راهنمای نحوه شستن انواع پالتو و بارانی با دست و ماشین

راهنمای نحوه شستن انواع پالتو و بارانی با دست و ماشین


17 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نحوه شستن انواع پالتو

نحوه شستن انواع پالتو با هم متفاوت است و نیاز به رعایت فوت و فن‌هایی که دارد که می‌تواند به حفظ ظاهر و تمیزی پالتوی شما کمک کند. به عنوان راهنمای شستشوی صحیح انواع پالتو باید بدانید که به کار بردن مواد شوینده مناسب، دمای آب مناسب و روش شستشو و خشک کردن پالتو نقش مهمی بر سلامت لباس شما خواهد داشت. اما شما چقدر با راهکارهای شستشو پالتو و بارانی و کاپشن آشنا هستید آیا ترفندهای شستن پالتو در ماشین لباسشویی را بلد هستید؟ روش شستن پالتو پوست طبیعی چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با نکات شستن پالتو در منزل آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طریقه شست و شوی پالتوی پشمی و فوتر در منزل پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- برچسب پشت لباس را چک کنید

 

برچسب پشت لباس را چک کنید

 

به عنوان راهنمای شستشوی صحیح انواع پالتو باید قبل از هر اقدامی ابتدا برچسب پشت لباس را دقت بررسی کنید. معمولاً پشت همه پالتوها اطلاعات کلی در مورد نحوه شستشو، دمای آب و همچنین خشک کردن پالتو ذکر شده است. از طرف دیگر روی برچسب برخی از پالتوها قید شده که قابل شستشو نیستند و باید تنها به روش خشکشویی تمیز شوند.

 

از همین رو چک کردن برچسب لباس موجب می‌شود تا لباس خود را به روشی اصولی‌تر و بدون این که آسیبی به آن وارد شود، تمیز نمایید.

 

 

۲- لکه روی لباس را برطرف کنید

 

بعد از این که برچسب روی پالتو را با دقت بررسی کردید، باید لکه‌های روی لباس را نیز از بین ببرید. برای این کار می‌توانید از یک اسپری لکه بر مخصوص یا مقداری مایع ظرفشویی کمک بگیرید. اجازه دهید ماده لکه بر یا شوینده برای ۱۰ دقیقه روی لکه باقی بماند. سپس می‌توانید پالتو را بشویید و یا در ماشین لباسشویی تمیز نمایید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۳- دکمه‌ها و زیپ‌های لباس را ببندید

 

از راهکارهای شستشوی پالتو و بارانی این است که زیپ و دکمه‌های لباس را قبل از شستن به خوبی ببندید. این کار موجب می‌شود که احتمال پارگی لباس و آسیب دیدن به آن کاهش پیدا کند. از طرف دیگر بستن دکمه و زیپ پالتو قبل از شستن آن از بد شکل شدن و گره خوردن لباس در هم جلوگیری می‌کند و موجب حفظ شکل لباس می‌شود.

 

 

۴- پالتو را به صورت تکی یا با لباس‌های مشابه بشویید

 

شستن برخی لباس‌های متفاوت در ماشین لباسشویی با هم، موجب می‌شود تا بافت لباس‌ها به هم ساییده شوند و تار و پود آن‌ها آسیب ببیند. سعی کنید پالتوهای هم جنس با تناژ رنگی مشابه را هم بشویید و با این کار از آسیب به بافت لباس جلوگیری کنید. فراموش نکنید که نحوه شستن پالتو پشمی با نحوه شستن پالتو جیر متفاوت است. از همین رو شما نمی‌توانید از یک نوع شوینده یا دمای یکسان آب برای این دو نوع جنس پالتو استفاده کنید.

 

 

راهنمای شستشوی پالتوی پشمی

 

شستشوی پالتوی پشمی

 

استفاده از مواد شوینده قوی، آب داغ و چرخه تند ماشین لباسشویی به هیچ عنوان برای شستن پالتوی پشمی مناسب نیست. آب داغ موجب جمع شدن و آسیب دیدن به بافت پالتو پشمی می‌شود. نحوه شستن پالتو پشمی به این صورت است که باید از آب سرد استفاده کنید. بهترین شوینده برای شستن پالتو پشمی صابون یا شامپو بچه است. سعی کنید برای شستن این نوع پالتوها حتماً از چرخه ملایم ماشین لباسشویی استفاده کنید.

حتما بخوانید  5 مورد از خواص ناشناخته آووکادو برای زیبایی پوست و مو

 

بعد از تمام شدن شستشوی پالتوی پشمی برای خشک کردن آن بهتر است پالتو را به آرامی روی رخت خشک کن یا چوب لباسی چوبی پهن کنید و در معرض هوا قرار دهید. توجه داشته باشید که قبل از خشک شدن لباس قسمت سرشانه، یقه و آستین لباس را مرتب کنید تا لباس خوش حالت خشک شود.

 

اگر جنس پالتوی شما پشم گوسفند است احتمالاً ذرات آلودگی و پرزها را بیشتر به خود جذب می‌کند. از همین رو در صورتی که پالتو شما هم چنین مشکلی دارد، بهتر است ابتدا آن را با پرزگیر تمیز کنید و بعد فرآیند شستشو را آغاز نمایید.

 

برای شستن پالتوی پشمی با دست می‌توانید سینک یا یک تشت را از آب سرد پر کنید و مقداری مایع لباسشویی ملایم به آن اضافه نمایید. سپس پالتو را داخل آن قرار دهید تا در آب خیس بخورد. سپس پالتو را آبکشی نمایید.

 

 

راهنمای شستن انواع پالتوی فوتر

 

پالتوی فوتر معمولاً راحت‌تر از پالتوی پشمی در خانه شسته می‌شود. شما می‌توانید برای شستن پالتوی فوتر در خانه از لباسشویی با دمای سرد و شوینده ملایم استفاده کنید. در صورت شستن این نوع پالتوها به صورت دستی می‌توانید درست مثل پالتوی پشمی، پالتو را برای نیم ساعت در آب سرد و مقداری شوینده قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

 

به یاد داشته باشید که بهترین روش برای خشک کردن پالتوی فوتر قرار دادن آن روی یک حوله بزرگ برای جذب آب اضافی است. سپس می‌توانید پالتو را در فضای آزاد قرار دهید تا خشک شود. در صورتی که برای خشک کردن پالتوی فوتر از خشک کن و اتو استفاده می‌کنید، حتماً از کمترین دما استفاده کنید.

 

 

راهنمای شستشوی صحیح انواع پالتوی ضد آب و بارانی

 

راهنمای شستشوی صحیح انواع پالتوی ضد آب و بارانی

 

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد نحوه شستن انواع پالتوی ضد آب بدانید این است که این پالتوها نسبت به آب داغ و دمای زیاد حساس هستند. از همین رو سعی کنید برای شستن انواع پالتوی ضد آب از آب سرد و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای خشک کردن این نوع پالتوها به هیچ عنوان نباید از خشک کن استفاده کنید و باید اجازه دهید پالتوی شما در دمای محیط به آرامی خشک شود.

 

به منظور کاهش ایجاد چروک در این نوع پالتوها بهتر است از چرخه شستشوی ملایم و سرعت چرخش کم ماشین لباسشویی استفاده کنید. سپس پالتو را روی چوب لباسی آویزان کنید و در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

 

 

نحوه شستن انواع پالتوی زمستانی چرمی

 

پالتوهای چرمی یکی از زیباترین و البته گران قیمت ترین انواع پالتو هستند که معمولاً نحوه شستشوی آن‌ها با سایر انواع پالتوها متفاوت است. قبل از هر چیز باید بدانید که شستن پالتوی چرمی به هیچ عنوان در خانه توصیه نمی‌شود و برای شستن این نوع پالتوها بهتر است از یک خدمات خشکشویی پالتو کمک بگیرید.

معمولاً توصیه می‌شود تا به منظور تمیز کردن پالتوی چرمی قبل از هر کاری ابتدا مطمئن شوید که پالتوی شما رنگ پس می‌دهد یا خیر. برای این کار باید یک پارچه سفید و مرطوب را به آرامی روی بخشی از پالتو بکشید. اگر پارچه شما رنگی شد یعنی پالتو رنگ پس می‌دهد و به هیچ عنوان نباید آن را بشویید.

 

برای از بین بردن لکه پالتوی چرمی می‌توانید از یک پارچه سفید مرطوب کمک بگیرید. در صورتی که لباس شما رنگ پس نمی‌دهد و می‌خواهید آن را در خانه بشویید، می‌توانید یک تشت آب ولرم آماده کنید و کمی شوینده ملایم به آن اضافه نمایید. سپس پالتوی چرمتان را داخل تشت فرو ببرید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه خیس بخورد.

حتما بخوانید  11 راهکار قطعی از بین بردن بوی بد عرق بدن و روش‌های درمانی تعریق شدید

 

بعد از خیس خوردن پالتو می‌توانید با استفاده از یک برس کاملاً نرم سطح پالتو را تمیز کنید. سپس پالتو را روی چوب لباسی آویزان کنید تا در معرض هوای طبیعی خشک شود. توجه داشته باشید که پالتوی چرمی نباید در معرض آفتاب قرار بگیرد. بعد از خشک شدن پالتوی چرم بهتر است از یک نرم کننده یا روغن مخصوص برای نرم و براق کردن پالتو استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های آسان شستن کت و پالتو چرم

 

 

نحوه شستن پالتو سوییت و جیر

 

نحوه شستن پالتو سوییت و جیر

 

معمولاً برای شستن پالتو سوییت و جیر بهتر است از خدمات خشکشویی استفاده شود. برای تمیز کردن گرد و غبار از روی پارچه جیر و سوییت می‌توانید از پرزگیر استفاده کنید. اگر پالتوی شما لکه شده، برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از یک برس کوچک و پودر بچه استفاده کنید

 

 

نحوه شستن انواع پالتوی خزدار

 

برای شستن پالتوی خزدار می‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید. برای این کار باید پالتو را پشت و رو کنید و سپس در لباسشویی قرار دهید. سپس ماشین لباسشویی را روی دمای سرد و دور کند دستگاه تنظیم کنید. توجه داشته باشید که دمای داغ آب و دور تند ماشین لباسشویی موجب آسیب به تار و پود پالتو می‌شود.

 

از شستن بیش از حد این نوع پالتوها پرهیز کنید چون موجب می‌شود پالتو ظاهر خود را از دست دهد و تار و پود آن به هم بچسبد. پیشنهاد می‌کنیم راهنمای معنی کلمات و برنامه شستشوی ماشین لباسشویی را بخوانید.

 

 

نکات شستن پالتو در منزل

 

نکات شستن پالتو در منزل

 

  • به عنوان راهنمای نکات شستن پالتو در منزل باید بدانید که روش شستن پالتو پوست طبیعی و پالتوهای خز و چرمی بسیار حساس است. از همین رو سعی کنید از شستن این نوع پالتوها در خانه اجتناب کنید. پیشنهاد می‌شود برای شستن پالتوهای خز و چرمی حتماً از یک خشکشویی معتبر کمک بگیرید.

 

  • به عنوان راهکارهای صحیح شستن پالتو توجه داشته باشید که شوینده‌های حاوی آنزیم موجب آسیب به بافت پالتو می‌شود.

 

  • برای از بین بردن لکه پالتوی چرم می‌توانید از پد لاک پاک کن و همچنین ترکیب خمیردندان و الکل رقیق شده استفاده کنید.

 

  • آب رفتن پالتو پشمی معمولاً با قرار دادن پالتو در آب گرم ایجاد می‌شود. از همین رو حواستان باشد که هیچ‌گاه پالتوی پشمی را با آب داغ نشویید.

 

خلاصه کلام اینکه نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی با در نظر گرفتن جنس لباس مشخص می‌شود. رعایت کردن نکات شستن پالتو در منزل به شما کمک می‌کند تا با کمترین میزان آسیب و حفظ ظاهر پالتو آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که برخی از انواع پالتو نباید در خانه تمیز شوند و شستشوی آن‌ها موجب آسیب دیدن بافت پاچه لباس می‌شود، برای این لباس‌ها بهتر است از یک خشکشویی مطمئن کمک بگیرید.

 

 

سوالات متداول

 

از مهم‌ترین نکات شستن پالتو در منزل چیست؟

 

به عنوان مهم‌ترین نکات شستن پالتو در منزل قبل از هر کاری باید برچسب پشت لباس را چک کنید. سپس با توجه به جنس پالتو از روش مناسبی برای شستشوی آن استفاده نمایید.

 

 

شستن پالتو فوتر در منزل با ماشین لباسشویی چگونه است؟

 

شما می‌توانید برای شستن پالتوی فوتر در خانه از لباسشویی با دمای سرد و شوینده ملایم استفاده کنید.

 

 

منابع: makespace، southernliving

 

کالابرگ الکترونیک