میلیا چیست و ۱۳ درمان پزشکی و خانگی میلیا زیر چشم و پوست

میلیا چیست و ۱۳ درمان پزشکی و خانگی میلیا زیر چشم و پوست


25 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
میلیا چیست و 13 درمان پزشکی و خانگی میلیا زیر چشم و پوست
فهرست محتوا پنهان

شاید شما نیز دانه های سفید و سفتی را روی پوست صورت به ویژه زیر چشم های خود مشاهده کرده باشید. این دانه ها گاهی در نوزادان نیز وجود دارند و میلیا نامیده می شوند. اما میلیا چیست؟ در این مطلب مجله کوروش قصد داریم شما را با میلیا صورت و زیر چشم و بهترین روش های درمان میلیا بیشتر آشنا کنیم.

میلیا چیست

 

میلیوم که اغلب اوقات با جوش‌ های سر سفید اشتباه گرفته می‌ شود، کیست کوچکی از کراتین است. به مجموع چند کیست کنار هم میلیا گفته می شود. این کیست ها زیر لایه‌ های سطحی پوست تشکیل شده و رنگی سفید تا زرد دارند. کیست های میلیوم معمولا به صورت گروهی زیر چشم، روی گونه و روی بینی مشاهده می شوند.

 

این کیست ها می تواند در هر نژاد و رنگ پوستی ایجاد شود، اما اکثر اوقات میلیا در نوزادان تازه متولد شده وجود دارد. کیست های میلیوم معمولا گنبدی شکل بوده و خارش یا درد ندارند. اما لباس یا ملحفه خشن و زیر ممکن است باعث تحریک و قرمزی آنها شود.

 

میلیا چیست

 

علت میلیا زیر چشم و صورت

 

میلیا در بزرگسالان به علت های متفاوتی ایجاد می شود. گاهی اوقات پوست توانایی لایه برداری طبیعی خود را از دست می دهد و در اثر مسدود شدن منافذ پوست کراتین اضافی ایجاد کیست می کند. همچنین میلیا ممکن است در اثر یک عفونت یا آسیب پوستی، مسدود شدن مجاری عرق، استعمال دخانیات، کمبود خواب یا استفاده بیش از حد از کرم های استروئیدی ایجاد شود.

 

البته علت میلیا در نوزادان مشخص نیست و این کیست ها ممکن است در اثر هورمون های موجود در بدن مادر ایجاد شوند. برخلاف آکنه نوزاد، میلیا باعث التهاب یا تورم نمی شود. نوزادانی که میلیا دارند معمولاً با آن متولد می شوند، در حالی که آکنه نوزاد تا دو یا چهار هفته پس از تولد ظاهر نمی شود.

 

 

انواع میلیا صورت و زیر چشم کدامند

 

علت میلیا زیر چشم و صورت

انواع میلیا بر اساس سن فرد هنگام تشکیل دسته بندی می شوند. میلیا اولیه به صورت مستقیم در اثر محبوس شدن کراتین به وجود می آید. این کیست ها هم در صورت بزرگسالان و هم در نوزادان دیده می شود. پوست اطراف چشم بر خلاف نواحی دیگر، حاوی غدد روغنی برای ترشح چربی و حفظ رطوبت نیست. میلیا ثانویه از لحاظ ظاهر فرقی با میلیا اولیه ندارد. اما دلیل ایجاد میلیا ثانویه، مسدود شدن مجاری منتهی به پوست بر اثر آسیب، سوختگی یا تاول است.

 

میلیا در نوزادان

 

گفتیم که میلیا نوزادان از انواع میلیا اولیه محسوب می شود. این کیست ها در ۴۰ درصد نوزادان تازه متولد شده ایجاد شده و طی چند هفته برطرف می شود. کیست ها به طور معمول در صورت ، پوست سر و بالا تنه دیده می شوند.

 

 

شایع ترین انواع بیماری های پوستی

 

 

میلیا فوران کننده

 

در این حالت میلیا در نواحی صورت، بالای بازو و تنه فرد ظاهر شده و فرد در آن نواحی احساس خارش خواهد داشت. این نوع میلیا در بازه های زمانی خاصی به مدت چند هفته تا چند ماه مشاهده می شود.

 

 

میلیا صورت در اثر آسیب و تروما

 

این کیست ها در جایی ایجاد می شوند که آسیبی به پوست وارد شده باشد. به عنوان مثال می توان به سوختگی و بثورات شدید اشاره کرد. این کیست ها در اثر تحریک پوستی به رنگ قرمز با مرکزی سفید می گرایند.

 

 

میلیا بر اثر استفاده از داروها یا محصولات دیگر

 

استفاده از کرم های استروئیدی می تواند منجر به ایجاد میلیا در ناحیه استفاده از کرم شود. البته احتمال این اتفاق بسیار کم است. برخی از مواد موجود در محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی نیز می توانند در برخی از افراد باعث ظاهر شدن میلیا شوند. اگر پوست شما مستعد میلیا است از تماس با این موارد خودداری کنید:

  • پارافین مایع
  • نفت مایع
  • روغن پارافین
  • روغن نفت

 

میلیا در نوزادان

 

 

نحوه تشخیص و درمان میلیا صورت یا میلیا زیر چشم

 

پزشک با معاینه پوست و بر اساس ویژگی های ظاهری کیست ها می تواند میلیا را تشخیص دهد. ممکن است در موارد نادری نیاز به نمونه برداری از کیست ها وجود داشته باشد.

 

راه های پیشگیری از میلیا زیر چشم و میلیا صورت

 

 

تمیز کردن پوست راهی موثر برای پیشگیری از میلیا صورت

 

پاک کردن آرایش قبل از خواب راهکار موثری در پیشگیری از میلیاست. اگر اهل آرایش سنگین هستید یا در منطقه آلوده ای زندگی می کنید پاکسازی پوست را به صورت مضاعف انجام دهید. اولین مرحله ضد آفتاب و محصولات آرایشی را از روی صورت شما پاک می کند. در مرحله دوم ماساژ صورت نقش مهمی دارد و باعث بیرون آمدن آلودگی ها از منافذ پوست می شود.

 

پیشگیری از میلیا زیر چشم با دوری از پاک کننده های روغنی

 

اگر پوست اطراف چشم شما مستعد میلیا است از پاک کننده های آرایشی روغنی پرهیز کنید. پاک کننده های آرایشی بر پایه روغن یا دو فاز، باعث ماندن بقایای روغن در پوست نازک اطراف چشم شده و احتمال ظاهر شدن میلیا را افزایش می دهند. در این صورت بهتر است از انواع میسلار واتر برای پاک کردن آرایش چشم و اطراف آن کمک بگیرید.

 

لایه برداری و اسکراب پوست

 

لایه برداری منظم پوست، می تواند در پیشگیری از میلیا صورت بسیار موثر باشد. به دنبال لایه برداری با آلفا هیدروکسی اسید، بتا هیدروکسی اسید یا اسید سالیسیلیک ۲ ٪ باشید. همچنین در طول روز از ضد آفتاب با spf‌ مناسب استفاده کنید.

 

 

استفاده از رتینول برای پیشگیری از میلیا

 

رتینول یکی از مشتقات ویتامین آ است که معمولا در محصولات پوستی ضد پیری وجود دارد. متخصصان پوست از اثرات رتینول برای پیشگیری از ایجاد میلیا زیر چشم و صورت نیز گفته اند. رتینول از تجمع سلول های مرده پوست که منجر به ایجاد میلیا می شوند جلوگیری می کند. البته نباید از رتینول روی پلک ها استفاده کنید. به جای آن می توانید از سرم ها و کرم های دور چشم حاوی رتینول کمک بگیرید.

 

کرم لایه بردار برای میلیا

 

انتخاب کرم دور چشم برای درمان میلیا

 

پوست دور چشم بسیار نازک بوده و به دلیل کندی گردش خون در آن ناحیه، مستعد پف و ایجاد دانه های چربی و میلیا زیر چشم است. به همین دلیل استفاده از یک کرم دور چشم مناسب می تواند به پیشگیری از میلیا زیر چشم کمک کند. کرم های حاوی رتینول و ویتامین ث برای روشن کردن و بهبود گردش خون مناسب هستند.

 

 

روش های درمان قطعی سیاهی زیر چشم

 

 

سبک زندگی سالم

 

محدود کردن مصرف غذاهای حاوی کلسترول (مانند گوشت قرمز و تخم مرغ)، استفاده از مکمل های حاوی ویتامین د، استفاده از ضد آفتاب و پرهیز از لوازم آرایشی سنگین نیز احتمال ایجاد میلیا صورت را کاهش می دهند.

 

روش های درمان میلیا زیر چشم و صورت

 

روش های درمان میلیا زیر چشم و صورت

 

گرچه در بسیاری از موارد کیست های میلیوم خود به خود از بین می روند، اما چند راه برای رفع و از بین بردن آنها وجود دارد که در ادامه به شما خواهیم گفت.

کرایوتراپی (سرما درمانی) میلیا

 

سرما درمانی متداول ترین روش حذف کیست های میلیوم است. در این روش یا استفاده از نیتروژن مایع کیست ها را منجمد می کنند.

 

 

روش تخلیه میلیا با سوزن

 

در این روش پزشک با وارد کردن یک سوزن استریل مواد درون کیست میلیوم را تخلیه می کند. دقت کنید که این کار نباید بدون نظر پزشک و به صورت سرخود انجام شود.

 

روش تخلیه میلیا با سوزن

 

کرم لایه بردار حاوی رتینوئید برای درمان میلیا

 

کرم های حاوی ویتامین آ که مصرف آنها به مرور به درمان میلیا منجر خواهد شد.

 

 

لایه برداری شیمیایی برای درمان میلیا

 

در این روش با موادی مخصوص لایه ای از پوست را بر می دارند تا لایه زیرین رشد کند.

 

 

درمان میلیا صورت با لیزر

 

با استفاده از دستگاه لیزر مخصوص که ناحیه فوکوس کوچکی دارد به درمان کیست ها و ناحیه آسیب دیده پوست می پردازند.

 

 

همه چیز درباره لیزر موهای زائد صورت و بدن

 

 

دیاترمی برای درمان میلیا

 

این روش با گرمای شدید دانه های میلیا را از بین می برد.

 

از بین بردن و درمان میلیا زیر چشم و صورت با ۷ روش خانگی

 

 

میلیا را دستکاری نکنید و فشار ندهید

 

در صورت مشاهده میلیا در صورت نوزاد یا خودتان از دستکاری و تلاش برای کندن آنها به شدت اجتناب کنید. این کار علاوه بر ایجاد جای زخم و احتمال خونریزی، ورود میکروب به این بخش را تقویت می کند. با این کار ممکن است احتمال بروز عفونت های پوستی را افزایش دهید.

از بین بردن و درمان میلیا زیر چشم و صورت با ۷ روش خانگی

 

شستن صورت برای کاهش و تخلیه میلیا زیر چشم و صورت

 

پوست صورت خود را به صورت روزانه با آب و شوینده های مخصوص بشویید. پس از شستشو با ضربه های ملایم حوله پوست را خشک کنید. از شوینده های ملایم و بدون پارابن استفاده کنید تا روغن های مورد نیاز برای مرطوب ماندن پوست خود را از بین نبرید.

 

 

بخور دادن صورت راهی مناسب برای درمان میلیا زیر چشم

 

بخور دادن پس از تمیز کردن پوست، راهی مناسب برای درمان میلیا دور چشم و پوست صورت است. اگر دستگاه مخصوص بخور صورت ندارید کافی است برای ۱۰ دقیقه در حمامی پر از بخار بنشینید. قبل از خروج از حمام پوستتان را به آرامی با حوله خشک کرده و با آب ولرم بشویید تا مواد خارج شده از پوست پاک شوند.

انواع بخور گیاهی مناسب جنس پوست شما

 

 

کرم لایه بردار برای پاکسازی میلیا صورت

 

لایه برداری با پماد و کرم های مناسب می تواند عوامل ایجاد میلیا و کراتین اضافی پوست را از بین ببرد. برای این کار از کرم های لایه بردار حاوی اسید سالیسیلیک، اسید سیتریک یا اسید گلیکولیک کمک بگیرید. این یک روش موثر برای پاکسازی میلیا است.

 

 

۶ روش اشتباه که پوست را پیر می کنند

 

 

درمان میلیا زیر چشم با لایه برداری پوست

 

لایه برداری با مواد شیمیایی، یک لایه از پوست شما را برداشته و به درمان میلیا کمک می کند. البته در انجام این کار زیاده روی نکنید.

 

از بین بردن میلیا زیر چشم با لایه برداری پوست

کرم های حاوی رتینول درمان دارویی کاهش میلیا

 

شما می توانید از کرم های حاوی ویتامین آ و رتینول برای درمان دارویی میلیا کمک بگیرید. در صورت انتخاب این روش، تنها یک بار از این محصولات بر روی پوست خشک استفاده کنید. در طول دوره استفاده از رتینول، حتما از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. زیرا رتینول پوست را در برابر اشعه های مخرب نور خورشید آسیب پذیر می کند.

 

انتخاب یک ضد آفتاب مناسب در درمان میلیا موثر است

 

استفاده از یک کرم ضد آفتاب خوب از پوست شما در برابر اشعه فرا بنفش خورشید جلوگیری می کند. ضد آفتاب همچنین تریک پوستی را، که یکی از عوامل ایجاد میلیاست، کاهش می دهد. بهتر است یک ضد آفتاب با spf‌ ۳۰ یا بالاتر انتخاب کنید. ترکیبات روی کرم ضد آفتاب را بخوانید تا از روغن های معدنی در آن استفاده نشده باشد.

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب مناسب

 

 

کلام آخر

 

میلیا به مجموعه ای از کیست های میلیوم گفته می شود. این کیست ها بر اثر احتباس کراتین اضافی زیر پوست ایجاد می شود. دانه های میلیا معمولا خود به خود از بین می روند، اما می توانید برای درمان آنها از روش های خانگی و پزشکی نیز کمک بگیرید.

منابع: harpersbazaar و healthline

 

کالابرگ الکترونیک