نقد و خلاصه سریال جزیره اثر تازه سیروس مقدم

نقد و خلاصه سریال جزیره اثر تازه سیروس مقدم


25 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی سریال جزیره

سیروس مقدم، کارگردان مطرح ایرانی پس از تجربه اول خود در شبکه نمایش خانگی این بار با سریال «جزیره» دوباره به این پلتفرم بازگشته است. در سریال جدید جزیره که مدتی است از شبکه فیلیمو پخش می شود، علی طالب آبادی به عنوان نویسنده با مقدم همکاری می کند. بازیگران نام آشنایی همچون محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی، میترا حجار و حسام منظور در این مجموعه جدید شبکه نمایش خانگی بازی می کنند. امروز در مجله کوروش درباره سریال جزیره نوشته ایم. در سرویس هنر و سینما همراه ما باشید.

 

 مشخصات سریال «جزیره»

 

 مشخصات سریال «جزیره»

 

ژانر: درام، خانوادگی و اجتماعی

تهیه کننده: منوچهر محمدی، امیرحسین حیدری

کارگردان: سیروس مقدم

نویسنده: علی طالب‌ آبادی

بازیگران: محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، حسام منظور، غزل شاکری، حمیدرضا پگاه، سامیه لک، بهنام تشکر، کاظم سیاحی، مینا وحید، امیر کاظمی، السا فیروزآذر، شادی مختاری، السا فیروزآذر، امیر مقاره

آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست

فیلمبرداری: محمدرضا سکوت

تدوین: سپیده عبدالوهاب

فصل ها: ۱ فصل (تمدید شده برای فصل ۲)

تعداد قسمت ها: ۱۲ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۵۰ دقیقه

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

پخش کننده: فیلیمو

زمان پخش: یکشنبه ها ساعت ۸ صبح

قسمت های پخش شده: ۳ قسمت

آغاز به پخش: ۲ آبان ۱۴۰۰

سال تولید: ۱۴۰۰

امتیاز آی ام دی بی (IMDb): ۷،۷

امتیاز کاربران فیلیمو: ۸۷٪

رده سنی: ۱۵+

 

 

خلاصه داستان

 

صحرا خبرنگار جسوری است که قبلا با یک شکست عشقی مواجه شده و حالا می خواهد با ماجراجویی های خود مسائل زیادی را برای خود و دیگران ثابت کند. اما تصمیم گیری هایی او باعث می شود که ناخواسته وارد روابط تجاری پیچیده ای شود و زندگی خود و ارشد شاهنگ، شریک زندگی سابق و خانواده اش را نیز تغییر دهد.

 

 

در سریال «جزیره» چه می گذرد؟

 

در سریال «جزیره» چه می گذرد؟

 

گاهی اتفاقات و فعل و انفعالات مربوط به کار تاثیر مهیبی روی زندگی خبرنگاران دارد و آنها را وارد چالش های غیرمنتظره ای می کند. موضوع سریال جزیره به کارگردانی سیروس مقدم نیز همین است.

 

مجموعه جزیره که پخش آن از دوم آبان از شبکه فیلیمو آغاز شده، روایتگر زندگی خبرنگاری به نام صحرا (شادی مختاری) است. صحرا دختری است که به لحاظ سطح اجتماعی در دسته متوسط رو به پایین قرار می گیرد. به همین دلیل یکی از دغدغه های او همواره تبعیض میان قشر فقر و ثروت و فاصله های طبقاتی بوده است. صحرا با وجودی که روحیه ای شکننده و حساس دارد، اما سعی دارد تصویری جسور و شجاع از خود نشان دهد.

 

صحرا به دنبال روشن کردن ماجراهای پشت پرده پروژه های نیمه تمام ساختمانی است. شرکتی که در موناکو به ثبت رسیده و شعبات زیادی در خارج کشور دارد، مسئول اجرای این پروژه ها است. صحرا که قبلا مقاله تند و گزنده ای درباره این شرکت و فعالیت هایش نوشته، عقیده دارد که اتمام پروژه های نیمه کار دردی را از اقشار متوسط و فقیر دوا نمی کند و بیشتر به فساد اقتصادی خواهد انجامید.

حتما بخوانید  نقد و بررسی مینی‌ سریال دکتر مرگ (Dr. Death) | درام پزشکی دلهره آور و جنایی

 

 

جزیره، سریال جدید سیروس مقدم

 

سریال جزیره، سریال جدید سیروس مقدم

 

سیروس مقدم یکی از کارگردان های محبوب و مطرح ایرانی است که با پرکاری خود حتی لقب «کارخانه سریال سازی» را نیز از رسانه ها دریافت کرده است. مقدم را بیشتر با سریال پایتخت می شناسیم. او توانست در دهه نود که استقبال بینندگان از آثار تلویزیونی به شدت کاهش پیدا کرده بود، با ملودرام های با ساده و بی تکلف خود مخاطبان چشمگیری را جلب کند. مقدم با سریال «خواب زده» که از اپلیکیشن روبیکا و پلتفرم دانلود سلام سینما پخش شد، اولین اثر خود در شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد.

 

این سریال که مضمونی ماورائی و پندآموز داشت، بیشتر شبیه به سریال هایی بود که در شبکه های صداوسیما در دهه ۸۰ مخاطبان زیادی را درگیر می کرد. اما پخش آن در شبکه نمایش خانگی حتی به صورت رایگان نتوانست مورد استقبال مخاطب این پلتفرم قرار گیرد و نهایتا سیروس مقدم و تهیه کنندگان مجموعه خواب زده از خیر ساخت فصل دوم آن گذشتند.

 

اما سریال جزیره مقدم کاملا نکته عکس خواب زده است. در سریال برعکس خواب زده هیچ ستاره ای حضور نداشت، اما در جزیره گروهی از ستاره های با تجربه سینما و تلویزیون و حتی یک خواننده محبوب پاپ (که طرفداران زیادی در بین قشر نوجوان کشور دارد) به همراه گروهی از بازیگران جوان با استعداد سیروس مقدم را همراهی می کنند.

 

 

بازی ضعیف بازیگران سریال جزیره در قسمت های نخستین

 

با وجود بازیگران تراز اول به نظر مجموعه جزیره با مشکل بازیگری مواجه است. شادی مختاری که در نقش صحرا بازی می کند، با وجود اینکه در جزیره نقش محوری را برعهده دارد، اکت های بازیگری جذابی ندارد و در بسیاری از اوقات نمی تواند آنطور که شایسته است نقش خود ایفا کند. هر چند بازی محمدرضا فروتن نسبت به بازی های قبلی او همچون سریال «مانکن» واقع گرایانه تر و بهتر است، اما هنوز فاصله زیادی از بهترین نقش آفرینی هایش دارد.

 

 

مجموعه تلویزیونی جزیره؛ پرزرق و برق و متفاوت

 

مجموعه جزیره پرزرق و برق و متفاوت

 

میترا حجار دیگری بازیگری است که یکی از همان نقش های همیشگی خود را ایفا کرده و از این جهت مخاطبان را چندان شگفت زده نکرده است. با این حال، حسام منظور، کاظم سیاحی و امیرکاظمی از جمله بازیگران سریال جزیره هستند که نسبت به باقی بازیگران بازی های باکیفیت تری را ارائه داده اند.

 

امیر مقاره، خواننده پاپ که در نقش ارشد شاهنگ نیز اصلا در مجموعه جزیره چنگی به دل نمی زند و حتی از بازی بازیگرانی هم سبک خود همچون محمدرضا گلزار نیز بازی نازل تری دارد. او با بیان مصنوعی دیالوگ ها، نگاه ها و لحن خشک و نه چندان دلچسبش اصلا نتوانسته حتی به نقش خود نزدیک شود.

 

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک خیس براونی شکلاتی خانگی مرحله به مرحله

موسیقی عجیب و غریب سریال جزیره

 

اما اگر از بازی های سریال جزیره بگذریم به موسیقی عجیب و غریب ناهمگون ساخته جدید سیرویس مقدم می رسیم که در بسیاری از سکانس ها بیشتر از آنکه شبیه به موسیقی متن سریال های تلویزیونی باشد، به موسیقی آگهی های تبلیغاتی شباهت پیدا کرده است.

 

موسیقی سریال به حدی با حال و هوای سریال ناهماهنگ و بیگانه است که بسیاری اوقات بینندگان را از فضای داستان جدا می کند. هر چند داستان مجموعه جزیره با وجود تفاوت، سرراست و ساده است، اما اغراق های زیاد و غیرواقع بینانه در آن باعث شده تا به سطح سریال های نوجوان پسند نزول کند.

 

با تمام این اوصاف، هر چند در ابتدا گفته می شد سیروس مقدم قصد دارد در سریال جزیره قصه‌ ای متفاوت و جذابی را دستمایه قرار دهد، اما جزیره بدون روایتی خلاقانه و بازی های قوی نتوانسته همچون سریال زخم کاری یا حتی سریال قورباغه جریان ساز باشد. با این حال، همچنان جذابیت لازم برای قشر خاصی از بینندگان به خصوص نوجوانان را دارد.

 

 

سخن پایانی

 

سریال جزیره با تمام کم و کاستی ها، نقاط قوتی نیز دارد. این مجموعه با روایتی بی تکلف و سرراست به همراه فیلمبرداری در لوکیشن ها و مناظر دیدنی جزیره کیش که برای اکثر بینندگان جذابیت خاصی دارد، حضور چهره های مطرح سینما و تلویزیون در کنار چهره های ناآشنا و تازه و مهم تر داستانی متفاوت دارد که هر لحظه به ابهام های آن افزوده می شود. این اثر تازه سیروس مقدم مخصوص کسانی است که به دنبال تماشای یک سریال معمایی از نوع ایرانی می گردند.

 

 

سوالات متداول درباره سریال «جزیره»

 

 

۱-زمان پخش جزیره در چه تاریخی است؟

 

مجموعه جزیره را می توانید روزهای یکشنبه ساعت ۸ صبح از وبسایت شبکه فیلیمو تماشا کنید.

 

 

۲-سریال جزیره از کجا پخش می‌شود؟

 

مجموعه تلویزیوتنی جزیره از وبسایت فیلیمو پخش می شود.

 

 

۳-سریال جزیره چند قسمت دارد؟

 

سریال جزیره  ۱۲ قسمت دارد.

 

 

۴- آیا جزیره فصل دوم هم دارد؟

 

بله، اخیرا اعلام شد که فصل دوم مجموعه جزیره نیز ساخته می شود.

 

 

۵-چه بازیگرانی در مجموعه جزیره حضور دارند؟

 

در مجموعه جزیره در کنار بازیگران نام آشنا و مطرحی مانند محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی، میترا حجار و حسام منظور؛ چهره های تازه ای همچون شادی مختاری، السا فیروزآذر و امیر مقاره نیز نقش آفرینی می کنند.

 

 

۶-داستان سریال جزیره چیست؟

 

داستان این مجموعه شبکه نمایش خانگی در مورد خبرنگار جسوری به نام صحرا است که می خواهد با روشن کردن برخی مسائل چیزهای زیادی را به خود و همینطور شریک زندگی سابق خود ارشد شاهنگ ثابت کند.

 

 

۷-چرا باید جزیره را ببینیم؟

 

سریال جزیره مضمون متفاوتی نسبت به سریال های اخیر شبکه نمایش خانگی دارد. سیروس مقدم که از جمله کارگردان هایی است که به خوبی با ذائقه مخاطبان آشنا است، در کنار روایتی ساده و سرراست، قصه ای معمایی و کنجکاوی برانگیز را برای مجموعه جزیره انتخاب کرده که برای بسیاری از مخاطبان کشش خاصی دارد.

 

 

منابع: فیلیمو، ویکیپدیا

 

کالابرگ الکترونیک