از چه سنی کودک دختر و پسر را از پوشک بگیریم و چقدر طول می کشد؟

از چه سنی کودک دختر و پسر را از پوشک بگیریم و چقدر طول می کشد؟


11 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زمان از پوشک گرفتن کودک

از چه سنی کودک را از پوشک بگیریم؟ این دغدغه خیلی از خانواده‌هایی است که کودک آن‌ها کمی بزرگ‌تر شده و زمان مستقل شدن او فرا رسیده است. اما سن مناسب برای از پوشک گرفتن کودک چه زمانی است و چطور تشخیص دهیم که کودک برای از پوشک گرفتن و دستشویی رفتن آماده است؟ آیا زمان از پوشک گرفتن کودک پسر با کودک دختر متفاوت است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با زمان مناسب از پوشک گرفتن کودک آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد زمان از پوشک گرفتن کودک پسر و دختر پاسخ خواهیم داد.

 

از چه سنی کودک را از پوشک بگیریم؟

 

از چه سنی کودک را از پوشک بگیریم؟

 

در پروسه از پوشک گرفتن کودک موفقیت شما در فرآیند آموزش به کودک به شرایط فیزیکی، رشدی و رفتاری کودک شما بستگی دارد و نمی‌توان تنها با در نظر گرفتن سن کودک او این موضوع را قضاوت کرد. بدن کودک در حال رشد است و در سنین پایین‌تر اندام‌ها هنوز آمادگی‌های لازم برای کنترل ادرار و مدفوع را ندارند.

بسیاری از کودکان در سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نشانه‌هایی از آمادگی برای گرفتن از پوشک را از خود نشان می‌دهند و برخی دیگر تا ۳ سالگی هنوز برای دستشویی رفتن آماده نیستند. بهتر است برای این موضوع صبور باشید و به هیچ عنوان آموزش دستشویی رفتن را زود شروع نکنید و به کودک فشار وارد نکنید، زیرا این کار موجب طولانی‌تر شدن فرآیند آموزش می‌شود.

برای این که مطمئن شوید سن مناسب برای از پوشک گرفتن کودک شما چه موقعی است، باید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا کودک می‌تواند به تنهایی به دستشویی برود و یا روی دستشویی بنشیند؟
  • کودک شما توانایی پایین کشیدن شلوار و سپس پوشیدن دوباره آن را دارد؟
  • آیا کودک شما می‌تواند تا ۲ ساعت خشک بماند؟
  • کودک توانایی یادگیری آموزش‌هایی که به او می‌دهید را دارد؟
  • آیا کودک به توالت رفتن و یا پوشیدن لباس زیر مثل بزرگترها علاقه دارد؟

اگر پاسخ شما به بیشتر این سوالات مثبت است، پس فرزند شما برای از پوشک گرفتن آماده است. آمادگی کودک مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در مورد سن مناسب برای از پوشک گرفتن بچه در نظر داشته باشید.

بهتر است شروع آموزش برای از پوشک گرفتن کودک را زمانی در نظر بگیرید که برای چند ماه به صورت روزانه هیچ برنامه دیگری ندارید و هیچ وقفه‌ای در آموزش شما ایجاد نمی‌شود. ایجاد وقفه در پروسه آموزش از پوشک گرفتن کودک می‌تواند روند یادگیری را طولانی‌تر کند و همه زحمات شما را از برای یاد دادن این موضوع به کودک از بین ببرد.

حتما بخوانید  آموزش 11 مرحله قدم به قدم از پوشک گرفتن کودک دختر و پسر

آیا دخترها زودتر از پسرها استفاده از لگن برای دستشویی را یاد می‌گیرند؟

 

آیا دخترها زودتر از پسرها استفاده از لگن برای دستشویی را یاد می‌گیرند؟

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که یادگیری دستشویی رفتن کودک به کنترل مثانه، روده و شرایط فیزیکی و بدنی کودک بستگی دارد. با این حال مطالعات نشان می‌دهد که زمان از پوشک گرفتن کودک پسر معمولاً کمی طولانی‌تر است و این موضوع احتمالاً به دلیل تسلط بیشتر دخترها به روده و مثانه در سنین پایین است.

تخفیف شوینده های افق کوروش

با این حال آکادمی پزشکی اطفال آمریکا خاطر نشان می‌کند که این موضوع در مورد همه کودکان دختر و پسر صادق نیست و میانگین سنی برای آموزش کامل دستشویی رفتن در دختران و پسران تفاوت زیادی با هم ندارد.

گرفتن کودکان از پوشک چقدر طول می‌کشد؟

 

گرفتن کودکان از پوشک چقدر طول می‌کشد؟

 

این که از چه سنی کودک را از پوشک بگیریم و چقدر طول می‌کشد تا کودک به طور کامل این موضوع را یاد بگیرد، به شرایط فیزیکی فرزند شما و روشی که برای آموزش انتخاب می‌کنید، بستگی دارد.

به طور کلی بیشتر کودکان در سنین بین ۳ تا ۴ سالگی می‌توانند مثانه و روده خود را کنترل کنند و در این سن معمولاً به طور کامل برای از پوشک گرفتن آماده هستند. پروسه یادگیری در برخی کودکان چند ماه طول می‌کشد و در برخی دیگر ممکن است تا چند سال ادامه پیدا کند.

زمان از پوشک گرفتن کودک قبل از خواب

 

زمان از پوشک گرفتن کودک قبل از خواب

 

زمان از پوشک گرفتن کودک در روز و شب کاملاً متفاوت است. درواقع کودک برای کنترل ادرار و مدفوع خود در شب به مهارت متفاوتی نیاز دارد. ممکن است ماه‌ها و یا سال‌ها طول بکشد تا کودک یاد بگیرد چطور ادرار و مدفوع خود را در خواب کنترل کند.

میانگین زمانی که کودکان دستشویی رفتن در شب را یاد می‌گیرند، بین سنین ۴ تا ۵ سالگی است. بیشتر کودکان در سن ۵ تا ۶ سالگی کاملاً آموزش می‌بینند و مشکلی در کنترل ادرار خود در شب ندارند. در مراحل ابتدای آموزش از پوشک گرفتن کودک سعی کنید شب‌ها از پوشک استفاده کنید. سپس در صورتی که شب‌ها کودک تمیز بود می‌توانید زیر کودک زیرانداز قرار دهید و کم کم پوشک را حذف کنید.

فراموش نکنید که شب ادراری کودک تا ۵ سالگی طبیعی است و از همین رو در صورت شب ادراری کودک به هیچ عنوان نگران نباشید. سعی کنید شب‌ها قبل از خواب کودک را به دستشویی بفرستید تا مثانه او تخلیه شود.

عوارض زود از پوشک گرفتن کودک

 

عوارض زود از پوشک گرفتن کودک

 

زمان از پوشک گرفتن کودک به طور مستقیم به سیستم بدنی کودک و شرایط او بستگی دارد. فشار آوردن به کودک و شروع زودهنگام آموزش می‌تواند موجب احساس ناامیدی در کودک و والدین شود. این فرآیند می‌تواند برای همه اعضای خانواده چالش برانگیز باشد و زمانی که زودتر از موقع مناسب این کار را شروع کنید، قطعاً پروسه یادگیری کودک نیز طولانی‌تر می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا کودک دچار استرس شود و والدین نیز رفتارهای نامناسبی از خود بروز دهند.

حتما بخوانید  لیست 10 لوازم ضروری سفر نوروزی که باید تهیه کنید

فراموش نکنید که برای گرفتن کودکان از پوشک باید صبور باشید و به هیچ عنوان نباید به کودک فشار و استرس وارد کنید. شما می‌توانید از ۲ سالگی خواندن کتاب‌های آموزشی در مورد دستشویی رفتن به کودک را شروع کنید و گاهی اوقات در طول روز کودک را بدون پوشک بگذارید، ولی به هیچ عنوان نباید از او انتظار داشته باشید تا به سرعت این مهارت را یاد بگیرد. با این روش کودک شما خود‌کنترلی را سریع‌تر یاد می‌گیرد و احساس استقلال و مسئولیت‌پذیری سریع‌تر در او نمایان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش از پوشک گرفتن کودک اوتیسم مرحله به مرحله

عوارض دیر از پوشک گرفتن کودک

دیر از پوشک گرفتن کودک در چند ماه هیچ مشکل خاصی برای کودک شما ایجاد نمی‌کند. اما زمانی که به موقع آموزش را شروع کنید و برای کودک وقت بگذارید، او سریع‌تر مستقل خواهد شد. استفاده از پوشک ممکن است برای کودکی که بزرگ‌تر شده آزار‌دهنده باشد و مانع حرکت آزادانه کودک شود و زمینه بثورات پوستی را ایجاد کند.

چگونه کودک لجباز را از پوشک بگیریم؟

 

چگونه کودک لجباز را از پوشک بگیریم؟

 

گرفتن کودکان از پوشک به هیچ عنوان نباید با زور و ناراحتی باشد. این موضوع موجب بروز استرس، نگرانی و گاهی اوقات لجبازی کودک می‌شود. سعی کنید دستشویی رفتن را درست مثل یک بازی جذاب به کودک آموزش دهید. مثلا یک عروسک پلاستیکی مورد علاقه کودک را کنار دستشویی قرار دهید.

یا در زمان دستشویی رفتن برای او قصه تعریف کنید و کلیه مراحل آموزش را با آرامش دنبال کنید. در صورتی که کودک قادر به کنترل ادرار یا مدفوع خود نبود، به هیچ عنوان او را سرزنش نکنید و اجازه دهید او این مرحله از یادگیری را به آرامی و بدون تنبیه و ناراحتی پشت سر بگذارد. اگر هنوز کودک خود را پوشک می‌کنید برای تهیه پوشک بچه از برندهای معتبر بازار از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

سوالات متداول

چند سالگی بچه رو از پوشک بگیریم؟

از چه سنی کودک را از پوشک بگیریم؟ سوالی که احتمالاً خیلی از خانواده‌ها با آن درگیر هستند. باید بدانید که شروع سن مناسب برای از پوشک گرفتن کودک از ۲ تا ۲/۵ سالگی است که ممکن است این پروسه از چند هفته و گاهی تا چند ماه طول بکشد.

شب ادراری کودک تا چه سنی عادی است؟

به طور کلی کودکان معمولاً کنترل ادرار در زمان خواب را دیرتر یاد می‌گیرند و بیشتر مواقع شب ادراری تا ۵ سالگی امری کاملاً طبیعی است و بعد از آن برطرف خواهد شد.

 

منابع: healthline، mayoclinic

کالابرگ الکترونیک