۱۸ فواید و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان

۱۸ فواید و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان


24 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان
فهرست محتوا پنهان

اگر قرار است گوشی هوشمند در اختیار کودکان خود قرار دهید، بهتر است پیش از انجام این کار از فواید و ضررهای آن آگاهی پیدا کنید. در وضعیت فعلی ما در جهان بسیاری از کودکان در سن کودکی و نوجوانی گوشی هوشمند در دست می گیرند. والدین نیز اغلب خود را موظف می دانند که برای فرزندان خود یک گوشی هوشمند بخرند زیرا بسیاری از دوستان آن ها نیز گوشی هوشمند دارند. با این حال جدا از مزایای گوشی هوشمند و تلفن همراه برای کودکان، برخی مشکلات نیز وجود دارد. در این مقاله از مجله کوروش ۱۸ مورد از جوانب مثبت و منفی گوشی های هوشمند را برای کودکان از نظر روانشناسان کودک را بررسی کرده ایم.

 

 

فواید خرید گوشی هوشمند برای کودکان

 

فواید خرید گوشی هوشمند برای کودکان

 

گوشی هوشمند می تواند جدا از ضررهای نه چندان کم، فواید زیادی برای کودکان داشته باشد. تلفن های هوشمند می توانند فرصت های آموزشی بهتری را در اختیار فرزندان شما قرار دهند. در عین حال فرزندان شما در تمام طول روز در دسترس خواهند بود. تدریس خصوصی از طریق برنامه های تلفن هوشمند بسیار برای کودکان راحت تر خواهد بود. در صورت گم شدن فرزندانتان با گوشی هوشمند می توانید به راحتی آن ها را ردیابی کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای خرید تبلت دانش آموزی «

 

 

 کودکان و فرزندان شما با گوشی هوشمند در تمام طول روز در دسترس هستند

 

یکی از فواید تهیه گوشی هوشمند برای کودکان و فرزندان، در دسترس بودن آن ها در تمام طول روز است. شما در صورتی که نگرانشان شوید می توانید به راحتی با آن ها تماس گرفته و صحبت کنید. به طور کلی اگر کودکان شما به تلفن هوشمند دسترسی داشته باشند، شیوه های تماس متعددی با آن ها وجود دارد. دیگر لازم نیست تنها به مکالمات ساده تلفنی اکتفا کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

فرصت های آموزشی بهتر از فواید گوشی هوشمند برای کودکان

 

فرصت های آموزشی بهتر از فواید گوشی هوشمند برای کودکان

 

گوشی هوشمند می تواند فرصت آموزشی بهتری را در اختیار فرزندان شما قرار دهد. یکی از مزایای مهم تلفن هوشمند برای کودکان این است که این فرصت را فراهم می کند تا در زمینه های مختلف به صورت آنلاین آموزش ببیند. بسیاری از فیلم ها و مقالات مفید وجود دارند که کودکان می توانند از طریق گوشی هوشمند به آن ها مراجعه کرده و در موضوعی خاص تخصص پیدا کنند. اینترنت فرصت آموزشی عالی برای کودکان، نوجوانان و حتی جوانان از طریق گوشی هوشمند فراهم کرده است. بنابراین جدا از مضرات گوشی هوشمند برای کودکان، اگر می خواهید فرزندانتان به فرصت آموزشی دست پیدا کنند، خرید یک تلفن هوشمند پیشنهاد خوبی می تواند باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » ارزان ترین گوشی های سامسونگ بازار ایران «

 

 

انعطاف پذیری در برنامه ها

 

یکی دیگر از فواید و مزایای گوشی هوشمند برای کودکان، می تواند ایجاد شرایط کاملا منعطف برای شما و آنها باشد. به عنوان مثال اگر قصد داشتید کودک خود را از ساعت مشخصی از مدرسه بازگردانید اما اتفاق غیر منتظره ای برایتان پیش آمد، به سادگی می توانید فرزندان خود را مطلع کنید. در عین حال می توانید به راحتی برنامه های جایگزین را با فرزندانتان هماهنگ کنید. اگر فرزند شما تلفن همراه نداشته باشد، چنین کاری تقریبا امکان پذیر نخواهد بود.

 

 

امکان برقراری ارتباط در زمان واقعی با کودکان

 

امکان برقراری ارتباط در زمان واقعی با کودکان

 

یکی از فواید گوشی هوشمند برای کودکان، ایجاد فرصت برای برقراری ارتباط لحظه ای با آن ها است. این کار کاملا ساده و راحت است. شما می توانید علاوه بر صدا، تصویر کودک خود را داشته باشید. اگر در شرایطی هستید که امکان دیدار حضوری برایتان وجود ندارد، کودک با دیدن چهره شما می تواند کمی آرام تر شده و شما نیز کمتر دلتنگ می شوید.

 

 

پاسخگویی و آموزش از راه دور به کودکان با گوشی هوشمند

 

یکی دیگر از فواید و نکات مثبت گوشی هوشمند، ایجاد ساختاری برای آموزش از راه دور به فرزندان است. به عنوان مثال اگر به فرزند خود چندین وظیفه محول کرده اید و همچنان در محل کار خود هستید، می توانید از طریق ارتباطات تصویری نحوه انجام آن وظایف را با او مرور کنید. اگر کودک شما سوالی دارد به راحتی می تواند از طریق تماس ویدئویی با شما در تماس باشد. اگر قرار است بخشی از وظیفه آشپزی را انجام دهد می تواند گام به گام علاوه بر یادگیری آنچه را شما به او توضیح می دهید با اعتماد بیشتری انجام دهد.

حتما بخوانید  مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل

 

 

بیشتر بخوانید » اهمیت درست کردن کاردستی در تقویت ذهنی کودکان «

 

 

امکان تدریس خصوصی با گوشی هوشمند

 

تدریس خصوصی به صورت حضوری در بسیاری از کشورهای جهان همچنان یک روش استاندارد محسوب می شود. با این حال در عصر حاضر بسیاری از جلسات تدریس خصوصی از طریق تماس های ویدیویی و تلفن های هوشمند برگزار می شود. از جمله فواید گوشی هوشمند برای کودکان، امکان استفاده از جلسات تدریس خصوصی غیر حضوری است. با این کار در وقت مدرس و شما بسیار صرفه جویی خواهد شد. در عین حال با توجه به پاندمی کرونا قطعا بسیاری از خانواده ها قصد ندارند تا کودکان خود را در معرض خطر قرار دهند. بنابراین آموزش آنلاین کاملا منطقی به نظر می رسد.

 

 

 ردیابی کودکان از جمله فواید گوشی هوشمند

 

 ردیابی کودکان از جمله فواید گوشی هوشمند

 

علی رغم ضررهایی که بسیاری از کارشناسان در رابطه با گوشی هوشمند برای کودکان مطرح می کنند، یکی از فواید و مزایای مهم استفاده از تلفن هوشمند، ردیابی فرزندان است. گاهی ممکن است کودکان شما راه بازگشت به خانه را پیدا نکنند. گاهی ممکن است در طی مسیر گم شوند. تهیه یک گوشی هوشمند برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بسیار عاقلانه است زیرا کودکان می توانند به راحتی با شما تماس بگیرند و از شما کمک بخواهند.

 

 

یادگیری در مورد فناوری از جمله فواید گوشی هوشمند برای کودکان

 

ما در جهانی زندگی می کنیم که پیشرفت فناوری سریع تر از هر زمان دیگری است. هیچ کس نمی داند در آینده چه اتفاقات دیگری در حوزه فناوری رخ خواهد داد. اما یک چیز قطعی است، پیشرفت فناوری خیلی سریع است. بنابراین همه ما باید با روشی مناسب با این تغییرات سازگار شویم در غیر این صورت دیر یا زود به نیروی کاری منسوخ تبدیل خواهیم شد. فرزندان و کودکان ما بهتر است از کودکی در مورد فناوری ها بیشتر بیاموزند تا در زندگی خود در آینده احساس سردرگمی نداشته باشند. بنابراین یکی از اقدامات مهم در این مسیر، خریدن گوشی هوشمند برای کودکان است. آن ها می توانند با استفاده از فواید یادگیری سریع در این سن در مورد فناوری اطلاعات بیشتر بدانند.

 

 

مسدود کردن محتوای ناخواسته از فواید گوشی هوشمند برای کودکان

 

به منظور محافظت از کودک در برابر برخی مطالب مرتبط با بزرگسالان در اینترنت با گوشی هوشمند می توانید سایت های خاصی را مسدود کنید. برنامه های زیادی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا سایت هایی را برای کودکان خود از دسترس خارج کنید. یکی از فواید و مزایای گوشی هوشمند برای کودکان امکان فراهم کردن بستری برای مدیریت محتوای نامناسب برای سن آن ها است.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید حل کردن جدول سودوکو برای کودکان «

 

 

معایب و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان

 

معایب و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان

 

در کنار فواید زیاد ذکر شده استفاده از گوشی هوشمند برای کودکان طبیعتاً ضررها و معایبی نیز به همراه دارد. از جمله ضررهای استفاده از تلفن هوشمند خطر سرقت و حتی اعتیاد کودکان به گوشی هوشمند است. کودکان شما ممکن است در طول کلاس درس از گوشی هوشمند استفاده کنند و به محتوای آموزشی توجه نکنند. برخی کارشناسان می گویند گوشی هوشمند ممکن است باعث ایجاد تغییر در مغز کودکان شود. در عین حال نمی توان عوارضی چون کمبود خواب در نتیجه استفاده بیش از حد گوشی هوشمند در کودکان را نادیده گرفت.

 

 

محتوای نامناسب در وب

 

جدا از فواید و مزایای بی شمار گوشی هوشمند برای کودکان، همچنان نگرانی هایی نسبت به خرید گوشی هوشمند برای آن ها وجود دارد. به عنوان مثال یکی از ضررهای تلفن هوشمند محتواهای زیادی است که در وب وجود دارد. برخی از این محتواها مخصوص بزرگسالان است. زمانی که فرزندان شما با چنین محتواهایی مواجه می شوند، ممکن است دچار آسیب ذهنی شوند. گرچه برنامه هایی برای مسدود کردن برخی سایت ها وجود دارد، اما هیچ چیز کامل نیست. ممکن است کودکان شما راه های برای باز کردن این سایت ها پیدا کنند.

 

 

احتمال گم شدن گوشی

 

احتمال گم شدن گوشی 

 

یکی از ضررهای خریدن گوشی هوشمند برای کودکان، احتمال گم کردن آن است. کودکان غالباً عجله دارند و زیاد به وسایل خود اهمیت نمی دهند. این موضوع در مورد گوشی هوشمند نیز صادق است. هیچ بعید نیست بچه ها با گذشت زمان تلفن خود را گم کنند. بنابراین در صورتی که برای فرزند خود تلفن هوشمند خریداری می کنید دقت داشته باشید که قیمت آن بسیار گران نباشد.

حتما بخوانید  بهترین ابزار ارزان قیمت برای خانه هوشمند در سال 2021

 

 

احتمال سرقت گوشی هوشمند کودکان

 

یکی از ضررهای خرید گوشی هوشمند برای کودکان، احتمال سرقت آن است. اگر چه این موضوع در اکثر کشورها کاملا غیر معمول است اما در بعضی از مناطق و کشورها داشتن گوشی هوشمند برای کودکان بسیار نا امن است. هنگام سرقت گوشی ممکن است به کودکان آسیب وارد شود. بنابراین بسیاری از والدین ترجیح می دهند امنیت فرزندان خود را اولویت قرار دهند و از خریدن گوشی هوشمند برای آن ها خودداری می کنند.

 

 

اعتیاد به گوشی هوشمند

 

اعتیاد به گوشی هوشمند

 

گرچه یادگیری استفاده از گوشی هوشمند و آشنایی با فناوری ارزشمند است و فواید زیادی برای کودکان دارد، اما یکی از ضررهای آن بحث اعتیاد است. گاهی اعتیاد کودکان به تلفن هوشمند برای بزرگسالان به یک مسئله جدی تبدیل می شود. بسیاری از بچه ها روزانه ساعت های زیادی را با تلفن خود سپری می کنند. آن ها نمی خواهند کارهای دیگری انجام دهند. این موضوع می تواند منجر به مشکلات جدی در رشد سالم کودک شود. طبیعتا کودکان از انجام کارهای مختلفی در روز محروم خواهند شد، بنابراین بهتر است زمان خرید گوشی هوشمند مراقب اعتیاد فرزندانتان باشید.

 

 

کمبود خواب از جمله ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان

 

از جمله معایب و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان، کمبود خواب یا بیخوابی جدی است. بسیاری از کودکان ساعت های طولانی را با تلفن های هوشمند خود می گذرانند. گاهی ممکن است با دوستان خود فیلم تماشا کنند یا چت کنند. این به نوبه خود باعث گذراندن وقت زیاد با گوشی می شود. در نتیجه آن ها مشکلات جدی در خواب را تجربه می کنند. مغز آن ها دیگر قادر به تعیین زمان خواب نخواهد بود. از این رو در طول روز کاملا خسته به نظر می رسند و در عین حال الگوی خواب آن ها تغییر می کند.

 

 

گوشی هوشمند جایگزین روابط واقعی در زندگی

 

گوشی هوشمند جایگزین روابط واقعی در زندگی

 

فعالیت و روابط اجتماعی در دنیای واقعی فواید زیادی برای کودکان دارد. اما استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند باعث می شود تا کودکان و نوجوانان از زندگی واقعی دور شوند. از جمله ضررهای تلفن های هوشمند این است که کودکان ممکن است با دوستانشان در زندگی واقعی ملاقات نکنند. آن ها ترجیح می دهند وقت خود را در فضاهای مجازی سپری کنند. این موضوع در طولانی مدت منجر به انزوای جدی اجتماعی خواهد شد. انزوای اجتماعی با خود مشکلات روحی برای بچه ها به همراه خواهد داشت.

 

 

گوشی هوشمند عامل چاقی در کودکان

 

در کنار فواید استفاده از گوشی هوشمند، نمی توان معایب و ضررهای آن از جمله چاقی را نادیده گرفت. کودکان زمانی که با گوشی هوشمند فعالیت می کنند، کمتر به خارج از خانه برای بازی می روند. این موضوع باعث می شود تا آن ها در معرض خطر ابتلا به اضافه وزن جدی یا حتی چاقی قرار گیرند. چرا که تحرک آن ها در سنین رشد به حداقل می رسد. در وضعیت فعلی شمار کودکان چاق افزایش پیدا کرده است. به طور قطع این موضوع با گذشت زمان شدت بیشتری نیز خواهد گرفت.

 

 

نگرانی بابت آزار و اذیت اینترنتی کودکان

 

نگرانی بابت آزار و اذیت اینترنتی کودکان

 

از جمله مشکلات و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان، مزاحمت اینترنتی است. در حقیقت در چنین شرایطی آزار و اذیت به صورت شخصی اتفاق نمی افتد. این آزار و اذیت ها در فضای اینترنت رخ می دهند. بسیاری از کودکان از طریق شبکه های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. بهتر است اطمینان حاصل کنید که فرزند شما قربانی قلدری های اینترنتی نشود.

 

 

اثرات طولانی مدت استفاده از گوشی هوشمند

 

اثرات طولانی مدت استفاده از گوشی هوشمند 

 

در حالی که استفاده از گوشی هوشمند فواید زیادی دارد، اما استفاده بیش از حد و مداوم از آن برای کودکان ضررهای زیادی به همراه خواهد داشت. تنبلی ذهنی و مشکلات در سلامتی و حتی نشستن کودکان می تواند از جمله این مضرات باشد. بزرگسالان باید کاملا مراقب میزان و نحوه استفاده از تلفن همراه در فرزندانشان باشند. اگر به آینده و سلامت جسمی و روحی کودکان خود اهمیت می دهید، بهتر است زمانی که برای آن ها تلفن همراه می خرید زمان و نحوه استفاده از آن را مدیریت کنید. به کودکان خود در مورد نگرانی های مربوط به حریم خصوصی آموزش دهید. آن ها باید به اندازه بزرگسالان مراقب حریم خصوصی خود باشند. در صورت خرید گوشی هوشمند وقتی را اختصاص دهید تا به فرزندان خود آموزش دهید. این که بهتر است از چه چیزهایی استفاده کنند و بهترین حالت ممکن استفاده از تلفن همراه چیست. با این همه در پاسخ به این پرسش که از چه سنی برای کودکان تلفن موبایل هوشمند خریداری کنیم نظر اغلب کارشناسان این است که بهترین سن دوره دبیرستان است.

 

 

منابع: environmental-conscience, mobilecon2012

 

کالابرگ الکترونیک