روز جهانی زن و نگاهی به زندگی زنان الهام بخش دنیا

روز جهانی زن و نگاهی به زندگی زنان الهام بخش دنیا


17 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی زن و نگاهی به زندگی زنان الهام بخش دنیا

زنان الهام بخش زیادی در طول تاریخ وجود دارند که کارهای بسیار بزرگ با ارزش، ستودنی و الهام بخش انجام داده اند. کارهای مثال زدنی که نقش مهمی در شکل گیری رویکرد مثبت اجتماعی نسبت به زنان و توانایی هایشان داشته است. به مناسبت ۸ مارس برخی از این نسل زنان تاثیر گذار والهام بخش را معرفی می کنیم تا سال بعد که مسئولیت تغییر بر عهده زنان تاثیرگذار و الهام بخش تازه ای بیافتد. آنهایی که همچنان حضور دارند و با قدرت ادامه می دهند. این زنان تاریخ ساز هستند و خستگی ناپذیر. آن ها تاثیرات چشمگیری برای توسعه و تغییر در جهان داشته اند.

 

گرتا تونبرگ نوجوانی الهام بخش

 

گرتا تونبرگ نوجوانی الهام بخش

 

فارغ از اینکه در کجای این اقلیم ایستاده‌ اید حتماً نام «گرتا تانبرگ» به گوشتان خورده است. شاید در مورد نحوه اعتصابات این نوجوان چیزی شنیده باشید. او یکی از زنان الهام بخش و موفق جهان است که برای سومین سال متوالی نامزد دریافت جایزه نوبل شد. این فعال ۱۸ ساله چهره سال مجله تایم در سال ۲۰۱۹ با عنوان «رهبر نسل آینده» بود. گرتا اولین بار زمانی مورد توجه اذهان بین المللی قرار گرفت که در کمپین خارج از پارلمان سوئد با تابلویی در دست خواستار اقدامات اساسی در زمینه اقلیم شده بود.

 

 

کمپین جمعه ها برای آینده

 

گرتا نگرانی های آب و هوایی و محیط زیستی خود را در اعتراضات روبروی پارلمان سوئد به نمایش می گذاشت. نام کمپین او «جمعه ها برای آینده» بود. گرتا در لیست یازده زن الهام بخشی قرار دارد که تصمیم به تغییر در جهان دارند. در ادامه اعتراضات او دانش آموزان مناطق مختلف نیز دست به اعتراضاتی مشابه زدند. اعتراضات جمعه ها برای آینده به یک اعتراضات جهانی تبدیل شد. پس از آن سخنرانی او در کنفرانس تقویم تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ توجه اذهان را به خود جلب کرد. برخی می گویند این جوان سوئدی فعال محیط زیست، صراحت لهجه زیادی در بیان دغدغه ها در برابر رهبران سیاسی دارد. او خواستار رسیدگی به بحران آب و هوا و زمین است.

 

 

افسردگی ناشی از تغییرات آب و هوایی

 

گرتا در سال ۲۰۱۱ زمانی که درمورد تغییرات آب و هوایی شنید، به شدت از این که نمی‌تواند کاری کند افسرده شد. افسردگی و بی حالی او سه سال بعد در حرف نزدن و غذا نخوردن خود را نشان داد. گرتا بعدها دچار اختلال OCD شد. اما او حالا در شرایط قدرتمندتری به سر می برد. گرتا از پدر و مادر خود خواسته است تا گیاه خوار شوند و برای کاهش ردپای کربن به جنبش ممنوعیت مسافرت های هواپیمایی پیوندند. او در تغییر سبک زندگی خانواده اش بسیار موثر بوده است. یکی از مهمترین سفرهای گرتا سفر دریایی او در فاصله بین انگلستان تا نیویورک در اقیانوس اطلس بود. سفری که با یک قایق بادبانی انجام شد. او این سفر را به عنوان سفری عاری از کربن و اهمیت و مبارزه با گازهای گلخانه ای عنوان کرده است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

چرا روز جهانی مرد مهم است

 

 

ملاله یوسف زی، از زنان الهام بخش و موفق جهان معاصر

 

ملاله یوسف زی، از زنان الهام بخش و موفق جهان معاصر

 

آنچه ملاله یوسف زی متولد پاکستان می‌خواست، تحصیلات بود. همان تحصیلات و تعلیماتی که برای همسالان پسر در پاکستان مهیا بود. پدر او ضیاءالدین یوسف زی مدرسه دخترانه ای را در دهکده ای که در آن زندگی می کردند، اداره می کرد. با این حال وقتی طالبان به آنجا رفتند، دستور تعطیلی مدرسه صادر شد. طالبان اعتقادی به تحصیل دختران نداشتند. در این میان ملاله که خواستار ادامه تحصیل بود، این کار را انجام داد. اما نهایتا از گزند طالبان در امان نماند. او در سال ۲۰۱۲ در اتوبوس مدرسه با یک فرد مسلح روبرو شد که به سمت چپ صورتش شلیک کرد.

حتما بخوانید  روز جهانی اینترنت | مروری بر 30 سال تاریخچه پیدایش شبکه جهانی اینترنت

 

روز ملاله

 

گوردون براون نخست وزیر سابق بریتانیا و نماینده سازمان ملل در زمینه آموزش و پرورش روز ملاله را به خاطر نقش مهم این زن در اهمیت به حقوق زنان برای آموزش نامگذاری کرد. او در مراسم نامگذاری گفت: دختر نحیف و ضعیفی که شدیداً زخمی شده بود، حالا نمادی از نیرومندی و قدرت شده است.
ملاله در حال حاضر ۲۳ ساله است و با خانواده‌اش در انگلستان زندگی می کنند. یوسف زی در حال حاضر صندوق ملاله راه تاسیس کرده است. یک سازمان غیر انتفاعی که هدف آن فراهم کردن آینده‌ای شایسته برای دختران است. او که در لیست زنان الهام بخش و موفق جهان معاصر قرار گرفته است، در سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد.

 

 

ملیندا گیتس همسر الهام بخش بیل گیتس

 

ملیندا گیتس همسر الهام بخش بیل گیتس

 

ملیندا گیتس همسر بیل گیتس از جمله زنانی است که در لیست برترین زنان الهام بخش در دنیا قرار گرفته است. او مدیر بخشی از شرکت مایکروسافت بود. ملیندا در سال ۲۰۱۳ میلادی بعد از آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و دیلما روسف از سوی مجله فوربس به عنوان سومین زن قدرتمند جهان شناخته شد. ملیندا مدیر سابق بخش محصولات مایکروسافت بود. او در سال ۱۹۹۴ میلادی با بیل گیتس ازدواج کرد.

 

 

تلاش برای رشد زنان در فناوری

 

ملیندا به عنوان یک خیرخواه و تاجر مشهور در فضای فناوری اقدامات چشمگیری برای برابری زنان و در حمایت از آن ها انجام داده است. او بنیاد بیل و ملیندا گیتس را با همسرش تاسیس کرد. در این این بنیاد برای بهبود زندگی افرادی که سطح مالی پایین دارند تلاش می‌شود. شرکت سرمایه گذاری گیتس قصد دارد نقش زنان و قدرت آن ها را در بخش فناوری افزایش دهد. ملیندا در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد گفت: خوش بینی من برای انتظار منفعلانه برای بهتر شدن اوضاع نیست. معتقدم که ما می‌توانیم اوضاع را بهتر کنیم. هر رنجی که می بینیم هر چقدر که بد باشد، نباید امید مان را از دست بدهیم. ما می توانیم به مردم کمک کنیم.

 

 

کامالا هریس، از جمله زنان الهام بخش در نقش اولین معاون رییس جمهور زن تاریخ

 

کامالا هریس، از جمله زنان الهام بخش در نقش اولین معاون رییس جمهور زن تاریخ

 

کامالا هریس در ۲۰ ژانویه ۲۱ به عنوان اولین معاون رئیس جمهور زن و اولین معاون رئیس جمهور سیاه پوست و آسیایی_آمریکایی در ایالات متحده انتخاب شد. او از اعضای حزب دموکرات است. کامالا دومین زن سیاه پوستی است که به سنای آمریکا راه یافته است. هریس از جمله طرفداران پرو پا قرص باراک اوباما و جو بایدن است.

 

 

نه اولین و نه آخرین زن الهام بخش

 

هریس احساس قدرت خود در اجرای عدالت و موفقیت در فعالیت هایش را به والدینش نسبت می دهد. او می گوید مادرم به من نگاه می کرد و می گفت کاملا تو ممکن است اولین کسی باشی که بسیاری از کارها را انجام می‌دهد. اما مطمئن باش که آخرین نفر نخواهی بود. کامالا در خانواده ای بزرگ و دوست داشتنی و غیر سنتی متولد شده است. او یک زن مدرن و کاملا الهام‌ بخش و از زنان موفق جهان معاصر است. اما نه اولین و نه آخرین نخواهد بود.

 

 

دکتر امانی از جمله زنان سوری الهام بخش

 

دکتر امانی از جمله زنان سوری الهام بخش

 

اگر قبلاً نام دکتر امانی بارور را نشنیده اید، بهتر است کمی وقت بگذارید. دکتر امانی از جمله زنان الهام بخش و تاثیر گذار سوری است که تلاش‌های شجاعانه ای برای نجات جان بسیاری از مردم سوریه انجام داده است.

حتما بخوانید  درباره روز جهانی کارگر و تاریخچه و پیشینه پرفراز و نشیب آن

 

 

مستند الهام بخش غار

 

اگر فرصت دارید دیدن مستند غار را که نامزد اسکار شد، از دست ندهید. در این مستند تلاش های بی وقفه این دکتر سوری در یک بیمارستان زیر زمینی در بخش شرقی سوریه به تصویر کشیده شده است. امانی در مصاحبه با ددلاین می‌گوید: مردان جامعه ما معتقدند که زنان باید در خانه بنشیند یا در یک کلینیک کار کنند. آن ها می گویند زنان نمی‌ توانند مدیر یک بیمارستان باشند. او می‌ گوید من اصرار دارم و می‌ خواهم تا آن ها را به چالش بکشم. اثبات کنم که یک زن می‌تواند این کار را انجام دهد. دکتر امانی می گوید که باید از زنان حمایت شود. او می‌گوید من از آنان حمایت می کنم. زیرا اگر موفق شوم همه زنان حمایت می شوند. موفقیت هر یک از ما باعث می شود تا مردان ببینند که زنان هم می توانند بسیاری از کارها را انجام دهند.

 

 

شریل سندبرگ، مدیر عامل عملیات فیسبوک از جمله زنان الهام بخش

 

شریل سندبرگ، مدیر عامل عملیات فیسبوک از جمله زنان الهام بخش

 

شریل سندبرگ از جمله زنان موفق جهان و شخصیت های مونث الهام بخشی است که در حال حاضربه عنوان مدیر عامل فیسبوک شناخته می شود. او می گوید که نمی‌خواهد فقط یک الهام بخش باشد، بلکه می‌خواهد زنان را وارد عرصه کند. سندبرگ می خواهد کمک کند تا رویاهای زنان به واقعیت تبدیل شود. او یک جنبش ناب با هدف فعالیت افراد به دور از تعصب و جنسیت راه‌اندازی کرده است. سندبرگ در عین حال یک کنشگر و نویسنده آمریکایی است که به عنوان نخستین زن در جایگاه هیئت مدیره فیس بوک قرار گرفت. شریل در سال ۲۰۱۲ در فهرست تاثیر گذار ترین افراد در سطح جهان در مجله تایم معرفی شد.

 

 

نائب رئیس بخش عملیات و فروش گوگل

 

کتاب «راه حل جایگزین» از جمله کتاب های شریل سندبرگ است که بعد از تجربه مرگ همسرش نگاشته شده است. او در حوزه فناوری فعالیت های درخشانی داشته است. شریل پیشتر نائب رئیس بخش عملیات و فروش گوگل بود و در راه‌اندازی بنیاد گوگل نقش چشمگیری داشته است. بنیاد گوگل بخشی از گوگل است که مربوط به فعالیت های انسان دوستانه این شرکت می شود. سندبرگ در یکی از کتاب های خود می نویسد: زنان باید از تفکر من آمادگی انجام آن کار را ندارم، به تفکر من می خواهم کاری را انجام دهم، برسند. آن ها در طی انجام هر کاری قطعاً پروسه انجام آن کار را یاد خواهند گرفت. او معتقد است مهم ترین مسئله توانایی افراد است. برای انجام و یادگیری، اکثر زنان از این توانایی برخوردارند.

 

 

اپرا وینفری از جمله زنان الهام بخش و بزرگ ترین نیکوکار رنگین پوست

 

اپرا وینفری از جمله زنان الهام بخش و بزرگ ترین نیکوکار رنگین پوست

 

اپرا وینفری از جمله زنان موفق جهان و از جمله زنان الهام بخشی است که طرفداران زیادی در میان مردم و بخش توده دارد. او یک نیکوکار بازرگان است که به خاطر تلاش های فداکارانه اش بارها مورد تقدیر قرار گرفته است. اپرا در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب جایزه بشردوستانه ژان هرشولت شد. وینفری تهیه کننده، هنرپیشه، مجری و برنده جایزه اسکار است.

 

 

بزرگترین نیکوکار رنگین پوست

 

اپرا به عنوان ثروتمندترین آمریکایی آفریقایی تبار قرن بیستم شناخته شده است. فعالیت های بشر دوستانه و خیرخواهانه اش او را به بزرگترین نیکوکار سیاه‌ پوست در تاریخ آمریکا تبدیل کرده است. برخی از رسانه ها او را با نفوذ ترین زن در جهان می دانند. اپرا در رتبه چهل و پنجم قدرتمند ترین افراد جهان قرار دارد. اپرا با پخش برنامه‌های زنده با نام های باشگاه کتاب خوانان و باشگاه کتاب اپرا، به صنعت چاپ و نشر بسیار کمک کرده است. در سال ۱۹۹۹ بنیاد ملی کتاب برای قدردانی به او مدال طلا اهدا کرد. وینفری همچنین در شبکه مخصوص زنان فعالیت هنری می‌کند. او با اختصاص ۱۰ میلیون دلار موفق به ساخت مدرسه ای در انگلیس شد. این مدرسه مختص به افرادی است که توانایی مالی ندارند

 

منبع: RD

کالابرگ الکترونیک