملحفه بپوشانید. سعی کنید با تنظیم گرمای خانه اتاق را در دمای مناسب نگه دارید. حتی گاهی اوقات نیاز است تا پنجره ها را باز کنید. به آن ها آب و مایعات شفاف و خنک بدهید. اگر کودک زیر ۶ ماهه است، به او شیر مادر و یا شیر خشک با آب جوشیده شده بدهید. نیازی نیست تا فرزند شما گرسنه باشد. در این شرایط لازم است تا کودک نوشیدنی مصرف کند و از کم آبی بدن جلوگیری شود. سر کودکان را با یک اسفنج نرم مدام خیس کنید. حمام های خنک می تواند تاثیر زیادی در کاهش دمای بدن کودک داشته باشد.

 

 

داروهای مناسب برای کاهش تب کودکان

 

داروهای مناسب برای کاهش تب کودکان

 

معمولا پزشکان می گویند نیازی به دادن دارو به کودک در هنگام تب نیست مگر اینکه درد یا ناراحتی داشته باشد. معمولا در مواجهه با درد ناشی از تب، برای کودکان بیش از یک ماه پاراستامول تجویز می شود.

هنگام استفاده از تب بُر های عادی، حتما سن و وزن کودک را لحاظ کنید و بر اساس دستورالعمل های روی دارو به کودک تب بُر بدهید. گاهی اوقات برای کاهش درد و علایم تب، به کودکان ۳ ماهه و بالاتر از آن که بیش از ۶ کیلوگرم وزن دارند، طبق نسخه پزشک ایبوپروفن تجویز می شود. اگر کودک شما به آسم مبتلا است، از مصرف ایبوپروفن خودداری کنید مگر آنکه توسط پزشک توصیه شده باشد. همچنین به فرزندان خود که زیر ۱۶ سال سن دارند، هرگز آسپرین ندهید. در صورت نیاز به استفاده از هر گونه دارو برای کودک حتما با پزشک اطفال مشورت کنید.

 

 

منبع: healthdirect

 

کالابرگ الکترونیک