معرفی و خلاصه کتاب «پروژه شادی» اثر گریچن رابین

معرفی و خلاصه کتاب «پروژه شادی» اثر گریچن رابین


14 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی و خلاصه کتاب پروژه شادی اثر «گریچن رابین»

کتاب پروژه شادی یک سال تلاش گریچن رابین در مورد آنچه است که می خواهد از زندگی به دست آورد. آنچه او می خواهد به دست آورد، چیزی جز شادی نیست. رابین نویسنده کتاب پروژه شادی یک تحقیقات علمی را شروع می کند. او یک سال تمام را صرف تلاش برای به حداکثر رساندن میزان شادی خود کرد. رابین برای هر ماه وظایفی را مشخص کرد که معتقد بود او را خوشحال تر می کند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی خلاصه ای از کتاب پروژه شادی به قلم گریچن رابین پرداخته ایم.

دیدگاه گریچن رابین در کتاب پروژه شادی

 

دیدگاه گریچن رابین در کتاب پروژه شادی

 

گریچن رابین نویسنده ای در زمینه موضوعاتی چون عادت ها، شادی و طبیعت انسانی است. او نویسنده کتاب های پر فروش نیویورک تایمز است. کتاب های رابین بیش از ۲ میلیون نسخه چاپی و آنلاین در سراسر جهان فروخته شده است. پروژه شادی به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده است. او در وبلاگش، ماجراهای زندگی روزمره و عادت های شادی خود را گزارش می دهد. در پادکست هفتگی اش هم درباره عادت های خوب و خوشبختی صحبت می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی و خلاصه کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک «

 

 

تصمیمات ماهانه برای پروژه شادی از دیدگاه گریچن رابین

 

تصمیمات ماهانه برای پروژه شادی از دیدگاه گریچن رابین

 

گریچن رابین نویسنده کتاب پروژه شادی معتقد است باید آن چه شما را شاد می کند و یا باعث رضایت و تعامل می شود باید شناسایی کرد. سپس باید تصمیماتی گرفت یا کارهایی انجام داد که این شادی افزایش یابد. او باید هر ماه باید بر روی موضوعی متفاوت تمرکز کنید. ۱۲ ماه در سال برای پر کردن ۱۲ فرصت زمان در اختیار دارید.

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در ژانویه؛ انرژی

 

گریچن رابین تصمیم گرفت سال را بر تمرکز بر انرژی و استدلال نشاط بیشتر آغاز کند. این پروژه شامل خواب بیشتر، ورزش بیشتر، تنش زدایی جسمی و ذهنی بود. فعالیت بیرون از منزل سطح انرژی ما را بالا می برد و به ما در بهبود فکر کردن کمک می کند. ثابت شده که نور برای روان ما مفید است. نور تولید سروتونین و دوپامین می کند. این دو هورمون باعث احساس شادی می شوند. رابین نویسنده کتاب پروژه شادی متوجه شد که یکی از بهترین راه ها برای بالا بردن روحیه، تقویت انرژی ذهنی است. این کار با مقابله با کارهای طولانی مدت امکان پذیر است. با چنین کارهایی شما احساس سرزندگی و عزت نفس بالایی خواهید داشت.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی کتاب آینده نزدیک/ کوین کلی «

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در فوریه؛ ازدواج

 

پروژه شادی گریچن رابین در فوریه؛ ازدواج

 

از نظر نویسنده کتاب پروژه شادی، ازدواج یکی از عواملی است که به شدت با شادی ارتباط دارد. چرا که به زندگی روزمره فرد شکل می دهد. گریچن رابین می گوید پشتیبانی و همراهی چیزی است که شما به آن نیاز دارید. با گذشت سال ها همه ما دچار برخی از عادت های بد می شویم. بهتر است قبل از این که این عادت ها در روابط مخرب شوند، تغییر کنند. از نظر او عادت های ناراحت کننده، انتقاد، قضاوت کردن، توجه کم به شریک خود و تمرکز بر جزئیات آزار دهنده هستند. بهتر است به خوشبختی ازدواج فکر کنید. این کار ممکن است انگیزه ای غیر قابل مقاومت برای شما به همراه داشته باشد. به گونه ای که رفتارهای خود را برای شادی تغییر دهید. واقعیت این است که شما نمی توانید کسی را به جز خودتان تغییر دهید. رابین می گوید در ابتدا انتظار داشتم شوهرم بیشتر گوش کند و مراقبت کند. با این حال با تغییراتی که در خود ایجاد کردم، او متوجه بسیاری از موضوعات شد.

حتما بخوانید  13 اصل کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در مارس؛ کار

 

گریچن رابین می گوید شادی یک عامل مهم برای کار است و کار یک عامل مهم برای شادی. نویسنده کتاب پروژه شادی معتقد است یک انسان برای خوشبختی واقعی باید مولد باشد. کار زمان زیادی از ما را می گیرد، بنابراین باید بر روی انتخاب کار مناسب تمرکز کنید. تمرکز بر کار باعث انرژی، خلاقیت و کارایی بیشتر می شود. برای موفقیت بیشتر باید ابتدا لذت شکست را پذیرفت. باید این لذت را به عنوان بخشی از برنامه بلند پروازانه و خلاقانه در نظر گرفت. او می گوید باید با انگیزه در راستای مسیر کاری مبارزه کرد. این مبارزه را باید به عنوان بخشی از برنامه بلند پروازانه و خلاقانه در مسیر کاری در نظر گرفت. همیشه باید برای یادگیری درخواست کمک کرد. اشتیاق و تمرین در این مسیر بسیار تاثیرگذار هستند.

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در آوریل؛ پدر و مادر

 

پروژه شادی گریچن رابین در آوریل؛ پدر و مادر

 

گریچن رابین در کتاب پروژه شادی می گوید فرزندان ما شادترین لحظات زندگی را به ما می دهند. آن ها در عین حال منبع فوق العاده ای برای نگرانی، تحریک، هزینه، ناراحتی و از دست دادن هستند. او در این ماه با دخترانش مهربان تر و بازیگوش تر رفتار کرد. در عین حال خواهان فضایی آرام و حتی شاد در خانه بود. او می دانست غر زدن و داد زدن راه به جایی نمی برد. گاهی با لحن ملایم تری با فرزندان رفتار می کرد. رابین تصمیم گرفت خانواده اش را به گنجینه ای از لحظات شاد تبدیل کند.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب تو کله خر هستی/ جین سینسرو «

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در مه؛ اوقات فراغت

 

داشتن تفریح منظم یک عامل مهم در داشتن زندگی شاد است. روی برنامه های اوقات فراغت خود کار کنید. بدون توجه به بحث اقتصادی چرا که معمولا از نظر اقتصادی برای شما جذاب نخواهد بود. گریچن رابین می گوید برای احمق بودن وقت بگذارید. اجازه ندهید که تبدیل به یک فرد غم انگیز، خسته کننده و ناراحت شوید. او در کتاب پروژه شادی می گوید به یاد داشته باشید، چیزی که برای شما لذت بخش است، لزوما به کار دیگری نخواهد آمد. در این مسیر آزمون و خطا کنید. سرگرمی بیشتری پیدا کنید. از مسیرهای نرمال گاهی خارج شوید.

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در ژوئن؛ دوستی

 

پروژه شادی گریچن رابین در ژوئن؛ دوستی

 

صرف نظر از کاری که انجام می دهید، وقتی در کنار دیگران هستید، احساس خوشبختی بیشتری دارید. سعی کنید روابط بین فردی خود را افزایش دهید. شما باید روابط طولانی مدت را تجربه کنید. نویسنده کتاب پروژه شادی معتقد است باید به دیگران اعتماد کنید. گریچن رابین می گوید شما باید تعلق داشته باشید. یکی از بهترین راه ها این است که به دیگران کمک کنید که بزرگ فکر کنند و احساس خوبی داشته باشند. یاد بگیرید که از شاد کردن دیگران خوشحال شوید. روزهای تولد را به خاطر بسپارید. دست و دلباز باشید. غیبت نکنید. دوستان جدیدی پیدا کنید.

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در جولای؛ پول

 

پروژه شادی گریچن رابین در جولای؛ پول

 

گریچن رابین تصمیم گرفت، هر از چند گاهی یک جهش در خرید خود داشته باشد. او علاقه زیادی به کتاب های کودکان داشت. بنابراین به این نتیجه رسید اگر پول می خواهد شادی او را افزایش دهد، باید در جنبه های دیگر زندگی نیز برایش شادی به همراه بیاورد. نویسنده کتاب پروژه شادی، بین خریداران ریز خرید و گران خرید تمایز قائل شد. خریداران فرعی و یا ریز خرید افرادی هستند که تنها وقتی که به چیزی نیاز دارند، خرید می کنند. در حالی که خریداران بیش از حد یا گران خرید، خانه خود را با چیزهایی پر می کنند که اغلب آن ها را به دور می اندازند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه بهترین کتاب های داستان و رمان ادبیات افغانستان

او در عین حال بین خرج کنندگان و افراد خسیس تمایز قائل شد. خرج کنندگان آن هایی هستند که از خرید لذت می برند. در حالی که دیگر گروه نگهبانانی هستند که اشیا را برای آینده دور نگه می دارند. تا زمانی که اشیا برای تان ارزشمند هستند، از آن ها لذت ببرید. برای آینده ذخیره نکنید. برای ایده های خود خرج کنید. سعی کنید دور انداختن را یاد بگیرید. بخش مهمی از آشغال هایی که در اطراف خود جمع کرده اید، دور بریزید. یک مطالعه نشان داده ۴۰ درصد از چیزهایی که در خانه وجود دارند، غیر ضروری هستند.

 

پروژه شادی گریچن رابین در آگوست؛ ابدیت

 

در ماه آگوست گریچن رابین به حوزه معنوی روی آورد. او تصمیم گرفت با خواندن خاطرات افرادی که با مرگ روبرو هستند، آگاهی خود از زندگی را افزایش دهد. با خواندن این روایات از وجود عادی خود قدردانی کرد. درک این که روزها طولانی هستند و سال ها کوتاه، باعث شد تا تلاش کند در زمان حال زندگی کند. او از فصول مختلف زندگی اش قدردانی کرد. خاطرات فاجعه را خواند. دفتر قدردانی تهیه کرد و از یک استاد معنوی تقلید کرد.

 

پروژه شادی گریچن رابین در سپتامبر؛ پیروی از علایق و اشتیاق ها

 

پروژه شادی گریچن رابین در سپتامبر؛ پیروی از علایق و اشتیاق ها

 

اشتیاق خود را بشناسید. برای آن وقت سپری کنید. اشتیاق های خود را در این ماه به عنوان یک اولویت واقعی در نظر بگیرید. کارهایی که در ۱۰ سالگی از انجام آن لذت می بردید در نظر بگیرید. برای گریچن رابین نویسنده کتاب پروژه شادی، این کار با رمان نوشتن معنا پیدا کرد. او می گوید نتایج را فراموش کنید، زمان بگذارید و در فناوری مهارت پیدا کنید.

 

پروژه شادی گریچن رابین در اکتبر؛ پرورش و آگاهی ذهن

 

پرورش ذهن و آگاهی از آن بدون قضاوت مزایای زیادی دارد. گریچن رابین می گوید این کار باعث شادی می شود. یکی از راه های موثر در این راه مدیتیشن است. اگر این کار را دوست ندارید می توانید به دنبال راهکارهای دیگری باشید. خنده، یوگا، هیپنوتیزم و کلاس های طراحی می تواند توصیه های جذابی باشد.

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در نوامبر؛ نگرش

 

پروژه شادی گریچن رابین در نوامبر؛ نگرش

 

نویسنده کتاب پروژه شادی، این ماه را با یک مثال از خود شروع می کند. گریچن رابین می گوید وقتی فکر کردم چرا نمی توانم برای انجام کارها به خود فشار آورم، بحث نگرش در ذهن من جرقه زد. متوجه شدم گاهی اوقات به دلیل ترس از شکست کاری نمی کنم اما برای موفقیت بیشتر باید پذیرای شکست بیشتر هم بود! او می گوید بر روی نگرش خود تمرکز کنید. مهربان باشید و مهربانی را پرورش دهید. شکایت نکنید. فریاد نزنید. بلند بلند بخندید. نظرات مثبت بدهید.

 

 

پروژه شادی گریچن رابین در دسامبر؛ بوت کمپ و بازنگری

 

گریچن رابین نویسنده کتاب پروژه شادی ماه دسامبر را به بررسی ماه های گذشته اختصاص داد. تمام تصمیمات پیوسته خود را مرور کرد. گاهی چالش برانگیز بود. گاهی در دسامبر حتی یک روز کامل نداشت با این حال به تلاش خود ادامه داد زیرا تصمیمات او واقعا او را خوشحال می کرد. فرایند بازنگری مداوم و مسئولیت پذیری برای هر روز تاثیر زیادی در رفتار شما دارد.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب سال بله گفتن/ شوندا رایمز «

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

برای شاد زیستن باید تغییرات را از زندگی خودمان شروع کنیم. تغییرات جسمی و روحی زیادی باید در خود ایجاد کنیم. این تغییرات گاهی کوچک هستند اما در عین حال بسیار تاثیرگذار. شاید بازنگری در رفتار روزانه و تصمیمات تاثیر چشمگیری در این موضوع داشته باشد.

 

 

منبع: getstoryshots

 

کالابرگ الکترونیک