بهترین روش های جرم گیری و از بین بردن رسوب کتری و سماور

بهترین روش های جرم گیری و از بین بردن رسوب کتری و سماور


26 آبان 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
از بین بردن جرم کتری
فهرست محتوا پنهان

استفاده مداوم از کتری های برقی و یا روی گازی موجب ایجاد جرم و رسوب در کف کتری و سماور می شود. اگر به موقع اقدام به تمیز کردن جرم کتری و سماور نکنید، رفته رفته این رسوبات به لایه های ضخیم تبدیل خواهد شد که از بین بردن آن ها نیز بسیار سخت تر می شود. رسوبات سفید رنگ که در اثر تبخیر آب داغ و به جا ماندن مواد معدنی جامد تمام سطح داخلی کتری و سماور را پر می کند و موجب کدر شدن آب و یا حتی طعم گرفتن آن می شود و عمر کتری و سماور شما را نیز کوتاه تر می کند. اما چگونه جرم و رسوب کتری و سماور را بگیریم؟ آشنا بودن با روش های از بین بردن جرم کتری می تواند به شما کمک کند تا راحت تر از شر این رسوبات مزاحم خلاص شوید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می توانید با بهترین روش های جرم گیری و از بین بردن رسوب کتری و سماور آشنا شوید.

 

 

رسوب یا جرم کتری و سماور چیست؟

 

رسوب یا جرم کتری و سماور چیست؟

 

جرم کتری در واقع رسوباتی آهکی و سفید رنگ است که به آن کربنات کلسیم گفته می‌شود. زمانی که شما کتری را برای درست کردن آب گرم روی حرارت قرار می دهید، مقداری از آب آن بخار می ‌شود و رسوبات آهکی به‌ جا مانده از آن به صورت جامد در کف کتری باقی می ماند.

 

معمولاً خانه هایی که در آن ها از لوله کشی های قدیمی آب استفاده شده و یا آپارتمان ‌هایی که در آن ها از مخازن آب یا سیستم گرمایش مرکزی استفاده می شود، بیشتر با چنین مشکلی روبرو می شوند. به علاوه در برخی از مناطق سختی آب شهر بیشتر است و مقدار منیزیم و کلسیم موجود در آب زیاد است. این موضوع موجب ایجاد رسوب بیشتر در کتری می گردد.

 

 

از بین بردن جرم کتری هر چند وقت یک بار لازم است ؟

 

اگر دائماً برای درست کردن آب جوش یا چای از کتری استفاده می ‌کنید، بهتر است به طور مرتب نیز اقدام به تمیز کردن و رسوب زدایی آن نمایید. به طور کلی لازم است تا هر دو هفته یک بار سطح بیرونی کتری را به خوبی شستشو دهید و تمیز کنید. از طرف دیگر با توجه به میزان سختی آب و مقدار استفاده ای که از کتری دارید حدوداً یک تا دو بار در ماه اقدام به تمیز کردن داخل کتری نمایید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

رسوب زدایی و از بین بردن جرم کتری و سماور با سرکه

 

رسوب زدایی و از بین بردن جرم کتری و سماور با سرکه

 

امروزه کاربرد سرکه در خانه داری رایج است و  استفاده از سرکه یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن جرم کتری است. برای جرم گیری کتری و سماور با استفاده از سرکه ابتدا باید کتری یا سماور را با مقدار مساوی آب و سرکه سفید پر کنید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش بیاید و برای یک ساعت در همین حالت بجوشد.

 

بعد از آن مخلوط سرکه و آب را از داخل کتری یا سماور خالی کنید و با یک ابر یا اسکاچ مناسب داخل کتری یا سماور را تمیز نمایید. اگر بعد از تمیز کردن کتری یا سماور باز هم رسوبات آهکی داخل کتری باقی ماند، بهتر است دوباره این مراحل را تکرار کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که جرم های کف کتری ضخامت زیادی داشته باشند، می ‌توانید برای جرم گیری کتری یا سماور با سرکه از مقدار بیشتر سرکه در برابر آب استفاده کنید.

 

از سابیدن بیش از اندازه داخل کتری یا سماور اجتناب کنید. زیرا این کار می تواند به سطح داخلی آن ها آسیب وارد کند. در نهایت و در آخرین مرحله از جرم گیری و رسوب گیری کتری یا سماور با سرکه باید آن را به خوبی بشویید و با آب فراوان شستشو دهید تا بوی سرکه از بین برود. برای از بین بردن کامل بوی سرکه می توانید یک بار کتری یا سماور را با آب خالی بجوشانید و آن را بریزید و سپس از آن برای جوش آوردن آب جوش و درست کردن چای استفاده نمایید.

 

 

از بین بردن جرم کتری یا سماور با لیمو

 

نحوه از بین بردن جرم کتری یا سماور با لیمو

 

یکی دیگر از روش های مؤثر برای تمیز کردن جرم کتری استفاده از لیمو است. برای جرم گیری کتری با لیمو باید کتری خود را کاملاً پر از آب کنید. سپس چند قطعه لیموترش تازه را برش بزنید و آب آن را داخل کتری بریزید. سپس پوست و سایر قطعات لیمو ترش را نیز به آب اضافه کنید. کتری را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش بیاید و برای یک ساعت در همین حالت بجوشد.

 

سپس در این مرحله از جرم گیری کتری با لیمو، آب و لیموهای داخل کتری را خارج کنید. کتری را با آب فراوان بشویید. شما می توانید از روش جرم گیری کتری با لیمو هم برای کتری های برقی و هم برای از بین بردن جرم کتری های روی گاز استفاده کنید. معمولاً جرم گیری کتری با لیمو زمانی که مقدار جرم زیاد نباشد، روشی بسیار مناسب است.

 

 

از بین بردن جرم کتری و رسوب ضخیم سماور با استفاده از جوش شیرین

 

از بین بردن جرم کتری و رسوب ضخیم سماور با استفاده از جوش شیرین

 

شما برای پاک کردن و جرم گیری رسوب کتری و سماور می توانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید.‌ برای از بین بردن جرم کتری و سماور به این روش باید چند قاشق غذاخوری جوش شیرین داخل کتری بپاشید و چند دقیقه کتری را به حال خود رها کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم داخل کتری را تمیز کنید. در نهایت کتری را با آب فراوان بشویید.

 

اگر جرم کتری شما به نسبت زیاد است، برای از بین بردن رسوب کتری می توانید دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب لیمو ترش یا سرکه ترکیب کنید. سپس کتری را پر از آب نمایید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه یک روش عالی برای جرم گیری کتری برقی و کتری گازی و سماور است.

 

 

بیشتر بخوانید : بهترین روش‌های تمیز کردن ماشین ظرفشویی 

 

رسوب زدایی و از بین بردن جرم کتری و سماور با نوشابه

 

احتمالاً تا به حال در مورد قدرت تمیز کننده شگفت انگیز نوشابه کوکاکولا چیزهای زیادی شنیده اید؟ بهتر است بدانید که نوشابه یک ماده بی نظیر برای تمیز کردن جرم کتری است و با داشتن اسید کربنیک می تواند رسوبات ته نشین شده در کف کتری شما را از بین ببرد. برای از بین بردن جرم کتری با نوشابه باید داخل کتری را با مقداری نوشابه کوکاکولا پر کنید و سپس آن را روی حرارت قرار دهید و بجوشانید. اجازه دهید کتری برای ۳۰ دقیقه بجوشد. سپس آن را با آب فراوان بشویید تا هم رسوبات و هم بوی نوشابه از داخل کتری از بین برود.

 

 

از بین بردن جرم کتری و سماور با استفاده از اسید سیتریک

 

یکی از راه های از بین بردن جرم کتری و سماور استفاده از اسید سیتریک است

 

اسید سیتریک یک ماده قوی برای از بین بردن رسوب کتری است. شما می توانید از این ماده برای تمیز کردن و جرم گیری کتری و نیز تمیز کردن ماشین ظرفشویی و لباسشویی استفاده کنید. برای پاک کردن جرم کتری به وسیله اسید سیتریک باید کتری را تا نیمه آن پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب آن به جوش بیاید.

 

سپس حرارت را خاموش کنید و یا اگر کتری شما برقی است آن را از برق جدا کنید. دو قاشق غذاخوری اسید سیتریک به آب جوش داخل کتری اضافه نمایید و با استفاده از یک قاشق آن را در آب حل کنید. برای ۲۰ دقیقه صبر کنید تا این محلول داخل کتری باقی بماند سپس کتری را خالی کنید و آن را با آب فراوان بشویید.

 

 

از بین بردن جرم کتری و رسوب سماور با استفاده از جرم گیر مخصوص

 

شما می توانید برای از بین بردن رسوب کتری از جرم گیر کتری برقی یا گازی یا سماور استفاده کنید. جرم گیرهای کتری محصولاتی آماده هستند که به عنوان تمیز کننده جرم کتری در فروشگاه های مختلف به فروش می رسند. برای این کار حتماً از یک برند شناخته شده و مطمئن استفاده کنید. زیرا ممکن است برخی از موادی که به عنوان جرم گیر کتری برقی مورد استفاده قرار می گیرند دارای مواد شیمیایی مضر باشند که به راحتی با شستشو از بین نرود.

 

به علاوه استفاده از برخی از این مواد جرم گیر کتری برقی یا گازی می‌تواند به سطح کتری شما آسیب وارد کند. برای پاک کردن جرم کتری با استفاده از جرم گیر کتری برقی و یا گازی باید مقداری از آن را با آب ترکیب کنید و سپس داخل کتری بریزید و اجازه دهید کتری برای مدت زمان مشخص با این مواد خیس بخورد. در نهایت کتری را با آب فراوان شستشو دهید.

 

 

حتما بخوانید : آسان‌ترین روش جرم گیری و از بین بردن بوی بد انواع مدل ماشین لباسشویی

 

تمیز کردن فیلترهای کتری را فراموش نکنید

 

برای از بین بردن جرم کتری تمیز کردن فیلترهای کتری را فراموش نکنید

 

فیلترهای کتری شما بعد از مدتی استفاده پر از رسوب می شود و در صورتی که به موقع اقدام به تمیز کردن آن نکنید، بسیاری از سوراخ های آن گرفته و کارایی خود را از دست می دهد. برای تمیز کردن فیلتر کتری باید آن را جدا کنید. سپس برای ۲۰ دقیقه در یک لیوان سرکه سفید قرار دهید. بعد از این مدت می توانید فیلتر را با یک برس نرم به خوبی تمیز کنید و با آب فراوان بشویید. معمولاً فیلتر کتری های برقی به راحت قابلیت جدا شدن دارد و شما می توانید هر زمان که لازم است آن را از کتری جدا کنید و تمیز نمایید.

 

 

چطور بدنه کتری و سماور را تمیز کنیم؟

 

چطور بدنه کتری و سماور را تمیز کنیم؟

 

قبل از هر چیز باید بدانید که جرم گیری بدنه کتری و سماور شما بیشتر از داخل آن نیاز به تمیز کردن دارد. پس بهتر است همان قدر که به پاک کردن جرم کتری اهمیت می دهید، مراقب بدنه کتری نیز باشید. بهتر است حداقل هر دو هفته یک بار قسمت بیرونی کتری را تمیز کنید. برای این کار یک پارچه و یک پاک کننده ضد باکتری یا چند منظوره تهیه کنید. مقداری از تمیز کننده را روی پارچه بزنید و سپس همه بخش ‌های کتری را با دقت تمیز کنید.

 

ترفندهای از بین بردن جرم بدنه کتری و سماور چیست؟

 

 

به منظور تمیز کردن کتری های استیل ضد زنگ می توانید مقداری روغن بدن کودک یا روغن زیتون روی پارچه بزنید و به وسیله آن بدنه کتری را تمیز کنید. این کار موجب می شود تا بدنه کتری استیل براق تر شود. توجه داشته باشید که هیچ گاه بدنه کتری یا سماور برقی را برای تمیز کردن زیر آب نگیرید. زیرا خیس شدن بخش های الکتریکی کتری و سماور می‌تواند موجب سوختن و خراب شدن آن شود. پس بهتر است برای تمیز کردن آن از اسپری تمیز کننده به همراه یک پارچه نمناک کمک بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید : بهترین روش‌های پاک کردن چربی هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

 

 

چطور از ایجاد رسوب در کتری و سماور جلوگیری کنیم؟

 

چطور از ایجاد رسوب در کتری و سماور جلوگیری کنیم؟

 

از قرار دادن آب جوشیده به مدت طولانی در کتری و سماور اجتناب کنید

 

بعد از جوشاندن آب سعی کنید تا حداکثر چند یک تا دو ساعت از آن استفاده کنید. شما می توانید از آب جوشیده برای تهیه چای، دمنوش و یا حتی آب نوشیدنی استفاده کنید و یا اضافه آن را نیز برای آب دادن به گل ها مورد استفاده قرار دهید. به هر حال سعی کنید تا آب جوشیده به مدت طولانی در کتری و سماور باقی نماند، زیرا این کار موجب ایجاد جرم و رسوب در کتری و سماور می شود. بهتر است بعد از چند ساعت آب داخل کتری را تخلیه کنید و آن را به خوبی آب کشی نمایید.

 

 

برای پر کردن کتری از آب تصفیه شده استفاده کنید

 

استفاده از سیستم تصفیه آب در خانه می تواند تا میزان زیادی رسوبات آب را کاهش دهد و از ایجاد رسوب و جرم در کتری و سماور جلوگیری کند. اگر از تصفیه آب استفاده کنید رسوبات کمتری در کتری شما ایجاد می شود.

 

 

به طور منظم اقدام به تمیز کردن و از بین بردن جرم کتری و سماوری نمایید

 

به طور منظم اقدام به تمیز کردن و از بین بردن جرم کتری و سماوری نمایید

 

اگر برای تمیز کردن کتری و سماور خود یک برنامه مشخص داشته باشید هیچگاه و رسوبات ضخیم و سخت داخل کتری ایجاد نمی شود و شما می توانید همیشه آن را به راحتی از بین ببریم.

 

 

برای از بین بردن جرم کتری از رسوب گیر و جرم گیر کتری و سماور استفاده کنید

 

برای از بین بردن جرم کتری از رسوب گیر و جرم گیر کتری و سماور استفاده کنید

 

رسوب گیر کتری و سماور در واقع یک گلوله مفتولی کوچک و ظریف است که از آن برای حذف کردن رسوبات داخل کتری و سماور استفاده می شود. شما می توانید از این جرم گیرهای سیمی هم برای کتری برقی و هم برای کتری روی گاز استفاده نمایید. طرز استفاده از جرم گیر و رسوب گیر کتری و سماور ساده است. تنها لازم است هر بار بعد از استفاده سیم جرم گیر را زیر آب بگیرید و به خوبی بشویید و سپس دوباره داخل کتری بیندازید.

 

 

چه کار کنیم تا از شر مزه فلز کتری خلاص شویم؟

 

معمولاً زمانی که برای اولین بار از یک کتری فلزی استفاده می کنید، ممکن است با جوشاندن آب در آن احساس کنید که آب مقداری طعم فلز می دهند. به طور معمول بعد از چند بار استفاده از کتری این موضوع برطرف می ‌شود. اما اگر باز هم بوی فلز را در کتری احساس کردید می توانید از مقدار جوش شیرین در کتری استفاده کنید.

 

 

چطور می توان سطح زنگ زده کتری چدن را پاک نمود؟

 

بهترین روش برای از بین بردن زنگ زدگی روی سطح کتری چدن استفاده از نوشابه کوکاکولا است. شستن سطح کتری با نوشابه کوکاکولا می‌تواند لکه های سطح کتری  کم رنگ تر کند.

 

 

منبع: experthometips

 

 

سوالات متداول

 

 

۱-از بین بردن جرم کتری هر چند وقت یک بار لازم است؟

 

حدودا یک تا دو بار در ماه کتری را جرم گیری کنید.

 

 

۲-مواد طبیعی خانگی برای از بین بردن جرم کتری چیست؟

 

سرکه ،لیمو ،جوش شیرین، نوشابه بهترین مواد طبیعی برای از بین بردن جرم کتری هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک