با چه کسانی مشورت نکنیم | از این ۷ نفر هرگز مشاوره نگیرید

با چه کسانی مشورت نکنیم | از این ۷ نفر هرگز مشاوره نگیرید


21 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مشاوره و مشورت کردن

موقعیت های بسیاری در زندگی ما وجود دارد که نمی‌توانیم بدون مشاوره و مشورت کردن و نظر دیگران درباره آنها تصمیم بگیریم. مواقعی که از خود می‌پرسیم «با کی مشورت کنم». اما چگونه می‌توان تشخیص داد با چه کسانی باید مشورت کنیم. از کجا بدانیم با چه کسانی مشورت نکنیم. در این مطلب از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش درباره اهمیت و فواید مشورت کردن و ویژگی‌های افراد نامناسب برای مشاوره و مشورت کردن به شما خواهیم گفت.

 

اهمیت و فواید مشاوره و مشورت کردن در عرف و دین ما جایگاه مهمی دارد و در قرآن نیز بر انجام کارها با مشورت تاکید شده است. اما مشورت با هر کسی نمی‌تواند برای ما مفید باشد. شخص مناسب برای مشورت ویژگی‌هایی دارد که همفکری و مشاوره با او را برای ما سازنده می‌کند. اما در این مطلب ما وارد این بحث نخواهیم شد. در ادامه این مطلب ما ویژگی افرادی را به شما خواهیم گفت که مشورت با آنها نه تنها سازنده نیست بلکه به شما ضرر نیز می‌رساند.

 

با چه کسانی مشورت نکنیم؟ از این 7 نفر هرگز مشاوره نگیرید

 

مشورت کردن و مشاوره با این افراد اشتباه است

 

فرد بی‌تجربه در زمینه موضوع مورد نظر

 

شاید فردی که با او مشورت می‌کنید دوست صمیمی و دلسوز شما باشد. شما می‌توانید از هم‌صحبتی با او لذت ببرید ولی این دلیل کافی برای گرفتن مشورت نیست. زمانی که فردی هیچ‌گونه تجربه و نظری درباره موضوع مورد مشورت ندارد، نمی‌تواند شما را در آن زمینه راهنمایی کند.

 

اما این حالت یک استثنا دارد. ممکن است شما قصد شروع کسب‌و‌کاری را داشته باشید و شخص باتجربه‌ای را در آن زمینه نشناسید. در این حالت با چه کسانی باید مشورت کرد. در چنین مواردی شما می‌توانید با افرادی که دیدگاه کلی در آن مورد دارند یا کسانی که کسب‌و‌کار دیگری را راه‌اندازی کرده‌اند راهنمایی بگیرید. این راهنمایی‌ها و مشاوره شاید دقیقا درباره موضوع مورد سوال شما نباشند اما مسیر را برای شما روشن خواهند کرد.

 

 

افراد منفی‌نگر

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

یکی از بدترین افراد برای مشاوره و مشورت کردن افراد منفی نگر هستند. همه ما چنین افرادی را بین اطرافیان خود می‌شناسیم. هرگز با افراد منفی‌نگر مشورت نکنید و از آنها نطر نخواهید. در غیر این صورت مجبور هستید تمام انرژی‌ خود را برای دفاع از ایده‌ها و رویاهایتان صرف کنید. ممکن است این اشخاص در گذشته شکستی را تجربه کرده باشند. ولی دلیل این منفی‌نگری مهم نیست. به هر دلیلی که باشد، افراد منفی‌نگر مشاوران خوبی نخواهند بود.

 

با افراد افراد منفی‌نگر مشورت نکنید

 

دوستی که نمی‌خواهد شما را ناراحت کند

 

اولین اصل مشاوره و مشورت کردن صحیح صداقت است. دوستان شما جزو افراد دلسوز و حامی هستند اما ممکن است برخی از آنها نخواهند و نتوانند حقیقت را آنطور که باید به شما بگویند. در پاسخ به سوال با چه کسانی مشورت کنیم باید گفت به شناخت خود از طرف مقابل اتکا کنید. برخی دوستانتان تنها چیزی را به شما می‌گویند که دوست دارید بشنوید. شاید آنها دوست خوبی باشند اما مشاور خوبی نیستند.

 

 

بیشتر بخوانید: اگر این ۱۲ عادت اشتباه را ترک کنید تا سال‌ها جوان می‌مانید و پیر نمی‌شوید

 

 

والدینی که می‌خواهند شما را از خطرات دور نگه ‌دارند

 

اشتباه نکنید! قطعا هر پدر و مادری بهترین چیزها را برای فرزندانش می‌خواهد. موضوع صحبت ما والدینی هستند که در این زمینه افراط می‌کنند. کسانی که از ریسک‌ها و شکست‌های فرزندشان وحشت‌زده می‌شوند. این افراد معمولا فهرستی از دلایل برای انجام‌ندادن کارهای جدید دارند. اگر می‌دانید والدین شما در این دسته قرار می‌گیرند بهتر است با آنها برای تصمیماتتان مشورت نکنید.

 

والدینی که می‌خواهند شما را از خطرات دور نگه ‌دارند مشورت نکنید

 

افراد همه‌چیزدان

 

همه ما با خواندن این تیتر یاد یکی از اطرافیان خود می‌افتیم. افرادی که با خواندن صفحه‌ای از روزنامه یا تماشای یک برنامه تلویزیونی، خود را واجد صلاحیت نظردادن درباره یک موضوع می‌دانند. ممکن است تشخیص این افراد در نظر اول دشوار باشد. افراد همه‌چیزدادن قادرند درباره همه‌چیز با همه‌کس صحبت کنند. چنین چیزی برای گفت‌و‌گوهای روزمره جالب است اما برای تصمیمات مهم زندگی کارایی ندارد.

 

 

فردی که به دنبال خواسته‌های خود نمی‌رود

 

اگر از من بپرسند « با چه کسانی مشورت نکنیم »، جواب من است است: مشاوره و مشورت کردن با کسی که رویا ندارد اشتباه است. فردی که در زندگی خود هیچ تلاشی نمی‌کند چطور می‌خواهد به شما برای تصمیم درست مشورت دهد؟ شما باید از کسی مشورت بگیرید که در حال کوشش برای رسیدن به اهدافش باشد. چنین شخص باانگیزه‌ای تجارب و نظرات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد. با کسانی که در زندگی خود هدف و آرزویی ندارند مشورت نکنید.

 

با فردی که به دنبال خواسته‌های خود نمی‌رود مشورت نکنید

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ ایده مشاوره برای موفقیت در شروع مدیریت کسب و کار جدید

 

 

افرادی که فقط تظاهر به دینداری می‌کنند

 

پیروی از نصایح خداپسندانه کار درستی است. اما در این باره لازم است بسیار هوشیار باشید. برخی افراد با ادعای دینداری و خواستن امور خیر ممکن است شما را گمراه کنند. ببینید حرف و عمل این افراد تا چه حد تطابق دارد؟ آیا آنها واقعا شبیه به راهنمایی‌های خود زندگی می‌کنند؟ آیا واقعا به دستورات دینی در زندگی خود عمل می‌کنند؟ آیا صادق و درستکار هستند؟ آیا صحبت‌های آنها با اصول دینی مطابقت دارد؟

 

کالابرگ الکترونیک