انواع پاک کننده چند منظوره برای چه کارهایی مناسب است؟

انواع پاک کننده چند منظوره برای چه کارهایی مناسب است؟


24 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاربردهای پاک کننده چند منظوره

پاک کننده چند منظوره برای چه کارهایی مناسب است؟ در مورد کاربردهای اسپری پاک کننده چند منظوره چه چیزهایی می‌دانید؟ پاک کننده‌های چند منظوره تا همین چند سال پیش، در سبد محصولات بهداشتی خانوار، چندان جایی نداشتند، ولی به مرور، به خاطر کاربردهای وسیع و کارآمدی که داشتند، تبدیل به یکی از اقلام پراستفاده بهداشتی منزل و محل کار شدند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی کاربردهای پاک کننده چند منظوره در آشپزخانه و برای تمیز کردن سطوح می‌پردازیم.

 

انواع مختلف پاک کننده چند منظوره

 

انواع مختلف اسپری پاک کننده چند منظوره

 

پاک کننده چند منظوره برای سطوح، بر اساس موارد استفاده‌ای که دارند، فرمول متفاوتی هم دارند. این پاک کننده‌ها اگر به صورت اشتباه استفاده شوند، ممکن است باعث ایجاد آسیب به سطوح مختلف شوند. پس بهتر است پیش از هر چیز به فرمولاسیون پاک کننده‌های چند منظوره توجه کنید.

۱- پاک کننده چند منظوره بر پایه مواد قلیایی

این نوع پاک کننده‌ها، برای زدودن چربی‌های روی سطوح بسیار مناسب هستند، با این تفاوت که آسیب کمتری به سطوح و رنگ‌ها می‌زنند. به همین خاطر می‌توانند گزینه مناسبی برای استفاده در منزل باشند. البته مایع چند منظوره قلیایی، خاصیت خورندگی بالا دارد و ممکن است باعث پوسیدگی برخی وسایل ‌شود. پس برای وسایلی مثل دکورهای چوبی که نسبت به مواد قلیایی حساس هستند، از آنها استفاده نکنید.

۲- پاک کننده چند منظوره بر پایه مواد اسیدی

مواد اسیدی خاصیت خورندگی و حل‌کنندگی زیادی دارند، به همین خاطر هم می‌توانند به عنوان پاک کننده‌های قوی برای سطوح و لکه‌ها عمل کنند. اما مشکل اینجا است که اگر قدرت اسیدی یک محلول، زیاد باشد و کنترل‌شده نباشد، آسیب جدی به وسایلتان وارد می‌کند. بنابراین، در این صورت استفاده از مایع چند منظوره به ضرر شما تمام می‌شود.

از مهم‌‌ترین کاربردهای پاک کننده‌های چند منظوره با فرمولاسیون اسیدی، برای تمیز کردن سطوح جرم‌دار مثل کاشی، سرامیک و سرویس‌های بهداشتی است. این نوع شوینده‌ها تمام جرم‌ها را از این دسته سطوح پاک می‌کنند. البته این موضوع بستگی به نوع جرم و لکه‌ها هم دارد. اگر جرم و لکه‌ها خیلی کهنه باشند، ممکن است از پس تمیز کردن آنها به خوبی برنیایند.

۳- پاک کننده چند منظوره بر پایه حلال

پاک کننده‌های چند منظوره بر پایه حلال، جزو پاک کننده‌هایی هستند که قدرت چربی‌زدایی آنها بسیار بالا است. در فرمول ساخت این نوع پاک‌کننده‌ها، معمولا حلال‌هایی به کار می‌روند که چربی‌ها را در خود حل می‌کنند. این شوینده‌ها برای پاک کردن سطوح چرب مثل گاز و هود گزینه مناسبی هستند.

حتما بخوانید  بهترین ترفندهای شستن انواع لباس با ماشین لباسشویی

اما مشکل عمده آن‌ها این است که به برخی از سطوح آسیب می‌رسانند و موجب کدر شدن رنگ یا آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند. پس اگر از این نوع مایع یا اسپری چند منظوره استفاده می‌کنید بهتر است به خوبی مکان‌هایی را که می‌توانید از آنها استفاده کنید، مد نظر داشته باشید.

۴-پاک کننده چند منظوره با خاصیت سفید کنندگی

همان‌طور که می‎‌دانید پاک کردن بعضی لکه‌ها مثل اثر باقی‌مانده از عصاره برخی میوه‌ها، لکه‌های مانده چای و قهوه از روی کانتر آشپزخانه یا دیوار کار آسانی نیست و ممکن است مجبور شوید راه‌های مختلفی را برای پاک کردن آنها امتحان کنید. حتی احتمال دارد در حین پاک کردن، لباس یا فرش دارای لکه، آسیب زیادی ببیند.

پاک کننده چند منظوره با خاصیت بلیچینگ یا سفید کنندگی، معمولا برای تمیز کردن سطوح و الیاف بی‌رنگ یا سفید استفاده می‌شود. این نوع شوینده‌ها که با عنوان «سفیدکننده» شناخته می‌شوند به راحتی لکه‌های به جا مانده از چای، قهوه و … را تمیز می‌کنند.

کاربردهای پاک کننده چند منظوره

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

کاربردهای پاک کننده چند منظوره

 

همان طور که در بالا اشاره شد، پاک کننده‌های چند منظوره بنا به فرمولاسیونی که دارند، می‌توانند برای تمیز کردن سطوح مختلف یا حتی از بین بردن لکه‌ روی پارچه‌ها، مفید باشند و موفق عمل کنند. برخی پاک کننده‌های چند منظوره برای استفاده روی سطوح مختلف و انواع کارهای نظافتی در خانه و اطراف خانه طراحی شده‌اند. در واقع این پاک کننده‌ها معمولا به عنوان شوینده، چربی‌زدا، حلال یا ترکیبی از برخی از این ویژگی‌ها عمل می‌کنند.

برخی از آنها نیز برای تمیز کردن سطوح فلزی مثل شوفاژ و سطوح استیل مثل گاز، هود، سینک ظرفشویی، نظافت کانتر، لوازم خانگی، تمیز کردن لکه‌های آهکی به جا مانده روی سطوح، حذف چربی از روی کاشی‌ها، از بین بردن لکه‌های چربی روی مایکروویو، یخچال، کابینت، سرامیک، سرویس‌های بهداشتی، دیوارهای رنگ شده و … گزینه مناسبی به نظر می‌رسند.

علاوه بر تمیز کردن سطوح با لکه‌های سخت، از پاک کننده چند منظوره می‌توانید برای از بین بردن لکه‌ها، باقی‌مانده برچسب، موم شمع، از بین بردن گردوغبار، لکه‌های آب و اثر انگشت هم استفاده کنید.

موارد منع مصرف پاک کننده‌های چند‌منظوره

 

موارد منع مصرف پاک کننده‌های چند منظوره

 

همان طور که پاک کننده‌های چند منظوره کاربرد وسیعی برای تمیزکاری سطوح دارند، باید در نظر داشته باشید که استفاده از آنها برای پاک کردن و از بین بردن لکه‌ها در برخی سطوح، نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. یا ممکن است به جای تمیز شدن سطوح، باعث ایجاد لکه روی آنها شود. سطوحی که نباید از پاک کننده‌های چند منظوره روی آنها استفاده کرد، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • میز یا سطوح چوبی
  • سطوح سنگی مخصوصا با جنس مرمر و گرانیت
  • اسباب بازی‌های کودکان
  • شیشه‌ها
  • آینه‌ها
  • کاشی و موزاییک

البته ممکن است برخی پاک کننده‌های چند منظوره با فرمولاسیون خاص، بتوانند بدون آسیب رساندن به این سطوح، آنها را پاک کنند. در هر صورت، قبل از استفاده، موارد کاربرد این شوینده‌ها را با دقت مطالعه کنید.

فرق پاک کننده چندمنظوره با همه کاره چیست؟

پاک‌کننده‌های چند منظوره و همه کاره، هر دو برای پاکسازی انواع سطوح طراحی شده‌اند و برای نظافت منزل کاربرد دارند. «پاک‌کننده‌های همه‌کاره» در برند‌های مختلف ترکیبات متفاوتی دارند و عموما در پاکسازی بعضی از سطوح قوی‌تر عمل می‌کنند. مثلا بعضی از شوینده‌های همه‌کاره برای از بین بردن چربی‌ها و سوختگی‌های مانده روی گاز، حلال قوی‌تری بوده و بعضی از آ‌نها بیشتر مناسب سطوح حساس مثل سرامیک‌ها هستند.

حتما بخوانید  راهنمای نحوه شستن انواع پالتو و بارانی با دست و ماشین

مهم‌ترین ویژگی و تفاوت پاک‌‌کننده‌های همه‌کاره، قابل استفاده بودن آن‌ها برای تمام سطوح است. این پاک کننده‌ها برای تمیزکردن کف‌‌پوش‌های مختلف، پیشخوان آشپزخانه‌ها، اجاق گاز، یخچال و میزهای ناهارخوری یا کمد‌ها و تخت‌خواب‌ها به کار می‌روند. اما شوینده‌ یا «پاک‌کننده‌ چند منظوره»، با وجود قدرت بیشتر در پاک‌کنندگی به کار همه‌ سطوح نمی‌آید. ترکیبات موجود در این محصولات به قدری قوی است که بهتر است برای سطوحی مثل شیشه به کار نرود، چون روی شیشه رد می‌اندازد.

نوعی از چندمنظوره‌ها هم وجود دارند که برای سطوح عمودی به راحتی قابل استفاده هستند و شره نمی‌کنند. این نوع از چند منظوره‌ها با تبدیل محلول شست‌وشو به فوم، احتمال ریزش مایع را به صفر می‌رسانند. همچنین به علت خاصیت ضدعفونی چند‌منظوره‌ها می‌توان از آن‌ها برای شست‌وشوی داخل یخچال هم استفاده کرد.

نکته: فراموش نکنید که پیش از استفاده از هر محصول شوینده‌ای ابتدا عملکرد آن را روی یک سطح کوچک امتحان کنید. بعضی از محصولات، فرمولاسیون اسیدی یا قلیایی بسیار قوی دارند و امکان دارد رنگ روی کاشی‌ها یا سطوح رنگی را از بین ببرند و خسارت جبران ناپذیری را به وسایل وارد کنند.

ویژگی‌های یک پاک کننده چند منظوره خوب چیست؟

 

ویژگی‌های یک اسپری پاک کننده چند منظوره خوب چیست؟

 

یک پاک کننده چند منظوره باکیفیت و استاندارد، علاوه بر این که باید خاصیت تمیز‌کنندگی و لکه‌بری زیادی داشته باشد، لازم است خصوصیات دیگری را هم دارا باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

پاک کننده چند منظوره بوی تندی نداشته باشد

مایع یا اسپری پاک کننده چند منظوره نباید خیلی کف کند و بوی نامطبوعی داشته باشد. این موارد نشان می‌دهد که این پاک کننده چندمنظوره، برای سلامت بدن، مضر است. برخی از شوینده‌ها با تولید گازهای نامطبوع، آسیب‌های جدی به سیستم تنفسی یا اندام‌ داخلی مثل کبد و کلیه می‌زنند.

پاک کننده چند منظوره آسیب‌زا نباشد

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد بهداشتی به دنبال پیدا کردن و طراحی فرمول‌هایی جدید هستند تا بتوانند پاک کننده‌های چند منظوره‌ای تولید کنند که علاوه بر قابلیت کاربرد در بیشتر سطوح، کمترین آسیب را به وسایل و الیاف وارد کنند. یعنی بتوانند علاوه بر تمیز کردن، از تغییر رنگ، خوردگی یا کدر شدن آن‌ها جلوگیری کنند. هر چه این خاصیت در یک پاک کننده چند منظوره بیشتر باشد، به معنی کاربردی و مناسب‌تر بودن آن خواهد بود.

سوالات متداول

بهترین دما برای نگهداری پاک کننده چند منظوره چه دمایی است؟

بهترین دما برای نگهداری پاک کننده چندمنظوره ۱۰ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد، دور از آفتاب و در جای خشک است.

نحوه استفاده از پاک کننده چندمنظوره چگونه است؟

پاک کننده چندمنظوره را از فاصله نزدیک روی سطحی که می‌خواهید تمیز شود، اسپری کنید. سپس با دستمال کاغذی یا پارچه نرم بدون کرک سطح را پاک کنید. برای پاک کردن لکه‌های مقاوم، پس از اسپری کردن چند ثانیه صبر کنید و اجازه دهید لکه در مواد شوینده حل شود، سپس پاک کننده را با دستمال از روی سطح خشک کنید.

 

کالابرگ الکترونیک