تکنیک های روان درمانی پویشی چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

تکنیک های روان درمانی پویشی چیست و برای چه کسانی مناسب است؟


1 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تکنیک های روان درمانی پویشی

روان درمانی پویشی یا (Psychodynamic Therapy) به روشی از درمانگری گفته می شود که تمرکزش بر ضمیر ناخودآگاه است. در این روش فرآیندهایی که فرد بر اساس ناخودآگاه خود، بروز می دهد، مورد بررسی قرار می گیرد. در این روش، اختلاف و تناقض های رفتاری فرد، بر اساس تجربیات گذشته واکاوی و به آن ها پاسخ مناسب داده می شود. در این مطلب از مجله کوروش در مورد تکنیک های روان درمانی پویشی خواهیم گفت و این که چگونه بر درمان فرد اثر می گذارد.

پیشگامان روان درمانی پویشی چه کسانی هستند؟

 

روان درمانی پویشی بر اساس نظریه های زیگموند فروید، بنیان گذار روانکاوی، شکل گرفته است. البته این روش ها و نظریه ها در قرن نوزدهم تغییراتی پیدا کرد و کامل تر از قبل شد. کارل گوستاو یونگ، آنا فروید و ملانی کلاین، از جمله افرادی بودند که توانستند این مدل روان درمانگری را گسترش دهند.

 

 

تکنیک های روان درمانی پویشی در درمان چه بیماری هایی موثر است؟

 

تکنیک های روان درمانی پویشی در درمان چه بیماری هایی موثر است؟

 

معمولا تکنیک های روان درمانی پویشی برای درمان بیماری هایی نظیر انواع افسردگی، اسکیزوفرنی و دیگر بیماری های جدی روانی کارآمد است. همچنین در زمان هایی که فرد  احساس ناامیدی کرده و زندگی برایش معنی ندارد، به کمک او می آید. در این مواقع معمولا افراد برای حفظ و ادامه روابط عاطفی، اجتماعی و شخصی شان با مشکل مواجه می شوند. از سوی دیگر برخی دیگر از بیماری ها مثل اعتیاد، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلالاتی در غذاخوردن را می توان با تکنیک های روان درمانی پویشی درمان کرد.

 

 

تفاوت تکنیک های روان درمانی پویشی و دیگر روش های درمانی

 

تفاوت تکنیک های روان درمانی پویشی و دیگر روش های درمانی

 

تفاوت تکنیک های روان درمانی پویشی با روش های درمانی دیگر بر گفتاردرمانی عمیق آن است. این تکنیک ها شامل تمرکز بر تشخیص، به زبان آوردن، درک کردن، مواجهه و غلبه بر احساسات منفی، متناقض و احساسات سرکوب شده است. با این روش فرد می تواند شرایط زندگی خود را بهبود دهد. همچنین در ایجاد و نگهداری روابط عاطفی و شخصی اش، به رشد و مهارت لازم می رسد.

 

 

تکنیک های روان درمانی پویشی چگونه به بیمار کمک می کنند؟

 

روان درمانی پویشی چگونه به بیمار کمک می کنند

 

با استفاده از تکنیک های روان درمانی پویشی، بیمار می تواند متوجه شود که چگونه احساساتی را که در گذشته سرکوب شده اند، بر توانایی تصمیم گیری، نحوه عملکرد و نشان دادن رفتارهای مختلف تاثیر گذاشته اند. همچنین این موضوعات روابط فرد را با دیگران، دوستان، همکاران، آشنایان یا دیگر اعضای خانواده تحت الشعاع قرار داده اند.

در کنار این ها تکنیک های روان درمانی پویشی به کمک کسانی می آید که نسبت به ریشه های مشکلات اجتماعی خود شناخت و آگاهی دارند اما در برطرف کردن و غلبه بر این مشکلات احساس ناتوانی می کنند.

در این روش، بیماران یاد می گیرند که چطور مشکلات را تحلیل و حل کنند. آن ها یاد می گیرند که از راه شناسایی عمیق گذشته خود، حال و آینده بهتری داشته داشته باشند. تا با بازبینی رفتارشان، رفتارهای سنجیده تری را از خود بروز دهند.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی انواع روان درمانی یا تراپی در روانشناسی «

 

 

تکنیک های درمانی روان پویشی چه چیزهایی هستند؟

 

تکنیک های درمانی روان پویشی چه چیزهایی هستند

 

تکنیک های درمانی روان پویشی بر پایه اصول بنیادی که در زیر آمده است، شکل گرفته اند:

 

۱- انگیزه‌های ناخودآگاه مثل فشارهای اجتماعی، زیست‌ شناسی و روان‌ شناسی می‌توانند بر رفتار موثر باشند.

۲- تجربه های هر فرد، شخصیت او را می سازد. این تجربیات بر واکنش فرد نسبت به تجربیات دیگر اثرگذار است.

۳- تجربه های گذشته بر اوضاع و شرایط کنونی فرد موثر است.

۴- ایجاد بینش و درک عاطفی به افراد دارای مشکلات روان‌ شناختی کمک می کند.

۵- گسترش دامنه‌ انتخاب‌ها و بهبود روابط شخصی به کمک فرد می آید تا مشکلاتش را رفع کند.

۶- رهایی از اتفاقات گذشته به فرد کمک می کند تا زندگی بهتری در آینده داشته باشد.

 

 

روان درمانگری پویشی به چه کسانی بیشتر کمک می کند؟

 

روان درمانگری پویشی به چه کسانی بیشتر کمک می کند

 

همان طور که گفتیم، تکنیک های روان درمانگری پویشی به برخی افراد به صورت ویژه تر کمک می کند تا بتوانند مسایل و مشکلات مربوط به زمان حال را حل کنند. رفع کردن این مشکلات هم با تکیه بر تجارب گذشته انجام می شود. همچنین تعامل داشتن و گفت و گو با روان درمانگر، راه های صحیح رفع مشکل را پیش روی مراجعه کننده خواهد گذاشت. اما بر اساس شواهد  برخی افراد پاسخ مثبت تر و نتیجه مطلوب تری از این روش ها گرفته اند.

 

 

افسردگی و اختلال شخصیت مرزی

 

افراد دچار اختلال شخصیت مرزی و کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کرده اند، جزو این افراد هستند. افراد افسرده با این روش توانسته اند الگوهای تکرارشونده ای را که باعث ایجاد افسردگی در آن ها می شده است، شناسایی کنند. آن ها با تغییر تدریجی این الگوها توانسته اند بر افسردگی خود غلبه کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » اگر این نشانه ها را دارید باید به تراپیست مراجعه کنید «

 

 

اختلال اضطراب اجتماعی

 

تحقیقات همچنین گویای آن است که افراد دارای اضطراب اجتماعی به این روش درمانی واکنش مثبتی نشان داده اند. این افراد معمولا از حضور یافتن در جمع و اجتماع، هراس و وحشت دارند. با درک و کشف اصل و ریشه این اختلال، آن ها توانسته اند استرس و اضطراب خود را کاهش دهند.

 

 

بیشتر بخوانید » اختلال آگورافوبیا یا ترس از مکان های شلوغ «

 

 

اختلال در خوردن

 

شاید برای شما یا اطرافیانتان اتفاق افتاده باشد که در هنگام بروز مشکل های عصبی دچار بی اشتهایی یا برعکس پرخوری عصبی شوید. تکنیک های روان درمانی پویشی در مورد تعدیل این اختلال نتیجه مثبتی را نشان داده است.

 

 

دردهای جسمی

 

شاید جالب باشد ولی بدن نیست بدانید که برخی پژوهشگران بر این باورند که دردهای جسمی ناشی از دردهای روحی هستند. بر این اساس با رفع کردن این مشکلات روحی، می توان تا حد زیادی دردهای جسمی را نیز کاهش و بهبود داد.

 

 

آیا روان درمانی پویشی به کودکان کمک می کند؟

 

از آن جایی که کودکان در سنین پایین تجربه های کمتری نسبت به بزرگسالان دارند، این روش درمانگری به آن ها به خوبی پاسخ می دهد. از طرف دیگر برخی کودکان و نوجوانان معمولا در سنین پایین تر در مورد مشکلات خود راحت تر صحبت می کنند. به ویژه کودکان ۶ تا نوجوانان ۱۸ ساله از راه این روش درمانی توانسته اند علایم اختلالات روانشناختی را کاهش دهند.

 

 

رابطه بین مراجع و روان درمانگر چگونه است؟

 

رابطه بین مراجع و روان درمانگر چگونه است

 

در روان درمانی پویشی، مراجعه کننده درباره احساساتش نسبت به یک شخص دیگر با درمانگر صحبت می‌کند. درمانگر نیز این احساس ها را به سوی مراجع هدایت می‌کند. این مسأله ممکن است می‌تواند بدون آگاهی مراجعه کننده انجام بگیرد. فراموش نکنید که درمانگران روش های مختلفی را به کار می گیرند و رویکردهای متفاوتی  نسبت به این موضوع دارند.

در تکنیک های روان‌ درمانی پویشی، رابطه‌ بین درمانگر و مراجع از اهمیت زیادی برخوردار است. این رابطه فرصتی را به دست می دهد که طی آن، فرد می‌تواند نسبت به خودش، گذشته و احساساتش نگرش عمیق تری داشته باشد. دو طرف در این زمینه نسبت به جهان بینی طرف مقابل درک بهتری پیدا می کنند. علاوه بر این، شیوه‌ تأثیر عوامل مختلف بر تجربه های گوناگون را پیدا خواهند کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع اختلال شخصیت دو قطبی و روش های درمان «

 

 

زمان لازم برای روش درمانی درمان گری پویشی

 

زمان لازم برای روش درمانی درمان گری

 

در روان درمانی پویشی، از آن جایی که اصل و تمرکز بر ضمیر ناخودآگاه و تجربیات گذشته است، باید زمان بیشتری را به آن اختصاص داد. از طرفی برخی مراجعان در برخورد با مشکلات و رویارویی با آن ها، با سختی های درونی مواجه می شوند. معمولا روان درمانی پویشی در صورت کوتاه مدت بودن، به صرف ۲۵ تا ۳۰ جلسه زمان نیاز دارد. به طور متوسط ۶ تا ۸ ماه برای این روش درمانی در نظر می گیرند. در نوع طولانی مدت هم این روش حداقل یک سال زمان نیاز دارد تا مراجعه کننده بتواند مشکلات خود را حل کند.

 

 

سخن پایانی درباره تکنیک های روان درمانی پویشی

 

سخن پایانی درباره تکنیک های روان درمانی

 

در روان درمانی پویشی درمان گر از تفسیرهای متفاوتی برای بیرون کشیدن ناخودآگاه استفاده می کند. با درک حال و احوال ناخودآگاه مراجعه کننده می تواند ارتباط عمیق تری با درون خود پیدا کند. از این طریق، او می تواند با ترس های خود مقابله کند و به مبارزه و دفاع و در برابر آن ها بپردازد.

هر چند پاسخ گرفتن از این روش در مورد افراد و اختلالات گوناگون، متفاوت است. اما این روان درمانگر است که تصمیم می گیرد که بر اساس اختلال فرد، چه شیوه ای را به کار بگیرد. از طرفی میزان همکاری کردن مراجع می تواند روند درمان را تا حد زیادی تسریع ببخشد.

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

 

کالابرگ الکترونیک