راهنمای کامل بهترین روش های شستن لباس نوزاد

راهنمای کامل بهترین روش های شستن لباس نوزاد


15 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شستن لباس نوزاد

لباس کودک بیشتر از لباس های بزرگسالان لکه ها را به خود می گیرد و کثیف می شود. بنابراین بهتر است قبل از شستن لباس های نوزاد، دانش تان را در مورد تکنیک های از بین بردن انواع لکه های لباس نوزاد بالا ببرید. موقع شستن لباس های کودک، باید مراقب باشید که جوراب های کوچک کودک را فراموش نکنید و به لباس های ظریف در حین شست و شو آسیب نرسانید. با کمی تمرین، به مرور زمان شستن وسایل کودک دیگر کار سختی برای والدین تازه کار نیست.. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در  مجله کوروش بهترین روش های شستن لباس نوزاد، روش صحیح آماده سازی، انتخاب مواد شوینده، از بین بردن لکه های لباس کودک و همه نکات ضروری درباره لباس نوزاد را به شما خواهیم گفت.

نکاتی که باید قبل از شستن لباس نوزاد بدانید

 

نکاتی که باید قبل از شستن لباس نوزاد بدانید

 

اولین قدم برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لباس کودک این است که متوجه باشید شستن لباس نوزاد برای اولین بار چقدر مهم است. نوزادان پوست حساسی دارند و شست و شوی لباس آن ها با لباس های سایر اعضای خانواده فرق دارد. هنگام شستن یک لباس برای اولین بار، برچسب راهنمای شستشو و مراقبت از لباس را بخوانید.

 

لباس خواب کودکان باید در برابر حرارت مقاوم باشد. هرگز نباید از مایع سفید کننده برای شستن لباس نوزاد استفاده کنید. پس فراموش نکنید که همیشه دستورالعمل برچسب مراقبت از لباس و پارچه را با دقت دنبال کنید.

 

قبل از اینکه لباس های کودک خود را برای شست و شو آماده کنید، مهم است که به یاد داشته باشید لباس های او را برای اولین بار قبل از پوشیدن و نه بعد از آن، بشورید. دلیل این امر این است که این لباس ها از قبل از خرید تا هنگام سفر یا حتی در خانه در معرض بسیاری از باکتری های مضر قرار دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

نکاتی که هنگام شستن لباس نوزاد باید رعایت کنید:

 

  • برچسب مارک لباس را برای دنبال کردن دستورالعمل های شست و شو بررسی کنید. این کار به شما در استفاده از انواع مواد و نحوه واکنش آن در برابر لباس کمک می کند.

 

  • در مورد نوع شوینده مورد استفاده احتیاط کنید. اگر می توانید از صابون لباسشویی غیر شیمیایی مخصوص نوزادان استفاده کنید.

 

  • لباس ها را از قبل در آب خیس کنید. خیساندن لباس ها در آب گرم بسیاری از میکروب ها را از بین می برد.

 

  • لباس کودک را جداگانه بشویید. به این ترتیب، باکتری های لباس های دیگر به لباس نوزاد منتقل نمی شوند.

 

  • بعد از شست‌ و شوی لباس، آن ها را دوباره در آب گرم خیس کنید. این کار به شما اطمینان می دهد که مواد شوینده و سایر باکتری های آلرژیک از بین می روند.

 

  • لباس ها را در آفتاب یا در معرض گرما خشک کنید. نور خورشید به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی عمل می کند. اطمینان حاصل کنید که لباس های نوزاد خود را در صورت امکان در نور طبیعی خورشید خشک کنید. در غیر این صورت لباس ها را در یک اتاق تمیز و استریل و دارای گرما خشک کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: چطور کودکان را به دستشویی ‌رفتن عادت دهیم

 

 

شستن لباس نوزاد با دست یا ماشین لباسشویی؟

 

معمولا و به صورت موکد، توصیه می شود که لباس های کودک خود را به جای شستن در ماشین لباسشویی با دست بشویید. در این نوشتار چند مرحله آسان برای اطمینان از شستن صحیح لباس نوزاد وجود دارد:

 

۱- در اولین قدم، دستان خود را ضدعفونی و تمیز کنید به یاد داشته باشید دست ها منبع باکتری هستند. پس قبل از دست زدن به لباس های نوزاد، دست های خود را ضدعفونی کنید و کاملا بشویید.

۲- دمای آب را اندازه گیری کنید. هنگام شستن لباس نوزاد، بررسی درجه حرارت آب ضروری است. اگر لباس ها را با دست و با آب داغ می شویید، باید به این نکته توجه کنید که ممکن است این کار باعث شل شدن بافت لباس و آسیب به دست هایتان شود.

۳. از شوینده های سازگار با محیط زیست و غیر شیمیایی استفاده کنید. فراموش نکنید که بدن شما با بدن نوزادان تازه متولد شده، متفاوت است. استفاده از شوینده های معمولی می تواند به پوست نوزاد شما آسیب برساند. یا حتی در برخی مواقع باعث واکنش های آلرژیک شود. اطمینان حاصل کنید که از شوینده ای استفاده می کنید که مخصوص لباس کودک و سازگار با پوست او ساخته شده است. غیر شیمیایی بودن و سازگار با محیط زیست یک اقدام ایمنی محتاطانه است.

حتما بخوانید  14 روش طبیعی و خانگی درمان بوی بد زیر بغل

۴. قبل و بعد از شست و شو، لباس ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید. این کار کمک می کند، باکتری هایی که روی لباس جمع شده اند، از بین بروند.

۵- لباس های نوزاد را بعد از شستشو در آب گرم خیس کنید. 

۶- لباس نوزاد را به روش اصولی خشک کنید.

شستن لباس نوزاد با ماشین لباس شویی

 

در حالی که توصیه می شود لباس های کودک خود را با دست بشویید، ممکن است وقت گیر و طاقت فرسا باشد. برای والدینی که قادر به شستن لباس نوزاد خود نیستند ، در اینجا چند نکته برای شستن لباس نوزاد آورده ایم.

 

 

بیشتر بخوانید: علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد و روش‌های تشخیص و درمان آن

نکات ضروری در شستن لباس نوزاد

 

نحوه صحیح شستن لباس نوزاد

 

  • لباس های کودک را قبل از شستن لباس های خود بشویید. ماشین های لباسشویی می توانند محل جمع آوری باکتری ها باشند. برای جلوگیری از انتقال برخی از باکتری های لباس شما به لباس نوزاد، اطمینان حاصل کنید که لباس های کودک ابتدا شسته می شوند.

 

  • لباس ها را از قبل با صابون خیس کنید.

     

  • یک راه عالی برای اطمینان از چرخه کامل شستن لباس نوزاد این است که یک سطل آب در دمای ۳۵ درجه سانتیگراد آماده کنید. نصف فنجان مواد شوینده مخصوص لباس کودک را اضافه کرده و قبل از افزودن به دستگاه به مدت نیم ساعت در آن جا خیس کنید.

 

  • برای اطمینان از پاک شدن کامل صابون از لباس، چرخه آبکشی را دو بار انجام دهید. یک بار با صابون در ماشین لباسشویی و یک بار دیگر بدون صابون یا مواد شوینده، چرخه دوم چرخش و شست و شو فقط باید با آب باشد. به یاد داشته باشید همیشه برای راهنمایی بیشتر با پزشک مشورت کنید تا به شما توضیح دهد که چگونه لباس کودک را در ماشین لباسشویی بشویید.

    
    
  • تمام اصول اولیه مراقبت از لباس های شسته شده مثل جدا کردن لباس های رنگی، استفاده از روش های مناسب لکه گیری و خواندن دستورالعمل های برچسب لباس برای شستن لباس های کودک هم باید رعایت شود. اما چند ترفند می تواند روند را ساده تر کند.

 

 

نکات تکمیلی شستن لباس نوزاد

 

  • در ابتدا، جوراب و سایر وسایل کوچک را در کیسه لباس شویی بریزید و بعد در ماشین لباسشویی بیندازید. چون جوراب های کوچک نوزادان بیشتر مستعد گم شدن هستند.

 

  • در وهله دوم، تمام بست های پارچه ای، قلاب و حلقه ها را محکم کنید تا به بقیه لباس ها گیر نکنند و آسیب نبینند.

 

  • هنگام تا کردن و کنار گذاشتن لباس ها، یک نگاه دقیق بیندازید تا مطمئن شوید هیچ دکمه، چفت و بست و تزییناتی در هنگام شست و شو از بین نرفته باشد. اطمینان حاصل کنید که هیچ درز یا لبه پاره شده ای وجود ندارد که باعث تحریک پوست نوزاد شود یا انگشتان دست و پا در آن، گیر کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم و راهنمای خرید بهترین پوشک بچه

 

 

 استفاده از شوینده مخصوص لباس نوزاد

 

 استفاده از شوینده مخصوص لباس نوزاد

 

اگر نگران هستید که شوینده معمولی بیش از حد برای پوست نوزاد تحریک کننده باشد، ابتدا یک یا دو لباس کودک را در مواد شوینده بشویید. پس از پوشیدن لباس کودک، پوست او را از نظر سوزش و قرمزی بررسی کنید. توجه کنید که آیا نوزاد شما احساس ناراحتی می کند یا خارش دارد؟ اگر چنین اتفاقی افتاد، بهترین مایع لباسشویی برای پوست های حساس، انواع فاقد رنگ و عطر است.

 

می توانید از صابون لباسشویی کودک تا زمانی که کودک شما حداقل ۱ ساله شود، هم استفاده کنید. در کنار انتخاب مواد شوینده لباس کودک، به احتمال زیاد تعدادی نرم کننده لباس کودک، پاک کننده لکه لباس کودک و موارد دیگر را پیدا خواهید کرد. قبل از خرید، برچسب ها را بخوانید. حساسیت پوست نوزاد خود را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که اقلام لباسشویی مخصوص کودک برای شستن لباس نوزاد مناسب است یا خیر.

 

 

راه هایی برای شستن لباس نوزاد دارای آلرژی

 

اگر نوزاد شما پوست حساسی دارد و به شوینده واکنش نشان می دهد، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا علت حساسیت پوستی را بفهمید. همچنین توصیه می شود از شوینده مخصوص نوزادان برای نوزادان مبتلا به حساسیت پوستی استفاده کنید. این شوینده ها را می توان در اکثر داروخانه ها پیدا کرد. پزشک شما ممکن است برخی برند ها را توصیه کند.

هرگز فراموش نکنید که مواد شیمیایی می توانند واکنش های شدیدی روی پوست کودک انجام دهند. این یعنی ممکن است موجب ایجاد حساسیت و تبدیل به بثورات پوستی، زخم و خراش شود.

استفاده از شوینده های معطر ممنوع!

 

همچنین بسیار مهم است که هنگام شیردهی، از شوینده های خوشبو کننده و معطر قوی روی لباس خود استفاده نکنید. به این دلیل است که مواد شیمیایی موجود در لباس شما می تواند به نوزاد منتقل شود. وقتی کودک را حمل می کنید، دهان او به لباس شما برخورد می کند و آن ها این مواد شیمیایی را می خورند.

حتما بخوانید  آموزش تصویری 11 روش کوچک کردن انواع بینی بدون جراحی

علاوه بر این قبل از انتخاب مواد شوینده مخصوص نوزاد برای شستن لباس نوزاد، تحقیقات خود را انجام دهید. دستورالعمل های ذکر شده را دنبال کنید و مراقب واکنش پوست کودک به مواد شوینده باشید. در ساخت صابون های مختلف از ترکیبات متفاوتی استفاده می شود که به شیوه های مختلف روی پوست واکنش نشان می دهد. آزمایش و خطا می تواند به شما کمک کند تا مواد شوینده خاصی را برای استفاده طولانی مدت انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۷ وسیله ضروری و مهم ساک نوزاد و مادر برای بیمارستان

 

 

نحوه از بین بردن لکه های لباس کودک

 

نحوه از بین بردن لکه های لباس کودک

 

به طور کلی، تمام لکه ها را تا زمانی که تازه هستند پاک کنید.

 

 

نحوه از بین بردن لکه های مبتنی بر پروتئین

 

این نوع لکه ها شامل لکه های شیر خشک، شیر مادر، آب دهان و لکه های مربوط به غذا و مدفوع است. با استفاده از یک محصول پاک کننده لکه حاوی آنزیم ها، لباس را در آب سرد خیس کنید. اگر این کار موثر نبود، یک لکه بردار همه منظوره را امتحان کنید و لباس را بشویید.

 

 

چگونه لکه های ادرار را از بین ببریم؟

 

از بین بردن لکه ادرار نیاز به یک فرآیند دو مرحله ای دارد. ۱ قاشق غذاخوری آمونیاک را در ۱ فنجان آب رقیق کرده و از آن برای پاک کردن لکه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ابتدا مخلوط را در قسمت کوچکی بکشید تا از رنگ بر نبودن محلول اطمینان حاصل کنید.

 

از یک پاک کننده لکه هم می توانید استفاده کنید و به طور معمول لباس را شست و شو دهید. به یاد داشته باشید که هرگز سفید کننده را با سرکه یا آمونیاک مخلوط نکنید. این ترکیب بخارهای سمی ایجاد می کند که می تواند خطرناک باشد.

 

 

 چگونه لکه های روغن بچه را پاک کنیم؟

 

 چگونه لکه های روغن بچه را پاک کنیم؟

 

قبل از شستن لیاس نوزاد از لکه بردار مناسب استفاده کنید. اگر می خواهید لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید، از قبل اقدام به از بین بردن لکه روغن کنید. پس از بررسی دستورالعمل های مراقبت، در داغ ترین آبی که برای لباس امن است، آن را بشویید. اجازه دهید لباس خشک شود تا مطمئن شوید لکه از بین رفته است.

 

گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که لکه های روغن هنگامی که لباس مرطوب است، از بین نرفته است. خشک شدن با حرارت می تواند لکه را از بین ببرد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش پاک کردن انواع لکه از روی لباس و انواع پارچه

 

 

چگونه لکه ها میوه ها و سبزیجات پاک کنیم؟

 

سه روش می تواند در از بین بردن لکه های ناشی از میوه ها و سبزیجات موثر باشد. سعی کنید لکه را زیر آب سرد بگیرید. روش دیگر این است که لباس را در ترکیب ۱ پیمانه الکل و ۱ پیمانه آب خوب بمالید و بشویید. گزینه سوم این است که برای لکه های سرسخت تر از لکه پاک کننده پیش از شست و شو و به دنبال آن مایع شست و شو استفاده کنید. اگر لکه برطرف نشد، لباس را در مخلوطی از ۱ پیمانه سرکه سفید و ۱ پیمانه آب خیس کنید.

 

 

نحوه شستن پوشک پارچه ای

 

نحوه شستن پوشک پارچه ای

 

پوشک های پارچه ای باید جدا از سایر لباس های شسته شده، نگهداری و شسته شوند. پوشک های کثیف را بلافاصله در توالت بشویید. پوشک ها را در سطل پوشک (سطل زباله پلاستیکی یا سطل بزرگ) با درب محکم تا زمان شستن آنها نگه دارید. همچنین می توانید از آستر یک بار مصرف یا قابل شست و شو در سطل پوشک استفاده کنید.

 

پوشک را هر دو تا سه روز بشویید. ابتدا یک پیش شست و شوی سرد یا پوشک خیساندن یک شبه انجام دهید. از مواد شوینده با رنگ یا عطر استفاده نکنید. آن ها را در آب داغ بشویید، هر کدام را دو بار بشویید. در ضمن از نرم کننده های پارچه استفاده نکنید، چون ممکن است باعث تحریک پوست نوزاد شود. پوشک ها را در خشک کن قرار دهید و سپس به هوای آزاد منتقل کنید. خشک شدن لباس ها در مقابل آفتاب حتی به درخشندگی بیشتر لباس ها هم کمک می کند.

 

 

سخن پایانی

 

هر چند شستن لباس نوزاد از نکاتی است که باید به آن بسیار توجه کنید. اما اگر هم تجربه اول تان است نباید آن را تبدیل به معضلی حل نشدنی کنید که شما را دچار ترس و استرس کند. باید در حالی که به این موضوع فکر می کنید که سیستم ایمنی کودک در هنگان تولد ضعیف است، به این موضوع هم دقت کنید که برای شستن لباس نوزاد راه کارهای اصولی و صحیح وجود دارد که با پیروی کردن از آن می توانید به نحو احسن سلامت کودکتان را در این زمینه تامین کنید. همچنین رعایت این دستورالعمل ها، خیال خودتان را هم بابت شستن اصولی لباس نوزاد راحت می کند.

 

 

منبع: bhg/parenting.firstcry

 

 

 

کالابرگ الکترونیک