رویدادها و مناسبت های تقویم سال نو در یک نگاه + دانلود تقویم ۱۴۰۱

رویدادها و مناسبت های تقویم سال نو در یک نگاه + دانلود تقویم ۱۴۰۱


4 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رویدادها و مناسبت های تقویم سال نو در یک نگاه + دانلود تقویم 1401

تقویم روزشمار سال ۱۴۰۱ منتشر شده است. با پشت سر گذاشتن سال ۱۴۰۰ و نزدیک شدن به سال ۱۴۰۱ دسترسی به تقویم کامل سال ۱۴۰۱ دغدغه بسیاری از افراد است. شما می‌توانید با نگاه کردن به این تقویم ببیند که کدام روزهای سال تعطیل رسمی هستند و امسال چه مناسبت‌هایی دارد. می‌دانید تعطیلات و مناسبتهای ۱۴۰۱ دقیقاً در چه روزهایی است؟ لحظه تحویل سال در تقویم دقیق سال ۱۴۰۱ چه زمانی است؟ آیا می‌دانید سال ۱۴۰۱ سال چیست؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید از جزئیات تقویم سال ۱۴۰۱ آگاه شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تقویم سال ۱۴۰۱ پاسخ خواهیم داد.

دانلود تقویم 1401

تاریخچه تقویم ایران

 

تقویم فعلی ایران که به آن «تقویم جلال» نیز گفته می‌شود، در قرن ۱۱ و در زمان «جلال‌الدین ملک شاه سلجوقی» تنظیم شد. در این تقویم نام‌هایی برای هر ماه سال مشخص شد و سپس تصمیم بر آن شد که ۶ ماه اول سال ۳۱ روز و ۵ ماه دوم سال ۳۰ روزه در نظر گرفته شود. ماه آخر نیز ۲۹ روزه شد که در سال‌های کبیسه ۳۰ روزه حساب می‌شود. تقویم ایرانی یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های شناخته شده در دنیا است که با در نظر گرفتن همه جزئیات طراحی شده است.

 

جالب است بدانید که قدمت اولین تقویم ایرانی به بیش از ۲ هزار سال پیش می‌رسد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تقویم‌های تاریخ بشر شناخته می‌شود. این تقویم در طول تاریخ بارها به اهداف مختلف اداری، اقلیمی و مذهبی تغییر کرده است. گفته می‌شود اولین تقویم ایرانی به دوران هخامنشیان باز می‌گردد و ایران جزو اولین فرهنگ‌هایی بود که از تقویم خورشیدی استفاده کرد.

 

 

اتفاقات مهم ۱۴۰۰

 

شروع سال ۱۴۰۰ برای خیلی از کشورها نوید اتفاقات خوب و بد و ماجراهای زیادی بود. مهم‌ترین اتفاق سال ۱۴۰۰ ساخت انواع واکسن برای کرونا و آغاز پروسه واکسیناسیون کرونا در دنیا بود که به منظور کاهش همه گیری ویروس کرونا در سراسر کشورهای دنیا از جمله ایران انجام شد.

 

اتفاق مهم دیگری که در سال ۱۴۰۰ رقم خورد، انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. از طرف دیگر در سال ۱۴۰۰ بازی‌های المپیک با یک سال تأخیر بالاخره برگزار شد و از طرفی بازی‌های حساس تیم ملی ایران برای انتخاب در جام جهانی در سال ۱۴۰۰ انجام شد.

 

 

لحظه تحویل سال ۱۴۰۱

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

لحظه تحویل سال 1401

 

لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ طبق ساعت رسمی ایران در ساعت ۱۹ و ۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه و در روز یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ هجری شمسی مطابق با روز ۱۷ شعبان ۱۴۴۳ هجری قمری و ۲۰ مارس سال ۲۰۲۲ میلادی خواهد بود.

 

به طور کلی برای تعیین روز اول فروردین در نظر داشته باشید که اگر تحویل سال قبل از ظهر باشد، روز اول فروردین در همان روز خواهد بود و اگر تحویل سال بعد از ظهر باشد، فردای آن روز به عنوان روز اول فروردین در نظر گرفته می‌شود. بنابراین امسال اولین روز فرودین، فردای روز تحویل سال و روز دوشنبه خواهد بود.

حتما بخوانید  معرفی پرفروش ترین و بهترین برندهای زعفران ایرانی در بازار

 

دانلود تقویم 1401

سال ۱۴۰۱ سال چیست؟

 

سال 1401 سال چیست؟

 

آیا می‌دانید سال ۱۴۰۱ سال چه حیوانی است؟ در تقویم چینی هر سال نمادی دارد و به عنوان سال یک حیوان شناخته می‌شود. سال ۱۴۰۱ در تقویم چینی سال «ببر» است. حیوان ببر عاشق راهبری و پیشرو بودن است و به عنوان یک طغیانگر از همه چیز ناراضی است. این حیوان نماد بی باکی و نترس بودن است و در اکثر موارد عجولانه عمل می‌کند.

 

افرادی که در تقویم ۱۴۰۱ سال ببر متولد می‌شوند، همواره در آرزوی فتح و پیروزی هستند. آن‌ها توانمندی بالایی در بروز احساسات خود دارند و قدرت ذهنی زیاد و سرعت عملی بالایی دارند. فراموش نکنید که «ببر» ممکن است شایسته رهبری نباشد و از همین رو کورکورانه از او پیروی نکنید، زیرا او خود نتیجه کارش را نمی‌داند.

 

به یاد داشته باشید که ببر یک حیوان درونگرای زودرنج است و زمانی که هیجان زده شود، کنترل کردنش کار راحتی نخواهد بود. شاید ببر علاقه زیادی به مال و ثروت نداشته باشد، اما پول زیادی به دست می‌آورد. ببر معمولاً در تشویش، بی‌خوابی و استرس به سر می‌برد و علاقه زیادی به شیرینی‌جات دارد. از همین رو توجه به حالات روحی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم در سال ببر اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

 

تعطیلات رسمی ۱۴۰۱

 

تعطیلات و مناسبتهای ۱۴۰۱ همانند سال‌های گذشته در تقویم مشخص می‌شود. اما زمان دقیق این روزها به دلیل تفاوت در تقویم هجری قمری هر ساله کمی تغییر می‌کند. سالروز وفات و تولد پیامبران و امامان در تقویم هر ساله جابجا می‌شود و تغییراتی در روزهای آن ایجاد می‌شود.

 

در مورد تعطیلات رسمی ۱۴۰۱ باید بدانید که در فروردین روزهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۲ و ۱۳ تعطیل است. روزهای ۳، ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت، ۵، ۱۴ و ۱۵ خرداد، ۱۹ و ۲۷ تیر، ۱۶ و ۱۷ مرداد، ۲۶ شهریور، ۳، ۵، ۱۳ و ۲۲ مهر، ۶ دی ماه و ۱۵ و ۲۲ و ۲۹ بهمن ماه و ۱۷ و ۲۹ اسفند در تقویم ۱۴۰۱ تعطیل است. تعداد روزهای تعطیل در تقویم ۱۴۰۱ به طور کلی ۲۷ روز است.

 

 

رویدادهای نجومی در سال ۱۴۰۱

 

رویدادهای نجومی در سال 1401

 

یکی از مهم‌ترین رویدادهای نجومی در تقویم ۱۴۰۱ مربوط به یک «خورشید گرفتگی جزئی» است که در تاریخ سه شنبه ۳ آبان سال ۱۴۰۱ در ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه اتفاق می‌افتد. این خورشید گرفتگی در ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه به بیشترین میزان خودش می‌رسد و ماه در حدود ۵۵ درصد از خورشید را می‌پوشاند.

 

از طرف دیگر خورشید گرفتگی در تقویم سال ۱۴۰۱ در ساعت ۱۶ و ۹ دقیقه به پایان می‌رسد. میزان این خورشید گرفتگی در شمال شرق کشور تا حدود ۶۲ درصد و در جنوب شرقی تا ۳۹ درصد قابل رویت خواهد بود.

 

رویداد نجومی بعدی که در سال ۱۴۰۱ رخ می‌دهد «ماه گرفتگی» است که در تاریخ دوشنبه ۲۶ اردیبهشت اتفاق می‌افتد، اما در ایران قابل رویت نخواهد بود و بیشتر در برخی از بخش‌های اروپا، آمریکا و آفریقا مشاهده می‌شود. ماه گرفتگی بعدی در تاریخ ۱۷ آبان اتفاق می‌افتد و این بار نیز در ایران قابل رویت نیست و در کشوهای شرق آسیا، اقیانوسیه و برخی بخش‌های آمریکا مشاهده خواهد شد.

 

رویداد نجومی بعدی در تقویم ۱۴۰۱ مربوط به یک «خورشید گرفتگی جزئی» دیگر است که در تاریخ شنبه ۱۰ اردیبهشت اتفاق می‌افتد. این خورشید گرفتگی نیز در ایران قابل مشاهده نیست و تنها در بخش‌های جنوب آمریکای جنوبی و بخش کوچکی از جنوبگان قابل رویت خواهد بود.

حتما بخوانید  آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه | از جوراب بازی تا هوره خوانی

 

عید فطر ۱۴۰۱ چه روزی است؟

 

عید فطر ۱۴۰۱ در روز اول ماه شوال و در روز پایان ماه رمضان است. به طور معمول تاریخ دقیق این روز با رؤیت هلال ماه شوال اعلام می‌شود و برای ۲ روز تعطیل است. روز دقیق عید فطر در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از ماه رمضان تعیین می‌شود.

در تقویم شمسی ۱۴۰۱ روز عید فطر مصادف با دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه است. عید فطر در تاریخ قمری مصادف با روز ۱ شوال ۱۴۴۳ و در تقویم میلادی ۲ می ۲۰۲۲ است.

 

دانلود تقویم ۱۴۰۱

 

خلاصه کلام اینکه داشتن تقویم سال ۱۴۰۱ با مناسبت‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا قبل از شروع این سال بهتر برای تک تک روزهای آن تصمیم بگیریم و سال جدید را با آگاهی بیشتری از روزهای تعطیل آن برنامه ریزی کنیم. در این مقاله سعی کردیم با ارائه تقویم دقیق سال ۱۴۰۱ و اطلاعات مفید به شما کمک کنیم تا با دید بازتری سال جدید را آغاز کنید.

 

در مورد مهم‌ترین رویدادهای نجومی در سال ۱۴۰۱ باید بدانید که امسال چند بار شاهد خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی خواهیم بود که برخی از آن‌ها در ایران نیز قابل مشاهده هستند. سال ۱۴۰۱ در تقویم چینی سال ببر است و این موضوع می‌تواند سرآغاز اتفاقاتی جدید در این سال باشد.

 

امید است که سال ۱۴۰۱ برای همه مردم ایران سالی پر از اتفاقات خوب و ماجرا‌های به یاد ماندنی باشد. لینک دانلود ۲ تقویم ۱۴۰۱ برای دستکتاب در این نوشته قرار داده شده است که می‌توانید از آن‌ها برای آگاهی از رویدادها و مناسبت‌های سال ۱۴۰۱ استفاده کنید.

 

چرا تقویم ۱۴۰۱ را دانلود کنیم؟

 

چرا تقویم 1401 را دانلود کنیم؟

 

دانلود تقویم ۱۴۰۱ و استفاده از آن به عنوان تصویر پس زمینه یا دسکتاب به شما کمک می‌کند تا در عرض چند ثانیه به تمام اطلاعات دقیق روز و ماه دسترسی داشته باشید و راحت‌تر برای کارهای روزمره خودتان برنامه‌ریزی کنید.

اگر در طول روز چند ساعت با کامپیوتر کار می‌کنید و یا جزو آن دسته از افرادی هستید که شغل و حرفه‌تان به لپ تاپ وابسته است، استفاده از تقویم‌های دسکتاب ۱۴۰۱ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این مقاله دو نمونه تقویم ۱۴۰۱ برای دانلود را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

سوالات متداول

 

لحظه تحویل سال در تقویم سال ۱۴۰۱ چه زمانی است؟

 

لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ طبق ساعت رسمی ایران در ساعت ۱۹ و ۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه و در روز یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ است.

 

 

تقویم فعلی ایران یا تقویم جلال چه زمانی تنظیم شد؟

 

تقویم فعلی ایران که به آن تقویم جلال نیز گفته می‌شود، در قرن ۱۱ و در زمان جلال الدین ملک شاه سلجوقی تنظیم شد. در این تقویم نام‌هایی برای هر ماه سال مشخص شد و سپس تصمیم بر آن شد که ۶ ماه اول سال ۳۱ روز و ۵ ماه دوم سال ۳۰ روزه در نظر گرفته شود.

 

 

تعطیلات رسمی ۱۴۰۱ چند روز است؟

 

تعطیلات و مناسبتهای ۱۴۰۱ به طور کلی ۲۷ روز است.

 

 

مهم‌ترین رویدادهای نجومی در سال ۱۴۰۱ چیست؟

 

در سال ۱۴۰۱ شاهد چند خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی خواهیم بود که خیلی از آن‌ها در ایران قابل رویت نخواهند بود.

 

کالابرگ الکترونیک