هواوی با الگوبرداری از گوگل وارد بازار نرم افزار و خودروهای هوشمند می شود 

هواوی با الگوبرداری از گوگل وارد بازار نرم افزار و خودروهای هوشمند می شود 


9 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
هواوی با الگوبرداری از گوگل وارد بازار نرم افزار و خودروهای هوشمند می شود

هواوی، غول فناوری ‌های ارتباطی و مخابراتی در پی تحریم های گسترده دولت آمریکا تصمیم گرفت با پیروی از الگویی مشابه گوگل، غول فناوری جهان به سمت بازار نرم افزار و خودروهای هوشمند برود. امروز در مجله کوروش به ابعاد مختلف استراتژی جدید هواوی به الگوبرداری از گوگل برای ورود به بازار نرم افزار و خودروهای هوشمند خواهیم پرداخت.

 

 

هواوی، غول فناوری ‌های ارتباطی و مخابراتی تصمیم گرفته پس از تحریم های سخت آمریکا علیه خود به پیروی از الگویی مشابه گوگل به سمت بازار نرم افزار برود. هوآوی می خواهد فعالیت خود را در حوزه هایی همچون خدمات ابری و خودروهای هوشمند نیز افزایش داده و امیدوار است که در آینده بتواند از این طریق بخش بیشتری از درآمد خود را تأمین کند. علاوه بر این، به عقیده صاحب نظران، پشت این تصمیم هوآوی برای تقویت بازوی نرم افزاری خود جداسازی از فضای اقتصادی-سیاسی فعلی و همینطور مقابله با اقدامات بعدی دولت آمریکا به چشم می خورد. گفتنی است، در پی تحریم های سخت آمریکا لطمه سختی به تجارت سخت افزارهای هوآوی وارد شده است. برآورد می شود، هوآوی در پی تحریم های آمریکا سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار زیان دهد.

چند ماه قبل بود که «آرک ‌فاکس (Arcfox)»، شرکت خودروسازی زیر مجموعه گروه خودروسازی پکن (BAIC)، خودرویی با تجهیزات هواوی به بازار عرضه کرد. این خودروی برقی مجهز به سیستم عامل «هارمونی ‌او اس (HarmonyOS)» بود. هارمونی ‌او اس، سیستم عاملی است که هواوی در سال ۲۰۱۹ راه اندازی کرد. خودروی هوشمند آرک ‌فاکس از قابلیت خودران نیز بهره می برد. با این حال، هواوی قصد ندارد شخصا وارد حوزه خودروسازی شود، بلکه تنها تجهیزات الکترونیکی خودورهای هوشمند را تأمین خواهد کرد.

 

 

ورود هواوی به بازار نرم افزار و خودروهای هوشمند و الگوبرداری از گوگل

 

ورود هوآوی به بازار نرم افزار و خودروهای هوشمند

 

هواوی در اردیبهشت ماه امسال نیز از چند محصول جدید خود در حوزه پردازش ابری رونمایی کرده بود. این محصولات می توانند به طور بالقوه حاکمیت بلامنازع شرکت علی بابا که هم اکنون یکه تاز خدمات ابری در بازار چین است را به چالش بکشند. هوآوی اظهار امیدواری کرده که تکیه شرکت بر خدمات ابری سرانجام بتواند باعث شود تا در آینده بخش بیشتری از درآمدهای شرکت از طریق بخش های نرم افزار و خدمات ابری این شرکت به دست آید.

توجه هواوی به بازار نرم افزار پس از آن بود که تحریم های آمریکا موجب افت شدید فروش تلفن های همراه این شرکت شد. غول فناوری چین در سال ۲۰۱۹ در «فهرست سیاه تجاری دولت آمریکا» قرار گرفت و به این ترتیب حق استفاده از فناوری های آمریکایی از این شرکت سلب شد. سال گذشته نیز دولت آمریکا با تحریم هوآوی مانع از دسترسی این شرکت به منابع مختلف صنایع تراشه های الکترونیکی شد. به عقیده کارشناسان حوزه فناوری، به این ترتیب هواوی تصمیم گرفته تکیه خود به حوزه های نرم افزاری/ پردازش ابری و خدمات خودروهای هوشمند را دو برابر افزایش دهد تا از رقابت در بازارهای جهانی عقب نیفتد. به این ترتیب، هواوی با الگوبرداری از گوگل که قبلا توانسته بود وارد بازارهای مختلف از صنعت نرم افزار تا پردازش ابری و حتی صنعت خودروهای هوشمند شود در این مسیر قدم برمی دارد.

حتما بخوانید  معرفی بهترین پادکست ها در حوزه کارآفرینی و کسب و کار

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای نصب و استفاده از کلاب هاوس «

 

 

چرا آمریکا هواوی را تحریم کرد؟

 

چرا آمریکا هواوی را تحریم کرد؟

 

طی سال های اخیر که رقابت اقتصادی-سیاسی چین و آمریکا از هر زمان دیگری شدیدتر شده، دولت آمریکا تصمیم گرفته با تحریم اقتصادی این ابرقدرت آسیایی و همینطور استفاده از تعرفه هایی برای واردات کالا از این کشور، جلوی گسترش قدرت اقتصادی چین را بگیرد. تحریم هواوی در سال ۲۰۱۹ هم در راستای همین اقدامات واشنگتن انجام گرفت. هوآوی تا پیش از آغاز تحریم های دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹ دومین شرکت بزرگ جهان در صنعت گوشی هوشمند و بزرگترین شرکت مخابراتی جهان محسوب می شد، جایگاهی که مدت هاست از دست داده است.

آمریکا با تحریم های خود همکاری شرکت های آمریکایی را با همتای چینی خود در عرصه نرم افزار و سخت افزار تلفن همراه کاملا قطع کرد. آمریکایی ها حتی پیش از آغاز تحریم های خود، هوآوی را به کارشکنی های مختلفی در خاک این کشور متهم کرده بودند، از جمله این اتهامات می توان به تقلب در حساب ‌های بانکی در نیویورک، نقض امنیت سایبری و جاسوسی در آمریکا توسط این شرکت اشاره کرد. همچنین در همین راستا در سال ۲۰۱۸ مدیر مالی کل هواوی در ونکور، کانادا دستگیر شد. علاوه بر این، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هم در زمان حضور خود در کاخ سفید بارها مساله اختلال هوآوی در امنیت ملی آمریکا را به وسیله دستگاه های هوشمندش مطرح کرده بود.

 

 

بیشتر بخوانید » بیوگرافی اندی رابین خالق سیستم عامل اندروید «

 

 

هواوی انتظار ندارد از فهرست سیاه آمریکا خارج شود

 

تحریم های واشنگتن تجارت موبایل هوآوی را به شدت تحت فشار قرار داده است. با این حال، پس از تغییر رئیس جمهوری آمریکا و انتخاب جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، خبرهایی از امکان رفع تحریم ها به گوش رسید. با این حال، مدیران هواوی اعلام کرده اند هیچ انتظاری ندارند که بایدن این شرکت را از فهرست سیاه تجاری دولت آمریکا خارج کند. به همین جهت، نیز هواوی به ورود خود به صنعت خودورهای هوشمند و بازار نرم افزار شتاب داده است.

اریک ژو، رئیس فعلی هیئت ‌مدیره هواوی در این رابطه گفته بود که هواوی نمی تواند استراتژی های خود را بر اساس یک «فرض بی اساس یا امیدی واهی» پایه گذاری کند. چرا که در این صورت، تبعات عدم خروج هواوی از فهرست سیاه آمریکا می تواند مشکلات بیشتری را برای غول فناوری ‌های ارتباطی و مخابراتی در پی داشته باشد. هواوی هم اکنون سرمایه گذاری عظیمی در حوزه هایی انجام داده که مستلزم فناوری های کمتر پیشرفته ای نسبت به موبایل هستند. به گفته هواوی این شرکت در سال جاری بیش از ۱ میلیارد در این حوزه سرمایه گذاری خواهد کرد و هم اکنون در همین راستا همکاری خود با ۳ شرکت خودروسازی چینی را آغاز کرده است.

حتما بخوانید  ویژگی های مهم یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه ( SysAdmin) حرفه ای

 

 

هواوی از الگوی گوگل پیروی می کند

 

هواوی از الگوی گوگل پیروی می کند

 

گوگل، غول فناوری جهان قبلا سیستم عامل اندروید را ساخته بود که هم اکنون به یکی از دو پلتفرم عمده صنعت موبایل تبدیل شده و اکثر کاربران تلفن های هوشمند در جهان از آن استفاده می کنند. این غول فناوری هم اکنون وارد حوزه نرم افزارهای خودروها نیز شده و بازوی قوی این ابرقدرت فناوری در تجارت پردازش ابری نیز رشد چشمگیری داشته است. در مقابل، هواوی هم سیستم عامل هارمونی او اس را دارد. سیستم عاملی که بنا به اعلام هوآوی می تواند در دستگاه های مختلف از موبایل تا تلویزیون و خودروهای هوشمند به کار رود.

به عقیده صاحب نظران، از آنجایی که هوآوی در بازار موبایل با مشکلات مختلفی روبرو شده،‌ تصمیم گرفته از پلتفرم هارمونی او اس خود در دستگاه های هوشمند دیگری از جمله خودروهای هوشمند نیز استفاده کند. ضمن اینکه هواوی با فعالیت گسترده خود در عرصه خودرو و وسایل نقلیه و خدمات پردازش ابری می تواند برخی از بزرگترین شرکت های فناوری چین را به چالش بکشد.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای خرید و فروش اقساطی گوشی موبایل «

 

 

رقابت هواوی با بزرگان بازار نرم افزار و پردازش ابری چین

 

گروه علی بابا با «علی ‌بابا کلود (Alibaba Cloud)» رهبر بازار پردازش ابری در کشور چین است. هواوی در بازار خودرو هم می تواند با برخی از شرکت ها همچون بایدو و همینطور تازه واردانی همچون شیائومی وارد رقابت تنگاتنگی شود. پشت این تصمیم هواوی برای تقویت بخش های نرم افزاری خود به نوعی جداسازی از فضای اقتصادی-سیاسی فعلی و همچنین مقابله با اقدامات بعدی دولت آمریکا به چشم می خورد. در پی تحریم های سخت دولت آمریکا، هوآوی در حوزه سخت افزارهای موبایل متحمل ضرر و زیان های کمرشکنی شد. هوآوی پیش از تحریم های دولت آمریکا یکی از پیشتازان صنعت سخت افزارهای موبایل در جهان بود.

در حالی که واشنگتن با موفقیت توانسته مانع از دسترسی هوآوی به تراشه های الکترونیکی (سخت افزارهای موبایل) شود، ولی دولت آمریکا برای صدمه زدن به بازار نرم افزارهای هوآوی کار دشوارتری در پیش خواهد داشت. در همین حال، تولید تراشه های مورد نیاز خودروها نسبت به تلفن های همراه به فرآیندی کمتر پیشرفته ای احتیاج خواهد داشت. به این ترتیب، با ورود هواوی به این صنعت روی کاغذ سود سرشاری را عاید غول فناوری چینی خواهد شد.

 

 

منابع: usatoday، cnbc، reuters

کالابرگ الکترونیک