آداب صحیح مهمانی رفتن؛ از نحوه صحیح غذا خوردن تا نشستن و چیدن میز

آداب صحیح مهمانی رفتن؛ از نحوه صحیح غذا خوردن تا نشستن و چیدن میز


9 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آداب صحیح مهمانی رفتن

به‌عنوان میزبان، ایده خوبی است که حتی در مواردی که مهمانی شام شما بسیار عادی است، از قوانین آداب رسمی و غیررسمی آگاهی داشته باشید و در صورت لزوم، آنها را اعمال کنید. با در نظر گرفتن آداب‌ و رسوم مهم در مهمانی و غذا خوردن، می‌توانید مهمانی فوق‌العاده‌ای را داشته باشید یا مهمان خوب و دلپسندی برای میزبانتان باشید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش، ما برخی از آداب صحیح مهمانی رفتن؛ مثل آداب صحیح غذا خوردن، آداب نشستن و سرو غذا و دیگر آداب عمومی را به شما آموزش داده‌ایم.

آداب عمومی مهمانی رفتن

 

آداب صحیح مهمانی رفتن؛ آداب عمومی مهمانی رفتن

 

از جمله آداب صحیح معاشرت و مهمانی رفتن این است که اطمینان حاصل کنید که تلفن همراه شما، خاموش یا سایلنت است. یکی دیگر از آداب صحیح مهمانی رفتن، وقت‌شناس بودن است. اگر مهمان هستید، وقت‌شناس باشید و همیشه سر وقت برسید. زود رسیدن باعث معذب شدن میزبان و دیر رسیدن نیز باعث بی‌احترامی به او می‌شود. چه در مهمانی رفتن بدون دعوت و چه با دعوت، میزبان موظف نیست با شیرینی یا هدیه دیگری که میهمانان آورده‌اند، از مهمانان پذیرایی کند. به‌جز پاکسازی ظروف، هیچ تمیزکاری انجام ندهید.

 

شاید برایتان جالب باشد :

آداب جالب و عجیب غذا خوردن و رستوران رفتن در کشورهای مختلف دنیا

 

آداب چینش صندلی‌ها و وسایل روی میز یا سفره

 

آداب صحیح مهمانی رفتن ؛ آداب چینش صندلی‌ها و وسایل روی میز یا سفره

از دیگر آداب صحیح مهمانی رفتن، توجه به چینش میز یا سفره است. اگر از کارت‌های مخصوص مشخص کردن مکان افراد استفاده نمی‌کنید، وقتی میهمانان وارد اتاق غذاخوری می‌شوند، آنها را به جای خودشان هدایت کنید. میهمانان باید در یک مهمانی شام وقت‌شناس باشند؛ اما برنامه‌ریزی کنید که وعده غذایی خود را با افزایش ساعت سرو نوشیدنی، شیرنی و میوه و تنقلات و … در صورت لزوم انعطاف‌پذیر کنید. اگر زمان نشستن برای صرف شام فرا رسیده است، لازم نیست شام را برای مهمانان دیرهنگام بیش از ۱۵ دقیقه به تأخیر بیندازید. وقتی میهمانان دیر رسیدند، صرف نظر از تعداد، به همراه سایر میهمانان از آنها پذیرایی کنید.

 

ظروف غذا در سمت چپ و لیوان‌ها در سمت راست بشقاب، متعلق به شماست. اگر مهمان هستید، با ظروف و وسایل دورتر از بشقاب خود شروع به غذا خوردن کنید و با هر دوره غذا، قاشق یا چنگال مربوطه را به سمت نزدیک‌ترین بشقاب، تغییر دهید. به عبارت دیگر، اگر اولین غذا به چنگال نیاز دارد، از دورترین چنگال استفاده کنید. اگر غذا به قاشق نیاز دارد، از دورترین قاشق از بشقاب استفاده کنید. چنگال یا قاشق دسر باید بالای بشقاب شما باشد یا هنگام سرو غذا آن را بیرون بیاورید. ظروف چینی استفاده شده را از میز دور نگه دارید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

آداب استفاده از دستمال‌ها

 

آداب صحیح مهمانی رفتن؛ آداب استفاده از دستمال‌ها

 

در شمار آداب معاشرت صحیح و مهمانی رفتن، نباید آداب استفاده از دستمال‌ها را فراموش کنید. دستمال‌های شام باید تا نصف تا شده و در دامان هر فرد قرار بگیرند. اگر به‌طور موقت میز را ترک کردید، دستمال خود را روی صندلی بگذارید. میزبان با قرار دادن دستمال خود روی میز سمت چپ بشقاب، علامت پایان غذا را می‌دهد.

 

آداب صحیح غذا خوردن در مهمانی

 

 آداب صحیح غذا خوردن در مهمانی

 

در ادامه این مقاله، آداب صحیح غذا خوردن در مهمانی را شرح داده‌ایم:

 

*مهمانان باید غذا را بعد از اینکه میزبان قاشق و چنگالش را برداشت و شروع به خوردن غذا کرد، آغاز کنند.

*سوپ را با قاشق میل کنید و بی‌صدا بخورید. غذا را هورت نکشید و کل محتوی ظرف خود را با قاشق در دهان نگذارید.

*هر بار، غذا را در حد یک یا دو لقمه برش دهید.

*روی غذای گرم و داغ، بیش از حد فوت نکنید، بگذارید غذا خودش خنک شود.

*اگر بقیه غذا خوردن را تمام کردند، به غذا خوردن ادامه ندهید.

*هرگز از کسی نپرسید چرا غذایش را تمام نکرده است.

*غذا را هرگز تف نکنید. ممکن است استخوان‌های ماهی یا مرغ را بجوید؛ اما برای خارج کردن این مواد از دهان خود، از دستمال استفاده کنید.

*هنگام فشردن لیمو، مراقب باشید که به اطراف نپاشد.

*آرنج خود را از روی میز نگه دارید.

*دست چپ خود را در دامان خود نگه دارید؛ اگر از آن استفاده نمی‌کنید.

*اگر نوشیدنی بیشتری نمی‌خواهید، دست خود را روی لیوان نگه دارید تا به میزبان سیگنال دهید که دیگر نوشیدنی را نمی‌خواهید.

*غذای مصرف شده را به سمت راست منتقل کنید.

*غذا را از سمت چپ سرو کنید.

*از جمله آداب غذا خوردن در رستوران طرز نشستن شماست.سعی کنید صاف نشسته و قوز نکنید.اگر چیزی میخواهید که دستتان به آن نمیرسد روی میز خم نشوید از طرف مقابلتان مودبانه درخواست کنید تا آن را به شما بدهد.

*هرگز گوشی موبایل و دسته کلید و کیف پولتان را روی میز نگذارید چون معولا روی میز رستوران ظروف و لیوان قرار دارد بنابراین قرار دادن اشیا دیگر سرو غذا را مشکل میکند.

*ترجیحا موبایل تان را خاموش یا روی سایلنت قرار دهید .در مهمانی های رسمی اینکه سر میز غذا با تلفن صحبت کنید یا مشغول پیامک دادن بشوید اصلا مودبانه نیست.

*یکی از آداب و اصول غذا خوردن در رستوران نحوه رفتار شما با پیشخدمت است.با پیشخدمت محترمانه صحبت کنید و برای سفارش از کلمات  ” لطفا ” و  “متشکرم ” استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط :

۱۵ نکته راهنمای کامل آداب معاشرت مهمانی در میزبانی و مهمانی عید نوروز

ترفندهای جذاب چیدمان شیک میز پذیرایی برای مهمانی شام

کالابرگ الکترونیک