بهترین روش های مراقبت از پوست در هوای آلوده

بهترین روش های مراقبت از پوست در هوای آلوده


27 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراقبت پوست در هوای آلوده

مراقبت از پوست در روزهایی که هوا آلوده است یک امر واجب است. آلودگی هوا به معنای وجود گازهای مضر و سمی در اطراف ما است. آلاینده‌هایی که به طور مستقیم روی سیستم تنفسی و پوست ما تأثیر می‌گذارند. تاثیر آلودگی هوا بر پوست صورت پیر شدن پوست و تضعیف سلول های آن است از همین رو آشنایی با مراقبت پوست در آلودگی و به کار بردن راهکارهای مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا پوست خود را از این ذرات سمی پاکسازی کنید و بتوانید از آسیب‌های پوستی تا حدود زیادی جلوگیری کنید. در این مقاله می‌توانید راههای مراقبت از پوست در هوای آلوده را از سرویس سبک زندگی  در مجله کوروش یاد بگیرید.

 

پوست زیبا، سالم و سلامت، فقط به DNA و ژنتیک افراد مربوط نمی شود. در واقع عادات روزانه شما تأثیر زیادی بر آنچه در آینه می بینید دارد. اما بسته به نظراتی که می خوانید یا با پزشکانی که مشورت می کنید، نظرات گیج کننده ای در مورد مراقبت از پوست وجود دارد. از جمله نحوه مرطوب کردن و نحوه محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش، مراقبت در برابر آلودگی هوا و… در نهایت، مراقبت از پوست شما فقط به عهده  شما است. در اینجا مواردی را که باید در برابر آلودگی هوا رعایت کنید، مرور می کنیم.

 

اهمیت مراقبت از پوست در هوای آلوده

 

اهمیت مراقبت از پوست در هوای آلوده

 

آلودگی هوا روز به روز بیشتر می‌شود و هر لحظه محصولاتی جدید برای مراقبت از پوست در آلودگی تولید می‌گردد. محصولاتی که هر کدام مدعی هستند به سرعت میکرو ذرات آلودگی را از روی صورت شما پاک می‌کند و از پیری و آسیب به پوست جلوگیری می‌کنند. استفاده از محصولات مراقبت از پوستی هر ساله رو به افزایش است و مردم به شدت نگران تأثیرات منفی تغییرات جوی بر پوست خود هستند. مطالعات نشان می‌دهد که برخی از آلاینده‌های جوی می‌توانند مشکلات پوستی جدی برای ما ایجاد کنند. مطالعه‌ای که در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد، مشخص شد که دی اکسید نیتروژن موجود در هوای آلوده می‌تواند موجب بروز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست شود. این گاز از اگزوز اتومبیل‌ها و نیروگاه‌ها تخلیه می‌شود و به شدت در هوای آلوده وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که آلودگی هوا هر ساله در حال افزایش است و در شهرهای پر جمعیت همانند دهلی و پکن به شدت در حال زیاد شدن است. در همین راستا مراقبت پوست در آلودگی و به کار بردن محصولات و ماسک‌های مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر از پوست خود محافظت کنید و پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

حتما بخوانید  11 مورد از خطرناکترین عوارض کراتینه صاف لخت کردن مو

 

 

 

 

برای مراقبت از پوست در هوای آلوده به مقدار زیاد آب بنوشید

 

نوشیدن آب یکی از ساده‌ترین راههای مراقبت از پوست در برابر آلودگی است. خوردن آب موجب سم زدایی بدن می‌شود و به دفع سموم بدن کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر خوردن آب موجب نرمی و لطافت پوست می‌گردد و از خشکی و پیری پوست جلوگیری می‌کند.

 

 

برای مراقبت پوست در هوای آلوده استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید

 

برای مراقبت پوست در هوای آلوده استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید

 

کرم ضدآفتاب با SPF مناسب با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست از آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه ماورا بنفش جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر مانع نفوذ ذرات و مواد شیمیایی مضر به داخل منافذ پوست می‌شود. برای نتیجه بخشی بهتر باید ضدآفتاب خود را هر ۲ ساعت تمدید کنید. بعد از ورود به خانه نیز صورت خود را به خوبی با آب سرد و یک شوینده مناسب بشویید تا آلودگی‌ها به طور کامل از روی پوست پاک شوند.

 

 

از سرم‌های تمیز کننده پوست استفاده کنید

 

یکی از روش‌های مراقبت در هوای آلوده و از بین بردن آلودگی‌ها از روی پوست، استفاده از سرم‌های پاک کننده پوست است. بهتر است هر بار بعد از شستن صورت خود از این سرم‌ها روی پوست خود استفاده کنید و پوست خود را هر شب قبل از خواب با استفاده از یک سرم مناسب کاملاً تمیز نمایید. اگر به سرم خاصی دسترسی ندارید، می‌توانید برای مراقبت پوست در آلودگی از گلاب یا انواع تونر مناسب پوست نیز استفاده کنید. برای این کار مقداری گلاب روی پنبه بریزید و پوست صورت خود را به وسیله آن تمیز نمایید.

 

 

 

 

برای مراقبت از پوست در روزهای آلودگی هوا سرم ویتامین سی استفاده کنید

 

برای مراقبت از پوست در روزهای آلودگی هوا سرم ویتامین سی استفاده کنید

 

استفاده از سرم ویتامین C  یک راهکار فوق العاده برای پیشگیری از پیری و مراقبت پوست در آلودگی است. مطالعات نشان داده است که شما هر چقدر هم ویتامین سی را در سبد غذایی خود بگنجانید، باز هم تضمینی وجود ندارد که این ویتامین به اندازه نیاز به پوست شما برسد. از همین رو استفاده از ویتامین C به صورت موضعی می‌تواند با از بین بردن رادیکال‌های آزاد با پیری پوست مقابله کند و اثرات منفی آلودگی هوا بر پوست را از بین ببرد.

 

 

 

 

پوست خود را با شوینده ملایم بشویید

 

هر بار که از بیرون به خانه می‌آیید، باید پوست خود را با یک شوینده ملایم بشویید. این کار موجب از بین رفتن آلودگی‌ها و مواد سمی هوا از روی پوست می‌شود. سعی کنید این کار را به صورت روتین صبح‌ها و عصرها انجام دهید.

حتما بخوانید  علت پوست مرغی شدن پوست و روش های درمان آن

 

 

در روزهای آلودگی هوا از اسکراب استفاده کنید

 

در روزهای آلودگی هوا از اسکراب استفاده کنید

 

از دیگر روش‌های روتین مراقبت در هوای آلوده می‌توان به اسکراب اشاره کرد. برای حذف سلول‌های مرده پوست بهتر است چند روز در هفته با استفاده از یک اسکراب خانگی پوست خود را لایه برداری کنید. برای این کار باید مقداری گردو را به وسیله گوشت کوب به صورت درشت خرد کنید. سپس کمی شکر و روغن زیتون به آن اضافه کنید. برای ۱۰ ثانیه پوست را با این اسکراب لایه برداری کنید. می‌توانید از اسکراب عسل، لیمو و شکر نیز دو بار در هفته استفاده کنید.

 

 

مراقبت پوست در روزهای آلوده ؛ پوست را با این مواد طبیعی بخور دهید

 

برای مراقبت در هوای آلوده و از بین بردن آلودگی‌های روی پوست می‌توانید بعد از شستن پوست، مقداری روغن بادام یا نارگیل روی پوست بمالید. سپس پوست خود را بخور دهید. می‌توانید چند قطره روغن اسطوخودوس و یا روغن نارنج نیز به آب اضافه کنید و پوست خود را با آن بخور دهید.

 

 

از این ماسک های خانگی برای مراقبت پوست استفاده کنید

 

از این ماسک های خانگی برای مراقبت پوست استفاده کنید

 

همه ما در مورد تأثیر آلودگی هوا و پوست به خوبی می‌دانیم. پس استفاده از روش‌های ساده و کاربری برای از بین بردن مضرات این آلودگی‌ها برای پوست یک ضرورت محسوب می‌شود. برای درست کردن انواع ماسک خانگی می‌توانید مقداری ماست را با یک قاشق آب لیمو ترش و عسل ترکیب کنید. سپس این ماسک را با حرکات دایره‌ای روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید. از دیگر روش‌های مراقبت از پوست در آلودگی استفاده از ترکیب شیر و گلاب است. می‌توانید مقداری از این ترکیب را روی پوست صورت خود قرار دهید و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صورت را با آب خنک بشویید.

 

از دیگر مراقبت های آلودگی هوا نیز می‌توان به مکعب‌های یخ زده چای سبز و گلاب اشاره کرد. برای این کار می‌توانید مقداری چای سبز، گلاب و در صورت تمایل آب خیار را با هم ترکیب کنید و در فریزر قرار دهید. سپس این یخ را روی صورت خود بکشید تا صورتتان تمیز و شاداب شود.

 

 

 

 

از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

 

مراقبت های آلودگی هوا به منظور کاهش عوارض و تأثیرات منفی آن بر پوست انجام می‌شود. از آن جایی که آلاینده‌ها موجب خشکی و ایجاد لکه‌های پوستی می‌شوند، بهتر است هر روز بعد از شستن صورت از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. درواقع از مهم‌ترین راههای مراقبت از پوست این است که اجازه ندهید پوست شما خشک شود. می‌توانید برای رطوبت رسانی به صورت خود از روغن زیتون طبیعی نیز استفاده کنید.

 

 

منبع: Hindustan times

 

کالابرگ الکترونیک