آموزش تکنیک ‌های صحبت کردن در جمع

آموزش تکنیک ‌های صحبت کردن در جمع


5 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تکنیک های صحبت کردن در جمع

ترس از سخنرانی در جمع که به آن گلوسوفوبیا نیز گفته می‌شود، یکی از رایج‌ترین انواع ترس‌ها است که زندگی شخصی و شرایط شغلی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که فرد با قرار گرفتن در مقابل جمع به سرعت احساس اضطراب می‌کند، کف دستانش شروع به عرق کردن می‌کند و احساسی شبیه به دل‌پیچه و تنگی نفس را تجربه می‌کند. اما چه راهکارهایی برای رهایی از این احساسات منفی در زمان صحبت کردن در جمع وجود دارد؟ در این مقاله می‌توانید راهکارهایی مؤثر و تکنیک های صحبت کردن در جمع را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

تکنیک های موثر صحبت کردن در جمع

 

 

جلوی آینه تمرین کنید

 

جلوی آینه تمرین کنید

 

اگر با هر بار صحبت کردن در جمع دچار اضطراب می‌شوید، یکی از تکنیک های موثر صحبت کردن در جمع این است که در طول روز ساعاتی را برای تمرین کردن جلوی آینه وقت بگذارید. برای این کار یک موضوع انتخاب کنید و جلوی آینه شروع به صحبت کردن در مورد آن کنید. در طول صحبت برای بهبود مهارت‌های سخنرانی خودتان به حالات چهره، حرکات دست، بدن و تن صدای خودتان توجه ویژه داشته باشید و سعی کنید در هنگام صحبت حرکاتی ملایم و رفتاری آرام از خودتان نشان دهید.

 

 

از خودتان فیلم بگیرید

 

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای درمان ترس از صحبت کردن در جمع این است که یک دوربین در مقابل خودتان قرار دهید و شروع به صحبت در مورد موضوعی خاص کنید. ممکن است در ابتدا دوست نداشته باشید به صدای خودتان گوش دهید و احساس کنید خیلی بد عمل می‌کنید و متوجه ایرادهای زیادی شوید. ولی با تمرین بیشتر می‌توانید مهارت‌های سخنرانی و صحبت کردن خود را در جمع افزایش دهید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

روی تنفس خودتان کار کنید

 

روی تنفس خودتان کار کنید تا بتوانید بدون استرس در جمع حرف بزنید

 

بیشتر افرادی که از صحبت کردن در جمع هراس دارند، با قرار گرفتن در جمع به شدت دچار افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شوند به طوری که نمی‌توانند راحت نفس بکشند و صحبت کنند. در این شرایط بهتر است که چند نفس عمیق بکشید و رفته رفته تنفس خودتان را تنظیم کنید. تمرین تنفسی موجب کاهش استرس و کاهش ضربان قلب در شما می‌شود و از طرفی کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری را تجربه کنید.

 

 

صحبت کردن در جمع را از خانواده و دوستان خود آغاز کنید

 

برای اینکه استرس‌تان را کنار بگذارید و یاد بگیرید چگونه در جمع صحبت کنید، سعی کنید جلوی خانواده و دوستانتان تمرین کنید. در مورد هر موضوعی که دوست دارید شروع به صحبت کنید. در صحبت‌های دوستانه شرکت کنید و سعی کنید در جمع‌هایی که راحت هستید، تجربه کسب کنید. به مرور این جمعه‌ها را گسترده‌تر کنید و یاد بگیرید در جمع‌های بزرگ‌تر نیز به راحتی حرف بزنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ تکنیک مهم زبان بدن یا بادی لنگویج کشورهای مختلف دنیا برای تجارت و مذاکره

 

 

در کلاس‌های سخنرانی عمومی شرکت کنید

 

در کلاس‌های سخنرانی عمومی شرکت کنید

 

برای این که به یک سخنران حرفه‌ای تبدیل شوید و یا بتوانید راحت‌تر در جمع صحبت کنید، می‌توانید با یک مربی باتجربه ارتباط برقرار کنید. روش‌ها و تکنیک‌های مؤثر برای صحبت کردن در جمع و مقابله با ترس‌ها و استرس‌های خودتان را در این کلاس‌ها یاد بگیرید و خودتان را برای صبحت کردن در جمع آماده کنید.

 

 

به طریقه صحبت کردن افراد در مراسم سخنرانی و مجامع مختلف دقت کنید

 

با نگاه کردن به فیلم‌های سخنرانی افراد مختلف و گوش کردن به شیوه سخنرانی افراد حرفه‌ای، به نوع حرکات، حالات صورت و کلماتی که استفاده می‌کنند توجه کنید. سعی کنید برای اینکه راحت‌تر بتوانید صحبت کنید، رفتارها نوع کلام و روش‌های سخن گفتن این افراد را الگوی خودتان قرار دهید.

 

 

اطلاعات خود را افزایش دهید

 

بسیاری از افرادی که از صحبت کردن در جمع ترس دارند، با خودشان فکر می‌کنند که شاید کلمه‌ای را اشتباه ادا کنند و یا اطلاعات کامل در مورد یک موضوع نداشته باشند. به همین دلیل بهتر است اطلاعات عمومی ‌خودتان را افزایش دهید. اگر به صحبت کردن در مورد موضوعی خاص علاقه دارید، سعی کنید در مورد آن موضوع تحقیق کنید تا حرفی برای گفتن داشته باشید.

 

 

کمتر به واکنش‌های مخاطبین‎تان فکر کنید

 

برای صحبت بدون استرس در جمع کمتر به واکنش‌های مخاطبین‎تان فکر کنید

 

زمانی که در یک جمع صحبت می‌کنید، ممکن است فردی خمیازه بکشد و یا فردی دیگر با تلفن همراه خود صحبت کند. یک روش آموزش صحبت کردن در جمع این است که بدانید بهتر است نسبت به این واکنش‌ها حساس نباشید و همه چیز را به خودتان ربط ندهید. برای صحبت کردن در جمع بدون استرس سعی کنید با انرژی تمام حرف‌هایتان را بزنید و مطمئن باشید این واکنش‌ها با صحبت‌های شما چندان ارتباطی ندارد.

 

 

از سریع صحبت کردن پرهیز کنید

 

یک درمان صحبت کردن بدون استرس این است که آرام و شمرده حرف بزنید. بسیاری از افراد در زمان صحبت کردن در جمع به دلیل بالا رفتن ضربان قلب و هیجانات و استرسی که تحمل می‌کنند، سریع صحبت می‌کنند و این موضوع موجب احساس تنگی نفس و همچنین مشخص شدن استرس شما می‌شود بهتر است سعی کنید حتی زمانی که به شدت دچار استرس شده‌اید، چند نفس عمیق بکشید و به آرامی‌ شروع به حرف زدن کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ ویتامین برای کنترل استرس و اضطراب

 

 

۵ دقیقه در روز مدیتیشن کنید

 

برای غلبه بر ترس از ارتباط با دیگران مدیتیشن یک روش مؤثر برای از بین بردن افکار منفی و پاک کردن ذهن از فکرهایی است که به شما آسیب می‌زنند. برای همین بهتر است روزانه پنج دقیقه برای خارج کردن افکار منفی از ذهنتان و همچنین القای احساس مثبت با خودتان تمرین کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نمونه از حرکات مدیتیشن برای تجربه خواب عمیق در کمتر از ده دقیقه

 

 

قبول کنید اضطراب برای صحبت کردن در جمع طبیعی است

 

قبول کنید اضطراب برای صحبت کردن در جمع طبیعی است

 

 

واکنش‌های فیزیولوژیکی مانند افزایش ضربان قلب و لرزش دست‌ها برای بیشتر افراد در زمان سخنرانی و صحبت کردن در جمع طبیعی است. حتی بسیاری از سخنران‌های حرفه‌ای در زمان صحبت کردن در جمع دچار لرزش دست و افزایش شدید ضربان قلب می‌شوند. بهتر است این احساسات را به ضعیف بودن خودتان و ترس از ارتباط با دیگران ربط ندهید. زمانی که برای صحبت کردن در یک جمع آماده می‌شوید، مقدار آدرنالین در بدن شما افزایش پیدا می‌کند و این موضوع در کنار هیجاناتی که به شما وارد می‌کند، موجب هوشیارتر شدن و بهبود عملکرد شما خواهد شد.

 

بهترین روش برای غلبه بر اضطراب این است که خودتان را آماده کنید قبل از شروع سخنرانی و صحبت کردن در جمع مقداری وقت بگذارید و حرف‌هایی را که قرار است بزنید با خود مرور کنید. نکات مهم را یادداشت کنید و سعی کنید صحبت‌هایتان را چند بار تکرار کنید. اگر قرار است در جمع مهمی حرف بزنید می‌توانید یک بار صحبت‌هایتان را برای دوستتان بگویید و از او بخواهید تا ایرادهای کارتان را به شما بگوید. بهتر است گاهی برای حرف زدن داوطلب شوید و خودتان را در شرایطی که از آن می‌ترسید قرار دهید تا کم کم یاد بگیرید چطور خود را در این زمان‌ها کنترل کنید و ترس از ارتباط با دیگران را از بین ببرید.

 

 

مخاطب خود را بشناسید و بعد شیوه سخن گفتن خود را تنظیم کنید

 

قبل از اینکه تصمیم بگیری چه صحبت‌هایی را در جمع یا سخنرانی ارائه دهید و یا چه حرف‌هایی را در یک جمع به زبان بیاورید، با خودتان فکر کنید که مخاطبین شما چه افرادی هستند. سعی کنید انتخاب کلمات و سطح اطلاعات خود را متناسب با مخاطبین‌تان تنظیم کنید و در صورت نیاز اطلاعات خود را بالا ببرید و یا لحن خود را عوض کنید.

 

 

منبع: briantracy 

کالابرگ الکترونیک