۳ روش ساده خشک کردن انواع گل طبیعی با حفظ شکل

۳ روش ساده خشک کردن انواع گل طبیعی با حفظ شکل


12 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های خشک کردن انواع گل طبیعی

گل تازه رنگ و بو و ظاهری بی‌نظیر دارد اما مسئله اینجاست که گل‌های طبیعی بعد از چیده شده خیلی زود خشک و پژمرده می‌شوند و از بین می‌روند. خشک کردن گل‌ها به روش درست و اصولی بهترین ایده برای بهره بردن از زیبایی گل‌ها در فضای خانه است. بسته به نوع گل چندین تکنیک مختلف برای خشک کردن آسان گل‌ها در خانه وجود دارد. ۳ روش ساده خشک کردن انواع گل طبیعی با حفظ رنگ و بافت و بهترین گل‌ها برای خشک کردن را در مجله کوروش بخوانید.

 

بهترین زمان برای خشک کردن انواع گل طبیعی چه موقع است؟

 

بهترین زمان برای خشک کردن انواع گل طبیعی چه موقع است؟

 

برای این‌که گل طبیعی خشک شده بهترین رنگ را داشته باشد باید زمان مناسب خشک کردن گل را بدانید. به نظر می‌رسد بهترین زمان برای خشک کردن انواع گل طبیعی قبل از باز شدن کامل غنچه‌های گل است. علاوه بر این گل را باید در یک جای تاریک و خنک خشک کنید تا نور خورشید رنگ گل را از بین نبرد و خراب نکند.

اگر قصد خشک کردن یک دسته گل مثل دسته گل عروس را دارید بهترین روش خشک کردن انواع گل طبیعی در آن این است که همان شب یا نهایتا فردای روز عروسی برای خشک کردنش دست به کار شوید چون اغلب گل‌های طبیعی یک روز بیشتر دوام ندارند و خیلی زود پژمرده می‌شوند. اگر دسته گل عروس یا دسته گلی که هدیه گرفته‌اید رز باشد شاید وسوسه شوید که آن را چند روز در یک گلدان بگذارید تا همه گل‌ها باز شوند. بنابراین اگر قصد دارید دسته گلی را خشک کنید قبل از این‌که گل‌ها باز شوند به سرعت برای خشک کردن دست به کار شوید.

 

 

بیشتر بخوانید: گل ها و گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای آلوده

 

 

بهترین روش های خشک کردن انواع گل طبیعی کدامند؟

 

بهترین روش های خشک کردن انواع گل طبیعی کدامند؟

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

چندین روش مطمئن و جا افتاده برای خشک کردن انواع گل طبیعی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

آویزان کردن یک روش ساده خشک کردن انواع گل طبیعی

 

چگونه گل های طبیعی را خشک کنیم

 

یکی از بهترین و مطمئن‌ترین انواع روش خشک کردن انواع گل طبیعی مثل گل محمدی و گل رز و دسته گل عروسی و خواستگاری آویزان کردن گل است. اگر یک دسته گل دارید انجام این کار بسیار راحت است اما اگر گل‌ها شاخه شاخه هستند حتما آن‌ها را دسته کرده و به صورت دسته گل البته نه چندان بزرگ و سنگین به صورت برعکس یعنی از شاخه، آویزان کنید. اگر ساقه گل‌ها نازک است از نخ دندان برای بستن ساقه‌ها به یکدیگر استفاده کنید و اگر ساقه‌ها ضخیم و کلفت است بهتر است از یک کلاف نخی یا مفتول کمک بگیرید. دسته گل را به یک میخ از دیوار آویزان کنید و در صورت تمایل کمی تفت روی آن‌ها بپاشید.

این روش برای خشک کردن گل‌ها ممکن است چند هفته طول بکشد و طی این پروسه مقداری از برگ‌های گل هم بریزند. اما اگر بعدها می‌خواهید دسته گل را به صورت خشک شده در یک گلدان بگذارید بهترین روش خشک کردن گل‌ها همین آویزان کردن به صورت وارونه است. بعضی هم در این روش آویزان کردن از روش تافت زدن برای خشک کردن گل طبیعی هم استفاده می‌کنند. برای این کار قبل از آویزان کردن دسته گل به گلبرگ‌های آن تافت بزنید.

 

 

بیشتر بخوانید: گرانقیمت ترین گل های جهان

 

 

پرس کردن یکی از روش های ساده و قدیمی خشک کردن انواع گل طبیعی

 

طرز تهیه گل خشک شده

 

اگر قصد شما از خشک کردن گل صرفا نگهداری آن است بهترین روش «پرس کردن» است. دقیقا همان روش قدیمی و نوستالژی خودمان در زمان مدرسه که برگ گل‌ها را لای کتاب می‌گذاشتیم تا خشک شوند. در واقع یک طریقه دیگر خشک کردن گل محمدی و انواع دیگر گل پرس کردن آنهاست. بهتر است صبح زود و قبل از خشک شدن شبنم روی گل‌ها ساقه گل را ببرید. برای این کار نیاز به یک کتاب سنگین و قطور دارید تا گل‌ها را لای آن به اصطلاح پرس کنید. هر ۲ یا نهایتا چهار شاخه گل‌ را روی یک کاغذ که قابلیت جذب رطوبت را دارد قرار دهید و کاغذ را به آرامی تا کنید تا رطوبت گل به کتاب آسیب نرساند. سپس به آهستگی کتاب را ببندید تا فرم گل به هم نخورد. بهتر است برگه‌های کاغذ سفید باشند تا به برگ گل رنگ پس ندهند.

 

خشک کردن گل ها به روش پرس کردن

 

حالا یک کتاب سنگین دیگر یا یک آجر روی کتابی که گل لای آن گذاشته‌اید قرار دهید و اجازه دهید چند هفته در همین حالت بمانند و البته با فشار پرس شوند. اگر محل زندگی شما رطوبت بالایی دارد و شرجی است ممکن است بیش از دو هفته زمان برای خشک شدن گل‌ها لازم باشد. زمانی که می‌خواهید میزان خشک شدن گل‌ها را متوجه شوید بسیار با دقت این کار را انجام دهید تا به گل‌ها آسیبی وارد نشود. یک نشانه خشک شدن کامل گل در این روش این است که نور از گلبرگ‌ها عبور کند. گل‌هایی که با این روش خشک می‌شوند برای قاب کردن، قرار دادن بین دو شیشه و یا به کار بردن در ساخت جواهرات و اکسسوری‌های تزیینی مثل انواع شمع و حتی درست کردن و تزیین کیک کاربرد دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های خانگی برای تهیه کود گلدان

 

 

طرز خشک کردن گل ها در مایکروفر

 

نحوه خشک کردن گل در مایکروفر

 

یکی دیگر از روش های خشک کردن گل طبیعی که بسیار سریع‌تر از دو روش قبلی است استفاده از مایکروفر برای خشک کردن گل‌هاست.

 

در این روش باید ساقه گل را جدا کنید و گل‌ها را به صورت گلبرگ یا به صورت درسته و بدون ساقه در مایکروفر بگذارید. به عقیده کارشناسان بهتر است برای این روش گل‌ها را در ظرفی حاوی ژل سیلیکا یا ماسه کوارتز (خرده‌های سنگ کوارتز) و یا به طور مساوی مخلوطی از بوره و آرد ذرت در آن هست قرار دهید. بهتر است حدود ۵ سانتی‌متر از ظرف را با این مواد پر کنید. با دقت گل‌ها را در ظرف بچینید و بین گل‌ها کمی فاصله دهید تا به هم نچسبند. اگر مواد مورد نظر روی گل‌ها نیستند به آرامی مقداری روی آن‌ها بپاشید. ظرف را به مدت ۲ دقیقه در مایکروفر قرار دهید تا گل‌ها خشک شوند. بعد از دو دقیقه با یک خلال دندان به آرامی مواد را کنار بزنید تا مطمئن شوید گل‌ها خشک شده‌اند. اگر خشک نشده بودند یک دقیقه دیگر یا بیشتر زمان بدهید. اگر یک لیوان آب در مایکروفر بگذارید روند خشک شدن گل‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

 

بعضی گل‌ها خیلی زود و در حدود دو دقیقه زمان در مایکروفر خشک می‌شوند و بعضی دیگر که رطوبت بیشتری دارند حتی ممکن است ده دقیقه زمان نیاز داشته باشند. برای روش مایکروفر باید از گل‌هایی که کامل باز نشده‌اند و البته کرک و پرز ندارند استفاده کنید. بعد از این‌که ظرف را از مایکروفر خارج کردید به مدت ۲۴ ساعت یا حتی ۳۶ ساعت (برای گل‌های پرتر و ضخیم‌تر) زمان دهید تا گل‌ها در همان حالت سرد و خشک شوند. بعد از خشک شدن کامل و سرد شدن گل‌ها با یک قلم موی ظریف مواد خشک کننده را از روی گل‌ها کنار زده و آن‌ها را تمیز کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: نمونه هایی از خاص ترین دسته گل های عروس

 

 

بهترین گل‌ها برای خشک کردن کدامند؟

 

بهترین گل‌ها برای خشک کردن کدامند؟

 

در حالی‌که گل رز و محمدی محبوب‌ترین گل‌ها برای خشک کردن هستند اما سایر انواع گل که برای خشک کردن مناسبند عبارتند از:

*گل رز و گل محمدی

*گل بابونه

*گل نفس کودک یا ژیپسوفیلا

*گل سرخارگل یا اکیناسه

*گل تکمه‌ای یا دکمه‌ای

*گل ادریسی

*گل اسطوخودوس

*گل زبان در قفا

*گل لیلیوم یا سوسن

*گل صد تومانی

*گل جاوید یا گل کاغذی یک ساله

 

 

چطور غنچه گل محمدی را خشک کنیم

 

طرز خشک کردن گل محمدی

 

از روش های قدیمی برای این کار به نخ کشیدن غنچه هاست. پس از جمع آوری غنچه ها ابتدا آنها را بدون اینکه آسیب ببینند با آب سرد بشویید. سپس یک سوزن از ساقه غنچه ها رد کنید. سعی کنید در جایی که سایه است و هوا جریان دارد گل ها را آویزان کنید تا خشک شوند. دقت کنید غنچه ها با زمین تماس نداشته باشند. همچنین جریان هوا لابلای گلبرگ ها باعث سریع تر خشک شدن آن می شود. می‌توانید در آفتاب گل ها را خشک کنید، اما در سایه عطر و بوی گل خشک شده بیشتر حفظ می شود.

 

کالابرگ الکترونیک