موبایل مارکتینگ (mobile marketing) یا بازاریابی موبایلی چیست؟

موبایل مارکتینگ (mobile marketing) یا بازاریابی موبایلی چیست؟


28 مهر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مفهوم موبایل مارکتینگ (mobile marketing) در بازاریابی خرده فروشی
فهرست محتوا پنهان

موبایل مارکتینگ (mobile marketing) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چند کاناله است. تعاریف زیادی از موبایل مارکتینگ ارائه می شود. هدف از این استراتژی دستیابی به مخاطب هدف در تلفن های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و سایر دستگاه های تلفن همراه است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بحث بازاریابی موبایلی در خرده فروشی و اهمیت آن پرداخته ایم.

 

موبایل مارکتینگ (mobile marketing) چیست؟

 

موبایل مارکتینگ (mobile marketing) چیست؟

 

موبایل مارکتینگ (mobile marketing) که از آن تحت عنوان بازاریابی موبایلی نیز یاد می شود، استراتژی بازاریابی محسوب می شود که مخاطبان هدف آن دستگاه تلفن همراه و تلفن هوشمند است. ارسال پیامک، ایمیل، MMS و فعالیت در رسانه های اجتماعی بخش هایی از این نوع بازاریابی محسوب می شوند. در سال های اخیر مشتریان توجه زیادی به تلفن همراه دارند. به همین دلیل بازاریابان سعی می کنند تا مخاطبان هدف را از طریق تلفن همراه وارد یک مشارکت همه جانبه کنند.

 

 

 استفاده ازمحتوای استراتژیک و بسیار شخصی

 

در بازاریابی موبایلی برای جلب توجه مشتریان بالقوه باید از محتوای استراتژیک و بسیار شخصی استفاده کرد. وقتی صحبت از بازاریابی تلفن همراه می شود، تمامی برنامه های موجود در تلفن همراه هدف قرار می گیرد. حتی بازاریابی پیامکی، MMS و استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه نیز زیر مجموعه موبایل مارکتینگ هستند. بازاریابی موبایلی، بخش مهمی از بازاریابی کوتاه و یا بلند مدت محسوب می شود. از ایمیل گرفته تا پرداخت به ازای هر کلیک، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه های اجتماعی، یک کانال بازاریابی تلفن همراه حضور دارد.

 

 

دسترسی راحت تر مخاطبان

 

وجود این کانال بازاریابی باعث می شود تا مخاطبان دسترسی راحت تری به برند تجاری شما داشته باشند. برای این که بازاریابی موبایلی موثری داشته باشید، باید تجربه ای منسجم رقم بزنید. همین موضوع یک چالش واقعی برای بسیاری از کسب و کارها است. چالش مهم بسیاری از کسب و کار ها، جذب و حفظ کاربران در انواع سیستم عامل ها است.

 

هزینه موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

از آن جا که یک اپلیکیشن تلفن همراه مانند هر محصول دیگری نیازهای خاصی را برآورده می کند، هر گونه بازاریابی از طریق اپلیکیشن به یک تحقیق بازار در مرحله اول نیاز دارد. چنین تحقیقاتی به طور متوسط بین ۵ تا ۱۵ هزار دلار هزینه دارند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ نمونه از کمپین های موفق بازاریابی تلفن همراه (موبایل مارکتینگ)

 

 

نقش موبایل مارکتینگ در ارتباط با مخاطب

 

نقش موبایل مارکتینگ در ارتباط با مخاطب

 

موبایل مارکتینگ (mobile marketing) می تواند نقش مهمی در برقراری ارتباط بیشتر با مصرف کنندگان در زمان واقعی در هر نقطه از چرخه عمر مشتری ایفا کند. تاثیر بازاریابی موبایلی بسیار زیاد است. بازاریابی با تلفن همراه می تواند باعث افزایش ارزش و تقاضای نام برند برای محصولات یا خدمات شود. استفاده از تلفن همراه به صورت فزاینده ای در حال رشد است. طبق گزارش «ای مارکتر» آمار استفاده از تلفن همراه در مقابل دسکتاپ در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ نسبت به پایان سال ۲۰۲۱ تقریبا ۱۹ درصد افزایش نشان می دهد. طبق گزارش «اد ویک» ۷۹ درصد از کاربران تلفن همراه، تلفن هوشمند دارند. آن ها تقریبا ۲ ساعت در روز را صرف تلفن هوشمند خود می کنند.

 

 

تعداد دستگاه تلفن های همراه، بیشتر از کل جمعیت جهان

 

امروزه دستگاه تلفن های همراه در جهان بیشتر از کل جمعیت جهان است. اشتهای سیری ناپذیری نسبت به فناوری های جدید وجود دارد. در ایالات متحده ۷۱.۵ درصد از شهروندان بالای ۱۳ سال دارای تلفن هوشمند هستند. این در حالی است که این رقم در سراسر جهان معادل ۶۶.۵ درصد است. بنابراین استفاده از قدرت فزاینده ی بازاریابی موبایلی می تواند تاثیر چشمگیری در رونق کسب و کار ها داشته باشد شما از طریق این نوع بازاریابی می توانید یک تجربه یکپارچه برای مخاطبان رقم بزنید.

 

اهمیت موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

اهمیت موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

بازاریابی موبایلی یک روش بازاریابی انقلابی در دنیای تجارت است. این روش، یک روش آسان و راحت برای ارتباط مستقیم با مشتریان و تبلیغ محصولات است. از طریق بازاریابی تلفن همراه می توان تجارت الکترونیک را به راحتی ارتقا داد. بازاریابان با توجه به ماهیت و نیاز کاربران می توانند با آن ها تماس بگیرند. فناوری تلفن همراه به مصرف کنندگان این فرصت را می دهد تا هنگام راه رفتن در مغازه، خرید و مقایسه کنند. مشاغلی که دارای کمپین های بازاریابی موبایلی فعال هستند، می توانند از این مزیت استفاده کنند.

حتما بخوانید  فاکتورهای مهم موفقیت در بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

آینده بازاریابی موبایلی

 

آینده موبایل مارکتینگ (mobile marketing) در اتصال نقاط بین رسانه های آفلاین و آنلاین است. موبایل یک ابزار قدرتمند تر در مقایسه با سایر رسانه های سنتی است. در عین حال می تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین رسانه های سنتی و رسانه های مدرن ایفای نقش کرده و مورد توجه قرار گیرد.

 

 

میزان تاثیر موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

میزان تاثیر موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

قطعا برای بسیاری از فعالان در حوزه بازاریابی این سوال مطرح است که استفاده از موبایل مارکتینگ (mobile marketing) تا چه میزان موثر است؟ کمترین موفقیت در کمپین تلفن همراه ۰.۲۹ درصد بوده است که این میزان هنوز ۳ برابر متوسط نرخ پاسخ گویی برای کمپین های اینترنتی است. میانگین نرخ پاسخ گویی تلفن همراه ۲.۷۲ درصد بود. در مورد موفق ترین کمپین این میزان پاسخ گویی به ۱۱.۷۸ درصد رسید. بنابراین نمی توان تاثیر چشمگیر بازاریابی موبایلی را در انواع استراتژی های بازاریابی نادیده گرفت.

 

بیشتر بخوانید: ۱۴ اصل مهم پیش از اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

 

انواع موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

انواع موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

موبایل مارکتینگ انواع مختلفی دارد. استراتژی های بازاریابی موبایلی را می توان به چند دسته تقسیم بندی کرد. یکی از مهم ترین این دسته ها، بازاریابی پیامکی و یا همان بازاریابی از طریق پیام های متنی است. در این نوع بازاریابی قطعا محتوا نقش مهمی را ایفا می کند. اما رسانه های اجتماعی را نیز نباید نادیده گرفت. بسیاری از دارندگان تلفن های هوشمند، از تلفن همراه خود برای دسترسی به شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. یکی دیگر از انواع بازاریابی تلفن همراه، بازاریابی مبتنی بر مکان (GPS) است. همچنین بازاریابی داخل اپلیکیشن را نیز می توان یکی دیگر از انواع بازاریابی موبایلی نام برد. یکی دیگر از انواع بازاریابی موبایلی، بازاریابی مجاورتی است. با استفاده از این روش می توانید از طریق wifi و یا بلوتوث، پیام های تبلیغاتی محصولات و خدمات خود را به گوشی های هوشمند مشتریان در یک شعاع محدود ارسال کنید. این در حالی است که برای خرده فروشان، بازاریابی مجاورتی می تواند یک تکنیک فروش مهم و مناسب در فروشگاه باشد.

 

ویژگی های موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

ویژگی های موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

بازاریابی بر بستر موبایل مارکتینگ (mobile marketing) 5 ویژگی اساسی دارد. ویژگی نخست آن تبلیغات موبایلی است. جستجوی تلفن همراه، وب سایت های بهینه شده برای موبایل، پیامک، کوپن های موبایل، اپلیکیشن های بومی موبایل، پیشنهاد های مبتنی برا موقعیت و مکان و QRcode ها جزو ویژگی های اصلی بازاریابی موبایلی محسوب می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۶ کسب و کار که وب سایت و اپلیکیشن تلفن همراه برای آن ها ضروری است

 

 

سه قانون طلایی در موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

سه قانون طلایی در موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

برای استفاده از موبایل مارکتینگ (mobile marketing) باید دیدگاه خود را نسبت به نوع بازاریابی و مخاطبان هدف تغییر دهید. قانون های مهمی برای استفاده از استراتژی بازاریابی موبایلی وجود دارد. نخستین قانون این است که کاربران خود را به خوبی بشناسید. در عین حال به خاطر داشته باشید وقتی کاربری در برنامه تلفن همراه، شما را انتخاب می کند یعنی به نام تجاری شما اعتماد دارد. سعی کنید این اعتماد را حفظ کنید. قانون دوم این است که در رویکرد خود منظم باشید. در قانون سوم باید سعی کنید تا اختلالات و مشکلاتی که در سایت شما وجود دارد را قبل از شروع تبلیغات برطرف کنید.

 

محرک های استراتژیک موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

محرک های استراتژیک موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

۵ راهبرد استراتژیک در موبایل مارکتینگ (mobile marketing) وجود دارد. این ۵ مرحله شامل: فعال سازی صدا، زمینه، حریم خصوصی، رشد شبکه های اجتماعی و مکانیزم پرداخت با یک کلیک هستند.

 

اصلی ترین چالش موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

اصلی ترین چالش موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

چالش اصلی موبایل مارکتینگ (mobile marketing) این است که اندازه صفحه نمایش تلفن های همراه با سرعت رندر صفحه متفاوت است. بنابراین برخی از تبلیغات در دستگاه های خاصی که با ویژگی های خاصی سازگار نیستند به خوبی نمایش داده نمی شوند.

 

 

ترند اصلی موبایل مارکتینگ (mobile marketing) در سال ۲۰۲۱

 

در سال ۲۰۲۱ بازاریابی محتوای ویدیویی بیشتری برای برآورده کردن خواسته های کاربران تلفن همراه صورت گرفت. ویدیوها در حال حاضر ۶۳ درصد از کل ترافیک تلفن همراه را تشکیل می دهند. برخی کارشناسان معتقدند که بیش از ۷۵ درصد از کل محتواهای سازگار با موبایل تا سال ۲۰۲۵ به صورت ویدیو ارائه می شود. بنابراین محتوای ویدیویی را می توان به عنوان اصلی ترین ترند موبایل مارکتینگ (mobile marketing) نام برد.

حتما بخوانید  ترند های بزرگ فناوری در صنعت خرده فروشی در ۲۰۲۱ از نگاه فوربس

 

 

اهمیت موبایل مارکتینگ (mobile marketing) برای بازاریابان

 

اهمیت موبایل مارکتینگ (mobile marketing) برای بازاریابان

 

استفاده از موبایل مارکتینگ (mobile marketing) مزیت های زیادی برای بازاریابان در تدوین استراتژی دیجیتال دارد. زمان صرف شده در دستگاه های تلفن همراه در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۶ آمریکایی ها به طور متوسط ۱۰ ساعت در روز برای دستگاه تلفن همراه صرف کردند. یک سوم این زمان صرف گوشی های هوشمند و تبلت ها شده است. این بدان معنا است که یک آمریکایی به طور متوسط سالانه بیش از ۵۰۰ ساعت را صرف مرور وب سایت ها یا صحبت با دستگاه تلفن همراه خود می کند.

 

 

خرید با دستگاه تلفن همراه

 

مصرف کنندگان از دستگاه تلفن همراه خود برای خرید اقلام از آمازون، Ebay و دیگر سیستم عامل های تجارت الکترونیک استفاده می کنند. کسب و کار هایی به بزرگی والمارت در حال درک این موضوع هستند و برای تسهیل فروش، پرتال ها و وب سایت های کاربر پسند ایجاد می کنند. کمپین های یکپارچه موبایل مارکتینگ (mobile marketing) تاثیر زیادی در معرفی محصول، فروش و افزایش درآمد دارد.

 

 

نرخ ۹۸ درصدی باز کردن پیام کوتاه

 

مردم وقتی پیام کوتاه تبلیغاتی برایشان فرستاده می شود، آن را می بینند در حالی که بسیاری از ایمیل های تبلیغاتی هیچ گاه دیده نمی شوند. نرخ باز کردن پیامک ۹۸ درصد است و تقریبا ۹۰ درصد افرادی که پیام را باز می کنند، آن را در عرض ۳ ثانیه می خوانند. این در حالی است که در بازاریابی ایمیلی شاهد چنین نرخ بالایی نیستیم. موبایل مارکتینگ (mobile marketing) در حال دستیابی به بازار گسترده تری است. تلفن های همراه کوچک تر، سبک تر و در عین حال ارزان تر مدام در بازار توزیع می شوند. بازاریابان از این فرصت طلایی برای ارتباط با مصرف کننده و جذب مخاطب باید به نحو بهینه استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: ۵ روش موثر برای تبلیغ از طریق خبرنامه ایمیلی در بازاریابی

 

 

مزیت موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

مزیت موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

هدف قرار دادن کاربران با موبایل مارکتینگ (mobile marketing) باعث افزایش تعامل می شود. بنابراین بازاریابی موبایلی برای مشاغل کوچک و بزرگ اهمیت چشمگیری دارد. دسترسی آسان یکی از مزیت های اصلی موبایل مارکتینگ (mobile marketing) است. بر خلاف برخی تلاش های بازاریابی مانند سئو یا کمپین های PPC از طریق گوگل ادوردز، دسترسی به بسیاری از استراتژی های تلفن همراه مانع کمی دارند.

 

 

نیازی به تخصص فنی زیادی ندارید

 

اگر از بازاریابی پیامکی یا کمپین اجتماعی استفاده کنید نیازی به تخصص فنی زیادی ندارید. همچنین نیازی به فناوری سطح بالا در بازاریابی از طریق تلفن همراه نیست. غالبا ردیابی کمپین های بازاریابی تلفن همراه نیز ساده تر است. درک معیارهای ساده مانند نرخ کلیک، بسیار آسان است.

 

 

استفاده از پلتفرم هایی مانند گوگل آنالیتیکس

 

پلتفرم هایی مانند گوگل آنالیتیکس نیز دارای گزارش هایی هستند که به کاربران تلفن همراه اختصاص داده شده است. بازاریابی موبایلی نیاز به هزینه چندان زیادی ندارد. شما می توانید با استراتژی موبایلی با هزینه اندک به نتیجه مساعدی برسید. این نوع بازاریابی اغلب بسیار ارزان تر از تبلیغات رادیویی و تلویزیونی است.

 

 

بازاریابی متمرکزتر

 

در عین حال تجزیه و تحلیل تحقیقات هوشمند به شما این امکان را می دهد تا مخاطبین هدف خود را بهتر مشخص کنید. بنابراین می توانید کمپین های بازاریابی متمرکزتری را ترتیب دهید. اکثر ما تلفن هوشمند را به هر کجا که می رویم، با خود می بریم؛ این نشانه زندگی مدرن است. این بدان معنا است که از طریق بازاریابی تلفن همراه می توانید از محلی سازی استفاده کنید. این به معنای ارائه محتوا یا پیشنهادها بر اساس زمینه فیزیکی است که در آن مخاطبان هدف شما قرار دارند. محلی سازی برای تجارت الکترونیک نیز مفید است.

 

 

شروع استفاده از موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

شروع استفاده از موبایل مارکتینگ (mobile marketing)

 

برای شروع استفاده از موبایل مارکتینگ (mobile marketing)، بهتر است چندین نکته را به دقت در نظر بگیرید. شما باید وب سایت خود را کاملا یوزر فرندلی طراحی کنید. تولید محتوای مناسب برای تلفن همراه از اهمیت زیادی برخوردار است. صدای برند خود را به کاربران تلفن همراه برسانید. در عین حال در گوگل کسب و کار محلی خود را ثبت کنید. استفاده از بازاریابی پیامکی (پیام کوتاه) بسیار مهم است. سایت خود را مناسب تلفن همراه و تبلت طراحی کنید. سعی کنید لیست مشتریان وفادار و تلفن همراه آن ها را تهیه کنید. با استفاده از تکنولوژی، دسترسی به QRcode را برای برند خود ایجاد کنید.

 

 

منابع: marketo , bigcommerce

کالابرگ الکترونیک