ویژگی های مهم و تاثیرگذار یک سخنران خوب و حرفه ای

ویژگی های مهم و تاثیرگذار یک سخنران خوب و حرفه ای


2 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ویژگی های تاثیرگذار یک سخنران خوب و حرفه ای

یک سخنران خوب و حرفه ای باید باید ویژگی های زیادی برای جذب مخاطب داشته باشد. او باید با اعتماد به نفس کامل بتواند در جمع صحبت کند. سخنرانی در جمع معمولا برای خیلی از افراد می تواند سخت و دشوار باشد. اما گاهی اوقات لازم و ضروری است. با سخنرانی خوب و حرفه‌ ای می‌توانید ایده‌ های خوب و زیادی را با دیگران به اشتراک بگذارید و در زمینه فعالیت های خود دیده شوید. اگر مهارت سخنرانی نداشته باشید احتمالا هیچ کس بر روی صحبت‌ های شما متمرکز نخواهد شد و پیام اصلی شما به دیگران منتقل نمی شود. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی ویژگی های مهم یک سخنران خوب و حرفه‌ ای پرداخته ایم.

 

 

اعتماد به نفس؛ ویژگی هم یک سخنران خوب و حرفه ای

 

اعتماد به نفس؛ ویژگی هم یک سخنران خوب و حرفه ای

 

یکی از ویژگی های مهم یک سخنران خوب و حرفه ای اعتماد به نفس است. طبق مطالعات انجام شده توسط دانشگاه ولورهمپتون، یک سخنران با اعتماد به نفس زیاد بسیار باور پذیرتر است از سخنرانی است که نامطمئن صحبت می کند. معمولا اعتماد بنفس باعث اعتبار بیشتر به صحبت ها می شود. بسیاری از افراد سخنرانان با اعتماد به نفس را دقیق، معتبر، باهوش، آگاه و باورپذیر می‌ دانند. وقتی صحبت از سخنرانی در جمع می شود، اعتماد به نفس یکی از نکات مهم است. گرچه باید پذیرفت که هنگام صحبت در جمع کمی عصبی بودن طبیعی است.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره سایمون سینک، الهام بخش ترین سخنران دنیا «

 

 

دو پادزهر برای مقابله با اضطراب

 

دو پادزهر برای اضطراب که باعث کاهش اعتماد به نفس می شود وجود دارد. پادزهر اول هیجان است. اگر در حین سخنرانی دچار استرس می شوید بهتر است احساسات خود را بروز دهید. مطالعات نشان داده افرادی که احساس و اضطراب خود را به صورت هیجان در جمع نشان می دهند با راحتی بیشتری صحبت می‌ کنند. حتی اگر احساسات منفی دارید سعی کنید تا برچسب هیجان به آن بزنید و در جمع از هیجان خود صحبت کنید. Hین موضوع باعث می‌ شود تا با اعتماد به نفس بیشتر و بدون اضطراب صحبت کنید.

گاهی نیاز است تا از نوشته‌ های خود برای سخنرانی منحرف شوید. این کار را انجام دهید. چنین کاری نباید باعث کم شدن اعتماد به نفس شما شود. گاهی اوقات نمی توان تک‌ تک موضوعات در سخنرانی را حفظ کرد. با تمرین زیاد می توانید به سخنرانی خود تسلط داشته باشید. اما گاهی مواقع از خط اصلی سخنرانی دور می شوید. سعی کنید با اعتماد به نفس کامل و هوشمندانه برای توضیحات تخصصی به مسیر اصلی باز گردید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ نکته کلیدی برای بالا بردن اعتماد به نفس در محیط کار «

 

 

شور و اشتیاق؛ از جمله ویژگی های یک سخنران حرفه ای

 

شور و اشتیاق؛ از جمله ویژگی های یک سخنران حرفه ای

 

برای اینکه بتوانید از طریق گفتار با مردم ارتباط برقرار کنید باید علاقه مند به موضوع خود باشید. بنابراین نشان دادن شور و اشتیاق در سخنرانی یکی از ویژگی های مهم یک سخنران خوب و حرفه‌ ای است. بدون شور و اشتیاق و هیجان، گفتار شما بی معنی است. اگر می خواهید مخاطبان تحت تاثیر سخنرانی شما قرار بگیرند، باید هنگام برقراری ارتباط با مخاطب کمی احساسات بیشتری بروز دهید. حتی این احساسات می تواند کمی اغراق شده باشد. سعی کنید برای ایجاد شور و اشتیاق به عمق موضوعی که می خواهید صحبت کنید، نفوذ کنید. نیازی نیست برای این کار از صدای بلند و حرکت های اغراق شده دست استفاده کنید.

 

 

برای ارائه یک سخنرانی خوب و حرفه ای خودت باش

 

برای ارائه یک سخنرانی خوب و حرفه ای خودت باش

 

یکی از ویژگی های مهم سخنرانی خوب و حرفه ای این است که سخنران خودش باشد. شما مجبور نیستید به عنوان شخص دیگری روی صحنه ظاهر شوید. تنها کاری که انجام می دهید این است که خودتان باشید. گاهی اوقات هر چقدر که به پیام خود اعتقاد داشته باشید و تمرین خوبی کرده باشید زمانی که در مقابل جمع رفتار متضادی را انجام دهید، مخاطبان روی شما حساب نمی‌کنند. صحبت‌ های شما روی آن ها تاثیر گذار نیست. یک نامزد سیاسی در صورتی که در سخنرانی خودش نباشد، قطعا در انتخابات پیروز نخواهد شد. یک استراتژیست برای ارائه استراتژی های بازاریابی اگر غیر اصولی صحبت کند و در مقابل بازاریابان صادق نباشد، قطعا موفق نخواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید » راهکارهای افزایش تمرکز و تقویت حافظه «

 

 

سخنرانی را حفظ نکنید، تمرین کنید

 

برای اینکه خودتان باشید بهتر است موضوع سخنرانی خود را تمرین کنید. متن سخنرانی را حفظ نکنید. تمرین سخنرانی باعث می‌شود شما تسلط کامل به تک تک کلمات خود داشته باشید و مخاطب را دقیقا تحت تاثیر قرار بدهید. نیازی نیست تا با تن صداهای مختلف فکر مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهید، سعی کنید از صدای طبیعی خود به صورت شیوا و رسا استفاده کنید.

 

 

لحن و نوع صدا؛ ویژگی مهم سخنران خوب و حرفه ای

 

لحن و نوع صدا؛ ویژگی مهم سخنران خوب و حرفه ای

 

لحن و نوع صدا می توانند یکی از ویژگی های مهم یک سخنران خوب و حرفه‌ ای باشند. اگر می خواهید یک سخنرانی جذاب داشته باشید، بهتر است با لحن خوب سخنرانی خود را تمرین کنید. صحبت‌ های شما باید واضح و در عین حال انعطاف داشته باشد. لحن نامناسب می‌ تواند پیام سخنرانی شما را خراب کند. بنابراین با تمرین می توانید در این زمینه قوی عمل کنید. یکی از تمرین های مناسب، ضبط کردن صدای خودتان است. هنگام تمرین سخنرانی بهتر است صدای خود را ضبط کنید و آن را گوش دهید. سپس می توانید بگویید در کجاها لحن و نوع صداها شما ضعف داشته و چطور باید آن را درست کنید.

 

 

سخنرانی کوتاه و شیرین یکی از ویژگی های یک سخنران خوب و حرفه ای

 

سخنرانی کوتاه و شیرین یکی از ویژگی های یک سخنران خوب و حرفه ای

 

سخنرانی طولانی مدت مخاطبان و شنوندگان را خسته و کسل می کند. بهتر است سخنرانی شما کوتاه جذاب و در عین حال مفید باشد. سخنران حرفه ای معمولا برای جذابیت و شیرینی سخنرانی خود بخشی از زمان را صرف سئوال پرسیدم از مخاطبان می کند. این باعث می شود تا مخاطبان نیز خسته نشده و در جریان بیشتر صحبت های شما قرار گیرند. هدف اصلی سخنرانی تلاش برای جلب نظر است. بنابراین اگر یک ساعت زمان سخنرانی شما است، نیازی نیست تمام این یک ساعت را صحبت کنید. گاهی باید گوش دهید. اجازه سوال کردن بدهید و گاهی از مخاطبان سوال کنید. معمولا برای یک ساعت سخنرانی ۱۵ دقیقه آخر را به این موضوعات اختصاص می دهند.

 

 

ارتباط با مخاطبان از ویژگی های یک سخنران خوب و حرفه ای

 

ارتباط با مخاطبان از ویژگی های یک سخنران خوب و حرفه ای

 

یکی از ویژگی های یک سخنران خوب و حرفه‌ ای این است که بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند. این ارتباط در مرحله نخست می‌ تواند انتقال پیام در حین سخنرانی باشد. شما باید پیام خود را مستقیما و بدون فیلتر به مخاطبان منتقل کنید. فرقی ندارد مخاطب شما یک نفر و یا هزار نفر باشد. فرقی ندارد پیام شما  یک اطلاعات جزئی باشد و یا مجموعه حجیم از هزاران اطلاعات.

 

 

مشکلات سخنرانی مجازی

 

گاهی مشکلات فنی در حین سخنرانی ها مجازی باعث می‌ شود سخنرانان نتوانند با مخاطبان ارتباط برقرار کند. شما می توانید با مطلب های اضافی در وبلاگ و یا یادداشت های فردی این شکاف را بپوشانید. فضایی را ایجاد کنید تا مخاطبان هیجان زده و درگیر سخنرانی شما شوند.

 

 

راه های برقراری ارتباط با مخاطب

 

راه های برقراری ارتباط با مخاطب

 

راه های زیادی برای ارتباط با مخاطب وجود دارد. از جمله این راه ها روایت و قصه گویی است. در عین حال آگاهی از مخاطبان هدف به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید برای مخاطبان سرگرمی ذهنی ایجاد کنید. روی زبان بدن خود بسیار کار کنید. از تصاویر و قصه گویی و روایت گویی استفاده کنید. برای اینکه مخاطبان را جذب کنید باید یک داستان نویس خوب باشید. شما می توانید داستان هایی از تجربیات خود در گذشته ارائه دهید. حتی می توانید از مثال های جذاب قدیمی و منطبق کردن آن با مسائل مطرح شده استفاده کنید.

 

 

منبع: magneticspeaking

 

کالابرگ الکترونیک