خواص پسته خام برای لاغری | روزانه چند پسته بخوریم که چاق نشویم؟

خواص پسته خام برای لاغری | روزانه چند پسته بخوریم که چاق نشویم؟


17 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص پسته خام برای لاغری | روزانه چند پسته بخوریم که چاق نشویم؟

خواص پسته برای کاهش وزن و لاغری یکی از سوژه‌های مورد بحث در علم تغذیه است. پسته یکی از آجیل‌های بسیار خوشمزه و مقوی است که به خاطر طعم جذاب و خواص زیادی که برای سلامت بدن دارد، جزو آجیل‌های گران‌قیمت هم به حساب می‌آید. اما در این میان، برخی افراد نگران چاق کننده بودن پسته هستند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص پسته برای لاغری و کم کردن وزن و چگونگی تاثیر پسته بر کاهش وزن و لاغر شدن می‌پردازیم.

خواص پسته خام برای لاغری

خواص پسته خام برای لاغری

شاید شما هم جزو کسانی باشید که وقتی تصمیم می‌گیرید یک رژیم غذایی لاغری را دنبال کنید، به لاغر کننده یا چاق کننده بودن همه خوراکی‌ها دقت کنید و این سوال برایتان پیش بیاید که آیا پسته چاق کننده است؟ برخلاف تصور بسیاری افراد که پسته را یک آجیل چاق کننده می‌دانند، در ادامه خواص پسته برای لاغری را بررسی خواهیم کرد. در ضمن برای بهره بردن از خواص پسته برای زنان یا خواص پسته برای مردان کافی است این آجیل خوش‌ طعم را در رژیم غذایی خود جای دهید.

در ضمن شما می‌توانید انواع آجیل و مغز آجیل از جمله مغز پسته و پسته با پوست را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

ارزش غذایی پسته

پسته یک آجیل سرشار از مواد معدنی، مواد مغذی و ریز مغذی‌های مفید برای بدن است. هر کدام از این مواد مغذی به شکل‌های مختلف، سلامت بدن را ارتقا می‌‌بخشند. برای بررسی فواید و خواص پسته برای لاغر شدن ابتدا ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم پسته را بررسی می‌کنیم.

  • انرژی: ۵۶۲ کیلوکالری
  • پروتئین: ۲۰.۶ گرم
  • چربی: ۴۵.۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۷.۵ گرم
  • فیبر: ۱۰.۳ گرم
  • شکر: ۷.۷ گرم
  • کلسیم: ۱۰۵ میلی گرم
  • آهن: ۳.۹ میلی گرم

علاوه بر این‌ها، پسته سرشار از پتاسیم، منیزیم، چربی‌های سالم، انواع ویتامین‌ها، پروتئین و … است

کالری پسته و تاثیر آن بر لاغری

هر چند در کل آجیل‌ها جزو مغزهای پر کالری به شمار می‌روند ولی لزوما هم این موضوع بد نیست. چون مواد غذایی با کالری بالا، به بدن شما انرژی لازم را می‌دهند. چیزی که در مورد مواد غذایی پر کالری زنگ خطر به حساب می‌آید، ترکیب آنها با قند، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های مضر است.

با این همه، پسته یکی از آجیل‌هایی است که در میان مغزهای آجیل، کالری کمتری دارد. به طور متوسط ۱۰ عدد پسته، معادل ۵ عدد بادام بوده و ۵۰ کیلوکالری انرژی دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کماج تابه‌ ای به روش مازندرانی فقط در 20 دقیقه

اگر پسته را به مقدار زیادی بخورید، می‌تواند چاق‌کننده باشد (هر ۱۰۰ گرم حدود ۵۰۰ کیلوکالری)، اما اگر مصرف آن محدود شود، به دلیل فیبر زیاد و سایر ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند شما را سیر کرده و به موفقیت رژیم لاغری‌تان کمک کند.

این بدین معنی است که اگر چه پسته کالری بالایی دارد، اما وقتی میزان مصرف در هر وعده آن را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که میزان چاق‌کنندگی ۱۰ عدد پسته نسبت به ۱۰ بادام، فندق یا بادام هندی، نصف است.

ایجاد حس سیری با مصرف پسته خام یا بو داده

پسته از انواع آجیل با پروتئین‌ها و چربی‌های مفید یا اسید‌های چرب غیر اشباع است. ترکیب این پروتئین‌ها و چربی‌ها به بدن کمک می‌کند تا بدن برای مدت بیشتری در برابر گرسنگی مقاومت کند. چربی‌های موجود در پسته، جزو چربی‌های مفیدی هستند که با ایجاد حس سیری، به جذب انواع ویتامین‌ها مثل ویتامین K و ویتامین E کمک می‌کنند. هم پسته خام و هم پسته بو داده (کم نمک یا بدون نمک) این خواص مفید را در خود دارند (پسته خام و تازه به مقدار بیشتری).

در اصل یکی از خواص پسته خام برای لاغری، ایجاد حس سیری برای مدت طولانی‌تر است. در ضمن از ریزه‌خواری هم جلوگیری به عمل می‌آید. در نتیجه خوردن پسته، به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

نقش پسته خام در بالا بردن سرعت رشد چربی سوزی

نقش پسته در بالا بردن سرعت رشد چربی سوزی 

پسته خام حاوی مقادیر زیادی از ویتامین، چربی‌های مفید و امگا برای لاغری است که شما را از خوردن مواد غذایی بیشتر بی‌نیاز می‌کند. هر چه مقدار غذایی که می‌خورید، کمتر باشد و در عین حال دچار ضعف نشوید، روند چربی‌سوزی در بدنتان افزایش پیدا می‌کند.

در این صورت بدنتان فرصت می‌کند تا به جای سوزاندن چربی‌های جدید، چربی‌های تجمع یافته را بسوزاند. به این صورت که پروتئین و فیبر موجود در پسته، می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. این افزایش سرعت متابولیسم، می‌تواند در سوزاندن چربی موثرتر عمل کند.

کنترل اشتها با مصرف پسته تازه و خام

پسته دارای مقدار مناسبی از چربی، کربوهیدرات و پروتئین است. هر کدام از این مواد غذایی هورمون‌های خاصی را ترشح می‌کنند که در ایجاد احساس سیری موثر هستند. در نتیجه مصرف یک ماده‌غذایی مثل پسته یا پیروی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی پسته می‌تواند با تنظیم هورمون‌های گرسنگی، میزان اشتها را تنظیم کند.

اگر چه به نظر می‌رسد ارتباط پسته و چاقی، کمی پیچیده است ولی اگر بتوانید مقدار متعادلی از پسته خام را در رژیم غذایی خود قرار دهید، می‌تواند به خوبی در کنترل وزن به شما کمک کند. این در حالی است که مصرف مقادیر زیاد پسته قطعا با چاقی همراه خواهد بود.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه کباب ساتای مرغ ترد و لذیذ روی منقل، در تابه و فر

تاثیر فیبر پسته بر لاغری

فیبر‌های خوراکی در اصل موادی هستند که به عمل هضم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند. پسته یکی از آجیل‌های حاوی فیبر است که با کمک به هضم غذا،‌ می‌تواند به پیشگیری از عارضه یبوست یا درمان آن کمک کند. در هر ۱۰۰ گرم پسته، حدود ۱۲/۵ گرم فیبر وجود دارد.

شاید جالب باشد بدانید که چربی‌های سالم و فیبر موجود در پسته از افزایش ناگهانی قند خون بعد از مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات مثل برنج سفید، نان و سیب زمینی جلوگیری می‌کند. در نتیجه محتوای فیبر پسته می‌تواند با جلوگیری از بالا رفتن سریع قند خون، از پرخوری و چاقی جلوگیری کند. چون در صورتی که قند به صورت آهسته و به تدریج آزاد شود، علاوه بر سلامت ارگان‌های مختلف، بدن به مصرف بیش از اندازه غذاها احساس نیاز پیدا نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: خواص پسته برای سلامت قلب و عروق

خواص پسته برای جلوگیری از یبوست

خواص پسته برای جلوگیری از یبوست

یکی دیگر از خواص پسته خام برای لاغری، ارتقای عملکرد روده‌ها است. وقتی روده‌ها به خوبی کار کنند، عمل دفع در بدن با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری انجام می‌شود. در نتیجه با دفع مواد غذایی، روند لاغری و کاهش وزن، سرعت بیشتری خواهد گرفت. مصرف به‌اندازه و متعادل پسته می‌تواند به شما کمک کند تا با دفع بهتر، از شر چربی‌های اضافه بدن، خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: خواص پسته برای کم خونی 

سوالات متداول درباره فواید پسته برای کم کردن وزن و لاغر شدن

آیا پسته لاغر کننده است؟

شاید در حالت عادی پسته را جزو آجیل‌های لاغرکننده به حساب نیاورند ولی اگر میزان مصرف پسته را مدیریت کنید، به خاطر وجود فیبر، چربی‌های مفید و کمک به سیستم گوارش، می‌تواند به لاغری شما کمک کند.

برای لاغری چقدر پسته بخوریم؟

هر چند پسته یک آجیل با کالری بالا است ولی بسیاری از متخصصان تغذیه، خوردن آن را توصیه می‌کنند. در عین حال، بسته به اینکه تا چه حد اضافه وزن دارید، مقدار مصرف پسته برای هر فرد متغیر است و توصیه می‌شود که بیش از ۲ مشت پسته در روز نخورید. اما برای اطمینان از مصرف متعادل پسته در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. حتما مقاله روزی چند عدد پسته بخوریم را مطالعه کنید.

پسته برای چاقی صورت خوب است؟

در صورت لاغری ناگهانی بدن، میزان چربی‌های صورت هم کاهش می‌یابد. چربی‌های سالم و ضروری موجود در پسته می‌توانند به چاقی صورت کمک کنند و چربی‌های مفید را به بدن برسانند.

محصولات مرتبط