ترند های خلاقانه صنعت خرده فروشی سال ۲۰۲۱

 ترند های خلاقانه صنعت خرده فروشی سال ۲۰۲۱


15 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترند های خلاقانه صنعت خرده فروشی

صنعت خرده فروشی مدام در حال تغییر است و روز به روز شاهد ترند های خلاقانه بیشتری از تجارت الکترونیک گرفته تا تجارت اجتماعی در فروشگاه‌های خرده فروشی هستیم. بیراه نیست اگر بگوییم بروز بحران کرونا به ناچار روند خلاقانه بیشتری در مسیر تجارت صنعت خرده فروشی ایجاد کرد. خلاقیت بیشتری از سوی فروشگاه‌ های خرده فروشی در طول بحران کرونا برای مقابله با سقوط و ورشکستگی شکل گرفت. در مجله کوروش نگاهی به ترند خلاقانه خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ انداخته‌ایم.

 

ترند خلاقانه خرده فروشی در تجارت اجتماعی

 

ترند خلاقانه خرده فروشی در تجارت اجتماعی 

 

با توجه به موانعی که در پی همه‌گیری پاندمی کرونا در پروسه خرید حضوری ایجاد شد، تعداد زیادی از مشتریان فروشگاه ‌های خرده فروشی بیشتر در پروسه خرید آنلاین این قرار گرفتند. طبق مطالعات اخیر، در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۴۱ درصد مشتریان فروشگاه‌های خرده فروشی اعلام کردند که حتی برای خرید چیزهای بسیار معمولی از پروسه خرید آنلاین استفاده می‌کنند. آن‌ها اعلام کردند که ترجیح می‌دهند همه آن چیزهایی که قبلاً از فروشگاه به طور حضوری می‌گرفتند را آنلاین خریداری کنند. در این میان تجارت اجتماعی در صنعت خرده فروشی رشد چشمگیری کرد. تجارت اجتماعی در واقع همان پروسه خرید و فروش محصولات از درگاه رسانه‌های اجتماعی است.

 

در سال ۲۰۲۰  تجارب مثبتی از تجارت اجتماعی در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ثبت شد. بنابراین تجارت اجتماعی به یک ترند خلاقانه در صنعت خرده فروشی تبدیل شد. خرید بومی در بستر رسانه اجتماعی به صورت آنلاین برای مشتریان صنعت خرده فروشی بسیار دلچسب بود. آن‌ها به جای کلیک کردن بر روی وب سایت شخص ثالث ترجیح می‌دادند تا از طریق برنامه یا سایت رسانه‌های اجتماعی مستقیماً خرید کنند. تجارت اجتماعی مدام در حال رشد و افزایش است. در سال ۲۰۲۰ شاهد همکاری Tiktok و Shopify ، تلاش  اسنپ‌چت و تلاش برند‌های خرده ‌فروشی برای فروش در فیسبوک بودیم.

 

فروشگاه ها به عنوان یک ویترین در اینستاگرام و فیس بوک خود را به نمایش گذاشته‌اند. فروشندگان محصولات خرده فروشی، مجموعه محصولات خود را برجسته کرده و تصاویر و رنگ‌های متنوعی برای آن‌ها طراحی کردند. بنابراین تجارت اجتماعی ترند گسترده جهانی پیدا کرد. حالا فیس بوک بیش از گذشته پذیرای برندهای تجاری شده است. در سال ۲۰۲۱ می توان انتظار داشت که تجارت اجتماعی به بخش جدا ناپذیری از تجربه تجارت الکترونیک برای برندها و خریداران در صنعت خرده فروشی تبدیل شود.

 

بیشتر بخوانید: استراتژی های افزایش فروش خرده فروشی ها 

 

رویکرد جدید اینفلوئنسر مارکتینگ ترند خلاقانه ۲۰۲۱

 

رویکرد جدید به اینفلوئنسر مارکتینگ در در ترند خلاقانه ۲۰۲۱

 

اینفلوئنسر مارکتینگ در گذشته تنها تداعی‌گر عکس‌های سلفی با زیرنویس‌های ساخته شده و حتی بیشتر اوقات عکس‌های ویرایش شده از یک محصول یا فرد بود. اما در سال ۲۰۲۰ تغییرات گسترده‌ای در نحوه همکاری برندها با اینفلوئنسرها ایجاد شد. محتوای تبلیغاتی اینفلوئنسرها به آرامی به یک محتوای واقعی و زیبا و تکنیکی تبدیل شد. این تغییرات در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت.

 

حالا مخاطبان به برندهایی اعتماد دارند که صدای آن‌ها از یک اینفلوئنسر معتبر با یک محتوای مناسب به نمایش گذاشته شود. کاربران باهوش خرده فروشی امروز می‌توانند تفاوت یک تبلیغ بیش از حد تولید شده و بی‌کیفیت را از یک تبلیغ اصالت‌دار تشخیص دهند. مارک‌هایی که اینفلوئنسر مارکتینگ به صورت تاثیرگذار استفاده نکنند، باید سال آینده بازار سرمایه را کنار گذاشته و با آن خداحافظی کنند. یکی از ترند های خلاقانه سال ۲۰۲۱ در صنعت خرده فروشی استفاده منحصر به فرد و تاثیرگذار از اینفلوئنسر مارکتینگ است.

 

برندها باید روی محتوای منحصر به فرد و تاثیرگذار تاکید کنند. آن‌ها باید روی بحث آموزش، سرگرمی و تجربه مخاطب بیشتر مانور بدهند. ویدیو در بحث رسانه یکی از تاثیرگذارترین ابزارها محسوب می‌شود. حالا دیگر به جای فروشگاه‌های شیک و جذاب که مشتریان می‌توانند محصولات خریداری شده در آن‌ها را پرو کنند، ویدیو های جذاب جایگزین شده‌اند. ویدیوهایی که دید بصری در اختیار مشتری قرار می‌دهند. مارک‌ها و برندها محتوای جذاب خود را در آی. جی. تی. وی اینستاگرام، تیک تاک و برنامه های لایو که توسط اینفلوئنسرها تولید می‌شود به اشتراک می‌گذارند. همکاری گسترده بین برای تقویت اینفلوئنسر مارکتینگ آغاز شده است. به طور کلی برندها در سال ۲۰۲۱ باید بر روی محتوای ویدیویی معتبر بیشتر تمرکز کنند.

 

 

فعالیت فروشگاه‌های آنلاین در فضاهای آفلاین خرده فروشی

 

فعالیت فروشگاه‌های آنلاین در فضاهای آفلاین خرده فروشی

 

بسیاری از برندهای بومی که به صورت آنلاین و در دنیای دیجیتال با مصرف‌کننده تعامل داشتند، پس از چند سال حضور فیزیکی خود را آغاز کرده و گسترش داده‌اند. اکثر این برندها در شروع کار فعالیت خود را به صورت آنلاین رقم زدند. حالا برند فروش لباس به صورت آنلاین منطقی است تا یک فروشگاه آفلاین پوشاک خرده فروشی داشته باشد. این کار بیشتر به دلیل تعامل بیشتر مشتری و خریدار  با فروشنده و محصول است.

 

در سال ۲۰۲۰ علی‌رغم بحران پاندمی کرونا شاهد رشد آفلاین فروشگاه‌های خرده فروشی آنلاین بودیم. بنابراین از حضور  فروشگاه‌ها در فضای آفلاین می‌توان به عنوان یک ترفند خلاقانه سال ۲۰۲۱ در صنعت خرده فروشی نام برد. کارشناسان املاک و مستغلات پیش‌بینی کرده بودند که کسب‌وکارهای بومی دیجیتال ظرف ۵ سال آینده ۸۵۰ فروشگاه آفلاین را افتتاح خواهند کرد. این در حالی است که نیویورک یکی از محبوب‌ترین مقاصد عنوان شده بود. با این حال پاندمی کرونا افتتاح بسیاری از این فروشگاه‌های آفلاین را با تأخیر مواجه کرد. اما در سال ۲۰۲۱ این روند ادامه خواهد داشت.

 

ابتکار عمل فروشگاه خواروبار فروشی آمازون یک نمونه عینی این موضوع است. با این‌حال آمازون خدمات تحویل و پرداخت به صورت آنلاین را در فروشگاه‌های آفلاین راه‌اندازی کرده است. با ورود به سال ۲۰۲۱ انتظار می‌رود برندها، خرده فروشان بزرگ و برند‌های کوچک به تجارب ورود به فضای آفلاین در خرده‌فروشی ادامه دهند. اما در عین حال از فناوری و تجارت الکترونیک نیز برای راحتی بیشتر استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: استراتژی های کاربردی برای یک مدیر منابع انسانی 

 

 تجربه خرید خلاقانه مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) در خرده فروشی

 

 تجربه خرید خلاقانه مبتنی بر واقعیت افزوده(AR)در خرده فروشی

 

واقعیت افزوده، در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی قطعاً در لیست ترند های خلاقانه صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ هستند. طبق نظرسنجی‌های اخیر بیشتر مصرف‌کنندگان واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را به عنوان برترین فناوری‌ها برای کمک در زندگی روزمره معرفی کرده‌اند. ۵۱ درصد از افراد مایل به استفاده از فناوری واقعیت افزوده در صنعت خرده فروشی برای ارزیابی محصولات هستند.

 

استفاده از  واقعیت افزوده در صنعت خرده فروشی چیز جدیدی نیست. فیس بوک در سال ۲۰۱۸ اقدامات زیادی در زمینه واقعیت افزوده انجام داده است. اما این بحث حالا به یکی از پیشنهادات جذاب و ضروری در تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی تبدیل شده است. بسیاری از خریداران پس از پاندمی کرونا به سمت خرید آنلاین روی آوردند.

 

حالا خرده فروشان از فناوری واقعیت افزوده برای پر کردن شکاف بین دنیای دیجیتال و فضای فیزیکی استفاده می‌کنند. کووید ۱۹پنج سال جهت و پیشرفت روند خرید دیجیتال را تسریع کرد. حالا برندهای زیادی چون ایکیا و تارگت دارای تجربه‌های خرید اختصاصی از واقعیت افزوده هستند. اما تجارب استفاده از واقعیت افزوده به عنوان یک ترند خلاقانه در صنعت خرده فروشی تنها منحصر به برندهای بزرگ نیست. سال گذشته Shopify فناوری واقعیت افزوده خودرو معرفی کرد.

 

فناوری که به کسب‌وکارها در ایجاد تجارب واقعیت افزوده برای نمایش محصولاتشان به مشتریان بسیار کمک می‌کند. به طور کلی برندها از کوچک و بزرگ در سال ۲۰۲۱ از واقعیت افزوده در صنعت خرده فروشی  استفاده بیشتری خواهد کرد.

 

 

هویت برند خلاقانه در آمازون، بخشی از ترند ۲۰۲۱

 

علی رغم ظهور تجارب جدید خرید، باید پذیرفت که آمازون همچنان بر بازار تجارت آنلاین در صنعت خرده فروشی حکمرانی می‌کند. طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ آمازون بالاترین درآمد خالص خود را کسب کرد. این درآمد رقمی معادل ۸۸/۹۱ میلیارد دلار آمریکا بود. بنابراین برای بسیاری از برندها خلق ارزش ویژه برند می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. خلق هویت تجاری قوی برای ایجاد ارتباط با خریداران و مشتریان بسیار ضروری است.

 

این هویت تجاری در مشتریان احساس اعتماد ایجاد می‌کند. آمازون ابزارهای تجاری برای ایجاد این هویت تجاری منحصر به فرد را معرفی کرده است. این ابزارها شامل ویدیو های تبلیغاتی حمایت شده توسط یک برند، تصاویر سفارشی تبلیغاتی،  روایت‌سازی برند در امارات و پست‌های مختلف در وب‌سایت آمازون است. بنابراین ایجاد هویت برند خلاقانه در آمازون را می‌توان بخشی از ترند خلاقانه در سال ۲۰۲۱ در صنعت خرده فروشی نام برد.

 

بیشتر بخوانید: وضعیت صنعت خرده فروشی خاورمیانه

 

رشد برندهای مبتنی بر اخلاق و ارزش در ترند خرده فروشی خلاقانه

 

رشد برندهای مبتنی بر اخلاق و ارزش در خرده فروشی

 

شفافیت، خلق ارزش و اخلاق برای خریداران در صنعت خرده فروشی بسیار مهم است. این بدان معناست که برندها باید در اولویت‌های خود تجدید نظر کنند. بر اساس نظرسنجی‌ها ۷۱ درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از برندهایی که با ارزش‌های آن‌ها مطابقت دارد، خرید کنند. بر اساس اعلام فارستر، خریداران در صنعت خرده فروشی به محصولات و برندهایی اهمیت می‌دهند که ارزش‌ها را رعایت کنند و شفافیت کامل در مقابل مشتری داشته باشند.

 

به طور کلی ۴۱ درصد مصرف‌کنندگان در ایالات متحده به دنبال خرید از شرکت‌هایی هستند که با آرمان‌های اجتماعی و ارزش‌های محیط زیستی و سیاسی آن‌ها منطبق باشد. دیگر برندهای سنتی نمی‌توانند با پنهان کردن تجارب تجاری غیر دوستانه خود با محیط زیست، مشتریان را نگه دارند. آن‌ها باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند. بنابراین شفافیت و موضع گیری اخلاقی درست را می‌توان یک یکی از ترند های خلاقانه در صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ دانست. برندها باید به روشی خلاقانه وفاداری و اعتماد مشتریان را پایدار نگه دارند.

 

 

تحویل سریع در خرده فروشی یک ترند خلاقانه

 

آمازون به عنوان یک پیشگام و پیشرو در زمینه تحویل سریع در صنعت خرده فروشی کار را برای سایر برندها کمی دشوار کرده است. انتظارات مشتری در آمازون بسیار سریع پاسخ داده شده است. در ابتدا آمازون پرایم پا به عرصه گذاشت و تحویل ۲ روزه باب شد. اما پس از آن تحویل در همان روز در فروشگاه‌های خرده فروشی آمازون آغاز شد. فروشگاه‌های بزرگی چون تارگت و والمارت  نیز به دنبال آن گزینه‌های تحویل سریع و ۲ ساعته خود را راه‌اندازی کردند. تمام این‌ها با هدف رضایت مشتری از پروسه خرید صورت گرفت. خریداران سفارشات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن می‌خواهند. بیشتر توجه آن‌ها به فروشگاه‌های خرده فروشی است که به طور خلاقانه زمان تحویل سفارش را کوتاه کرده‌اند.

 

آمازون پرایم ایر از هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل سفارشات خریداران در کمتر از ۳۰ دقیقه استفاده می‌کند. همچنین ربات‌های تحویل کالا در فروشگاه‌های خرده فروشی راه اندازی شده‌اند. این ربات‌ها پروسه تحویل را سریع‌تر می‌کنند. آن‌ها مفهوم جدیدی از حمل‌ونقل در صنعت خرده فروشی را تعریف کرده‌اند در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۱ درصد از خرده فروشان بحث تجارت الکترونیک و تحویل در همان روز را باب کردند. اما در سال ۲۰۲۱ با تکامل و رشد فناوری شاهد کاهش زمان تحویل کالا خواهیم بود. بنابراین میتوان از پروسه دلیوری سریع در صنعت خرده فروشی به عنوان یک ترند خلاقانه در سال ۲۰۲۱ نام برد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی های تخفیف در فروشگاه‌ های خرده فروشی

 

افزایش استفاده از چت‌بات، یک ترند خلاقانه در صنعت خرده فروشی

 

افزایش استفاده از چت‌بات‌ به عنوان یک ترند خلاقانه در صنعت خرده فروشی

 

بحران پاندمی کرونا تجربه خرید حضوری مشتری برای صنعت خرده فروشی را کاهش داد. اما به دنبال آن خرده‌ فروشان تجارب آنلاین بسیاری کسب کردند. در این میان افزایش تقاضا باعث کاهش سطح پشتیبانی از مشتریان شد. بنابراین خرده‌ فروشانی که موفق به پشتیبانی بهتری از مشتری شدند، مصرف‌کنند‌گان  بیشتری را جذب کردند. حالا شرکت‌های خرده فروشی از چت‌بات‌ها و دستیاران شخصی بسیار استقبال می‌کنند.

 

پیش از این از این فناوری در صنعت خرده فروشی در بخش‌های بانکی و بهداشتی استفاده می‌شد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که چت بات‌ها تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۱ میلیارد دلار در صنایع صرفه‌جویی کنند‌. ابزارهای زیادی برای استفاده از این چت بات‌ها وجود دارد. چت بات‌ها مزایای بسیار زیادی دارند. آن‌ها زمان انتظار را کوتاه کرده و ۲۴ ساعت در دسترس شرکت‌های خرده فروشی و کاربران و مصرف‌کنندگان هستند.

 

بسیاری از برندها مانند لگو حتی دستیار خرید دیجیتال ایجاد کرده‌اند. این دستیاران با بهره گیری از هوش مصنوعی توصیه‌های ساده مانند توصیه‌های شخصی خرید به مشتریان ارائه می‌دهند. استفاده روز افزون از چت بات‌ها در صنعت خرده فروشی را می‌توان به عنوان یک ترند خلاقانه در سال ۲۰۲۱ نام برد. چک بات‌ها مشتریان در وب سایت را هدایت می‌کنند تا بهترین خرید را انجام بدهند. مشتریان در صنعت خرده فروشی با استفاده از استفاده روزافزون در پلتفرم‌های خرید آنلاین، حالا کمی صبر کمتری در پروسه خرید دارند.

 

آن‌ها می‌خواهند هر چه سریع‌تر به سوالات آن‌ها پاسخ داده شود و کالای سفارش داده شده در کمترین زمان ممکن به دستشان برشد. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای پاسخ به نیاز مشتری استفاده از همین چت ‌بات‌ها است. حالا در این میان اگر بتوان استفاده‌های خلاقانه و سرگرم‌کننده بیشتری هم از چت‌بات‌ها کرد، قطعا نتیجه بهتری در جذب رضایت مشتری از پلتفرم‌های آنلاین حاصل خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: سرویس جدید آمازون برای صنایع خرده فروشی

 

منبع: tinuiti

کالابرگ الکترونیک