۵ ترند بازاریابی تجارت الکترونیک که کسب‌ و‌ کارها نباید از دست بدهند

۵ ترند بازاریابی تجارت الکترونیک که کسب‌ و‌ کارها نباید از دست بدهند


9 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 ترند بازاریابی تجارت الکترونیک که کسب‌و‌کار ها نباید از دست بدهند

آشنایی با ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا مزیت رقابتی کسب کنند. این مزیت رقابتی در دنیای کنونی خرده‌ فروشی که همه چیز با سرعت در حال رشد و توسعه است، باعث می‌شود تا از قافله عقب نمانید. با افزایش تلاش‌ها در حوزه بازاریابی باید بتوانید کسب‌ و‌ کار و تجارت الکترونیک خود را در سطوح بالاتری گسترش دهید. حالا دیگر داشتن یک محصول عالی و نظرات مثبت تنها کافی نیست، بلکه باید به موضوعات و مسائل دیگری نیز توجه کرد. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به ترندهای بازاریابی تجارت الکترونیک پرداخته‌ایم.

 

 

اهمیت شناسایی و تعامل با مشتریان

 

اهمیت شناسایی و تعامل با مشتریان

 

علاوه بر اینکه یک محصول و یا خدمات عالی به بازار عرضه می‌کنید و در عین حال سعی می‌کنید تا نظرات مثبت مشتریان را جلب کنید، باید فعال‌تر عمل کنید. این کارها به تنهایی کافی نیستند. با گسترش پایگاه مشتریان خود و قرار گرفتن در مقابل مصرف‌کنندگان مناسب می‌توانید با آن‌ها وارد تعامل شوید. باید کسب‌ و‌ کار خود را در کانال‌های مختلفی تبلیغ کنید تا اینکه بتوانید با مشتریان احتمالی خود در جایی که هستند به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید.

 

 

وابستگی بازاریابی تجارت الکترونیک به ترندها

 

بازاریابی تجارت الکترونیک مانند غذا و صنعت مد به شدت تحت تاثیر ترندها قرار دارد. بنابراین اهمیت دادن به ترندهای بازاریابی تجارت الکترونیک و شناخت بازار به شدت مهم است. شما با روش‌های جدید و مدرن می‌توانید توجه مشتریان را جلب کنید. باید بدانید کدام یک از این روش‌ها متناسب با برند تجاری شما، کسب‌ و‌ کارتان و خدماتی که ارائه می‌دهید، هستند.

 

در سال ۲۰۲۱ در زمینه استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است. اگر چه همه‌ی روش‌های بازاریابی پرطرفدار با همه کسب‌ و‌ کارها مطابقت ندارند اما شما باید روش مورد نظر خود را شناسایی کنید. فروشگاه‌ها با هر سطح تجربه می‌توانند مدل‌های مختلفی را در بازاریابی تجارت الکترونیک تجربه کنند و تغییرات مثبتی را در درآمد و تعامل خود با مشتری ایجاد کنند.

 

 

۱- روابط با اینفلوئنسرها از جمله ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

روابط با اینفلوئنسرها از جمله ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

یکی از ترند های مهم بازاریابی تجارت الکترونیک روابط با اینفلوئنسرها است. با توجه به اینکه اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رشد کرده‌اند، این نوع استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک عملاً جدید است. اینفلوئنسرها کاربران رسانه‌های اجتماعی با فالوورهای زیاد هستند که اغلب مایلند به عنوان مجرای بازاریابی برای محصولاتی که به آنها علاقه و اعتقاد دارند عمل کنند.

حتما بخوانید  4 روش شخصی سازی مرجوعی کالا برای رقم زدن بهترین تجربه مشتری

 

تاییدیه آنها به اشکال مختلف از پست‌های شخصی اینستاگرام گرفته تا نمایش‌های یوتیوب و یا ویدیوهای تیک‌تاک، می‌تواند تاثیر زیادی در رشد فروش شما داشته باشد.

 

 

۷۰ درصد جمعیت ایالات متحده حداقل در یک رسانه اجتماعی حساب دارند

 

با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایالات متحده حداقل در یک رسانه اجتماعی حساب دارند، این روابط می‌تواند کلید افزایش ترافیک ویترین فروشگاه آنلاین شما باشد. قیمت‌گذاری پست اینفلوئنسر می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگر نمی توانید از پس هزینه‌های سنگین برآیید، سعی کنید از میکرو اینفلوئنسرها استفاده کنید.آنها کاربران رسانه‌های اجتماعی با دنبال کنندگان کمتری هستند.

 

 

۳- اهمیت بسته‌بندی جذاب در ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

اهمیت بسته‌بندی جذاب در ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

اهمیت بسته‌بندی جذاب در ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک را نباید نادیده گرفت. برخی می‌گویند این موضوع مایه تاسف است، اما واقعیت دارد. خریداران ترجیح می‌دهند کالاهایی با بسته‌بندی دلپذیر و زیبا را خریداری کنند تا کالاهایی که بسته‌بندی و ظاهر آنها جذاب نیست. صرف نظر از اثربخشی یا تناسب محصول، مصرف‌کنندگان می‌خواهند محصولاتی را که استفاده می‌کنند ظاهر خوبی داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترندهای بسته‌بندی در صنعت خرده فروشی را هم بخوانید.

 

 

اهمیت تبلیغات بصری در دنیای جدید بازاریابی تجارت الکترونیک

 

در دنیای رسانه‌های اجتماعی بصری، ظواهر بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. جذابیت یک محصول می‌تواند تصمیم مصرف‌کننده را برای کلیک کردن روی تبلیغ اینستاگرام شما، مرور ویترین فروشگاه مجازی و در نهایت خرید در مرحله‌ای از فرایند را رقم بزند.

 

یک مثال

 

یک دلیل موفقیت «گلوسیر» یک برند لوازم آرایشی در دنیای آنلاین همین موضوع است. این برند تجاری علیرغم تولید محصولات استاندارد آرایشی و مراقبت از پوست، بسته‌بندی زیبایی دارد. این موضوع باعث ترغیب مصرف‌کنندگان این برند تجاری برای خرید محصولات شده است. مصرف‌کنندگان ترغیب می‌شوند تا این محصولات را حتی شده یک بار خریداری کنند.

 

این برند محصولات خود را در بطری‌ها، جعبه‌ها و بسته‌بندی‌های زیبا و حتی سازگار با محیط زیست قرار می‌دهد.  شما می‌توانید با چنین کاری توجه مصرف‌کننده را جلب کرده و حتی در رفتار خرید و سبک زندگی او تغییرات مثبتی ایجاد کنید. شما با اهمیت دادن به بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست اهمیت به سبک زندگی هوشمندانه را نیز به او گوشزد می‌کنید.

 

 

۴- QR کدها در ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

QR کدها در ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

یکی از ترندهای مهم بازاریابی تجارت الکترونیک QR کدها هستند. محبوبیت QR کدها در اوج همه‌گیری کرونا افزایش یافت. زیرا کسب‌ و کارها به دنبال راه‌هایی برای کاهش تماس فیزیکی با مصرف‌کنندگان بودند. همانطور که مشخص است این کدهای کوچک شبیه جعبه می‌توانند به عنوان یک راه آسان برای حفظ ارتباط مشتریان با برند تجاری شما عمل کنند.

 

 

نحوه استفاده از QR کدها در بازاریابی تجارت الکترونیک

 

می‌توان این کدها را روی بسته‌بندی محصول قرار داد. QR کدها به رسانه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌های رضایت یا صفحه تخفیف برای خریدهای بعدی مشتریان وفادار شما پیوند داده می‌شوند. همچنین می توان QR کدها را به برچسب‌ها و کارت‌های ویزیت اضافه کرد تا مسیری به ویترین فروشگاه های شما برای هر کسی که با نام تجاری شما آشنا نیست فراهم کند.

حتما بخوانید  اهمیت حیاتی استراتژی بازاریابی اومنی چنل در دوران پساکرونا

 

با پیاده‌سازی QR کدها، به روشی هوشمندانه می‌توانید به مشتریان دسترسی پیدا کنید. مشتریان هم در کم‌ترین زمان می‌توانند به راحتی به شما دسترسی پیدا کنند.

 

 

۵- اهمیت بک‌ لینک‌ها در ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

اهمیت بک‌ لینک‌ها در ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

بک لینک یک تاکتیک آزمایش شده در بازاریابی تجارت الکترونیک است. با ایجاد ارتباط با سایر صاحبان وب سایت (مانند وبلاگ نویسان)، ممکن است بتوانید رابطه‌ای ایجاد کنید که در آن به سایت‌های یکدیگر پیوند دهید. این لینک‌ها در دنیای بازاریابی به عنوان “بک لینک، شناخته می‌شوند. بک‌ لینک‌ها به طور قابل توجهی سئوی سایت شما را تقویت می‌کنند. زیرا الگوریتم‌های موتور جستجو، سایت‌های بک‌ لینک شده را ثابت‌تر و قانونی‌تر می‌دانند.

 

بک لینک ها (همچنین به عنوان “inbound links” ،”incoming links” یا “لینک‌های یک طرفه” شناخته می‌شوند) پیوندهایی از یک وبسایت به یک صفحه در وبسایت دیگر هستند. گوگل و دیگر موتورهای جستجوی اصلی، بک لینکها را برای رتبه‌بندی یک صفحه خاص در نظر می‌گیرند. صفحاتی که تعداد بک لینک بالایی دارند، معمولاً رتبه بالایی در موتورهای جستجوی ارگانیک دارند.

 

شرکت GrinderPUNCH، که عینک‌های خود را را برای اقشار مختلف در بخش (FBA) آمازون می‌فروشد، از این تکنیک با آزمایش کسب بک لینک در وب‌سایت‌های وابسته استفاده کرده است. نتیجه چه بود؟ بالا رفتن سرچ‌ها در موتور جستجو، به علاوه افزایش مشتریان بالقوه‌ای که برند grinderPUNCH را اگر بک لینکی وجود نداشت، نمی شناختند.

 

 

۶- بازاریابی ویدیویی از جملات ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

بازاریابی ویدیویی از جملات ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک

 

بازاریابی ویدیویی ازجمله ترند های مهم بازاریابی تجارت الکترونیک محسوب می‌شود. اگر تا اینجای کار فکر می‌کنید که همه ترندها بسیار بصری هستند، درست است، اشتباه نمی‌کنید. اینترنت یک فضای بصری است که در آن کاربران دوست دارند سرگرم شوند. برای درک این مسئله کافی است افزایش محبوبیت تیک‌تاک و اینستاگرام را در سال گذشته در نظر بگیرید.

 

از کلیپ‌های سریع ۱۰ ثانیه‌ای گرفته تا محتوای طولانی در یوتیوب. ویدیوی شما این فرصت را پیدا می‌کند تا کاربران فراوانی را جذب کرده و محصول را به رخ آنها بکشد. شما می‌توانید به سوالات متداول پاسخ دهید. حتی موضوعات دیگری را به روشی جذاب که شخصیت برند شما را قربانی نمی‌کند، در ویدیوها قرار دهید.

 

 

یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان پس از گوگل

 

اگر هنوز کاملاً متقاعد نشده‌اید بهتر است به یک موضوع توجه کنید. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان پس از گوگل است. کاربران آنجا به دنبال محتوای شما هستند. این استراتژی‌های بازاریابی هرکدام فرصتی را برای افزایش آگاهی در مورد نام تجاری، جذب مشتریان بالقوه و ایجاد وفاداری فراهم می‌کنند.

 

 

سخن پایانی

 

ترند های بازاریابی تجارت الکترونیک در دنیای کنونی بیشتر بصری هستند. مشتریان و مصرف‌کنندگان از طریق شبکه‌های اجتماعی جذب برند تجاری شما می‌شوند. بنابراین نباید از این شبکه‌های اجتماعی غافل شد. شما باید بتوانید محتوای مناسب را در اختیار مصرف‌ کننده قرار دهید تا همراهی او را در کنار خود داشته باشید.

 

 

منبع: entrepreneur

کالابرگ الکترونیک